Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Emmawee

Emmawee

07-11-2012 om 21:47

Koopkracht

Wie kent zijn eigen koopkracht? Is er een maat voor? Zoveel op de schaal van iets? Het gaat om je inkomen in verhouding tot de prijzen. Maar... welk deel van je inkomen in verhouding (na aftrek van wat?) tot welk deel van de prijzen?
Ik vraag me gewoon af wát er nou 6 procent (of 4%, of 8%) minder wordt.
Groet, Maw.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

koopkracht is dat wat men zoal met dat inkomen kan aanschaffen (producten, diensten) en als je koopkracht het ene jaar 100% is en het volgende jaar 95% dan kan je dus 5% minder van aan die producten en diensten kopen.

Dus je ipv 1 hele euro heb je 95 cent en dan zal je dus zuiniger moeten leven, minder kopen.

Ik vraag mij af of in die 5% de inflatie meegerekend is, a 2 %.

Bezuinigen

"Ik vraag me gewoon af wát er nou 6 procent (of 4%, of 8%) minder wordt."

Als alles duurder wordt en ik niet meer ga verdienen houd ik dus minder over na aftrek vaste lasten. Dus ik krijg minder zakgeld (vrij besteedbaar bedrag) om leuke dingen van te doen.

Koopkracht berekening nibud 2013

ik heb geen idee of deze nibud berekening up to date is anders zouden partner en ik er samen 19 euro per maand op achteruit gaan.

Ik ben nog op zoek naar een site waar duidelijkheid is over de publicatie van de berekening, als iemand sneller is graag.

Nu deze link: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/06/binnenland/wat-is-jouw-koopkracht-in-2017.xml

In ons geval zullen we volgens het tabelletje 2 verdieners met kinderen er 0.1% op achteruit gaan, circa 90 euro wat dan (netto?) ongeveer 7,50 per maand zal zijn.

Maar ik snap deze berekening totaal niet, vind het wel heel erg algemeen gesteld. Ik bedoel, als je 2 kinderen hebt die gaan studeren dan heb je toch echt een andere situatie dan als je 2 kinderen op bo hebt en je geen gebruik meer maakt van kinderopvang (zoals wij vanaf zomer 2013). En ik weet nu even niet of het zo werkt dat je een duidelijk beeld krijgt als je beide inkomens bij elkaar op telt, mijn man verdient fors meer dan ik, meer dan de 2x die hier gesteld wordt.

In ieder geval ik kom niet verder, ik wil dus graag een duidelijk gerichte berekening maken zodat we weten waar we aan toe zijn. En ik vind het erg dat bepaalde groepen het zo hard te voorduren krijgen. Verder vind ik het absurd dat de hoogste inkomens er op vooruit gaan (want ib wordt verlaagt wat dan meer netto oplevert dan de verhoging van de ziektenkostenverzekering).

De werking van de versobering van de hra daar heb ik al helemaal geen beeld van.

Nee wil

het gaat niet alleen over de stijging van prijzen het gaat over verandering van belastingheffing waardoor je dus minder netto te besteden overhoudt.

Emmawee

Emmawee

07-11-2012 om 22:19

Is dat zo?

Gaat het om het inkomen dat overblijft na aftrek van de vaste lasten? Of gaat het om het inkomen dat overblijft na aftrek van belastingen en premies?
Ik vraag mij dus vooral af over welk deel van ons geld we het hebben. Wil, jij hebt het over "zakgeld om leuke dingen van te doen" Is je hypotheekrente zo'n "leuk ding", of valt dat niet onder koopkracht? En je inboedelverzekering? En de energierekening?
Groet, Maw.

Vic

ach ja natuurlijk, 2014.... oh ik word soms zo moe van mijn eigen slordige snelheid ;-( MIsschien zijn de heren Rutte en Samsom dat ook, moet haast wel hoop ik.

nou, ik dacht werkelijk toch echt dat wij door de ziektenkosten er straks een paar honderd netto op achteruit zouden gaan, nu bij deze wel heel algemeen gestelde tabel van RTL is het niet erger dan een doosje kattenvoer per maand.

Kijk en daar baal ik dus van, het zal toch echt wel erger zijn dan een doosje kattenvoer en niemand en nergens kan mij dus nu vertellen hoeveel het vanaf 2014 dan zal zijn. Dit is toch echt een beetje genant slordig, gelukkig is er dan nog internet, dat scheelt Den Haag straks postduiven sturen....

Apenootje

Apenootje

07-11-2012 om 22:24

Nibud

is nog bezig met doorrekenen koopkrachtplaatjes, dus kennelijk is het nog niet duidelijk. Koopkracht is inderdaad datgene wat overblijft na aftrek alle vaste lasten. Datgene wat je vrij kan uitgeven dus.

Vic

Vic

07-11-2012 om 22:28

Hopelijk

Ik hoop dat ze de alleenstaande ouders niet vergeten bij het bijsturen. Van de week had ik het er met een collega (weduwnaar) over en al cijferend kwamen we op min 14-18%. Dat is toch wel een heleboel.

éhm tenzij

die weduwnaar meer dan een ton per jaar doet of al wat tonnen ergens in een warme kas heeft liggen.

Monni

Monni

08-11-2012 om 08:48

2014?

Hmmmmmm met het risico heel erg dom over te komen. Dus de plannen van het nieuwe kabinet gaan pas in in 2014? Vooral zorgpremie en schoolboeken is wat mij tot nu toe is opgevallen voor mijn specifieke geval en nog iets van eenouderkorting die wegvalt, geloof ik. Maar pfffffff ik maak me zorgen! Dus als het nog een jaar duurt voor het allemaal ingevoerd wordt dan heb ik nog even om me erop in te stellen en me aan te passen. Dat zou me voor nu wel iets geruster stellen.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-11-2012 om 16:03

Monni

Inderdaad, 2014. De plannen voor 2013 zijn al eerder gemaakt, ze zijn niet zo snel en flexibel daar. In dit geval gelukkig, er kan nog veel veranderen in die tijd.

Ik vind het zeker niet dom van je. Het gaat allemaal opeens zo snel dat helemaal niemand meer overzicht heeft. Ook de bedenkers zelf niet volgens mij.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-11-2012 om 16:18

Wat is koopkracht

Wat ik kan terugvinden is dat de koopkracht je bruto inkomen minus belasting, sociale verzekeringspremies en ziektekosten is. Kinderbijslag komt er echter weer bij.

Dat is nogal een verschil met 6% van alleen maar je 'zakgeld'. Bij ons komt het neer op zo'n 300 euro minder per maand, dat is zo'n beetje wat ik per maand heb voor al die overige dingetjes/zakgeld.

Maar goed. Ik ben allang blij dat ik geen alleenstaande bijstandsmoeder ben. Dan ga je er nl ook ruim 5% op achteruit, alsof dat dan nog kan.

Emmawee

Emmawee

08-11-2012 om 21:00

Ja, Nicky!

Dat is nogal een verschil met 6% van alleen maar je \'zakgeld\'.
Dat is wat ik bedoel.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-11-2012 om 21:18

Koopkracht

Lullig maar logisch dat je koopkracht zo berekend wordt.

Ik geloof echter nooit dat deze veranderingen allemaal gaan plaatsvinden. Die zorgpremie is in strijd met de eu-wetten, en zo zijn er nog wel wat dingen.

Het is denk ik ook niet reëel om mensen zoveel te laten inleveren in een land waar het relatief zo goed gaat. Je kunt niet in 4 jaar een economische crisis oplossen én de staatsschuld laten verdwijnen.

Klopt nicky lohs oid

die staatsschuld, kom zeg, ik heb toch echt een beetje spijt dat ik niet SP heb gestemt, wat een onzin indd om binnen de 3% te moeten blijven, dit alles is een rem op de economie !!

nee, ik baal echt van deze plannen, niet eens in 1e instantie voor mijn eigen portemonnee maar vanwege de werking van dit alles op de economie. En zoals i nu begrijp gaat de huizenmarkt nu in raptempo rennen om na 1 januari dood neer te vallen.

Maw

Hypotheekrente/inboedelverzekering/belastingen en premies en energie en nog veel meer vallen onder de vaste lasten toch?

6% van je zakgeld?

Dat staat toch nergens? Je levert op je inkomen 6% in, dus na aftrek vaste lasten blijft er minder over om vrij te besteden. Het vrij besteedbare bedrag noem ik zakgeld. Je houdt minder geld over om dingen te kopen, letterlijk, je koopkracht gaat achteruit.

alles wat je na vaste lasten overhoud is koopkracht. De koopkracht wordt nu ook verlaagd met 2 % aangezien de btw nu 21% is.

Volgens mij zit die 2% er ook niet bij. Ik weet dus nu nog steeds niet of de cijfers die er nu getoond worden al de hoge inflatie van 2,9 hebben mee gerekend, wellicht niet dat scheelt dan weeer.

het is zo klungelig onduidelijk, slecht bedacht, hard/wreed en vooral zo ontzettend slecht voor de economie. Ik heb ook geen idee wat dit nu allemaal voor de werkgelegenheid doet (Hoeveel banen worden er gecreeerd ???).

Emmawee

Emmawee

09-11-2012 om 13:06

Vaste lasten

Maar welke vaste lasten worden gezien als vaste lasten, Manda. De energierekening? De zorgpremie, ja, maar de inboedelverzekering?? De telefoonrekening? De kinderopvang? En de zwemles dan? En de bijdrage aan de Vereniging van Eigenaren?

Inmiddels is mij wel helder dat die koopkrachtplaatjes gewoon een soort rekenmodellen zijn, die weinig kunnen zeggen over individuele situaties.

Zie ook:
http://www.z24.nl/analyse/artikel_391988.z24/Mathijs_Bouman__Stop_de_discussie_over_koopkracht.html

Ik blijf het gelijkertijd bijzonder vinden dat er zo'n heisa is rondom een begrip waarvan geen normaal mens echt precies lijkt te weten wát het is.

Groeten, Marianne.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

09-11-2012 om 13:31

Nogmaals

Je koopkracht is hetzelfde als je besteedbaar inkomen. Op de site van het CBS worden deze begrippen heel duidelijk gedefinieerd. Besteedbaar inkomen oftewel koopkracht is je bruto inkomen na aftrek van inkomstenbelasting, premies inkomensverzekeringen en ziektekostenpremies.
Hypotheken, boodschappen en auto's tellen dus niet mee om je koopkracht te bepalen. Toeslagen zoals kinderbijslag worden opgeteld bij je bruto inkomen.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

09-11-2012 om 13:38

Individueel

Volgens mij kan koopkracht juist wel veel zeggen over individuele gevallen. De belastingen en premies zijn bij een vergelijkbaar inkomen voor iedereen ongeveer gelijk, afgezien van kleine aanpassingen zoals aftrekposten.
Volgens mij gaat het hier ook alleen om de verplichte uitgaven. Een hypotheek is niet verplicht, een auto ook niet. Belasting betalen wel en een ziektekostenverzekering ook. Inboedelverzekering niet, boodschappen doen ook niet. Zoiets.
In de praktijk zie je dat het begrip koopkracht vooral gebruikt wordt om te vergelijken tussen oude situatie en nieuwe situatie. Maar exact berekenen is dus wel mogelijk!

Goeie uitleg

Manda, die link van Emmawee geeft een goede uitleg vind ik. De conclusie moet zijn dat je voor het voorspellen van je eigen situatie, helemaal niks aan koopkrachtplaatjes hebt.
De oplossing die de schrijver geeft, vind ik wel grappig in het licht van de koopkrachtplaatjes. :"Ouders die hun kinderen bij opa en oma brengen in plaats van naar de duurdere kinderopvang, deeltijdwerkers die meer uren gaan maken, huiseigenaren die extra aflossen op hun hypotheeklening om de rentelast te verminderen, werklozen die na verkorting van de WW-duur harder op zoek gaan naar werk, studenten die na afschaffen van de basisbeurs eerder afstuderen, autoliefhebbers die (met bloedend hart) hun oldtimer van de hand doen: het CPB houdt er geen rekening mee, maar het kan de pijn behoorlijk verzachten."
Dat helpt allemaal op individueel niveau, maar het zorgt ook voor werkeloosheid (waardedaling auto's en nog veel meer). Het helpt dus niet echt bij landelijk bezuinigen.
Maar toch.
In de jaren tachtig was er ook crisis. De aanschaf van ons eerste huis zorgde opnieuw voor een enorme aantasting van onze prive koopkracht. Zo zijn er meer van die periodes geweest.
Ik heb dat altijd opgelost door heel streng terug naar af te gaan. Met huishoudboekje en al. Boterhammen met pindakaas, boodschappen bij de aldi, thermostaat omlaag, geen vakantie, kleding bij zeeman, etc.
Binnen twee maanden werd me dan volledig duidelijk wat ik extra overhield en wat ik echt miste en wat ik nog extra kon schrappen. Dat zelf invloed hebben op het vrij te besteden inkomen, deed me altijd goed.
Dat hoeft niet voor iedereen op te gaan natuurlijk, maar er is geen kabinet dat jou heel precies zal kunnen vertellen wat jij netto in de maand zult gaan overhouden.
Op duidelijkheid wachten heeft dus geen zin.
Had je trouwens al antwoord gehad op die vraag over btw nummers etc? Voor de zekerheid maar even: zoek een boekhouder. Die kan het voor je uitrekenen. Dat hoeft geen peperdure accountant te zijn.
En dan nog even over het aantrekken van de economie: Ik ben ervan overtuigd dat die van de verzameling van individuele oplossingen komt. Het inspringen door marktpartijen op die oplossingen, vormt het vliegwiel van de beweging. Dat kan ook op de huizenmarkt, zie de plannen van Ikea.
Groet,
Miriam Lavell

Leuke column

Leuke column, al heb ik wel de neiging meneer Bouman even om de oren te slaan met de rekening van de BSO - hoezo "gratis dagopvang van de basisschool"?

Hij verwoordt wel mijn gedachten. Mijn koopkracht gaat ongetwijfeld dalen omdat ik mijn brood verdien in een sector waarin bezuinigd wordt. Dat komt harder aan dan die zorgpremie, daar ben ik wel van overtuigd. Maar dat vind je in de plaatjes mooi niet terug.

Groeten,

Temet

Koopkracht/ groepen

Koopkracht wordt gemeten bij verschillende doelgroepen. Als de AOW met 100 euro in de maand naar beneden gaat daalt de koopkracht bij AOW-ers. Dat er dan AOW-ers zijn die de auto eruit doen en dus gaan bezuinigen, daar gaat het niet om bij het berekenen van koopkracht. Met bezuinigingen kan je je persoonlijke koopkracht vergroten, Als de kinderbijslag naar beneden gaat leveren alle ouders met kinderen in. Of je nu in een villa woont of op een flat. Of je nu kassamedewerker bent of notaris.
Dus je persoonlijke koopkracht kan je alleen zelf berekenen en bijsturen. De regering doet dit voor doelgroepen om te kijken hoeveel invloed het heeft als een bepaalde maatregel ingevoerd wordt.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

10-11-2012 om 09:21

Persoonlijke koopkracht

Je persoonlijke koopkracht is bijna niet te beïnvloeden. Vrijwel alleen door meer of minder te gaan werken. Of je moet opeens gemoedsbezwaarde worden en geen enkele verzekering meer betalen.

Het begrip koopkracht wordt steeds te pas en te onpas gebruikt maar dat klopt niet. Kijk nou maar eens op www.cbs.nl bij de uitleg van het woord koopkracht. Zo duidelijk als maar kan en maar op 1 manier te interpreteren.

Ter verduidelijking: als je een huis huurt/koopt, een auto rijdt, je kinderen naar de opvang brengt, boodschappen doet etc dan ben je al aan het kopen. Dat doe je allemaal mét je koopkracht dus dat is niet wat er daarna nog eens overblijft.

Boekhoudtrucje

Nicky Lohs:"Ter verduidelijking: als je een huis huurt/koopt, een auto rijdt, je kinderen naar de opvang brengt, boodschappen doet etc dan ben je al aan het kopen."
Ja. En dan ben je dus ook verplichte uitgaven aangegaan. Je vaste lasten namelijk. Die zitten niet in het koopkrachtplaatje van het cbs. Het is nog sterker: als je een ziektekostenverzekering hebt, ben je ook aan het kopen. Ook de alimentatie voor je ex is een verplichte bijdrage, maar zit toch niet in het koopkrachtplaatje.
Kortom: de definitie van het cbs telt niet alle verplichte kosten. Tegelijkertijd wordt er via die kosten die z.g. niet verplicht zijn, juist wel inkomenspolitiek bedreven (huur, hra, premie ziektekosten, verzorging/verpleging, alimentatie). En dan hebben we het nog niet eens over de gemeentelijke lasten die ook verplicht zijn. Of, dat gaat weer komen, de schoolboeken. Ook daar wordt inkomenspolitiek bedreven.
Het effect is dat draaien aan de belastingknoppen op papier wel een gunstiger koopkrachtplaatje geeft, maar in de praktijk niet. Het wordt ergens anders weggehaald. In dat stuk wat voor 'niet verplicht' doorgaat, terwijl het wel verplichte kosten zijn.
Precies in die wisseltruc zit het misverstand dat nu ontstaan is over de ziektekostenverzekering.
De papieren koopkracht stijgt, of daalt miniem, en toch blijft er veel minder geld over om te kopen wat je voorheen kocht.
Door steeds meer verplichte uitgaven naar de markt of lagere overheden te schuiven (kleinere overheid), zijn de belastingtarieven gedaald. Dat heeft niet het effect dat mensen meer overhouden en meer kunnen kopen. Het effect is vooral dat er meer verplichte kosten zijn dan die die in de definitie van het koopkrachtplaatje vallen.
Het is een boekhoudtrucje om het ideaal van lage belastingen hoog te kunnen houden.
Sveder van Wijnberg gaf gisteren een nuchtere analyse op radio 1
http://nos.nl/audio/438895-zorgpremie-is-niet-ontworpen-om-te-nivelleren.html
Vanaf seconde 50 wordt het heel interessant. Het had naar zijn idee via de HRA gemoeten, juist omdat in die z.g. niet verplichte kosten van het kopen van een huis enorme inkomenspolitiek bedreven wordt.
Daar zegt ie ook nog van: "dat wil je sowieso omdat je die huizenmarkt weer vlot wil trekken en dan moet je het verschil tussen huur en koop verkleinen".
En dat raakt een ander punt dat niet in de koopkrachtplaatjes zit: dit kabinet wil dat verschil verkleinen door huren te verhogen. Maar het effect in de huishoudportemonnee is gigantisch natuurlijk.
Maar ook hier is de conclusie eenvoudig: je kunt niet én bezuinigen én lasten verlagen.
Groet,
Miriam Lavell

Dat is waar

als ik dat riedeltje die Miriam omschrijft (aanpassingen uitgaven) lees dan denk ik ook dat er hier nog genoeg ruimte is, gelukkig want ik zie andere groepen echt in het nauw komen.

Nu ben ik een aantal jaar terug al een frek geworden, dit nadat ik mij voor de zoveelste keer afvroeg wat ik toch met al dat 'luxe extra veel' moest. Dat is te merken aan de manier waarop ik kook, ik kan voor een paar euro een prima maaltijd in elkaar draaien, bij de traiteur kom ik dus niet al jaren niet meer. Verder zijn we ipv de hypotheek te verhogen juist meer gaan aflossen.

Volgend jaar wordt het makkelijker hier, de jongste gaat dan van kdv af, ik stop ook vast nog met roken, samen al een kleine 400 euro per maand.

Blijft het huis nog een last totdat ook de laatste verbouwing af is. De tuin en de zolder zijn nog aan de beurt en dan is het echt af. Geen bakken met geld meer richting de houthandel, bouwmarkten en aannemers. Het onderhoud is een fractie van wat we afgelopen jaren uit eigen zak nog elke maand hebben uitgegeven en veel van dat onderhoud kan ik inmiddels zelf.

Ik moet dan maar slim zijn en leren te sparen, dat kan ik namelijk nog steeds niet.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

10-11-2012 om 12:28

Miriam

Je hebt volledig gelijk. De vraag was echter wat koopkracht nou eigenlijk is. En dat wilde ik uitleggen.

Na dat plaatje ben je er nog niet inderdaad, ik heb het idee dat het de politici wel goed uitkomt. Alles wat ze niet uit belastingen en ziektekosten halen heeft officieel geen invloed op de koopkracht. Terwijl het effect hetzelfde is.

Ik ook niet

Manda, ik kan ook niet sparen. Een vast bedrag per maand apart zetten voor de oppot, lukt me niet. Binnen de kortste keren gebeurt er iets dat die pot weer helemaal opsnoept (auto stuk, lekkage, stukkende wasmachine, gebroken kroon, noem het maar).
Het lukt me alleen maar andersom. Streng leven van een minimum alsof ik niet meer heb. Actief maandlasten verlagen (auto, abonnementen, stookkosten, etc.). Een dagrantsoen voor een wijntje of een biertje. Dat gaat me altijd beter af dan ik vooraf had bedacht. Een wijntje in de week is ook goed. Thee is best lekker. Volkoren koekjes vind ik veel lekkerder dan chocoladebonbons en pas een ander broodbeleg kopen als het vorige op is, zorgt ook voor voldoende variatie op tafel.
Aan het eind blijft er dan geld over.
Heb je trouwens toevallig de Volkskrant van vandaag? In de bijlage een artikel over een succesondernemer in de bouw. Maar dan wel in de bouw op wielen. Zie ook http://www.tonkecampers.nl
Dat is nu precies wat ik bedoel eigenlijk.
Op de Franse campings is de verschuiving van de doelgroep al een paar jaar zichtbaar. Steeds meer dure middenklassers op het parkeerterrein. Die mensen hebben hun eigen oplossing gekozen: goedkoper op vakantie. Dat is ook de doelgroep voor deze firma.
Een stapje terug, maar het moet wel leuk blijven. Die behoefte is er op de woningmarkt ook. Nu nog een ondernemer/ontwerper die die behoefte vertaalt naar een concreet ontwerp.
Groet,
Miriam Lavell

Sterker

Nicky:"Na dat plaatje ben je er nog niet inderdaad, ik heb het idee dat het de politici wel goed uitkomt. "
Ik denk zelfs dat het heel expres is. Het is de manier om goede sier te maken met maatregelen (we verlagen de belasting) en de verantwoordelijkheid voor tekorten in de huishoudportemonnee af te schuiven.
Het is wel de oorzaak van het leed bij de middeninkomens. Die zitten altijd van twee kanten in de tang: te weinig voordeel van belasting verlaging en geen voordeel van inkomensmaatregelen bij kosten die formeel niet tot het koopkrachtplaatje horen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.