Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Minima

Minima

01-03-2016 om 21:10

Minimumuurloon (spoed)

Ik heb er een oproepbaantje bij waarbij ik gebeld wordt voor avondwerk. Ik hoef dus niet te komen, het aantal uur is niet gegarandeerd en ik krijg niet betaald bij ziekte. Dat is allemaal geen probleem maar ik heb wel een probleem met het uurloon. Dat is namelijk 8,90 bruto per uur.

Nu zie ik hier: https://www.minimumloon.nl/ dat dat bedrag 10 cent hoger ligt dan het uurloon op basis van een 40 urige werkweek maar ik zal nooit meer dan max 16 uur per week werken, eerder 10 uur.

Hoe werkt dit nu? Heb ik recht op het minimum uurloon op basis van een 36 urige werkweek of nog anders? Ik begrijp het niet goed.


Minima

Minima

01-03-2016 om 21:13

aanvulling

De tweede tabel bedoelde ik, daar staat het minimum uurloon per 36, 38 en 40 urige werkweek maar ik begrijp niet goed wanneer je naar welk bedrag kijkt als je parttime werkt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-03-2016 om 22:02

Volgens mij

Volgens mij hangt het af van de branche. Als 40 uur gebruikelijk is neem je dat bedrag, en anders dat van 38 of 36. Ik zou overigens helemaal niet 's avonds gaan werken voor zo'n hongerloontje. Wat een uitbuiters!

Minima

Minima

01-03-2016 om 22:05

Gebruikelijk?

Maar hoezo zou iets gebruikelijk moeten zijn? Ze nemen mij absoluut niet aan voor 40 uur. Ik begrijp sowieso niet goed waarom er 36/38/40 uur staat en hoe je dat moet invullen als je zelf bijvoorbeeld vast voor 12 uur zou werken? Ik werk helemaal niet vast natuurlijk en daarom wil ik wel het hoogste minimum uurloon maar heb ik daar ook recht op? Ik vind het niet netjes dat zij mij alleen vragen als ze mij nodig hebben, dat ik geen recht heb op vakanties of ziektegeld en het dan ook nog met dit loon moet doen. Het is absoluut nooit de bedoeling dat ik daar vast ga werken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-03-2016 om 22:14

CAO

Als in de CAO staat dat de werkweek 40 uur is, krijg je het uurloon dat daarbij hoort. Is er sprake van een 36-urige werkweek, dan geldt dat uurloon.
Overigens heb je als oproepkracht nog wel meer rechten. Ze kunnen niet zomaar afzien van doorbetalen, en je bouwt ook gewoon vakantie-uren op.

Minima

Minima

01-03-2016 om 22:49

waar staat dat?

Waar staat dat ze mij wel moeten doorbetalen bij ziekte en vakantieuren moeten geven? Ik krijg natuurlijk vakantiegeld maar vakantieuren is iets anders. Vergelijk het met werken bij Sandd: die krijgen stukloon, geen vakantieuren en geen betaling als ze ziek zijn.

Vesper Lynd

"Ik zou overigens helemaal niet 's avonds gaan werken voor zo'n hongerloontje".

Dat klinkt lekker motiverend. Ladingen mensen schrobben 's avonds kantoorpanden, winkelcentra, scholen, ziekenhuizen, stations enz. schoon voor dat hongerloontje. Er zijn veel mensen die dat idd niet willen doen en liever in de bijstand zitten. Dan krijg je misschien nog meer per uur.

Annelies B.

Annelies B.

01-03-2016 om 23:07

Sandd ...

Minima, je kan bij Sandd werken met of zonder contract (ovo).

Als je een contract hebt krijg je gewoon vakantie-uren. Ik heb een contract, dus betaald vakantie. Mijn man loopt zonder contract en krijgt die 2 weken vakantie dus niet betaald.

Oproepkracht.

https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/flex/oproepkracht

Je rechten als oproepkracht kan je ook opzoeken in jou cao. Er zijn veel soorten "losse contracten".

Let op bij opbouw vakantie-uren

Het hoeft niet zo te zijn dat je vakantie-uren opbouwt
Het is ook mogelijk, zeker bij kleine contracten, dat je geen vakantie-uren opbouwt maar dat dat gecompenseerd is in je loon dat wat hoger is, en als dat zo is is het loon eigenlijk nog lager want dan moet je reserveren voor je vakantie. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg.
Waar ik werk zijn 4-uren contracten zonder betaling bij ziekte en zonder opbouw vakantie-uren helaas gebruikelijk.

Weet je, het doet goed om te werken ondanks dat de betaling slecht is, beter dan niets of een uitkering en je kan vervolgens gewoon verder kijken.

Neemt niet weg dat het laag is, zeker als je ook nog kosten maakt voor vervoer, oppas voor kinderen, nette kleding etc.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-03-2016 om 23:25

Inclusief

Maar als vakantiegeld en -uren al in het uurloon zitten zou dat toch hoger moeten zijn dan dit?
Ik snap wel dat niet iedereen evenveel kan verdienen, maar dan nog vind ik het neigen naar uitbuiterij om iemand buiten reguliere werktijden zo weinig te betalen. Schoonmaakwerk wordt over het algemeen beter betaald, dus ik vermoed dat het hier om fabriekswerk gaat.

even uit het hoofd

Ik ben te lui om de wettelijke bepalingen erbij te pakken dus ik doe het even uit het hoofd.

Het is vooral bij oproepcontracten zonder gegarandeerde uren heel gebruikelijk dat vakantiegeld en -uren zijn verdisconteerd in het loon (soms zie je trouwens dat vakantiedagen wel zijn inbegrepen maar vakantiegeld niet, dat komt dan gewoon apart in mei), maar dat betekent dan inderdaad wel dat het uurloon navenant omhoog moet.
De minimumvakantiedagen zijn 20 dagen op een voltijdsdienstverband, ofwel 4 weken. Dat is 1/13 van het aantal werkdagen (er zitten 13 vierwekenperiodes in een jaar). Die 1/13 moet dus in dat geval bovenop het minimumloon. Voor vakantiegeld geldt hetzelfde. Minimum vakantiebijslag is 8%, dus die moet er ook bovenop. Ik weet niet of er nog de mogelijkheid bestaat om bij CAO af te wijken van die minimale vakantiedagen en vakantiegeld (ik vermoed van niet, maar weet het niet helemaal zeker).

Kijk inderdaad in de toepasselijke CAO (uit je openingsposting is niet direct duidelijk welke dat zou zijn, als er al een is). Als daarin staat hoe lang de standaard voltijds werkweek is, weet je ook welk minimumloon je moet hanteren. Is er geen CAO van toepassing, dan moet je van een 40-urige werkweek uitgaan.

Het zou overigens wel aardig zijn, in deze tijd van part-timers, als het minimumloon eens werd vastgelegd op een uurloon in plaats van een maandloon, dan heb je dit soort onzin niet meer.

Groeten,

Temet

Minima

Minima

02-03-2016 om 14:45

welke CAO

Ik heb nog geen antwoord gekregen over welke CAO voor mij van toepassing is, het gaat om de functie magazijnmedewerker. Vakantiegeld wordt apart betaald, er is geen onregelmatigheidstoeslag, en de opbouw van vakantiedagen zit verdisconteerd in het salaris. Dat is dus maximaal 10 cent en dat is maar iets meer dan 1% en ik vond inderdaad ook dat dat dan minimaal 1/13de deel van het loon moest zijn dus 8%.

Magazijn.

Cao, logistiek, groothandel? We konden geen antwoord geven onder welke cao je valt, we wisten je beroep niet.
Vakantiegeld is minimaal 8%

Je kan natuurlijk ook gewoon beginnen en kijken wat je ontvangt. Dat is met een bijbaan altijd mogelijk. Denk ook nog aan de heffingskorting, bij meer dan 2 werkgevers. Misschien is daardoor je uurloon lager?

Ik heb ook een bijbaan, verdien ook daar minder, maar thuis op de bank zitten brengt niets op denk ik dan maar. En....ik vind het leuk om te doen, fijne collega's.

Wil

Als er brutobedragen zijn genoemd, en daar ga ik wel vanuit, dan heeft de heffingskorting daar geen invloed op.

groeten,

Temet

Minima

Minima

02-03-2016 om 17:03

sorry

Ik bedoelde dat ik daar nog geen antwoord op had gekregen van mijn werkgever, ik had gemaild. Vakantiegeld krijg ik gewoon, het gaat dus om wat Temet zei, compensatie van geen vakantiedagen, dan vind ik 1,1% erg weinig want dat is het verschil van 10 cent tussen het laagste minimumuurloon en mijn brutoloon. Bruto dus. Ik wil er wel over in gesprek maar daarvoor moet ik wat munitie hebben.

Minima

Het is helemaal niet gezegd *dat* er een CAO van toepassing is. Niet alle werknemers vallen onder een CAO.

groeten,

Temet

toch eens een boek erbij gepakt

Toch eens een boek erbij gepakt (om precies te zijn: 'Arbeidsrecht in de praktijk' van Van Genderen e.a., SDU, negende druk) en daarin staat dat de rechtspraak verdeeld is over de vraag of een all-inloon, dus een loon waarin vakantiedagen zijn verdisconteerd, wel mag. Kennelijk is er rechtspraak die bepaalt dat het niet mag, want strijdig met de bepaling over minimumvakantieaanspraken, maar ook rechtspraak die bepaalt dat het wel mag, als er maar de mogelijkheid bestaat om vakantie feitelijk op te nemen en de werknemer geen financieel nadeel leidt. Ik denk dat bij een all-inloon voor een echte oproepkracht (dus niet iemand die wel oproepkracht heet maar feitelijk een standaard werkweek heeft) het op zich wel mag. Maar dan lijkt mij dat je inderdaad minimaal die 8% erbovenop moet krijgen, zodat je dat loon kan gebruiken om in feite betaald vrij te nemen.

Dus ja, je hebt een poot (of twee) om op te staan. Pak ze!

Groeten,

Temet

Minima

Minima

02-03-2016 om 18:06

antwoord

Ze hebben inderdaad geen CAO, dus dan mogen ze uitgaan van een 40 urige werkweek? Toch wel gek want ik voel me met dit contract echt geen parttimer met alle rechten die daarbij horen. Ik heb doorgegeven dat ik vragen heb over dit contract.

Elfje65

Elfje65

02-03-2016 om 19:58

Temet

Op de site van de Rijksoverheid staat dat verdiscontering van vakantiedagen juist niet mag bij een 0-contract. Wat is nu waarheid? Weet jij het?
Ik lees mee i.v.m. 0-uren contract van zoon, die elke week standaard 10 uur werkt op dezelfde dagen. OOk bij ziekte heeft hij recht op doorbetaling van die dagen van 70%, volgens de site.

Minima en Elfje

Minima, het minimumloon is een maandloon. Het systeem dateert duidelijk nog uit de tijd dat de voltijdswerker de norm was. Voor deeltijders wordt het vervolgens naar een uurloon omgerekend. En daar beginnen de problemen, want verschillende sectoren hebben een andere standaard werkweek. Als het niet duidelijk is (CAO) dat de werkweek minder is dan 40 uur, dan is de standaard 40 uur. Dat de individuele werknemer die zijn uurloon uitrekent misschien een deeltijdwerker is, of zelfs een oproepkracht, maakt daarvoor geen biet uit.

Vandaar dat ik zeg: het zou handiger zijn dat wettelijk het minimumloon per uur wordt vastgelegd, dan heb je dit gemier niet.

Elfje, ik weet het niet, ik heb dat boek erbij gepakt en zie alleen maar dat de rechtspraak kennelijk verdeeld is. De wet regelt vziw alleen maar het minimum aantal vakantiedagen. Dat boek waar ik dit uit heb is een heel recente uitgave en wordt in de juristerij veel gebruikt dus ben ik er maar vanuit gegaan dat ze niet uit hun nek hebben zitten kletsen.

Ik denk dat het minima uiteindelijk ook niet eens zo bar veel uitmaakt, die wil gewoon haar wettelijke vakantie betaald hebben. Dat kan of door opbouw en doorbetaling van vakantiedagen, of door een opslag op het uurloon, maar dan moet die opslag natuurlijk wel hoog genoeg zijn. En niet dat miezerige dubbeltje.

Minima, laat je nog even weten hoe het is afgelopen? Je kan overigens ook gewoon de voorwaarden knarsetandend accepteren en dan na een jaar ofzo achterstallig loon claimen

Groeten,

Temet

Minima

Minima

17-03-2016 om 10:19

Gelukt!

Het bleek inderdaad dat die tien cent niet het 'verdisconteerde vakantiedagengeld' was dat moest er nog bij en de berekening die daar nog op wordt losgelaten komt overheen met hierboven. Verder krijg ik een hoger loon; 9,81. Mijn leidinggevende heb ik een goed woordje laten doen en ik heb meteen laten zien dat ik flexibel inzetbaar ben en goed in mijn werk.

Ik ben blij met mijn nieuwe baan ondanks de denigrerende woorden van Vesper Lynd want dit loon zal in zijn of haar ogen nog steeds een hongerloontje zijn.

mooi werk

Dus èn je krijgt een hoger loon, èn daar komt het verdisconteerde vakantiedagengeld nog eens bovenop? Goed gedaan, dame! Zo zie je maar weer, meisjes die niet vragen worden overgeslagen.

Groeten,

Temet

Egel

Egel

17-03-2016 om 19:44

Huh, denigrerende woorden 'Minima'?

Een vreemde opmerking Minima, dat Vesper Lynd een denigrerende opmerking zou hebben gemaakt. Klinkt mij juist ofwel feitelijk, ofwel steunend in de oren. Gewoon: 'dat is wel érg laag' (maar misschien is het dan fabriekswerk). Het zou ook inderdaad fabriekswerk kunnen zijn. Of niet, ook goed.
Ik weet in ieder geval niet wat je er denigrerend aan vond, maar verder fijn dat het bedrag toch wat omhoog is gegaan. Gefeliciteerd met de baan.

Zeker goed Minima.

Gefeliciteerd!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-03-2016 om 21:00

Egel

Dankjewel. Ik vond het echt geen fijne opmerking. Stank voor dank terwijl ik er wel tijd in heb gestoken om het op te zoeken.

Minima

Minima

17-03-2016 om 21:09

opzoeken?

Er zijn anderen die met linken zijn gekomen dus wat heb je opgezocht? Je opmerking was voor ik wist dat die vakantietoeslag ook nog in dat loon had moeten zitten. Dat was niet zo, dat had er nog bij gemoeten.

Het is een normaal minimumloon voor veel mensen en jij noemt het een hongerloontje en dat is niet denigrerend? Ik vermoed dat al mijn collega's voor dat loon 40 uur per week werken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-03-2016 om 21:14

Minima

Geloof wat je wilt. Gezien je reacties snap ik wel waarom je verdient wat je verdient. En ja, dat is wel bedoeld zoals je het opvat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2016 om 22:15

Dames dames

Zo kannie wel weer hè.

Relax, de lente komt eraan!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2016 om 10:56

Vesper

Ik heb hier nog niet gereageerd, want niet veel toe te voegen, maar met je laatste opmerking vind ik wel dat je ernaast schiet. Jullie reageren niet goed op elkaar en dat komt ook door het 'systeem van OO'. Geen intonatie, niet even in twee lettergrepen een opmerking goed kunnen brengen, dat soort zaken. Minima ervaart de term hongerloontje blijkbaar als denigrerend. Puur als kwalificatie van het minimumloon is 'hongerloontje' ook niet bepaald bemoedigend te noemen. Het kan best wezen dat jij het niet denigrerend bedoelde, maar het kwam wel zo aan bij Minima.

Ik verdien bijvoorbeeld met intelligent werk amper meer dan het minimumloon. Ik hoop werkelijk dat ik meer ga krijgen als ik gecertificeerd en wel mijn werk ga doen, want ik verdien nu minder dan ik bij de vorige werkgever deed, maar ik zal er genoegen mee moeten nemen als dat niet zo is. In mijn geval is er een cao en zijn de lonen normaal voor callcenterwerk/klantenservice. Geen fabriekswerk dus, maar normaal voor bepaalde banen. Mijn dochter verdient meer dan ik, gelijk niveau qua werk- en denkniveau (zij meer lichamelijk werk, ik zittend werk). Men vindt blijkbaar dat herseninspanning minder beloond hoeft te worden dan lichamelijke inspanning. Vandaar dat schoonmakers zomaar meer kunnen verdienen. Ik vind het krom, maar wat doe je eraan?

Ik vind je opmerking dat je snapt dat Minima verdient wat ze verdient door hoe ze zich hier uit echt niet kunnen en dat wilde ik toch even kwijt. Sorry voor mijn bemoeienis.

nav kaaskopje (over verschillende lonen)

"Men vindt blijkbaar dat herseninspanning minder beloond hoeft te worden dan lichamelijke inspanning. Vandaar dat schoonmakers zomaar meer kunnen verdienen. Ik vind het krom, maar wat doe je eraan?"

Tja, je kan het ook de andere kant op redeneren. Dat lichamelijk zwaarder werk het verdient om beter beloond te worden. Ik vind dat niet per se krom, eigenlijk.

Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat kantoorwerk altijd beter betaalt dan ongeschoold werk, dat is dus beslist niet waar. Ergens is dat ook wel weer bemoedigend (althans, voor de mensen die afhankelijk zijn van ongeschoold werk).

Al worden de echte goede salarissen vziw niet verdiend met ongeschoold werk, zo is het dan ook wel weer.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.