Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Snuggle's

Snuggle's

14-11-2012 om 00:21

Koophuis op het oog, en nu?

Vandaag een bezichtiging gedaan van een huis en verliefd geworden! Maar nu dan? Ik ga het sowieso even laten zakken. Er zaten toch ook wel wat nadelen aan (mini keuken waar geen vaatwasser inpast bijvoorbeeld, whaaa haha), dus even kijken of ik het over een paar dagen nog steeds zo geweldig vind.

Ik ben nu twee keer bij de hypotheker geweest om te kijken wat ik kan lenen. De hypotheek van dit huis zit behoorlijk onder mijn maximale bedrag wat ik mag lenen dus dat zou goed moeten zitten straks. Maar wat voor hypotheek kan ik het beste nemen? Nu zou ik nog een spaarhypotheek kunnen nemen, maar heeft dat zin? Het nadeel van een annuïteit hypotheek is dat de lasten oplopen. Terwijl ik juist de eerste jaren meer geld te besteden heb.

Ik heb door omstandigheden niet veel spaargeld en zal dus zo zuinig mogelijk aan moeten doen wil ik straks ook nog gordijnen enzo kunnen kopen. Daarom wilde ik geen aankoop makelaar inschakelen. Maar nu ik ervoor sta begin ik toch te twijfelen of dat wel een verstandige keus is.?
De hypotheker had het over een soort voor taxatie die je uit kan laten voeren door een andere makelaar. Die kijkt dan of de vraagprijs reëel is. De kosten hiervan kan je aftrekken van de officiële taxatie als je dit bij dezelfde makelaar laat doen. Je zou dan een betere indicatie van de waarde van het huis hebben.

Een bouwkundig rapport wil ik ook laten doen omdat het een oud huis is, en ik wel wat vraagtekens had bij sommige dingen. Maar wanneer doe je dat? Voor het bieden al? Als er vreemde dingen uit komen wil ik natuurlijk minder bieden (of niet bieden).

De hypotheker wil ook wel overal bij helpen, maar ik hoor toch ook graag eens van anderen wat normaal of verstandig lijkt.

O en hoe vaak is nog normaal om een huis te bezichtigen? Ik ben nu alleen geweest, maar nu ik het serieus overweeg zou ik graag nog eens met een vriend ernaar gaan kijken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

14-11-2012 om 09:13

Toen wij dit huis kochten

in eerste instantie ook zonder makelaar, hebben we toch een makelaar ingehuurd voor de onderhandeling. Die is toen mee geweest om te kijken of de vraagprijs reëel was en heeft de onderhandeling uitgevoerd. Wij hebben daarvoor een all in prijs onderhandeld.
Bouwkundig rapport kun je zowel ervoor, als erna laten doen. In jouw geval is ervoor misschien het handigst, zodat, als er veel vreemde dingen uitkomen, je zonder extra kosten (van die taxatie bijvoorbeeld) verder kunt gaan kijken. Wij hebben het meestal na overeenstemming in de prijs gedaan, en 1 keer is dat reden geweest om alsnog verder te gaan met onderhandelen, dat kan dus ook. Maar dat wordt over het algemeen alleen gedaan als er grote niet zichtbare en niet vermelde gebreken zijn. (let er ook op of en hoe dat omschreven staat bij de ontbindende voorwaarden in het voorlopig koopcontract) Dus dat de keuken vervangen moet worden, kun je over het algemeen prima zelf zien, maar dat de dakbedekking niet goed meer is, is over het algemeen niet zichtbaar voor een leek.
Bezichtigingen kun je (en zou ik ook) zeker vaker doen. 2 keer is heel normaal, en 3 keer kan ook makkelijk. En bij dat eventuele bouwkundige onderzoek kun je ook gewoon bij zijn, is, voor zover ik weet, zelfs gebruikelijk.
Ik heb niet alles rondom hypotheken gevolgd, maar voor zover ik nu weet is een aflossingsvrije hypotheek niet verstandig, maar ik zou zo gauw geen reden kunnen bedenken waarom een spaarhypotheek niet zou kunnen. Zolang er nog aftrekmogelijkheden zijn is dit veel voordeliger dan een annuïteiten. En als je in het begin meer te besteden hebt, is vervroegd aflossen misschien ook een mogelijkheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-11-2012 om 09:17

Wat dingen

Qua hypotheek. Tja dat is moeilijk. Je zou bijvoorbeeld ook een combi kunnen nemen. Bij annuïteiten lopen je maandlasten dan wel op (of beter gezegd je belastingvoordeel wordt minder) maar je schuld wordt in de loop der tijd ook kleiner. Als je verwacht minder te besteden te hebben, kan dat ook een voordeel zijn.

En verder, een aankoopmakelaar is volgens mij vaak een overbodige luxe. Zeker omdat je een bouwkundige keuring overweegt. Met wat googlen kom je een aardig eind. En bij het kadaster kun je opvragen wat omliggende huizen gedaan hebben. Dan krijg je toch het plaatje zelf toch ook wel rond of niet?

Ik zou eerst nog een keertje samen gaan kijken. Dan een bouwkundig rapport laten opstellen, of vragen of de kopers dat willen opstellen. En dan wat onderzoek uitvoeren en dan pas een bod doen. Want wat ga je doen als uit het bouwkundig rapport blijkt dat er nogal wat mankeert. Je bod naar beneden bijstellen? Dat onderhandelt dan toch niet fijn....

Vic

Vic

14-11-2012 om 09:22

Wat ik heb gedaan

Ik heb voor mijn huis (uit 1953) geen officiële bouwkundige keuring laten doen. Bij mijn vorige huis wel, maar toen er daadwerkelijk iets aan de hand bleek (houtrot) bleek dat in de algemene voorwaarden van de keuringsman ineens uitgesloten. Toen ik de tweede keer naar dit huis ging kijken heb ik een bouwtechnisch onderlegde zwager meegenomen. Als ik nu een hypotheek zou nemen zou ik waarschijnlijk voor een spaarhypotheek gaan. Een annuïteitenhypotheek is veel duurder qua maandlasten, terwijl het voordeel alleen voor de overheid is
Ik had geen aankoopmakelaar, dus ik heb het meeste papierwerk laten doen door de verkopende makelaar en de Hypotheker. Mijn ervaring met de Hypotheker is dat ze erg mooie praatjes hebben, maar dat je er wel bovenop moet zitten. Zo heb ik verschillende werkgeversverklaringen moeten regelen omdat er steeds iets mis mee was volgens de bank. Schijnbaar is er voor een NHG-hypotheek een uitgebreidere verklaring nodig, en niet de normale standaard.
Succes met je aankoop en je kunt het heus zelf zonder aankoopmakelaar. In de huidige markt kun je gerust 2 of 3 keer gaan kijken voordat je iets hoeft te beslissen. Voor een reële vraagprijs kun je de kadasterlijn bellen of kijken naar de vraagprijs van vergelijkbare panden in de buurt. En voor een bieding kun je daar gerust 10% onder gaan zitten.

Ja kadaster

op de website van het kadaster kan je een koopoverizcht ophalen van de postcodes waarin jij geinteresseerd bent, ik geloof dat het een euro of 2 kost per overzicht.

Ik doe dat zelf elk jaar om te kijken hoe het met de prijzen hier in de wijk gaat, niet echt prettig momenteel dus.

Maar als je zelf wil onderhandelen zou ik 15% lager gaan zitten (mede door de keuken) en dan willen uitkomen op 10% lager oid. Je kan een keuring laten doen door veh, ik zelf had er niets aan. En die keuken, tja, die zal toch helemaal vervangen kunnen worden, muurtje naar woonkamer eruit etc. Dus ook een stuk lenen voor nieuwe keuken. Belangrijk is ook dat je weet hoe de electra en de leidingen, cv ketel er bij staan. Hoeveel groepen, aardlek, alle loden leidingen vervangen, nieuwere ketel ?

Heb je keus?

Als dit je eerste koophuis is, dan heb je waarschijnlijk geen keus. Per 1/1/2013 moet je hypotheek in zijn geheel annuitair zijn om aftrek te kunnen genieten.
Zie bijvoorbeeld http://www.makelaardijvandenbrink.nl/nieuws/hypotheek-wijziging.
Het is niet realistisch om te denken dat je nu nog tot een geldige koopovereenkomst en hypotheek kunt komen vóór 1/1/2013. Tenzij je jezelf zoveel druk en haast oplegt, dat je dat in een zwakke positie brengt. In dat geval betaal je waarschijnlijk ook teveel voor je woning.
10% onder de vraagprijs uitkomen, lijkt me in zijn algemeenheid niet voldoende.
Voor de prijs die het wel moet zijn: Je kunt bij het kadaster ook kijken voor welke prijs dat huis is aangekocht zie hier http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/particulier/default.html%3Finhoud%3D/particulier/producten/product_koopsommen.html
Je kunt bij het kadaster ook een woningrapport opvragen. Zie http://www.kadaster.nl/window.html?inhoud=/particulier/default.html%3Finhoud%3D/particulier/producten/product_koopsommen.html
Hou er rekening mee dat het huidige prijspeil onder het niveau van 2005 ligt. Is de vorige overdracht te lang geleden om een prijs op te bepalen, kijk dan bij vergelijkbare huizen in de omgeving.
Kijk ook op funda bij 'verkocht' in de straat. Dat zijn vraagprijzen, maar vaak vind je daar huizen die wel verkocht zijn en die een veel lagere vraagprijs hadden.
Makelaars gaan bij hun taxatie uit van lokale cijfers. Meestal komt er niet een heel ander bedrag uit dan dat waar het kadaster mee komt, tenzij er lokale belangen spelen. Die spelen dan ook bij een aankoopmakelaar (ze willen allemaal de prijs hoog houden). Het is maar de vraag of je met een aankoopmakelaar gunstiger kunt onderhandelen.
Je kunt net zo goed 'een man' (any man) vragen om de onderhandelingen voor je te doen. Wees brutaal!
Voor een bouwkeuring: google op bouwkeuring en kies er eentje. Kost wel geld, ook als je besluit niet te kopen (ca 400 €, kan ook meer zijn).
Zie bijvoorbeeld http://bouw-keuring.nl/
Je mag het huis net zo vaak bezichtigen als je wil.
Groet,
Miriam Lavell

Snuggle's

Snuggle's

14-11-2012 om 19:18

Oke

Bedankt voor alle tips al, fijn!

De spaarhypotheek kan nog als je dit jaar dan het koopcontract tekent, je hoeft dan nog geen hypotheek rond te hebben, het gaat over de aankoop datum. Volgens de hypotheker dus. Maar vandaag stond op nu.nl dat ze mogelijk dit opgebouwde vermogen willen gaan belasten, dus misschien toch niet heel handig.

Dat van het kadaster is een goede tip! Ik heb gelijk de gegevens opgevraagd maar helaas is dat van dit huis niet bekend. Waarschijnlijk is er dus gekocht voor 1992, dan weten ze de gegevens niet.
Kijken naar de andere huizen in de straat is lastiger omdat het veel verschillende soorten huizen zijn. Eenzelfde huis staat voor dezelfde prijs te koop als 'mijn' huis. Het is wel duurder dan andere vergelijkbare huizen in deze stad. Ik weet niet precies waar dat in zit, waarschijnlijk in de locatie.

Ik ga eerst nog een bezichtiging doen met een vriend en vriendin, en daarna nog even twijfelen of ik voor of na het onderhandelen de bouwkundige keuring laat doen.
En dan maar zelf bieden, zoals jullie ook adviseren.

Spannend allemaal, ik lig er wel een beetje wakker van.

eerst de bouwkundige keuring. Let op vocht, gote, dak, fundering, electra, leidingen, kozijnen (zelf prikken in houtwerk rondom de ramen met potlood).

neem mee in je begroting: electra, leidingen + cv, nieuwe vloer, nieuwe keuken, badkamer, wc's, stucerk, schilderwerk.

Ik zelf zal volgende keer geen bouwkundige keuring uitvoeren omdat ik inmiddels meer weet van huizen dan de mensen die de keuring uit voeren.

als je ongeveer de vierkante meter berekend en vermenigvuldigt/deelt met/door het aantal meters wat dit huis is dan kan je een inschatting maken. Zo moet je ook kijken naar de vierkante meters tuinen, tuinrichting (noord is minder dan zuidwest).

Het vervangen van een pannendak kost al snel 5000 euro.
geheel vervangen van electra 6000, geheel vervangen van leidingen 8000, cv ketel 2000. Stucwerk zit rond de 20 euro per m2.

Als je al leidingen en elecatra gaat vervangen laat de boel dan in de muur zetten dat is veel fraaier, dan moet je ook dus alle wanden stucen. Als de vloeren eruit gaan of alle plafonds dan kan je daar de leidingen in weg werken. Prijzen van het vervangen van plafonds kan ik niet geven, dat hangt af van de contructie, voordeel van het vervangen van alle plafonds of alle vloeren is dat je het meteen kan isoleren.

neem ook de isolatie van het dak mee. Een platdak vervangen weet ik de prijs niet van, heb daar geen ervaring in.

Dan weet je....

"Waarschijnlijk is er dus gekocht voor 1992, dan weten ze de gegevens niet."
Dat is goed mogelijk. En het is dan ook waarschijnlijk dat de verkoper niet met een torenhoge hypotheek zit.
Vaak is de vraagrpijs de hypotheek + een beetje, om uiteindelijk toch op die hypotheek uit te komen. Maar dat is vaak wel een te hoge prijs.
Huizen in de omgeving richten zich meer op vraagprijzen dan op waarde, dus worden ook huizen waar de hypotheek niet tot of over de rand zijn te hoog in de markt gezet.
Maar met die verkopers waar de hypotheek niet tot de rand staat, valt wel veel beter te onderhandelen.
"De spaarhypotheek kan nog als je dit jaar dan het koopcontract tekent, je hoeft dan nog geen hypotheek rond te hebben, het gaat over de aankoop datum. Volgens de hypotheker dus."
Ik zou er niet op rekenen. Koop dat huis alsof de nieuwe voorwaarden al gelden. Bereken wat dat jou kost en of je dat kunt betalen. De prijs moet zo ver zakken, dat je dat kunt betalen.
Als je dat niet incalculeert, dan is het eerste waarmee jij te maken krijgt, meteen de prijsdaling die die nieuwe regels veroorzaken.
Hou er rekening mee dat met de nieuwe regels Nibud ook met nieuwe regels zal komen die zullen bepalen dat er bij jouw inkomen, nog minder geleend mag worden.
"Spannend allemaal, ik lig er wel een beetje wakker van"
Ja, dat is het, maar hou je hoofd koel.
Dat betekent niet dat je alleen maar droog en calculerend hoeft te zijn. Een beetje teveel betalen is niet verkeerd, als de afronding van de aankoop je gelukkig maakt én als je die meerkosten kunt dragen. Ik heb ook teveel betaald voor het huis waarin ik nu woon. Dat is een bewuste keuze geworden tussen ratio en tevredenheid.
De consequentie is wel helder: dat verschil in waarde zullen we uit moeten sparen op ons bestaan: Langer en meer doorwerken dan we hadden bedacht dus.
Groet,
Miriam Lavell

+ Brunette +

+ Brunette +

15-11-2012 om 15:33

Hangt ervan af.

Als je niemand kent die goed kan onderhandelen dan zou ik toch een makelaar inschakelen. Zelf heb ik weleens in Nederland low budget een etage gekocht. Die was in een oud pand dus ik deed het met name voor de bouwkundige kant maar de makelaar heeft er een bedrag uit gesleept dat ik zelf nooit had durven noemen. Zelfs met aftrek van courtage kwam ik een paar duizend gulden voordeliger uit dan als ik de door mij bedachte bodemprijs had betaald.

Snuggle's

Snuggle's

15-11-2012 om 20:13

Onderhandelen

Ik ga maandag eerst nog een keer kijken met twee vrienden. En dan eens hard nadenken over wel of geen makelaar inschakelen. Ik neig toch naar niet.

De vraagprijs van dit huis zit zo'n 20% onder mijn maximale hypotheek, dus dat is wel goed.
Ik ga er qua lasten ook vanuit dat ik een annuïteiten hypotheek af zal moeten sluiten.

Echte verbouwingen ben ik niet van plan. Je kan daar niet meer voor bij lenen begreep ik en ik heb daar gewoon het geld niet voor. Maar wel eens goed om te lezen wat zoiets kost Manda. De basis van dit huis lijkt/is goed. Die keuken zal ik voor moeten sparen.

En denk ook aan

de Vereniging Eigen Huis. Evt. kun je daar ook een keuring laten doen.

En nog een wat somber puntje: kijk ook of de hypotheek bruto nog enigszins te behappen is, want zonder of minder inkomen (denk aan de nieuwe ww plannen)ook minder aftrek.

Snuggle's

Snuggle's

15-11-2012 om 21:48

Ja vind je viridantia?

Natuurlijk kan ik nu wel bruto de hypotheek opbrengen. Als ik in de ww kom wordt dat een stuk lastiger en als ik dan na een jaar in de bijstand kom zoals nu de plannen zijn, niet meer nee. Maar ja, dan zou ik wel een heel goedkoop huis uit moeten zoeken toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-11-2012 om 23:14

Een van twee is al heel wat

Wat Viridantia bedoelt (denk ik...) is dat al je dit huis alleen kunt betalen met je huidige salaris en met belastingteruggave dat je jezelf dan in een nogal kwetsbare situatie brengt.

De kans is niet zo heel groot (schat ik in) dat de hypotheekrenteaftrek op korte termijn helemaal verdwijnt en ook de kans dat je je baan kwijtraakt en van de ww naar de bijstand afglijdt is gemiddeld genomen niet heel groot (maar voor de een groter dan voor de ander). En de kans dat beiden gebeuren is al helemaal niet zo groot, maar door daar volledig niet van uit te gaan is onder de huidige omstandigheden niet verstandig. Verstandig is om je dusdanig vast te leggen dat je nog wat ruimte overhebt voor evt. tegenslagen.

Toke

Toke

16-11-2012 om 13:59

Offerte tekenen voor 1/1

als je nog gebruik wilt maken van een hypotheek onder de huidige wetgeving, dan moet je de hypotheekofferte van de bank voor 1/1 getekend hebben. Dat is vanaf nu gezien niet onmogelijk, maar hou er rekening dat een bank je niet op een achternamiddag een geheel nieuwe hypotheek kan aanbieden. En hou er rekening mee dat het drukker is dan gemiddeld bij banken, omdat mensen zich afvragen of het bijvoorbeeld slimmer is om nu de hypotheek over te sluiten.

Verder: de vraagprijs kan dan wel 20 procent onder je maximum liggen, waar het om gaat is de vraagprijs ten opzichte van de taxatiewaarde. Je mag nu en straks maar heel beperkt meer dan 100 procent van de verkoopwaarde financieren met behulp van een hypotheek, dus als de verhouding ongunstig uitvalt kun je met een opslag te maken krijgen (dan betaal je dus meer rente) of met de noodzaak om een deel met eigen geld aan te vullen. Dan kan de koop van een huis dat op zichzelf binnen je budget is, toch heel complex of zelfs onmogelijk worden.
Dus laat je heel goed adviseren en vraag net zo lang door tot je de hele constructie van de hypotheek en aankoop goed begrijpt. Kijk niet alleen naar de rente maar vooral ook naar de voorwaarden. Mag je tussentijds aflossen zonder een enorme boete te betalen, onder welke voorwaarden mag de rente worden aaangepast, hoeveel tijd heb je voor verloop van de rentevaste periode om een besluit te nemen over de volgende periode etc.
Er komt heel veel kijken bij de koop en financiering van een eerste huis, ga niet over een nacht ijs en laat je niet opjutten door de datum van 1 januari. Liever goed nagedacht en uitgezocht dan snel gekozen en gehandeld, want dan kost het je uiteindelijk veel meer geld en vooral narigheid. Vraag bijvoorbeeld gerust een offerte bij je bank die je naast de offerte van de Hypotheker kunt leggen. Hypothekers zijn namelijk niet zo onafhankelijk als ze willen doen geloven. Zelf goed vergelijken dus.

Snuggle's

Snuggle's

16-11-2012 om 16:12

Hypotheek

Ja ik weet dat het sluiten van een hypotheek krap wordt. Ik zie het wel en ga uit van het bedrag van de annuïteiten hypotheek.

Snuggle's

Snuggle's

21-11-2012 om 13:23

Bod gedaan

Vanmorgen het eerste bod gedaan, spannend, ben benieuwd! Ik heb het niet zelf gedaan maar een oom van me, eerst telefonisch en de makelaar vroeg of we het ook wilden mailen.
Nu maar afwachten of ze er op in gaan, we hebben flink onder de prijs geboden.
Als ze er niet op in willen gaan zou je dat dan ook horen? Vind het nu al lang duren haha.

Spannend!

Ja hoor, dat hoor je. Maar kennelijk staat de makelaar er al welwillend tegenover. Anders had die meteen al nee gezegd.
Handig, die oom!
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

22-11-2012 om 08:47

Bieden is een psychologisch spelletje

zij gaan er wel tijd overheen laten gaan, want anders denk jij dat ze er heel graag van af willen. Kan/zal ook best zijn dat die makelaar de tijdsduur adviseert.
Als jij dan weer heel snel reageert, denken ze dat jij het heel graag wil hebben. Geduld is in deze dus lonend
Succes!!

En het is ook

niet slecht om nog tussendoor een ander huis te gaan bekijken bij voorkeur bij die makelaar die nu ook verkoopt want dan laat je zien dat je nog relaxt om je heen aan het kijken bent.

Hier hebben we dat spelletje ook gespeeld, beetje rondkijken, andere huizen bekijken, tijd nemen voor een tegenbod etc. En zo zat ik er trouwens ook in, ik hoefde niet perse dit huis.

Snuggle's

Snuggle's

22-11-2012 om 13:17

Lastig

Ik vind het maar lastig haha. Geduld is niet mijn sterkste kant, en nu al helemaal niet. Maar m'n oom is er gelukkig beter in dan ik. Zij hebben gister eind van de middag een tegenbod gedaan en oom heeft pas vanmorgen om 11 uur een nieuw bod van ons gedaan. Ondanks dat we allang wisten wat dat zou zijn, maar inderdaad om te laten zien dat we niet te graag wilden. Zij hebben er maar een heel klein beetje af gehaald, dus ik werd zenuwachtig en wilde gelijk wat meer gaan bieden, maar oom heeft koelbloedig ook maar een klein beetje bij ons bod gedaan. Brr ben benieuwd hoor. Kan dagen gaan duren zo en straks krijgen ze een beter bod, of zijn ze onze lage biedingen zat. Pff zal wel niet, maar ik wil dit huis wel heel erg graag.

ishtar

ishtar

22-11-2012 om 14:56

Trek je volgende bod

over het weekend heen.
En bedenk: voor hun is het mogelijk nóg spannender, zeker gezien deze markt.
Zij mogen overigens pas met een ander bod in zee als ze jullie hebben meegedeeld dat het niks wordt. En dan moeten ze nog maar afwachten of dat betere bod ook een betere eindprijs gaat opleveren. Ik denk dus niet dat dat zomaar gaat gebeuren.
Sterkte met geduldig blijven!!

wachter

wachter

22-11-2012 om 23:01

Oja wachten!

Succes met wachten en geduldig zijn..
Ik heb binnen 3 dagen 3x geboden en dat was t, maar dat ging om een ex-woningbouw huis en ik wist dat ze een kleine marge aanhielden. En na afloop zijn ze nog platgebeld over die woning.

Maar het hele bieden vond ik ook zo raar, ik ben er niet voor in de wieg gelegd. Dat gedraai om elkaar heen

Een stap verder is ook irritant: wachten tot de bank akkoord gaat. Daar lijkt standaard een stresserig staartje aan te zitten waardoor je ook zit te wachten.

Nah succes ermee!! Geniet alvast een klein beetje van je misschien wel nieuwe huis!

Groetjes

Ishtar

"Zij mogen overigens pas met een ander bod in zee als ze jullie hebben meegedeeld dat het niks wordt." Dat geldt alleen als je echt in onderhandeling bent, dus als je op een bod een tegenbod van de verkopers hebt gehad. Zolang je niet in onderhandeling kunnen andere gegadigden ook een openingsbod neerleggen.

skik

ishtar

ishtar

23-11-2012 om 11:02

Skik

Voor zover ik weet is het aannemen van het bod door de makelaar voldoende. Als hij het niet meteen afwijst, zal hij je eerst moeten informeren dat het niet overwogen wordt voor hij verder mag.
Maar in het geval van Snuggles ligt er al een tegenbod, en hebben zij al opnieuw geboden, dus ze zijn in onderhandeling. En daar reageerde ik op.

Snuggle's

Snuggle's

23-11-2012 om 14:44

Nou ik weet het

Gister in de ochtend een nieuw tegenbod gehad met maar een klein beetje er af en de zin erbij dat de verkopers hadden aangegeven dat er niet veel onderhandel ruimte is.
Gister eind van de middag weer een tegenbod gedaan maar niks meer gehoord tnt.
Getsie

Snuggle's

Snuggle's

23-11-2012 om 14:47

Weet het niet dus

De titel moet dus zijn nou ik weet het niet.
Het huis wordt trouwens verkocht door mensen die het in april op de veiling voor weinig gekocht hebben en er wat dingen aan opgeknapt hebben maar er zelf nooit gewoond hebben.

ishtar

ishtar

23-11-2012 om 16:45

Laat je niet gek maken

Jaja ik weet het, vanaf een afstandje en niet emotioneel betrokken kan ik dat makkelijk roepen
Dat geintje kun je zelf ook doen. Bij je volgende bod zeggen dat dat je eindbod is. Wat uiteraard niet zo hoeft te zijn. Verder kun je ook spelen met de oplevertijd: wil/kan je het snel: kost het hun minder aan hypotheeklasten, dus kan er (nog) wat van de prijs af.
Liggen jullie nog heel ver uit elkaar?
Vraag jezelf af of je bereid bent om hun prijs te betalen. Als je verliefd bent op een huis maakt een duizendje meer of minder niet uit, als je het uitsmeert over 30 jaar is het niks.
Hou je hoofd koel

Snuggle's

Snuggle's

23-11-2012 om 19:15

Eindbod?

Ik heb weer een mail gehad met een tegenbod, en dit keer zonder zinnen dat er weinig ruimte is of iets. Wel klein beetje af maar weer.

Maar is het zo dat als ik zeg dat het mijn eindbod is dat ik daar dan toch nog op terug kan komen zoals jij zegt Ishtar?
Oom neigt er namelijk naar om dat te doen; zeggen dat is ons hoogste bod. Maar ik zou best bereid zijn nog iets hoger te gaan en wil niet dat de koop niet door gaat als hun dus zeggen van nee dat doen we niet. Want dan doen ze ook geen tegenbod meer neem ik aan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2012 om 19:40

Nee dan doen ze geen tegenbod meer

Maar je kunt de onderhandelingen altijd weer opnieuw openen. Als sta je dan natuurlijk wel wat minder sterk.
En je loopt het risico dat het huis ondertussen naar een ander gaat.

Ik vind hun reactie ook niet heel sterk. Ik zou als ik jou was nog ietsje hoger gaan en daar dan je hoogste bod van maken. En dan wachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.