Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ouders en financiële verplichtingen

Gisteren best geschrokken van whatsapp van dochter. Een vriendin van haar is afgelopen jaar even voor 1 jaar gestopt met studie (mbo). Ze woont al vanaf 15e op zichzelf. Afgelopen jaar hier en daar gewerkt (paar uurtjes supermarkt, paar uurtjes oberen in restaurantje) maar helaas niets vast. Nu even niets. Dochter vertelde dat vriendin net 100 euro aan haar vader had moeten overmaken, iets ivm zorg (of 't zorgverzekering is of mss extra kosten weet ik niet). Vriendin at bij dochter, gezellig zou je denken. Helaas, vriendin heeft nu geen geld meer om eten te kopen. Vader zegt: je eigen probleem.
Mijn dochter vindt 't heel gewoon om vriendin mee te laten eten. Ze heeft zelf baan van 20 uur bij een supermarkt, kan goed met geld omgaan. Afgezien van 't feit dat ik me met geen mogelijkheid kan voorstellen dat je zó met je eigen kind om kunt gaan (ik doel dus op die vriendin) vraag ik me af of dit meisje op enige manier wel haar vader/ouders kan 'dwingen' om haar bij te staan. Dwingen klinkt niet goed, maar ik weet nu even niet hoe ik het beter kan vertalen.
Ze is 21 jaar, net geworden. Heb wel via dochter doorgegeven dat als vriendin weer gaat studeren, vader waarschijnlijk wel gedwongen kan worden om bij te dragen in studiekosten.

Zijn er hier mensen die wellicht tips hebben voor die vriendin?
(Mijn hart en maag draait om bij gedachte dat zo'n meidje zó aan haar lot wordt overgelaten)


V@@s

V@@s

04-04-2016 om 17:28

21 jaar

Dus ouders zijn niet meer onderhoudsplichtig. Ik snap de situatie ook niet. Waarom regelt ze niet haar eigen zorgverzekering etc. waarom verwacht jij dat haar ouder haar onderhoudt? Wellicht had ze daar ook best kunnen mee-eten trouwens.

Ja treurig

Vader klinkt alleen niet alsof hij zelf geld over heeft als hij het juist aan zijn dochter vraagt. Dan kun je procederen en vragen wat je wil maar dat gaat niet lukken. Van een kale kip kun je geen veren plukken.
Het is ook deze tijd. Vroeger kon ook een kind gewoon een bijstandsuitkering krijgen waarmee het minimum gedekt was dat is niet meer.
Hopelijk vind ze genoeg werk en anders een BBL opleiding met voldoende inkomen.

Chiquita

Chiquita

04-04-2016 om 17:54 Topicstarter

korte reactie

@ v@@s: ze woont al jaren ergens anders, andere stad. De situatie vind ik schrijnend dat vader zegt: mijn probleem niet dat je geen eten hebt rest van de maand..

@ AnneJ: jij zegt dus dat er zelfs geen bijstandsuitkering aangevraagd kan worden, voor zolang ze geen werk/studie heeft? Ja, ik hoop ook voor haar dat ze BBL opleiding vindt met werk.

Geen startkwalificatie geen uitkering tot 23 jaar

http://www.leerlingzakenmh.nl/index.php/18-23-jaar

Vragen aan jou gemeente bij het jongerenloket staat uiteraard vrij al is het maar een aanvulling op je lage inkomen, als de beurs afgezegd is voor de rest van het jaar.

Moni

Moni

04-04-2016 om 18:07

Aanvragen bijstand kan wel

alleen zal de gemeente in gesprek gaan over de mogelijkheden om wel te werken of te studeren. Dan moet ze een plan van aanpak maken om dat te bereiken.
Ik lees geen reden om niet te kunnen werken. Als ze werk weigert, krijgt ze geen bijstandsuitkering. De bijstand voor jongeren is vrij laag. Ik weet niet waar de leeftijdsgrens is, maar die zit rond de 250 euro per maand.
Als ze weer gaat studeren, krijgt ze geen bijstandsuitkering. Ze kan wel studiefinanciering krijgen.

Elfje65

Elfje65

04-04-2016 om 18:10

Tja

Je weet niet wat er allemaal gebeurd is. Een kind die met 15 al uit huis gaat, daaris waarschijnlijk wel meer aan de hand. Misschien is vader het inmiddels ontzettend zat. Je weet t niet. Dit is teveel een verhaal uit derde hand en ook nog van 1 kant.

bieb63

bieb63

04-04-2016 om 21:17

eens met elfje

En daarbij, zij kan wel leuk 'even' en jaartje stoppen met studie, maar waarom? Ze zal gewoon moeten zorgen dat ze haar opleiding gaat afmaken, niet even een jaartje stoppen (en al helemaal niet als je geen fatsoenlijke baan hebt). Wat is de bedoeling? Ze is 21, stopt met studie, en ouders moeten bijspringen?
Als het goed is, krijgt ze een stufi voor het MBO voor uitwonenden. Maar dan moet ze natuurlijk NIET stoppen met haar opleiding.
De grote vraag dus: waaróm gestopt zonder een baan te hebben? Hoe had ze dat gedacht?

Gebrek aan verbeelding Bieb?

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/onderwijs/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-3222-wm.htm

Uitval, stoppen met de studie, is om diverse redenen een feit.

"Bijna een op de vijf startende MBO-ers verlaat school zonder diploma."

Nu wordt er door strafmaatregelen en boetes, en een steeds ingewikkelder wordend selectieproces enigszins gestuurd op een betere uitkomst, men meent dat het zin heeft, maar uitval blijft desondanks een feit.

Om diverse redenen. Maar ja, roep gewoon: labbekakkerigheid, en dan heb je het weg geredeneerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2016 om 23:38

Zonder meer info

weten we niet genoeg. Ze moet echt naar het Jeugdloket voor hulp.

We weten niet aan welke kant of waar het probleem zit.

kuiken

kuiken

05-04-2016 om 00:38

een verhaal heeft 2 kanten

Wij kennen het verhaal niet, vader zal een ander verhaal hebben dan dochter (veel kansen gegeven?) en dochter een ander dan vader (hij wil niets betalen?)
Wat ik wel weet is dat mijn dochter een vriendin heeft die op haar 15e uit huuis is gegaan. Een heel naar verhaal waarvan ik dacht, ik ken die moeder, dat kan toch niet? Moeder een jaar of 2 later gesproken. Die had weer een heel ander verhaal. Welk verhaal dan klopt? Ik weet het niet. Vader had weer een ander verhaal maar dat sloot wel meer bij moeder aan.
Het verhaal van vader in dit geval kan zijn dat hij dochter financiele verantwoordelijkheid wil bijbrengen. Misschien heeft dochter al heel wat kansen gehad. Je weet het niet. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden, in ieder geval.

mirreke

mirreke

05-04-2016 om 10:18

Hier ook vriendin

Van dochter, met vrijwel eenzelfde verhaal. Meisje woont op zichzelf, kan niet bij moeder vanwege het niet door een deur kunnen met de vriend van haar moeder. Meerdere hbo-opleidingen gestart maar wordt tot haar eigen ergernis niet genoeg gegrepen om de opleiding vol te houden. Stopt gelukkig wel telkens op tijd zodat het niet van haar studiejaren af gaat. Heeft een heel onzekere job. Krijgt af en toe beetje extra geld van haar moeder.

Dit meisje is absoluut geen flapdrol of profiteur of labbekak. Havo afgemaakt, heeft heel wat in huis, maar heeft haar passie nog niet gevonden. En tegenwoordig liggen de baantjes echt niet meer voor het oprapen.

Het is een moeilijke tijd.

Noet

Noet

05-04-2016 om 10:30

wat is dat toch met 'passie'

werken doe je niet voor je lol, maar om je zelf te kunnen bedruipen. Passie is leuk voor je hobby.

1x switchen ok, maar meerdere keren, leren ze dan wel van hun ervaring.
Ik ben daar vrij bot in, je maakt af waar je aan begint, dan kun je daarna wat anders kiezen. Studeren naast je werk is ook altijd een optie en in de meeste gevallen erg nodig.

mirreke

Uitschrijven voor je studie voor 1 februari zodat dat jaar niet meetelt kan je maar één keer doen. Daarna tikt de teller door.

skik

Brianna F

Brianna F

05-04-2016 om 14:19

Noet

Mee eens. Eén keer van studie veranderen, oké, kan gebeuren, maar het een gewoonte laten worden? Ooit zul je af moeten maken waar je aan begonnen bent. Ook een jaartje ertussenuit zonder over de financiële gevolgen na te denken vind ik vrij onvolwassen.

Chiquita

Chiquita

05-04-2016 om 15:59 Topicstarter

dank

voor alle reacties! vriendin van dochter is ff opgehouden met studie omdat ze 't niet meer wist. Mijn dochter is sociaal dat ze haar ff helpt met eten en omdat dochter goed met geld kan omgaan heeft ze vriendin geholpen. Ik ben trots op haar.
Kreeg gisteravond te horen dat vriendin weer werk heeft en a.s. zondag kan beginnen, dus 't is geen meiske wat te lam is om te werken.
Wij zijn half april in Nederland en ik ga echtgenoot pressen dat hij de banden plakt van de fiets van vriendin
En als vriendin met ons mee wil eten, prima, gezellig
Mss is dat de 'participatie-maatschappij' die de huidige regering voor ogen had.
ivm eventuele herkenbaarheid vertel ik geen verdere zaken maar dat een vader c.q. ouders tegen eigen kind zeggen 'dat is mijn probleem niet dat jij deze maand geen eten meer hebt' stuit mij tegen de borst. Dat was eigenlijk (besef ik nu) mijn eigenlijke vraag.

kuiken

kuiken

05-04-2016 om 16:18

banden

"Ik ga echtgenoot pressen dat hij de banden plakt van de fiets van vriendin "
Heel goed van je man maar nog beter, hij leert haar hoe ze haar band moet plakken. Mijn man heeft dat ook bij onze kinderen gedaan. Heel handig. Ze kunnen het nu zelf. Dochter heeft laatst zelfs de band geplakt van haar vriend )
En verder, de vriendin is 21, wordt geacht zelfstandig te zijn, ook financieel. Je weet verder het verhaal niet. Misschien heeft vader gezegd dat hij de zorgverzekering betaalt, zolang zij een vervolgopleiding volgt. Zij is gestopt (of helemaal niet begonnen), wordt geacht te werken, vergeet steeds vader de verzekering te betalen en vader heeft een daad willen stellen, gezegd dit is de laatste keer en weer heeft vriendin niet betaald. En dan zegt vader zoiets. Na weet ik niet hoeveel waarschuwingen. En vriendin laat haar aandeel in het verhaal achterwege en is boos op vader en vertelt zijn uitspraak aan iedereen. Zo zou het toch ook hebben kunnen gaan?

Hmmmm

Mijn zoon betaald ook de zorgtoeslag aan mij omdat hij in mijn ziekenfonds zit. Behalve als hij te krap zit dan mag hij die houden. En krijgt te eten van mij.
Je weet niet wat er achter steekt, ik zou me maar wat neutraal opstellen.

Chiquita

Chiquita

05-04-2016 om 17:09 Topicstarter

neutraal opstellen

zeker. Want 't is een vriendin van onze dochter. Ik weet wel eea maar hoef zeker niet alles te weten. Staat mij vrij om dochter wel of niet van advies te dienen en als 't ons zint vriendin te helpen. Goed idee om idd haar te leren om zelf band te plakken.
Zo heeft man onze dochter paar maanden geleden 'boorles' gegeven. Meidje hangt nu overal in haar huis zonder problemen van alles op

bieb63

bieb63

05-04-2016 om 22:51

eens met noet

Leuk om van je passie een beroep te maken. Maar allereerst zul je gewoon je boterham moeten verdienen (en iets van een opleiding doen, wat dan ook). Nee, niet altijd makkelijk, dat snap ik. Maar aan de fabrieksband staan 5 dagen in de week was (en is) ook niet makkelijk.
Hoe zien anderen dat eigenlijk voor zich? Kind weet het allemaal nog niet zo goed (en dan heb ik het niet over 16 jaar, maar 20+) en pa en ma blijven dan maar gewoon bij springen?

Astrid

Astrid

05-04-2016 om 23:18

niet

Niet elk kind is op 21-jarige leeftijd al zo door de wol geverfd dat ze alles alleen kunnen. Wat is er dan mis met bijspringen, zeker als het kan? Mijn jongste was op bepaalde gebieden jonger dan haar leeftijd in kalenderjaren. De oudste voorlijker. Toch heeft jongste inmiddels 2 opleidingen gevolgd en woont op zichzelf en oudste "pas" daarna.
Het gaat erom dat je ze goed aflevert aan de maatschappij, wat mij betreft staat daar geen leeftijd voor in de zin van: met 21 zoek je het zelf maar uit, omdat het nu eenmaal zo hoort of sommigen dat zo vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2016 om 23:53

Bieb

Als het moet wel. Niet ideaal, maar ik kan gewoon niet zeggen dat kind het dan maar moet uitzoeken.

Triva

Triva

06-04-2016 om 08:58

'Zo heeft man onze dochter paar maanden geleden 'boorles' gegeven. Meidje hangt nu overal in haar huis zonder problemen van alles op '

Zohee wat stoer... waarom lees ik dat nu nooit over jongens?

Egel

Egel

06-04-2016 om 12:09

nou ja zeg Triva

Triva, verdenk je Chiquita van seksisme? Ik denk dat ze gewoon alleen een dochter heeft, of in ieder geval vindt ze het fijn dat haar kind (toevallig dochter) nu kan boren. Ik moet misschien niet voor haar praten, maar ze zou dat ook vast fijn vinden als haar zoon (mocht ze die hebben) dat geleerd had en nu kon.
Ze schrijft niet dat het stoer is, maar dat het handig is.

Volgens mij ben je nu zelf seksistisch bezig, dat je er meteen achter zoekt dat Chiquita extra trots zou zijn omdat het een meisje is.

Ik denk trouwens dat dingen als boren en zelfs banden plakken tegenwoordig minder vaak aan kinderen (j/m) wordt aangeleerd. Van die banden plakken was ik al van plan, maar van het boren is ook een goed idee om aan mijn kinderen (j & m) aan te leren. Dat laatste moet trouwens wel door mijn man gebeuren, dat dan weer wel. Dan doe ik het aanleren van het banden plakken wel.

Chiquita

Chiquita

06-04-2016 om 12:28 Topicstarter

reactie

dank Egel voor jouw reactie op de wat (zoals die mij ook overkwam) zure reactie van Trivia; dochter heeft behoorlijk laag zelfbeeld en roept altijd meteen al 'dat kan ik niet'. Dus dat ze 't geleerd heeft en er lol in heeft is alleen maar fijn. Ja ik heb ook een zoon, die zichzelf heel veel geleerd heeft en waarop ik ook heel trots ben juist omdat hij 't zichzelf heeft geleerd.

kuiken

kuiken

06-04-2016 om 12:32

en ook

Chiquita, leer haar ook gelijk met de vriendin de band plakken. Kan ze ook stoer de band van anderen plakken Maar dat boren is ook een goed idee. Ik zal man zeggen dochters ook te leren boren. Dat kan ik nou weer niet .

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 12:57

Astrid en Kaaskopje

Laten we voorop stellen dat ik ook niet denk: zoek het maar uit, je bent 21. Nee, zo bedoel ik het ook niet. Als (financiële) hulp noodzakelijk is én je enigszins de mogelijkheid hebt, spring je bij.
En uiteraard begrijp ik dat het ene kind eerder zelfstandig c.q. verstandig is dan het andere.
Maar m.i. zal je op die leeftijd óf een opleiding moeten volgen óf werken. Dat die opleiding een verkeerde keus kan zijn of iets dergelijks, dat kan uiteraard gebeuren, dan zal je moeten switchen. En heeft dat even tijd nodig, om wat voor reden dan ook, dan zal je moeten werken in de tussentijd. Het komt op mij zeer vreemd over, als kind stopt met opleiding om t.z.t. iets anders te gaan doen, maar dan niet werkt en men het vanzelfsprekend vindt dat ouders dan moeten bijdragen.

Chiquita

Chiquita

06-04-2016 om 14:39 Topicstarter

@bieb63

"Het komt op mij zeer vreemd over, als kind stopt met opleiding om t.z.t. iets anders te gaan doen, maar dan niet werkt en men het vanzelfsprekend vindt dat ouders dan moeten bijdragen."

Als je 't hier hebt over vriendin van mijn dochter: ze stopt met opleiding, gaat werken, wordt na drie maanden weer buiten gezet; ze heeft voor paar uur ook nog andere baan, ook die baan stopt weer ... voor dit meidje is het NIET vanzelfsprekend dat ouders moeten bijdragen. Ze werkt wel, maar helaas door het (politieke) klimaat in Nederland is het erg gemakkelijk om jongeren steeds maar weer ontslag c.q. einde contract te geven

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 14:54

chiquita

Ik weet uiteraard de precieze situatie niet. Maar een bijbaantje lijkt mij in deze situatie ook niet hetgeen het moet zijn. Als ze niet studeert/opleiding volgt, zal ze een ft baan moeten zoeken, wat dan ook.

Onzekerheid

Ik zou toch niet willen dat mijn kind in zo'n onzekere situatie zit. Leren of werken en anders ben je de sigaar. Alsof de banen voor het oprapen liggen.
Als jij als ouder vind dat je kind dan maar op de blaren moet zitten vind ik je egocentrisch en harteloos. Zelfs volwassenen krijgen een uitkering en dan mag een kind het even uitzoeken want niet aan het leren en niet aan het werken. Eigen schuld dikke bult.
Ik zou echt nog wel een tijdje die zekerheid voor een kind willen zijn.
Je wil toch ook niet dat ze in de schulden raken omdat ze het niet rond krijgen? Hooguit neem je je kind bij de hand en ga je samen uitzoeken hoe het verder gaat wat betreft werk, opleiding, uitkering. Maar daarnaast zorg je dat het goed komt al is het financieel als je dat kunt.

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 16:00

eens AnneJ

Maar het moet niet iets vanzelfsprekends zijn als je stopt met studie (op die leeftijd), je dan op je ouders terugvalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.