Werk, Recht en Geld
little_ghost
27-03-2023 om 22:00
Kind op school => zelf te laat op kantoor.
Goede avond.
Dit is een een post om het eea van me af te schrijven maar ook om informatie in te winnen want; ik weet niet meer wat ik moet doen!
Sinds 5 jaar ben ik ouder van twee meiden (5) en 1 jonge man (bijna 4).
Ik werk nu al bijna 12,5 jaar, (tot voor kort) met veel plezier, bij dezelfde werkgever.
In al die jaren ben ik nu sinds +/- 1 jaar aan mijn 3e manager bezig en sinds afgelopen end-year review, nooit een slechte beoordeling gehad.
We hebben een klein team van 3, waarvan ik de enige ben met kinderen.
Het betreft hier een "gewone" kantoorbaan.
Het probleem (in de ogen van mijn manager) is dat ik niet om 9:00 uur op kantoor ben. Meestal is dit rond 9:30 (uiterlijk 9:45). Diverse andere teams hebben mensen met dezelfde "problematiek", alleen binnen die teams is het geen probleem.
Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat de kinderen om 8:30 op school zijn en ik vervolgens van de school uit, terug naar huis moet (20 minuten lopen, aankomst 8:55uur ) om daar vervolgens mijn fiets en spullen op te halen (+/- 5 minuten) en op de fiets te springen en naar kantoor te fietsen (+/- 30 minuten) (aankomst +/- 9:30).
Het meenemen van mijn fiets en mijn tas met laptop e.d. werkt niet; dat inclusief 3 schoolrugzakken en 3 kinderen is te veel te gelijk.
Ik heb geopperd om, in het licht van de Wet Flexible Werken, de "bloktijden" aan te passen. Zo heb ik meer rust en weten beide partijen waar ze aan toe zijn (daar ik meen dat het "niet van mijn aanwezigheid op aan kunnen" zijn probleem is); mocht er iemand naar mij vragen als ik er nog niet ben, kan hij mededelen wanneer ik er wel ben.
Waarom weet ik niet, maar hier wilde hij niets van weten; ik moest van "mijn probleem niet ons (werkgever) probleem maken".
BSO/VO wordt met 3 koters ook een kostbaar plaatje. Daarbij moet ik dan nog een uur eerder op (5:00/5:30) om ze bij opening van de BSO af te zetten om vervolgens op tijd op kantoor te zijn. Hoe lang een dergelijk ritme vol te houden is, is ook nog maar de vraag (om over productiviteit en foutmarges nog maar te zwijgen).
Een extra auto zit er financieel niet in. Daarbij zou ik dan direct de file inrijden gezien ik de beste route via de snelweg is, of ik zou moeten proberen door het centrum te rijden, wat ook geen optie is.
Een elektrische bakfiets zou een optie kunnen zijn alleen is ook dat een behoooooorlijke investering. Daarnaast weet ik niet goed waar ik een dergelijk bakbeest zou moeten stallen (thuis of op m'n werk).
De beste optie zou een soort leerlingen vervoer/taxi/haal-en-breng service zijn. Jullie kennen ze vast wel; busje haalt kids op en dropt ze bij school. Einde van de schooldag andersom (als dat gewenst is).
Dit is echter, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet beschikbaar voor "normale" kinderen op een normale basisschool die ook nog eens (maar) 2km van school af wonen.
Een op een na laatste optie (die ik kan bedenken), welke wel financiële gevolgen heeft, zou het opnemen van ouderschapsverlof uren zijn. Iedere dag een uurtje, op thuiswerk dagen na.
De aller laatste optie die ik heb bedacht, is het vervolg op mijn reeds geopperde aanpassing van mijn werktijden. Als dit schriftelijk (email mag ook) wordt aangevraagd, mag de werkgeven, voor zover ik kan vinden, dit niet afwijzen zolang er geen sprake is van "zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang",
- op het gebied van veiligheid;
- van roostertechnische aard; of
- van financiële of organisatorische aard.
Of dat dit de werksfeer ten goede komt valt te betwijfelen, zodoende ook dat ik op zoek ben naar (een) andere oplossing(en).
De hele situatie beïnvloed de rest van het leven behoorlijk; het beetje energie dat ik nog over heb, gaat nu x2 in deze zaak zitten. Ondertussen heb ik noch plezier in mijn werk, noch van mijn kinderen (door mijn werk(situatie)),
Afijn, ik weet niet wat ik er mee aan moet en kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Ik vraag me daarom ook af hoe andere ouders dit oplossen/opgelost hebben.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Auwereel
01-04-2023 om 21:01
Max88 schreef op 01-04-2023 om 20:43:
[..]
Deeltijdprinsèsjes? Maar 10 uur? Wellicht begrijp ik niet waar je heen wilt met je reactie.
Gisteren stond uitgebreid in de krant over dat de overheid vrouwen wil stimuleren om meer te gaan werken ("deeltijdprinsesjes"), maar als je al 10 uur op een dag werkt, lijkt me dat stimuleren niet echt noodzakelijk.
Ysenda
01-04-2023 om 21:12
Auwereel schreef op 01-04-2023 om 21:01:
[..]
Gisteren stond uitgebreid in de krant over dat de overheid vrouwen wil stimuleren om meer te gaan werken ("deeltijdprinsesjes"), maar als je al 10 uur op een dag werkt, lijkt me dat stimuleren niet echt noodzakelijk.
10 uur per dag, maar maar op 3 dagen per week. De zogenaamde ma, di, do, prinsessen.
Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat naast dat deeltijdwerken er heel veel zorgtaken, mantelzorgtaken, huishouden, vrijwilligerswerk in de rest van de tijd door diezelfde deeltijd prinsessen wordt gedaan. En als je die uren bij de betaalde uren optelt blijjt dat vrouwen nog steeds meer werken dan mannen.
Max88
01-04-2023 om 22:20
Ik begrijp al niets van het woord prinsessen, huppelkutjes eerlijk gezegd. Is dat echt hoe men op elkaar neerkijkt als we een andere dagindeling hebben?
RoodVruchtje
02-04-2023 om 17:57
Ysenda schreef op 01-04-2023 om 21:12:
[..]
10 uur per dag, maar maar op 3 dagen per week. De zogenaamde ma, di, do, prinsessen.
Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat naast dat deeltijdwerken er heel veel zorgtaken, mantelzorgtaken, huishouden, vrijwilligerswerk in de rest van de tijd door diezelfde deeltijd prinsessen wordt gedaan. En als je die uren bij de betaalde uren optelt blijjt dat vrouwen nog steeds meer werken dan mannen.
Maar deze werkzaamheden/bezigheden hebben vele mensen met een (bijna) fulltime baan ook gewoon hoor, of alleenstaanden, dus ik begrijp niet waarom dit nu zo specifiek benoemd moet worden?
Ysenda
02-04-2023 om 20:42
RoodVruchtje schreef op 02-04-2023 om 17:57:
[..]
Maar deze werkzaamheden/bezigheden hebben vele mensen met een (bijna) fulltime baan ook gewoon hoor, of alleenstaanden, dus ik begrijp niet waarom dit nu zo specifiek benoemd moet worden?
Omdat dit meestal de redenen zijn om niet meer betaalde uren te kunnen maken.
De voltijders doen ook deze taken, klopt, maar het leeuwendeel wordt door deeltijders opgepakt.
RoodVruchtje
03-04-2023 om 10:38
Ysenda schreef op 02-04-2023 om 20:42:
[..]
Omdat dit meestal de redenen zijn om niet meer betaalde uren te kunnen maken.
De voltijders doen ook deze taken, klopt, maar het leeuwendeel wordt door deeltijders opgepakt.
Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél.
Poezekat
03-04-2023 om 10:46
RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 10:38:
[..]
Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél.
Dat is ook zo, ik werk relatief weinig uren (wel een partner die fulltime werkt maar geen toeslagen). Mocht het echter nodig zijn, dan zal ik beslist niet aarzelen om weer meer uren te gaan werken (bij huidige werkgever of bijbaan).
GinnyTwijfelvuur
03-04-2023 om 11:55
[..]
Ja dat zal best. Persoonlijk zou ik dat liever omschrijven als moet het opeens wel. Beetje het verschil tussen het heel druk hebben en ongezond druk hebben. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.
Ysenda
03-04-2023 om 12:08
[..]
eh, nou nee, want als alleenstaand ouder zou ik best meer uren willen maken, maar met alle taken die er zijn krijg ik het niet rondgebreid. Want dan zou ik 28-30 uur in een dag moeten hebben.
Dus verslonst mijn huishouden, doe ik veel minder dan ik zou willen en gevraagd wordt aan mantelzorg, en is de zorg voor mijzelf ver te zoeken. Dus de kans dat ik uit ga vallen op mijn werk en andere taken is steeds zeer zeer dichtbij.
RoodVruchtje
03-04-2023 om 18:26
Ysenda schreef op 03-04-2023 om 12:08:
[..]
eh, nou nee, want als alleenstaand ouder zou ik best meer uren willen maken, maar met alle taken die er zijn krijg ik het niet rondgebreid. Want dan zou ik 28-30 uur in een dag moeten hebben.
Dus verslonst mijn huishouden, doe ik veel minder dan ik zou willen en gevraagd wordt aan mantelzorg, en is de zorg voor mijzelf ver te zoeken. Dus de kans dat ik uit ga vallen op mijn werk en andere taken is steeds zeer zeer dichtbij.
Maar ik heb het dan ook niet over jou, maar over het algemeen. Nederland staat nog steeds heel hoog genoteerd vwb parttime werken, dat is al jaren het geval.
RoodVruchtje
03-04-2023 om 18:30
GinnyTwijfelvuur schreef op 03-04-2023 om 11:55:
[..]
Ja dat zal best. Persoonlijk zou ik dat liever omschrijven als moet het opeens wel. Beetje het verschil tussen het heel druk hebben en ongezond druk hebben. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.
Maar dat is exact wat ik bedoel te zeggen! Als iets echt echt echt niet kan, dan kan het ook niet, zelfs niet als het ‘moet’. En als het wel kan als iets ‘moet’ heeft het dus áltijd gekund, maar is het een keuze geweest het niet te ‘willen’.
GinnyTwijfelvuur
03-04-2023 om 20:18
RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 18:30:
[..]
Maar dat is exact wat ik bedoel te zeggen! Als iets echt echt echt niet kan, dan kan het ook niet, zelfs niet als het ‘moet’. En als het wel kan als iets ‘moet’ heeft het dus áltijd gekund, maar is het een keuze geweest het niet te ‘willen’.
Nee, dat is echt te makkelijk.
Tijdelijk kun je best uit een extra vaatje tappen. Op de lange termijn pleeg je dan roofbouw. Dus als iemand zich door een paar tropenjaren weet heen te worstelen, wil dat nog niet zeggen dat het dus áltijd al gekund heeft.
RoodVruchtje
03-04-2023 om 20:40
GinnyTwijfelvuur schreef op 03-04-2023 om 20:18:
[..]
Nee, dat is echt te makkelijk.
Tijdelijk kun je best uit een extra vaatje tappen. Op de lange termijn pleeg je dan roofbouw. Dus als iemand zich door een paar tropenjaren weet heen te worstelen, wil dat nog niet zeggen dat het dus áltijd al gekund heeft.
Laten we het dan maar houden op een meningsverschil. Nogmaals, Nederland is niet voor niets ‘kampioen’ parttime-/deeltijdbanen, hoe komt dit dan volgens jou?
Schemerlampje
03-04-2023 om 20:59
Dan moet je er ook rekening mee houden dat er een groter percentage Nederlanders een betaalde baan heeft dan in andere landen. Zoals in de link hierboven gaat het over de groep jongeren waarvan 70% een deeltijdbaan heeft, wat logisch is omdat dat vaak om een bijbaan gaat. Maar in Nederland is dat meer dan de helft van de jongeren die werkt, terwijl dat in landen om ons heen 1 op de 3 is.
In het buitenland zijn er dus meer fulltime werkenden die, vaker dan in Nederland, een partner hebben die geen betaald werk heeft. Deze zal waarschijnlijk meer van het huishouden en dergelijke dingen doen. Dat hoeft de fulltime werkende dan dus niet meer te doen, waardoor dat makkelijker vol te houden is.
RoodVruchtje
03-04-2023 om 21:08
het kan toch voor niemand nieuws zijn dat Nederland de kroon spant vwb parttimers, ik hoor en lees dit al jaren namelijk? En alle bijkomende zaken zoals mantelzorg/ kinderen/huishouden etc dat speelt overal, dus geen uitzondering.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.