Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

15-08-2014 om 10:50

Mag een dierenarts je poes en kittens houden als je de rekening niet betalen kan?

https://www.facebook.com/thundertattoo.kwakkel.7?fref=ts

Ik ben het er overigens wel mee eens, volgens mij lopen dierenartsen tegenwoordig heel vaak te wachten op betalingen!


vlinder72

vlinder72

15-08-2014 om 12:07

waarschijnlijk wel

Het is natuurlijk wel erg triest dat zoveel mensen dieren hebben terwijl ze daar de onverwachte kosten niet voor kunnen betalen. Ook oeps nestjes kunnen veel geld kosten. Je poes laten castreren is veel goedkoper.

P.s. want een gruwelijke facebook pagina. Ik heb het gelijk weer dichtgegooid.

Barvaux

Barvaux

15-08-2014 om 12:11

pagina

Je hebt helemaal gelijk, ik kijk niet zo naar de plaatjes en zocht meteen naar de tekst. Ik kwam er op door deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/dierenarts-huisdier-beslag-nemen-rekening.523822

vlinder72

vlinder72

15-08-2014 om 12:45

Barvaux

Wij kennen het verhaal ook niet. Hoe is er gecommuniceerd met de dierenarts? Ik kan mij niet voorstellen dat een dierenarts niet akkoord gaat met een betaalregeling als de klant bij de dierenarts bekend is.

En heeft deze klant van te voren aangegeven de rekening tot bijvoorbeeld een x bedrag in een keer te kunnen betalen en alles daarboven niet of later?

Communicatie is in dit soort zaken heel belangrijk.

De poes ligt daar in ieder geval goed. Er wordt goed voor de kittens gezorgd en ze komen zo ook vastbij goede mensen terecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2014 om 13:07

nee

Ik vind niet dat de dierenarts dat mag doen. De dierenarts is niet in de positie een bezit van een ander in beslag te nemen. Vind ik.

Theekopje

Theekopje

15-08-2014 om 13:30

Hoezo geld verdienen?

Altijd bijzonder als mensen dan schrijven dat de DA dit doet om "geld te verdienen". Hoezo verdient de DA daar geld aan? Het kost hem alleen maar geld: hij moet de katten huisvesten en verzorgen en heeft nog steeds zijn geld niet.

Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts dat doet als hij ook een redelijke betalingsregeling kan treffen. Is hij van de zorg voor de poes af en krijgt hij ook geld.

Dus iets zegt me dat dit verhaal niet het héle verhaal is, dat er informatie wordt weggelaten.

Caesar

Caesar

15-08-2014 om 15:18

Wetgever

Kaaskopje, ik denk niet dat de discussie is wat jij vindt, maar wat de wetgever vindt. Ik weet dat overigens ook niet. Er bestaat in Nederland wel een retentierecht http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Retentierecht , maar of een dierenarts zich daar op kan beroepen? Is er een jurist in de zaal?

Barvaux

Barvaux

15-08-2014 om 15:27

Precies kaaskopje

Een dier wordt in de wet gelijk gesteld aan een goed, en waar de gamma jou kan weigeren een bad te leveren als je die niet wil betalen of als je een betalingsregeling wil treffen mag in mijn ogen de dierenarts die ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2014 om 21:59

Okee

Mijn eerste reactie was meer een gevoelsmatige reactie. Ik heb wat rondgelezen en een huisdier mag inderdaad ingezet worden om iemand aan te zetten tot betalen. Maar toch...

Eigenlijk vind ik het te zot voor woorden dat dieren als honden en katten ingezet mogen worden als pressiemiddel bij betalingsproblemen. Hoe kan er aan de ene kant een wet worden aangenomen die dieren moet beschermen tegen ontucht en aan de andere kant in de wet gesproken wordt van roerende 'zaak'? Ik kan dat niet rijmen.

Ik begrijp best dat een dierenarts zichzelf wil beschermen tegen wanbetalers, maar daar heb je ook andere middelen voor.

Theekopje

Theekopje

16-08-2014 om 00:45

wie zet de dieren in als pressiemiddel?

Kom op Kaaskopje, wie zet die dieren nu eigenlijk in als pressiemiddel? Je kunt net zo goed zeggen dat het baasje de dieren inzet als pressiemiddel, want er wordt een hoop op de emotie gespeeld en oh oh wat is het zielig, om ondertussen maar niet te hoeven betalen.
Vergeet niet dat de allernormaalste en simpelste oplossing is dat baasje de rekening betaalt.

"Ik begrijp best dat een dierenarts zichzelf wil beschermen tegen wanbetalers, maar daar heb je ook andere middelen voor."

Oh ja, vertel eens? Welke? Incassobureaus sturen? Loonbeslag laten leggen? Aanmaningen sturen? En hoe snel denk je dat hij dan z'n geld heeft? Waarom moet een dierenarts het baasje weg laten lopen met voor honderden euro's aan onbetaalde rekeningen, en dan zelf maar zien hoe hij het probleem oplost? Die dierenarts moet wél ook het salaris van de assistente en z'n apparatuur betalen.

Je kunt die redenering ook omdraaien natuurlijk:"Ik begrijp best dat er mensen zijn met betalingsproblemen en krappe beurzen, maar er zijn ook andere middelen dan gewoon ijskoud de rekening niet betalen en wel je dier opeisen".

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2014 om 01:47

Ehm Theekopje

de bedoeling van incassobureaus is dat degene die geld tegoed heeft het ook krijgt toch? Wat schiet een dierenarts ermee op om een kat in beslag te nemen? Van een kale kip kun je niet plukken, dus die kat zal er niet voor zorgen dat het geld er binnen een week is. Door dat middel te kiezen zorgt de dierenarts er alleen maar voor dat de kosten hoger en hoger worden en het helemaal een uitzichtloze toestand wordt.

Ik vind echt niet dat iedereen maar zijn gang moet kunnen gaan en een dierenarts of wat dan ook met de narigheid mag laten zitten, maar stel (stel...) dat iemand van goede wil is en via een betalingsregeling kan betalen, dan zie ik dat als eerste oplossing. Tandartsen doen dat soms ook als het moet. Die trekken een kunstgebit ook niet uit iemands mond tot er betaald is toch?

Mijn werk bestaat momenteel uit het aanhoren van vragen als 'Kost dat zoveel, hoe moet ik dat betalen?' De hele dag door komt die vraag regelmatig terug. En hoewel je door zulk werk je 'pappenheimers' leert kennen, vind ik het belangrijk dat een bedrijf zich menselijk op blijft stellen. Tot bepaalde grenzen.

Barvaux

Barvaux

16-08-2014 om 09:11

Kaaskopje

Als bestuurslid hebben we twee keer een incassobureau ingeschakeld en het is twee keer mislukt: de rekening werd voor ons dus nog groter!

Van goede wil zijn... daar koopt een dierenarts niets voor en al helemaal niet als er meerdere mensen in zijn/haar praktijk zitten met niet al teveel te besteden.

Er werd gezegd dat de zwangerschap en keizersnede onverwacht kwamen: daar moet ik om lachen. Geen enkele zwangerschap komt onverwacht of het moet bij een kater zijn die zwanger raakt!

vlinder72

vlinder72

16-08-2014 om 10:36

Kaaskopje

Ik denk niet dat dit dagelijks voorkomt. Dan zou de Telegraaf vol staan met dit soort zielige verhalen. Wij weten niet wat er gebeurd is. Wij kennen het verhaal niet volledig.

De dierenarts heeft waarschijnlijk goede redenen en is ervan overtuigd dat hij op een andere manier zijn geld niet krijgt.

Theekopje

Theekopje

16-08-2014 om 12:52

Misschien cynisch

Misschien ben ik cynisch, maar ik geloof niet zo in die goede wil in dit geval. Als die mensen een betalingsregeling zouden willen en zich er aan houden, dan zou die DA dat wel gedaan hebben. Dat is idd veel slimmer en goedkoper voor hem.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2014 om 15:41

We weten niets van ze af

Het kan best zijn dat de dierenarts al regelmatig met de gebakken peren zat na een bezoek van deze mensen. Ik snap dat er een grens is aan het begrip van een dierenarts. Maar zuiver op het gegeven dat de kat een keizersnee heeft ondergaan, de kosten te hoog waren voor de moeder van het stel en de kat daarom meteen als 'onderpand' wordt gebruikt, vind ik dat de dierenarts dat niet had moeten doen.

Ik zit nu ook te denken aan een situatie van onszelf. Wij hadden een hond, deze hond ging niet mee op vakantie, maar bleef achter bij een oppas. De oppas was nog niet koud aan haar taak begonnen toen de hond op straat neerviel en door de dierenambulance van straat gehaald moest worden. Bij de dierenarts bleek dat de maag gekanteld was. De dierenarts kende ons goed. De dierenarts was ook op de hoogte van het feit dat een maagkanteling zeker verkeerd afloopt als gewacht wordt met opereren. Toch heeft de dierenarts gewacht tot wij toestemming gaven. Ik heb er toen geen punt van gemaakt, wat heeft het voor zin. Maar achteraf voelde ik dit toch wel als een domme beslissing van de dierenarts. Hij wachtte dus liever op toestemming waardoor hij weet dat er geld betaald gaat worden dan een verder kerngezonde hond te redden. Ik begrijp dat niet. Ik weet overigens dat dat ook in de mensengezondheidszorg gebeurt. Een onverzekerde jongeman had door een vechtpartij zijn vingers gebroken en is weer weggestuurd omdat hij ook niet contant kon betalen. Wat voor arts ben je als je zo je vak uitoefent?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2014 om 15:43

Voor de goede orde

Onze hond is dus doodgegaan na die maagkanteling. Mogelijk was dat sowieso gebeurd, maar dat zal ik nooit weten.

Theekopje

Theekopje

17-08-2014 om 18:24

Kaaskopje

"Hij wachtte dus liever op toestemming waardoor hij weet dat er geld betaald gaat worden dan een verder kerngezonde hond te redden. Ik begrijp dat niet "

Ik wel, tot op zekere hoogte. Hoe zou jij het vinden als jij dierenarts was, en achteraf zegt het baasje "ik heb helemaal geen toestemming gegeven voor die operatie, ik betaal niet, hoe haal je het in je hoofd om mijn hond te opereren zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven?"

Nou zou jij uit de goedheid van je hart vást liever de hond opereren en de kosten uit eigen zak betalen dan hem dood te laten gaan, maar dit soort dingen komt herhaaldelijk voor en een dierenarts moet ook zijn inkomsten hebben hè. Sterker nog, als de dierenarts zonder toestemming zou opereren dan gaan mensen daar misbruik van maken: zogenaamd onbereikbaar zijn aks hun dier ziek is, de " oppas" ermee naar de dierenarts laten gaan en dan weigeren te betalen want ze hadden geen toestemming gegeven.

Vergezocht? Nee hoor, zo gaan die dingen.

Als wij op vakantie gaan laten we een brief achter voor de oppas (op papier dus) dat wij de kosten voor de dierenarts betalen en dat al het nodige gedaan moet worden. Die kan de oppas laten zien aa de dierenarts. Zo kun je als baasje het probleem simpel voorkomen. Als de dierenarts DAN nog zou weigeren te opereren, ja, dan heb je een punt vind ik.

Theekopje

Theekopje

17-08-2014 om 18:36

Toevoeging

Wat niet wegneemt dat ik het heel sneu natuurlijk vind, van je hond. Ik zou als baasje erg verdrietig zijn en misschien ook wel boos.
Maar zakelijk gezien snap ik het, dat een dierenarts niet opereert zonder geld. Vroeger liet ik voor zulke situaties een blanco getekende cheque achter, dat kan helaas niet meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2014 om 00:48

Theekopje

In ons geval wist de dierenarts dat we gewoon goed voor de hond zorgden en dat de rekening hoe dan ook wel betaald zou worden. We hadden nog nooit niet betaald. Ik vind dat een arts als het er op aan komt moet kiezen voor wat zijn taak min of meer is: een dier weer beter maken. Ik vind die taak niet anders dan bij een mensendokter. Zou een mensendokter een mens dood laten gaan omdat die dokter geen contact kan krijgen met de familie?
Deze situatie deed zich voor in het pre-gsm-tijdperk. We wisten niet dat de oppas contact met ons wilde tot we daar een briefje van de camping over kregen. Tegen die tijd was de hond al dood, omdat de plaats van de kanteling al teveel verkleefd was geraakt om nog gered te kunnen worden.

Theekopje

Theekopje

18-08-2014 om 11:42

Mensendokter

Nee, een mensendokter laat een mens niet doodgaan als hij niet weet of diegene verzekerd is. Een levensbedreigende verwonding wordt behandeld. Maar bij een niet-levensbedreigende verwonding kan het zijn dat er inderdaad pas behandeld wordt als er een verzekeringsbewijs is getoond.
Toestemming voor medisch handelen hoeft niet eerst gevraagd te worden bij acute situaties, wel bij niet-acute situaties. Daar zijn wel allerlei nuances en regels bij.

Voor dieren geldt dat allemaal anders. Jij en ik kunnen vinden dat een dier niet minder is dan een mens, maar volgens de wet is een dier een goed.
De juridische status ligt dichterbij een gerepareerde auto die je niet meekrijgt als je niet betaalt, dan bij de status van een menselijke patient. En de garage mag mij ook niet ongevraagd met een dure reparatie opzadelen.

Als je de dierenarts echt goed kent dan zou hij misschien mogen aannemen dat je wel betaalt, ik kan me voorstellen dat hij het dan wél doet. Maar dat neemt niet weg dat jij ook de keuze zou kunnen maken "doe maar niet die operatie", en dat kan hij niet zeker weten.

De ene dierenarts zal er wat anders mee omgaan dan de andere. Maar juist om dit soort gedoe te voorkomen hadden wij dus die brief en die blanco cheque.

Ik zou het overigens wél sympathiek vinden hoor, een dierenarts die je hond toch geopereerd had. Maar ik vind niet dat hij het verplicht is.

Barvaux

Barvaux

18-08-2014 om 12:10

Kaaskopje

Maar als er nu een familielid was overleden was je dus ook erg onbereikbaar geweest?

Barvaux

Barvaux

18-08-2014 om 12:11

daarbij

De dierenarts kon natuurlijk ook niet inschatten dat het zo lang zou duren voor je het bericht kreeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2014 om 16:59

Nou ja,

het is ook eigenlijk een hele ouwe koe. Het is gebeurt, maar ik blijf het een fout in het systeem vinden dat levende wezens als een goed worden gezien en daardoor niet met dezelfde uitgangspunten worden behandeld.

Over of de dierenarts had moeten wachten, raken we het niet eens blijkbaar. Dat geeft niet verder, ook in het kader van die ouwe koe.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2014 om 17:17

Barvaux

Nog even over mijn bereikbaarheid. Je kunt altijd een keer onbereikbaar zijn. Dus ook als een familielid overleden was. Het idee dat je altijd bereikbaar bent is iets van het mobieltjestijdperk. Je hebt een telefoon dús je kunt 'm altijd opnemen. Vervelend genoeg mis ik regelmatig oproepen als ik mijn telefoon op 'stil' of 'trillen' heb gezet, maar het voordeel van nu is dat je dan tenminste wel ziet dat iemand gebeld heeft zodat je terug kunt bellen (als het niet anoniem is gebeurd). Vroeger, toen ik nog geen mobieltje had, was je gewoon weg tijdens een vakantie en lastig bereikbaar, omdat het via een receptie moest als die er al was. Over die situatie heb ik het.

Toen mijn jongste dochter bijna overleden was, was mijn oudste dochter ook amper bereikbaar. Haar batterij was leeg, tja... popfestival, niet opgeladen... We hebben haar via omwegen aan de telefoon gekregen. Het kan áltijd gebeuren.

Bief

Bief

26-08-2014 om 09:50

Wanbetalers

Zijn erg moeilijk, zo niet helemaal niet aan te pakken. Uit eigen ervaring meegemaakt. Helaas.
Ik had destijds een webwinkel gebouwd, die niet werd betaald. Toen ik deze offline haalde stond de klant briesend op de stoep en heb ik de politie gebeld. Die konden niks doen.
Rechtbijstand kon ook niks, behalve tegenstrijdige adviezen geven. En die heb ik dus maar opgezegd. Eventuele rechtszaak kosten wogen niet op tegen het factuurbedrag, dus ik kon fluiten naar mijn geld. Een grote strop voor mij.

En als zoiets een keer per jaar gebeurt ben je wel de lul. Niemand helpt. Je hebt als ondernemer eigenlijk geen poot om op te staan en noitoire wanbetalers weten dat. Dus die maken daar steeds vaker handig gebruik van.
Dus heb ik begrip voor de dierenarts. Ook zeker in het geval van Kaaskopje. Ik denk dat de dierenarts wel snapt dat als hij ongevraagd opereert de kans gewoon te groot is dat er niet betaald gaat worden.

Ik snap ook echt niet dat je dan niet breikbaar bent voor de opppas. Dat zou je bij kinderen toch niet in je hoofd halen? Ik heb ook huisdieren en ik ben gewoon tijdens mijn hele vakantie bereikbaar voor de oppas. Er wordt van te voren ook besproken wat te doen in geval van ziekte of een ongeluk. Best wel stom om dat niet te doen.
Dus hoe zuur het ook is, ik vind de dood van de hond toch de schuld van het baasje.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2014 om 12:15

Bief

De dierenarts kon daar niet vanuit gaan. Wij waren en zijn geen wanbetalers bij de dierenarts. En wij waren wel bereikbaar maar niet tijdens een uitstapje. Het was nog voor we mobieltjes hadden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2014 om 12:20

Vonden daardoor een briefje van de receptie met een terugbelverzoek. Het was de eerste dag van ons verblijf. Aannames zijn altijd "gevaarlijk".

vaste dierenarts, kaaskopje.

Als je al jaren bij dezelfde dierenarts komt en hij kent de eigenaar en het dier, is het heel vreemd als hij je dier laat creperen bij noodgevallen. Onze hond heeft ook wel in een pension gezeten of bij familie als wij weg waren, soms waren we ook tijdelijk onbereikbaar.Ik neem mijn mobiel niet mee in mijn bikini. Kon je oppas niet borg staan Kaaskopje? Ik heb dit ook meegemaakt. Mijn hond is behandeld en het familielid kreeg de factuur. Het ging niet om zo'n levensbedreigende situatie maar behandeling was zeker nodig. Mijn dierenarts had anders de rekening naar ons adres gestuurd hoorde ik later, was ook prima geweest.

Bief

Bief

28-08-2014 om 09:47

Ik vind het gewoon super naief

Om je huisdier ergens te laten logeren en niet te bespreken wat er moet gebeuren als er iets mis gaat.
Sterker nog, toen ik mijn papegaai bij een particuliere oppas onderbracht had ze daar gewoon een formulier voor.
Behandelen bij ziekte/ongeluk ja/nee. Zo ja Welke dierenarts? En ik draai voor de kosten op.
Ook toen hij bij kennissen logeerde vond ik het logisch om dit gewoon te bespreken. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

Kijk als je je kind laat logeren geef je toch in ieder geval door welke huisarts er bij je kind hoort? En dan ben je zelf vaak ook nog bereikbaar.

In mijn ogen geef je niet erg veel om je dier als je deze zonder dit te bespreken uit logeren laat. Zeker bij onbereikbaarheid. Of je bent gewoon dom.
Maar als je dit niet inziet kun je wellicht beter geen huisdier meer nemen.

En een vaste dierenarts zegt me niks. Wie weet heeft hij juist een nare wan-betaal ervaring opgedaan bij een vaste klant.

Ik ben na twee wantbetalers ook niet meer zo royaal. Het zou net de druppel zijn die je faillissement betekent. Aannames tsss je stikt er zelf van.

Juno

Juno

28-08-2014 om 09:57

Dames

Kaaskopje geeft aan dat het lang lang geleden was. In de tijd dat je op een vast tijdstip moest afstemmen op de ANWB-alarmcentrale om te horen of er oproepjes waren, de tijd dat je met een broek die afzakte door het kleingeld een telefooncel opzocht om internationaal te bellen.
Niet heel gek dat je dan even niet bereikbaar bent. De oppas heeft gebeld, het briefje is de camping rond gegaan maar het was helaas te laat.

Barvaux

Barvaux

28-08-2014 om 11:07

Bief

Ik geloof niet dat het zou helpen om tegen je hondenoppas te zeggen dat je de rekening wel gaat betalen als er iets gebeurd. Denk je nu werkelijk dat de dierenarts dan helemaal anders gereageerd had? Natuurlijk niet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.