Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Postbode

Postbode

20-05-2016 om 10:15

Postnl wil dat elke postbezorger een smartphone heeft voor het werk onderweg


Postbode

Postbode

20-05-2016 om 16:55

Moni

'En soms rijdt ze vanuit huis naar de klant. Dat vergeleek ze inderdaad met jouw depot en dat is geen handige vergelijking. '

Daar ging het mij dan ook om. Ik neem aan dat je je werktijd betaald krijgt als je van klant naar klant rijdt toch? Dus werk-werk, net zoals de vrachtwagenchauffeur.

Ik begrijp alleen nog niet waarom mijn vervoermiddel die extreem zwaar te lijden heeft en waar ik mijn hele werk mee doe niet betaald wordt door Postnl of in ieder geval dat ik een aparte afschrijving daarover heb én de reparatiekosten. Zo ook de smartphone. Die heb ik niet nodig voor privé dus ik wil dat Postnl die levert. Het is niet anders dat de scanner van een orderpicker bij Bolcom en mijn fiets is niet anders dan de bus van de buschauffeur in loondienst.

Iemand vroeg nog hoe het bij de concurrent zit: daar heeft maar 20% een vast contract, de rest krijgt stukloon dus als je daar ziek bent krijg je niets en je kunt daar maar twee dagen per week werken.

Niki73

Niki73

20-05-2016 om 17:20

Toch anders

En toch vind ik dit niet helemaal te vergelijken met andere beroepen, omdat postbezogers zo mini-mini-minimaal betaald worden. Veel postbezorgers hebben geen mogelijkheid om de extra risico's zelf te dragen.

Postzegel

Postzegel

20-05-2016 om 17:23

Niki73

Dat is een belangrijk punt. Bij de post werken veel mensen in de bijstand en ook mensen die in de schuldsanering zitten. Voor hun is het echt een probleem. Zowel de fietsvergoeding als de smartphone. Sommigen moeten nu gaan betalen om te mogen werken. Dat is toch idioot!

Niki73

Niki73

20-05-2016 om 17:35

Precies

Bij een modaal salaris of hoger is het misschien niet zo erg om een paar euro per maand zelf te investeren, maar als het zo minimaal is, vind ik niet dat je dat kunt eisen. En mensen opzadelen met een ongewenst abonnement is al helemaal vragen om problemen.

PBZ

PBZ

20-05-2016 om 21:03

Bring your on is niet het grootste probleem

Het probleem zit hem meer in de kleine printjes.

1. Smartphones zijn niet gemaakt voor het scannen van pakjes. Wanneer je links een stapel post hebt, met rechts met 1 hand een telefoon moet bedienen in de stromende regen...
Dan is het risico van schade en vallen behoorlijk groot. De postnl geeft aan dat ze wel iets willen vergoeden als er bewijs is dat het tijdens werk gebeurd. Maar met een maximum van 120 euro nu. Ze behouden zich het recht voor om dat (eenzijdig) te wijzigen.

De meeste weten hoe lastig het is om je telefoon te vervangen als je een contract hebt. Dat is niet goedkoop. Zeker niet als je minimaal aan android 5.0 moet gaan denken, voor sommige telt ook nog de eis van minimaal 5 inch scherm. 120 euro is dan niks.

2. Je moet minimaal 1 dag per maand werken anders krijg je de vergoeding niet. Er is vanuit postnl al toegegeven dat dit ook telt voor mensen die ziek zijn. Deze krijgen geen vergoeding.

3. Je kunt niet van het het abonnement af als je ontslagen wordt of jezelf ander werk vind.

4. Je kunt de gps in de app niet uitzetten. De app zelf heeft een sluimerfunctie. Dit is nodig zeggen ze om in de toekomst pushberichten te kunnen versturen. Complete uitschakeling zit als functie niet in de app.

5. Veel postbezorgers hebben geen smartphone die voldoet aan de postnl eisen. Ze willen (of mogen) geen abonnement afsluiten. Ze moeten dus eerst geld uitgeven en hopen dat ze iets overhouden van die 8 euro per maand.

6. Bezorgers die bij de uwv zitten mogen de vergoedingen niet houden. Deze worden gewoon in mindering gebracht op uitkeringen. Ze maken dus kosten en gaan er dus op achteruit.

PBZ

PBZ

20-05-2016 om 21:10

7. Postnl houd zich het recht voor bij de meeste afspraken om deze eenzijdig te wijzigen. Dit gebeurd nu al. In de cao werd een vergoeding van 15 euro afgesproken voor het verplichte hoesje. Echter hebben ze nu al besloten dat het niet handig was en mag een postbezorger nu alleen nog een hoesje uitzoeken bij een door hun uitgekozen winkel.

8. Dreigcultuur. Postnl dreigt al jaren bij personeel bij ontslag wanneer ze niet mee werken aan veranderingen. "Voor hen 10 andere". Dit gebeurd begin dit jaar ook al bij de 'slikken of stikken' 10% arbeidstijdskortingen.
Men durft niet meer te protesteren. Het is personeel verboden met de pers te praten of zich publiek uit te laten over slechte zaken in het bedrijf. Zelfs voor dit soort berichten ontvangen mensen brieven dat het niet mag.
Or gaat overal mee akkoord en zo niet wordt het onder het mom van reorganisatie toch nog doorgedrukt.

ex-Postwerknemer

ex-Postwerknemer

20-05-2016 om 21:35

wat ik me afvraag

Wat vinden bewindvoerders ervan als hun cliënt, die dik in de schulden zit en die probeert af te lossen met o.a. baantjes bij Post, wordt gedwongen een abonnement te nemen?

Krijg je wel een abonnement als je in de schuldsanering zit en een aantekening bij de BKR hebt?

Postbode

Postbode

20-05-2016 om 22:16

nee

zij mogen geen abo, ik hoorde zelfs dat een bewindvoerder vond dat Hollandse Nieuwe een slechte provider is en dat dat alleen al maakt dat die persoon daar geen abo mocht. Zelfs al had ze nu geen telefoon dus.

Op de één of andere manier verwijst Postnl deze mensen door naar de personeelsvereniging maar dat begrijp ik niet. Waarom de PV? Wat heeft die er mee te maken en gaat mijn geld wat ik betaal voor de PV nu naar de telefoonabo's van die mensen? Dat moet Postnl toch oplossen?

Overigens hebben we waarschijnlijk weer een stapje gemaakt en gaan ze toch akkoord met doorbetaling bij langdurige ziekte. De afgelopen twee weken heb ik vier stapjes gezien. Postnl zegt overigens nu op de vraag waarom ze het niet zelf regelen: Omdat het voor post.nl makkelijker is. Als ze dit zelf in de hand moeten houden moeten ze er een hele administratie aan koppelen en beheren. Dit zal mankracht kosten en daarom is er besloten om i.p.v. Het in eigen beheer te doen te kiezen voor een vergoeding.

PBZ

PBZ

20-05-2016 om 23:12

Postbode

Wat weet jij wat ik niet weet? De landelijk projectleider melde gisteren nog dat je bij ziekte standaard geen recht had op doorbetalen. In bijzondere gevallen kon hier vanaf worden geweken.

Postbode

Postbode

20-05-2016 om 23:53

zie

de facebookgoep over de smartphone.

Noet

Noet

21-05-2016 om 02:27

AnnaG

'ik m'n auto in de prak rijd, denk je dan dat ik bij m'n werkgever kan aankloppen? '

Precies de reden waarom mijn werkgever het eigen auto gebruik af remt voor werk-werk verkeer. Je neemt maar een huurauto. Als je toch gebruik wilt maken van je eigen auto en een vergoeding daarvoor moet je toestemming van je directe manager en 2 lagen er boven hebben. Het regelen van een huurauto is sneller.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 12:33

Postbode heeft gelijk

want haar eigen prive-fiets is ook haar werkmiddel. Daar zitten die zware tassen op en daarmee moet je over allerlei ondergrond rijden, afhankelijk van je ronde.

Ik ben het helemaal met je eens Postbode. Het zou normaal zijn als jij met je eigen fiets naar het depot komt, daar een bedrijfsfiets, opgetuigd met fietstassen en een extra zwaar bagagerek in gebruik kan nemen voor je ronde, en dan vervolgens weer naar huis kunt daarna, op je eigen fiets.

Dan klaag jij ook niet, neem ik aan.

Ik woon in Duitsland, en hier hebben de postbodes ofwel een gele postauto (voor grote afstanden) van de zaak of een bedrijfsfiets. Een grote gele, met een extra sterk frame, extra steunstangen ertussen, en allerlei uitbouwen om die zware tassen aan te hangen.

Tegenwoordig zijn ook veel fietsen van aluminium, met velgen van licht maar dus ook minder sterk materiaal. Die zijn helemaal niet gebouwd op het vervoeren van zware dingen. Vaak mag je daar niet eens bij achterop.

Ik weet het Postbode, PostNL wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik lees ook regelmatig weer schrijnende verhalen over de pakjesvervoerders, die ook al zo worden uitgebuit.

Ik heb jarenlang zelf bij de post gewerkt, in het distributiecentrum. Ongelooflijk goed verdiend voor een student. Eerst via het uitzendbureau en vakantiebaantjes, en later zelfs in vaste dienst gekomen en er toen nog 12 jaar gewerkt. Ik ben net op tijd weggegaan, net voordat de klad in trad. Geweldig was het, inderdaad handige tijden (voor mij) en enorm goed betaald! Erg bijzonder uiteenlopende groep personeelsleden, ik heb er veel bijzondere contacten opgedaan. Zat ook in de OR destijds..

Nu is het echt knudde. Een uitbuitbedrijf is het geworden.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 12:37

Wat houdt jou bij PostNL

Kaaskopje, ik denk dat jij, net zo goed als vele anderen, weet dat ondanks de berichten in de media dat de economie zo aantrekt, de baantjes echt niet voor het oprapen liggen.
Veel mensen moeten stapelen tegenwoordig, dan ben je al blij dat je wat hebt. Wat dus een werkgever NIET het recht geeft om je uit te buiten. Sterker, dat moet gaan veranderen.

Ik kan me erg goed voorstellen dat een baantje om allerlei redenen goed past, maar dat je over een aantal dingen niet tevreden bent. Dat betekent toch niet dat je die dingen dan maar moet slikken? Welnee, dan ga je bij de vakbond en de OR en je best doen om het te veranderen.

Anna G.

Anna G.

23-05-2016 om 13:44

Noet

De oplossing van jouw werkgever is natuurlijk veel beter, maar dat gebeurt hier echt niet hoor. En ik ken weinig bedrijven waarbij het zo gaat. Het gros van de werknemers pakt gewoon de eigen auto (en neemt het risico zelf) bij zakelijke ritten.

Een huurauto lijkt me weer veel gedoe als je minstens 3 keer per week buiten de deur een afspraak hebt, maar als we over een paar leenauto's zouden kunnen beschikken zou dat ideaal zijn. Maar zoals ze het nu doen, 19ct pkm vergoeden en geen risico dragen, is natuurlijk veel goedkoper.

Postbode

Postbode

23-05-2016 om 16:42

Mirreke

Ze komen altijd met voorbeelden uit het buitenland, laatst een heel rijtje foto's gezien die postbezorgers in het buitenland hebben gemaakt van postfietsen. Mij is dan nog niet duidelijk of daar de één of andere vergoeding in zit en of je die fiets dan meeneemt of op het werk laat staan. Iemand plaatste ook een foto van een rij scooters van Postnl en inderdaad: die zijn volledig vergoed. Dus pbz die vroeger fietsen (of nu om de week) krijgen nu een scooter (of om de week) waar reparaties vergoed worden, brandstof vergoed en de ANWB komt langs bij pech. Bovenop krijgen ze dezelfde postbezorgersvergoeding als de postbezorgers die lopend de post doen met een karretje of dus een fietswijk hebben en bijv 10-15 km per dag doen met zware bepakking. Allemaal hetzelfde en uit die postbezorgersvergoeding moet dus de reparatie, onderhoud en afschrijving van je fiets komen.

Ik zou het prima vinden om op mijn eigen fiets naar depot te gaan en daar een fiets mee te nemen en even een smartphone mee te pakken om pakjes te scannen.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 20:19

Postbode, en zo zou het ook moeten gaan.

Stel je voor, binnenkort biedt PostNl ook de mogelijkheid om pakjes aan de deur te betalen. Moet jij dan ook op eigen kosten het abonnement voor zo'n pin-ding betalen? Nee toch zeker. PostNL denkt er gemakkelijk en goedkoop af te komen door mensen een flutabo bij een flutprovider aan te bieden.
Net wat je zegt, er moeten gewoon goede leentoestellen liggen waarop je per shift in- en later weer uitlogt. Verder ligt alle risico bij PostNl, het zijn hun toestellen, en de postbesteller is tijdens zijn/haar ronde verzekerd voor als er iets met het toestel gebeurt. Klaar.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 20:31

Deze zijn van de Deutsche Post zelf

https://de.wikipedia.org/wiki/Postfahrrad

Dit zijn geen eigen eigen fietsen maar bedrijfsfietsen: https://www.bvdp.de/news/nachhaltigkeit/oekologie/oekologisch-detail/datum/2008/04/29/postfahrrad-klimafreundlich-unterwegs/

https://nationaler-radverkehrsplan.de/de/aktuell/nachrichten/deutsche-post-entwickelt-neues-elektrofahrrad-fuer

In het stukje over de elektrische postfiets lees je ook welke zware belastingen gelden voor zo'n fiets, en welke eisen eraan worden gesteld. Inderdaad slijt jouw gewone fiets heel snel. Lekker makkelijk van PostNL om hiervoor privefietsen te gebruiken met daarvoor slechts een minimale reparatievergoeding.

Hier nog een, waaruit ook blijkt dat het fietsen met een zwaarbeladen fiets een erg grote belasting is voor je gewrichten, daarom ook die elektrische fietsen bij de post in DE.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 20:32

Trouwens

die fietsen laat je op het werk staan, die neem je niet mee naar huis. Zijn echt van de post.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 20:39

oh, en nog wat.

Als jij nou op je postronde een ongeluk krijgt. Of je rijdt met je fiets volbeladen met posstukken tegen een auto aan? Hoe zit het dan met je verzekering?

Ook dat zou allemaal veel beter zijn als je gewoon met een postfiets rijdt, die door de post verzekerd is.

mirreke

mirreke

23-05-2016 om 20:42

En hoe zit het eigenlijk,

Met beroepsziekten. Fietsen met zware post stelt zware eisen aan het lichaam, en doet je gewrichten slijten. Hoe gaat PostNL daarmee om?
Alle risico voor de werknemer zeker...!

Postbode

Postbode

23-05-2016 om 23:15

Mirreke

We zijn verzekerd voor schade onderweg. Een aantal jaar geleden haalde iemand de post op van het depot met haar eigen auto (dat mocht toen wel als dat nodig was) en ik begrijp dat die een aanrijding heeft gehad. De tegenpartij stelde dat zij aan het werken was en dat de verzekering via postnl moest gaan. Vanaf dat moment kun je ontslagen worden als je de post met de auto haalt omdat je dan niet verzekerd bent.

Hoe zie jij het anders waar het gaat om die beroepsziekten?

mirreke

mirreke

24-05-2016 om 08:02

Ik zie het niet anders, ik vraag ernaar

Fietsen met zware post (en dan ook nog eens op een fiets die daar niet op is berekend) doet een zware aanslag op je lichaam. Meestal merk je dat pas na langere tijd. Ik vraag me af hoe PostNL daarmee omgaat. In DE worden daarom elektrische fietsen ontwikkeld en gebruikt, zodat postbodes minder lichamelijke schade oplopen. Ik zou wel eens willen weten hoe het bij jullie gesteld is als jaren later blijkt dat je versleten gewrichten hebt (knieën) wat herleidt zou kunnen worden tot het fietsen voor de post. Zijn jullie dus ook verzekerd tegen beroepsziekten?

Ik vraag ernaar omdat (in ieder geval in DE en ook in BE, maar het moet Europabreed) werkgevers steeds vaker aansprakelijk worden gesteld als werkgevers beroepsziekten ontwikkelen, ook jaren later nog. Denk bv. aan mensen die met asbest hebben gewerkt. Dat was al lang geleden. Maar ook als het gaat om andere beroepen, ook bureauwerk, moet de werkgever zich moeite geven om ervoor te zorgen dat de medewerkers zo min mogelijk lichamelijk worden belast.

Hoe zit dat bij jullie? Want uit wat ik lees (eigen fiets, nauwelijks reparatiekosten enz) maak ik op dat PostNL eigenlijk alle risico bij jullie legt. Meestal zijn het kleine contractjes schrijf je. Zou dat ook ermee te maken kunnen hebben dat PostNL dan idd bv geen fiets hoeft te verstrekken? Meestal zijn dit soort bedrijven heel geslepen. Ik zou het eens navragen bij de vakbond.

En: post ophalen met je eigen auto mag niet? Maar post ophalen met je eigen fiets moet wel? Begrijp ik dat goed? Stel dat jij met je eigen fiets tegen andermans dure auto rijdt, en die auto is zwaar beschadigd, dan ben je wel via PostNL verzekerd, zo schrijf je hierboven... Gelukkig maar...

Postbode

Postbode

24-05-2016 om 10:20

mirreke

Je begreep mij verkeerd, ik vroeg dus hoe het zou moeten met die beroepsziekten.

Over het algemeen fietst de gemiddelde postbezorger 10-15 min naar de wijk en verplaatst daar de fiets van rondje naar rondje en is dan klaar of gaat leeg terug naar depot en doet hetzelfde kunstje nog een keer.

Mijn zoon is zaterdagbezorger en fietst dan 18 km in een buitengebied maar die tas is niet zo zwaar beladen. IK heb twee maal per week een wijk in een industriegebied waar je niet van je fiets afkomt. Dat is zwaar voor je knieën (heb een te lage fiets maar dan kan ik goed plat met mijn voeten op de grond) maar voor mij is dat een beetje training en dan lukt het wel.

Ik denk dat het voordeel qua lichamelijk bezig zijn groter is dan de kans op schade aan de knieën. Wel hebben veel pbz schouderproblemen maar ik draag dan ook geen schoudertas. Heb lang met een rugtas gelopen maar ik draag de post liever op mijn arm. De post wordt ook duidelijk minder per rondje en ik ben gemiddeld vrij lang en wat sterker.

mirreke

mirreke

24-05-2016 om 20:57

Postbode

In DE zijn onderzoeken gedaan naar specifieke zware belasting als het gaat om posbezorgen op de fiets. Daaruit is gebleken dat met name de knieën hiervan de dupe zijn. Het feit dat jij bv. meent minder last te hebben van je knieën doet hier niets aan af. Bovendien gaat het in dit geval om beroepsziekten die vaak jaren later duidelijk worden. Stel dat over twintig jaar gewezen postbezorgers duidelijk meer last hebben van hun knieën dan anderen, dan zou daaruit bv. een samenhang kunnen worden afgeleid.

Een beroepsziekte kan dus ook duidelijk worden zelf lang nadat jij gestopt bent bij de werkgever. In deze tijd (met nadruk op verantwoordelijkheid, duurzaamheid, aansprakelijkheid enx.) zijn veel bedrijven heel alert geworden op het voorkomen van beroepsziekten bij het personeel.

Ik merk echter uit jouw verhalen juist op dat PostNL zich op een andere manier hieraan onttrekt, door contracten met weinig uren te geven, zelf juist geen vervoer- of hulpmiddelen te verstrekken, maar alles bij de werkgeven neer te leggen die ook juridisch al in een nadelige positie zit. en vaak ook sociaal niet tot de sterkste en weerbaarste groepen hoort.

Ik krijg er een naar gevoel bij, alsof PostNL heel goed heeft uitgezocht bij welke uren- of belastingsgrens zij aansprakelijk worden. Nogmaals, ik vind het niet meer dan normaal dat een werkgever in dit geval de werkmiddelen ter beschikking stelt. Het is net zoiets als een werkgever die van zijn werknemers verlangt dat die hun eigen persoonlike beschermingsmiddelen aanschaffen of meebrengen.

Daarom zou ik dit toch eens neerleggen bij de vakbond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.