Werk, Recht en Geld
little_ghost
27-03-2023 om 22:00
Kind op school => zelf te laat op kantoor.
Goede avond.
Dit is een een post om het eea van me af te schrijven maar ook om informatie in te winnen want; ik weet niet meer wat ik moet doen!
Sinds 5 jaar ben ik ouder van twee meiden (5) en 1 jonge man (bijna 4).
Ik werk nu al bijna 12,5 jaar, (tot voor kort) met veel plezier, bij dezelfde werkgever.
In al die jaren ben ik nu sinds +/- 1 jaar aan mijn 3e manager bezig en sinds afgelopen end-year review, nooit een slechte beoordeling gehad.
We hebben een klein team van 3, waarvan ik de enige ben met kinderen.
Het betreft hier een "gewone" kantoorbaan.
Het probleem (in de ogen van mijn manager) is dat ik niet om 9:00 uur op kantoor ben. Meestal is dit rond 9:30 (uiterlijk 9:45). Diverse andere teams hebben mensen met dezelfde "problematiek", alleen binnen die teams is het geen probleem.
Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat de kinderen om 8:30 op school zijn en ik vervolgens van de school uit, terug naar huis moet (20 minuten lopen, aankomst 8:55uur ) om daar vervolgens mijn fiets en spullen op te halen (+/- 5 minuten) en op de fiets te springen en naar kantoor te fietsen (+/- 30 minuten) (aankomst +/- 9:30).
Het meenemen van mijn fiets en mijn tas met laptop e.d. werkt niet; dat inclusief 3 schoolrugzakken en 3 kinderen is te veel te gelijk.
Ik heb geopperd om, in het licht van de Wet Flexible Werken, de "bloktijden" aan te passen. Zo heb ik meer rust en weten beide partijen waar ze aan toe zijn (daar ik meen dat het "niet van mijn aanwezigheid op aan kunnen" zijn probleem is); mocht er iemand naar mij vragen als ik er nog niet ben, kan hij mededelen wanneer ik er wel ben.
Waarom weet ik niet, maar hier wilde hij niets van weten; ik moest van "mijn probleem niet ons (werkgever) probleem maken".
BSO/VO wordt met 3 koters ook een kostbaar plaatje. Daarbij moet ik dan nog een uur eerder op (5:00/5:30) om ze bij opening van de BSO af te zetten om vervolgens op tijd op kantoor te zijn. Hoe lang een dergelijk ritme vol te houden is, is ook nog maar de vraag (om over productiviteit en foutmarges nog maar te zwijgen).
Een extra auto zit er financieel niet in. Daarbij zou ik dan direct de file inrijden gezien ik de beste route via de snelweg is, of ik zou moeten proberen door het centrum te rijden, wat ook geen optie is.
Een elektrische bakfiets zou een optie kunnen zijn alleen is ook dat een behoooooorlijke investering. Daarnaast weet ik niet goed waar ik een dergelijk bakbeest zou moeten stallen (thuis of op m'n werk).
De beste optie zou een soort leerlingen vervoer/taxi/haal-en-breng service zijn. Jullie kennen ze vast wel; busje haalt kids op en dropt ze bij school. Einde van de schooldag andersom (als dat gewenst is).
Dit is echter, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet beschikbaar voor "normale" kinderen op een normale basisschool die ook nog eens (maar) 2km van school af wonen.
Een op een na laatste optie (die ik kan bedenken), welke wel financiële gevolgen heeft, zou het opnemen van ouderschapsverlof uren zijn. Iedere dag een uurtje, op thuiswerk dagen na.
De aller laatste optie die ik heb bedacht, is het vervolg op mijn reeds geopperde aanpassing van mijn werktijden. Als dit schriftelijk (email mag ook) wordt aangevraagd, mag de werkgeven, voor zover ik kan vinden, dit niet afwijzen zolang er geen sprake is van "zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang",
- op het gebied van veiligheid;
- van roostertechnische aard; of
- van financiële of organisatorische aard.
Of dat dit de werksfeer ten goede komt valt te betwijfelen, zodoende ook dat ik op zoek ben naar (een) andere oplossing(en).
De hele situatie beïnvloed de rest van het leven behoorlijk; het beetje energie dat ik nog over heb, gaat nu x2 in deze zaak zitten. Ondertussen heb ik noch plezier in mijn werk, noch van mijn kinderen (door mijn werk(situatie)),
Afijn, ik weet niet wat ik er mee aan moet en kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Ik vraag me daarom ook af hoe andere ouders dit oplossen/opgelost hebben.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Caroline80
01-04-2023 om 07:21
Ali schreef op 31-03-2023 om 22:38:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Om 8 uur beginnen en dan om 16 uur weggaan is even ‘irritant’ als om 10 uur beginnen en om 18 uur weggaan. Maar nu bepaal jij en de anderen dat om 8 uur beginnen en om 16 uur weggaan wel acceptabel is.
Er zijn collega’s die het dus heel irritant vinden als er een dringende klus komt om 15.30 die af moet en jij en je vroege collega’s dus al bijna gevlogen zijn want je moet zo nodig om 8 uur al beginnen. Staat die ‘late’ collega er dus alleen voor. Want ik neem niet aan dat het kantoor om 16 uur dicht gaat.
Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.
Haaknaald
01-04-2023 om 08:38
Ali schreef op 31-03-2023 om 22:38:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Om 8 uur beginnen en dan om 16 uur weggaan is even ‘irritant’ als om 10 uur beginnen en om 18 uur weggaan. Maar nu bepaal jij en de anderen dat om 8 uur beginnen en om 16 uur weggaan wel acceptabel is.
Er zijn collega’s die het dus heel irritant vinden als er een dringende klus komt om 15.30 die af moet en jij en je vroege collega’s dus al bijna gevlogen zijn want je moet zo nodig om 8 uur al beginnen. Staat die ‘late’ collega er dus alleen voor. Want ik neem niet aan dat het kantoor om 16 uur dicht gaat.
Even inbreken op dit draadje.
Ik heb op een kantoor van de keuken gewerkt in een ziekenhuis dat van 6.30 tot 18.30 bezet was volgens een rooster 7 dagen in de week. Iedere dag waren er minimaal 3 collega's en soms 4. Tussen 10.30 en 15.00 was de drukste tijd en dan was de bezetting ook maximaal. De klus moest iedere dag af en sommige taken hadden ook een vaste tijd dat ze af moesten zijn. Iedere medewerker moest alle taken van de vaste dagelijkse klus kunnen doen en had daarbij een eigen taak om de rustige uurtjes te vullen. De een maakte de roosters de ander zorgde dat de voorraad schoonmaakmiddelen en handschoenen op peil bleef. Ik werkte notulen van vergaderingen uit en heb het HACCP reglement getikt.
Zat ik net lekker te tikken, zwaaide de collega van de vroege dienst af en dan net voordat ik alleen zou achterblijven voor de late dienst kwam er een diëtist binnen met een ingewikkeld dossier onder de arm. Patiënt moest vanavond echt nog eten, want morgen operatie. De laatste handelingen van de dag moesten ook nog gedaan. Collega die bijna naar huis mocht wilde dat ingewikkelde dossier niet doen maar kon ook niet alvast de tijdgebonden laatste dingen van de dag doen. Ik snapte de reden van dat verspreid over de dag werken maar was geen fan van de laatste dienst, zeker niet als de collega die geen stap extra wilde zetten de een na de laatste had, want zij bleef echt niet een half uurtje langer. Dan zat ik meestal na de laatste tijdgebonden klus nog over te werken om dat ingewikkelde dossier nog goed in de computer te zetten en een overdracht te schrijven voor de collega van de vroege dienst van de volgende dag.
Die irritante collega had een zelfde inefficiënte manier om haar kind op opvang/school te krijgen als TO en was voor tussendiensten (start om 8.00 of 9.00) vaak te laat. Alleen de vroege of late dienst was ze op tijd. Bij vroege dienst kon ze zelf haar kind niet wegbrengen dat moest de vader doen en bij late dienst moest kind er al lang zijn.
Zo'n collega hebben kan voor anderen zelfs reden zijn om iets anders te gaan zoeken. Bij mij heeft dat wel meegespeeld, ik was die inflexibele houding helemaal zat. Samen met de uitspraak (die nog ondersteund werd door de leidinggevende) dat we een beetje begrip moesten hebben, als je kinderen had was het soms ingewikkeld om al je werk op tijd af te hebben en überhaupt op tijd komen was al moeilijk.
GinnyTwijfelvuur
01-04-2023 om 09:32
Caroline80 schreef op 01-04-2023 om 07:21:
[..]
Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.
Volgens mij zegt ze niet dat iedereen van 8.30 tot 16.30 uur moet werken, maar dat bij de vroegere werkers de interne bereikbaarheid op het einde van de werkdag onder druk staat.
En het is (in mijn ogen) ook mega irritant dat je met sommige mensen na 16.00 uur geen overleg meer kunt inplannen. Wat dat betreft ben ik een groot fan van flexibele werktijden omdat je dan makkelijker gaatjes in elkaars agenda kunt vinden.
Rhonda
01-04-2023 om 09:48
GinnyTwijfelvuur schreef op 01-04-2023 om 09:32:
[..]
Volgens mij zegt ze niet dat iedereen van 8.30 tot 16.30 uur moet werken, maar dat bij de vroegere werkers de interne bereikbaarheid op het einde van de werkdag onder druk staat.
En het is (in mijn ogen) ook mega irritant dat je met sommige mensen na 16.00 uur geen overleg meer kunt inplannen. Wat dat betreft ben ik een groot fan van flexibele werktijden omdat je dan makkelijker gaatjes in elkaars agenda kunt vinden.
Dat laatste snap ik niet. Als er flexibele werktijden zijn dan is de collega die jij om 16:30 wil spreken toch ook al weg omdat ze om 7:00 uur is begonnen?
Valeria
01-04-2023 om 10:11
Rhonda schreef op 01-04-2023 om 09:48:
[..]
Dat laatste snap ik niet. Als er flexibele werktijden zijn dan is de collega die jij om 16:30 wil spreken toch ook al weg omdat ze om 7:00 uur is begonnen?
Ik vind het ook meer klinken als flexibel = aanwezig zijn als ik je nodig heb.
Ali
01-04-2023 om 10:20
Caroline80 schreef op 01-04-2023 om 07:21:
[..]
Dus jij zegt dat iedereen de ouderwetse kantoortijden van 8.30 tot 17.00 aan moet houden? Als ik om 8 uur begin en door ga tot 16.30 (want ik lunch ook nog met mijn collega's) wijk ik daar maar een half uur af van af. Bij beginnen om 9.45 wordt er 1.25 uur vanaf geweken.
Kantoortijden van bedrijven zijn ook van 9.00 - 17.30 uur. Dat betekent dat jij er ook een uur vanaf wijkt.
En ik bedoel flexibel voor iedereen, het werk moet gedaan, de bereikbaarheid en werkdruk op spitsuren goed geregeld, als team en voor de klanten.
Ik persoonlijk heb verder niks tegen vroeger of later beginnen.
Ali
01-04-2023 om 10:21
GinnyTwijfelvuur schreef op 01-04-2023 om 09:59:
Flexibel voor iedereen.
Ja precies
Ysenda
01-04-2023 om 10:31
Ali schreef op 01-04-2023 om 10:20:
[..]
Kantoortijden van bedrijven zijn ook van 9.00 - 17.30 uur. Dat betekent dat jij er ook een uur vanaf wijkt.
En ik bedoel flexibel voor iedereen, het werk moet gedaan, de bereikbaarheid en werkdruk op spitsuren goed geregeld, als team en voor de klanten.
Ik persoonlijk heb verder niks tegen vroeger of later beginnen.
Eh, nee, kantoortijden bij mijn bedrijf zijn volgens cao van 7:00 tot 19:00.
Ali
01-04-2023 om 10:34
Ysenda schreef op 01-04-2023 om 10:31:
[..]
Eh, nee, kantoortijden bij mijn bedrijf zijn volgens cao van 7:00 tot 19:00.
Ik reageerde op Caroline80 die schreef dat kantoortijden van 8.30 tot 17.00 zijn. Beter lezen
Ysenda
01-04-2023 om 10:38
Ali schreef op 01-04-2023 om 10:34:
[..]
Ik reageerde op Caroline80 die schreef dat kantoortijden van 8.30 tot 17.00 zijn. Beter lezen
En ik ook. Want dat zijn ze dus niet overal.
Ali
01-04-2023 om 10:44
Van 9 tot 5 is al honderd jaar de norm
https://nos.nl/artikel/2292968-van-9-tot-5-op-kantoor-is-al-honderd-jaar-de-norm-maar-hoe-lang-nog
Maakt mij allemaal niet uit hoor. Het ging mij er meer om de eenzijdige blik van de vroege starters aan te kaarten, dat hun vroege weggaan effect heeft op de lange blijvers.
Ik plan afspraken en hou rekening met de beschikbaarheid van collega’s en opdrachtgever, ik verwacht als klant dat mijn accountantskantoor nog bereikbaar is als ik om 17.15 uur bel en niet als ik om 8 uur in de ochtend bel.
Ysenda
01-04-2023 om 11:02
Ali schreef op 01-04-2023 om 10:44:
Van 9 tot 5 is al honderd jaar de norm
https://nos.nl/artikel/2292968-van-9-tot-5-op-kantoor-is-al-honderd-jaar-de-norm-maar-hoe-lang-nog
Maakt mij allemaal niet uit hoor. Het ging mij er meer om de eenzijdige blik van de vroege starters aan te kaarten, dat hun vroege weggaan effect heeft op de lange blijvers.
Ik plan afspraken en hou rekening met de beschikbaarheid van collega’s en opdrachtgever, ik verwacht als klant dat mijn accountantskantoor nog bereikbaar is als ik om 17.15 uur bel en niet als ik om 8 uur in de ochtend bel.
De openingstijden voor klanten zijn anders dan de aanwezigheid van medewerkers.
Want als jij om kwart over 5 belt zal de medewerker de rapportage en andere zaken nog moeten doen om de dag af te sluiten.
Voor onze customer service afdeling is de dag voor de klant van 8 tot 6. Gedurende dat blok zijn er altijd mensen van elk team aanwezig om de klant te woord te staan. En valt ook binnen de kantoortijden van 7 tot 7. Ze plannen het daar zelf, de een begint graag vroeg, de ander laat en nr 3 gaat tussen de middag thuis eten om de hond uit te laten of te sporten en is zowel vroeg als laat aanwezig.
Ik denk dat je als team beter functioneerd als er vrijheid is in werktijden en invulling van je werkdag. Dagelijkse meetings met mijn team, ik zit er niet op te wachten. Is team overleg nodig, zeker, maar laat dat georganiseerd, doelgericht en efficiënt zijn en daar ontbreekt het nogal eens aan.
Wij gebruiken veel actiontrackers dan hoef ik niet mondeling iets over te dragen. Teams als ik iets wil vragen, het antwoord komt als mijn collega tijd heeft. En als er iets echt urgents is dan bel je.
Ali
01-04-2023 om 11:15
Ysenda schreef op 01-04-2023 om 11:02:
[..]
De openingstijden voor klanten zijn anders dan de aanwezigheid van medewerkers.
Want als jij om kwart over 5 belt zal de medewerker de rapportage en andere zaken nog moeten doen om de dag af te sluiten.
Voor onze customer service afdeling is de dag voor de klant van 8 tot 6. Gedurende dat blok zijn er altijd mensen van elk team aanwezig om de klant te woord te staan. En valt ook binnen de kantoortijden van 7 tot 7. Ze plannen het daar zelf, de een begint graag vroeg, de ander laat en nr 3 gaat tussen de middag thuis eten om de hond uit te laten of te sporten en is zowel vroeg als laat aanwezig.
Ik denk dat je als team beter functioneerd als er vrijheid is in werktijden en invulling van je werkdag. Dagelijkse meetings met mijn team, ik zit er niet op te wachten. Is team overleg nodig, zeker, maar laat dat georganiseerd, doelgericht en efficiënt zijn en daar ontbreekt het nogal eens aan.
Wij gebruiken veel actiontrackers dan hoef ik niet mondeling iets over te dragen. Teams als ik iets wil vragen, het antwoord komt als mijn collega tijd heeft. En als er iets echt urgents is dan bel je.
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor. Ik begrijp het echt helemaal prima. Geen idee wrm je mij steeds citeert.
En ben het eens met slim en efficient werken, zoveel mogelijk zelf tijd indelen. Als je dat nog niet door had, dan bij deze.
Poezekat
01-04-2023 om 11:24
Haaknaald schreef op 01-04-2023 om 08:38:
[..]
Even inbreken op dit draadje.
Ik heb op een kantoor van de keuken gewerkt in een ziekenhuis dat van 6.30 tot 18.30 bezet was volgens een rooster 7 dagen in de week. Iedere dag waren er minimaal 3 collega's en soms 4. Tussen 10.30 en 15.00 was de drukste tijd en dan was de bezetting ook maximaal. De klus moest iedere dag af en sommige taken hadden ook een vaste tijd dat ze af moesten zijn. Iedere medewerker moest alle taken van de vaste dagelijkse klus kunnen doen en had daarbij een eigen taak om de rustige uurtjes te vullen. De een maakte de roosters de ander zorgde dat de voorraad schoonmaakmiddelen en handschoenen op peil bleef. Ik werkte notulen van vergaderingen uit en heb het HACCP reglement getikt.
Zat ik net lekker te tikken, zwaaide de collega van de vroege dienst af en dan net voordat ik alleen zou achterblijven voor de late dienst kwam er een diëtist binnen met een ingewikkeld dossier onder de arm. Patiënt moest vanavond echt nog eten, want morgen operatie. De laatste handelingen van de dag moesten ook nog gedaan. Collega die bijna naar huis mocht wilde dat ingewikkelde dossier niet doen maar kon ook niet alvast de tijdgebonden laatste dingen van de dag doen. Ik snapte de reden van dat verspreid over de dag werken maar was geen fan van de laatste dienst, zeker niet als de collega die geen stap extra wilde zetten de een na de laatste had, want zij bleef echt niet een half uurtje langer. Dan zat ik meestal na de laatste tijdgebonden klus nog over te werken om dat ingewikkelde dossier nog goed in de computer te zetten en een overdracht te schrijven voor de collega van de vroege dienst van de volgende dag.
Die irritante collega had een zelfde inefficiënte manier om haar kind op opvang/school te krijgen als TO en was voor tussendiensten (start om 8.00 of 9.00) vaak te laat. Alleen de vroege of late dienst was ze op tijd. Bij vroege dienst kon ze zelf haar kind niet wegbrengen dat moest de vader doen en bij late dienst moest kind er al lang zijn.
Zo'n collega hebben kan voor anderen zelfs reden zijn om iets anders te gaan zoeken. Bij mij heeft dat wel meegespeeld, ik was die inflexibele houding helemaal zat. Samen met de uitspraak (die nog ondersteund werd door de leidinggevende) dat we een beetje begrip moesten hebben, als je kinderen had was het soms ingewikkeld om al je werk op tijd af te hebben en überhaupt op tijd komen was al moeilijk.
Zulke dingen zijn erg irritant. Bij ons begint bijna iedereen heel vroeg want de piek ligt tussen 6 en 9 uur in de ochtend, daarna wordt het rustiger en kunnen de klussen gedaan worden die geen haast hebben. Het is dan ook erg frustrerend als je tijdens de piek met te weinig mensen bent terwijl er nog wel 2 of 3 rondlopen op tijdstippen dat je het in je eentje ook makkelijk aan kan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.