Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bekende OO'er

Bekende OO'er

06-06-2015 om 22:36

Huurder eruit: hoe?

Ok, de huurder moet er uit en wel zo snel mogelijk maar huurder gaat lopen zeuren over 2 maanden opzegtermijn etc. Ten eerste staat er maar één maand in het contract en ten tweede: als iemand de huur niet betaald hoeven wij ons toch ook niet aan die opzegtermijn te houden. Als we alles optellen loopt hij 2000 euro achter (400 euro door een verschil van mening over of je voor de maand in gaat betaalt of aan het eind van de maand dus hij zal zeggen dat het maar 1600 is) en nog een maand laten zitten betekent natuurlijk niet dat hij eind van de maand nog eens netjes gaat betalen...

Los daarvan een ander probleem: de huurder staat ingeschreven bij de gemeente. Als hij zich niet uitschrijft: wat dan? Hoe pakken we dat aan? Wat zijn de consequenties daarvan?


Noet

Noet

06-06-2015 om 22:56

tja, nu komt de huurdersbescherming om de hoek

die krijg je er niet makkelijk uit.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurbescherming

Je moet de huur schriftelijk opzeggen. De huurder moet binnen 6 weken de opzegging schriftelijk accepteren. Diet hij dat niet dan loopt de huur door. Pas dan kun je naar de rechter om het contract te laten beeindigen.

De opzegtermijn voor kamers is 3 maanden, voor elk jaar dat het contract loopt komt er een jaar bij. Bij hospita verhuur zijn de eerste 9 maandennproeftijd en mag het contract zonder opgaaf van redenen gedaan worden. Daarna gelden de huurbeschermingsregels.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

06-06-2015 om 23:00

kamers

Het gaat dus om verhuur van een kamer en iemand die aantoonbaar dus heel ver achter loopt in de betaling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-06-2015 om 23:02

En dat uitschrijven

Dat kan pas als ie daadwerkelijk vertrokkem is.

Dat kun je aanvragen bij de gemeente (burgerzaken). Ook dat gaat niet zonder slag of stoot trouwens.
Maar uiteindelijk heeft de gemeente er wel belang bij om haar gba bestand op orde te hebben, dus zal dat wel goed komen.

Balen zeg voor je vader. Is ie er überhaupt wel iets mee opgschoten, financieel?

Bekende OO'er

Bekende OO'er

06-06-2015 om 23:10

jawel

In 15 mnd tijd is er bijna 5000 euro betaald helaas zien we dat niet terug op de bank maar goed dat is een ander probleem...

Het goede nieuws is dat er in tegenstelling tot ik dacht wel heel wat mensen in willen maar goed die hebben de kamer(s) natuurlijk ook nog niet gezien.

We hebben het hier overigens niet over alleen huurachterstand, hij staat ook met een grote mond tegen mijn vader te schreeuwen.

Tjee....

wat een hufter. Eerst niet betalen, je pa nog dieper in de knoei laten komen en vervolgens neit willen vertrekken.

Nee Emine

Wat ik er van begrepen heb is het een jongere die werkeloos is geworden en dus geen uitkering krijgt. Ben je mooi klaar mee maar niet per se een hufter in deze economie en gebrek aan sociaal vangnet.

Katniss

Katniss

06-06-2015 om 23:33

Wat voor type?

Zou hij met een beetje stevige taal van een stevige kerel snel over te halen zijn om zijn spullen te pakken, of is het er meer een die dan gelijk de politie belt?
Je vader zou ook de politie kunnen bellen als hij tegen hem staat te schreeuwen. Daar raak je toch door geïntimideerd.

Noet

Noet

07-06-2015 om 06:44

het maakt niiet uit

ook kamerbewoners vallen onder de huurbescherming. Zie de link die ik gaf. Als hij er langer dan 9 maanden in zit valt hij onder de gewone huurbeschermingsregels.

Dus 3 maanden opzeg termijn, schriftelijk aanzeggen, schriftelijk bevestigen en dan eventueel naar de rechter. Je hebt in elk geval een opzeggings grond aan dat wanbetalen, maar het zou wel handig zijn als je dat ook kunt bewijzen.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 09:48

niet helemaal annej

Het zijn er twee waarvan er één staat ingeschreven en ze hebben allebei een poosje zonder werk gezeten maar ze blijven dingen beloven die ze niet waar kunnen maken. Zeker die lening, die is van jan/feb en vanaf feb is er niets meer terugbetaald, had ook per tientje gekund.

Ik denk dat we hem er wel uit krijgen hoor maar niet zo snel als we zouden willen en ik voorzie niet uit willen schrijven bij de gemeente. Ik weet wel dat we geen geld meer hoeven te verwachten de komende tijd als we hebben opgezegd en daar maak ik me wel zorgen om.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2015 om 12:58

Is het een koophuis?

Heeft je vader een koophuis? Daar mag hij vrijelijk verhuren. In een huurhuis moet je toestemming van de verhuurder hebben anders is hij zelf ook fout en zal dat misschien ook op zijn brood krijgen als hij het hogerop gaat zoeken. Los daarvan is dit natuurlijk een vreselijke situatie. Ik zou langs het Juridisch Loket gaan voor raad.

Toevallig heb ik mijn dochter dit weekend er nog op gewezen dat ze huurbescherming geniet als kamerbewoonster. De aanleiding was dat haar verhuurster plotseling aangaf dat ze van plan is het huis te verkopen. Mijn dochter had tegen haar gezegd dat ze overwoog om een andere kamer te zoeken. Niet vanwege het huis, maar ik begrijp dat de gezelligheid die ze er hoopte te vinden uitblijft. Ze wilde persé met anderen samenwonen mét gezamelijke huiskamer, maar die anderen zijn er zelden. Maar zij kan dus ook niet zomaar na verkoop van het huis op straat gezet worden.

Jurist

Jurist

07-06-2015 om 13:17

in gebreke stellen

Heeft je vader de huurder al schriftelijk in gebreke gesteld? Zo nee, dan zou ik dat zeker meteen doen.

Dan geeft hij in de brief aan waarmee de huurder te laat is, concreet welke maanden en bedragen hij nog niet betaald heeft.

Hij kan dan ook opnemen dat hij huurder er mondeling al herhaalde malen op gewezen heeft, bijv. op ..., ..... en ... (data opnemen).

En dan vervolgens een "redelijke termijn" opnemen waarbinnen huurder alsnog de gelegenheid krijgt de achterstallige betalingen te betalen. Wat redelijk is, moet in elke situatie apart betaald worden, maar vaak wordt 8-14 dagen aangehouden.

En schrijf dan dat je vader hem aansprakelijk stelt,voor alle,schade doe vader door de te late betalingen lijdt.

Evt. opnemen dat als hij niet binnen de gestelde termijn alsnog betaling ontvangt hij overweegt andere (rechts)maatregelen te treffen en dat alle kosten voor huurder zijn.

Zet boven de brief ( bij de adressering): OVERHANDIGD (onderstreept) en laat je vader de brief aan huurder geven. Als je vader ook e-mail heeft, of anders jij, en het e-mailadres van huurder, kan hij de,brief OOK per e-mail aan huurder sturen.

Zorg dat hij dat sowieso nu doet. Neem maandag contact met juridisch loket op om te vragen hoe,het met de huurbescherming zit als de huurder al maanden achterloopt met de huurbetalingen (en of,het daarbij uitmaakt als de huurder schriftelijk in gebreke is gesteld en binnen de gestelde redelijke termijn niet alsnog heeft betaald).

Succes ermee.

Katniss

Katniss

07-06-2015 om 14:01

Voorwaarden?

Kun je, ondanks de huurbescherming, geen faciliteiten intrekken als de huur niet wordt betaald? Dan is er geen gebruik meer van kdt totdat de achterstallige huur is overgemaakt.
Ik zou die ingebrekestelling ook wel doen, maar verder ben je aangewezen op dure en tijdrovende gerechtelijke procedures om iemand weg te krijgen. Dan kun je beter zelf zorgen dat hij er niet meer wil wonen.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 14:30

Kaaskopje/Jurist

Nee het is geen koophuis en ja hij kon toestemming krijgen van de verhuurder, er is ook iemand langs geweest van de verhuurder om te bepalen of het huis groot genoeg was maar ik heb het niet doorgezet omdat de maximale huurprijs die je daarvoor mag vragen belachelijk laag is. Ze hielden geen rekening met twee kamers etc en daarmee zou mijn vader het financieel ook niet redden. Ook een idioot lage prijs ver onder de marktwaarde voor kamers.

Jurist: Dat hebben we gedaan, we hebben mijn vader vrijdag een brief laten geven waar hij naar mij op heeft gereageerd met mail, hij kon niet voldoen aan de financiële voorwaarden die wij stelden en hij vond dat bij het verstreken van het eerste 'ultimatum' hij dus nog twee maanden opzegtermijn had. Wij gokken er op dat hij niets weet over huurdersbescherming en weten nu ook wel waarom hij er ruim een jaar geleden opeens werd uitgezet.

Voor nu gaan wij er, nogmaals, van uit dat hij wel gaat vertrekken, er is wel wat te huur aan andere kamers en zo heeft hij zelf 2000 euro voordeel genoten in straks 16/17 mnd dus daar moet hij het maar mee doen.

Nogmaals: hoe krijgen we iemand bij de gemeente uitgeschreven als hij dat zelf niet doet. Ik heb wel een kopie paspoort maar volgens mij moet hij dat toch echt zelf doen. Mijn vader is toen mee geweest om toestemming te geven om hem in te schrijven maar ze zullen ook weer samen moeten bij uitschrijving.

Noet

Noet

07-06-2015 om 14:47

uitschrijving

als hij zich niet uitschrijft, daar hoeft je vader niet voor mee, kan je vader de gemeente vragen om een adres onderzoek uit te voeren.

De gemeente hoorn herft het proces keurig beschreven.
http://www.hoorn.nl/Int/Welkom-in-Hoorn/Diensten-en-producten-Hoorn/Uitschrijven-van-een-persoon-(adresonderzoek).html

Jurist

Jurist

07-06-2015 om 15:15

opzeggen

Ik zou morgen sowieso het Juridisch Loket bellen, omdat het handig is dat je precies weet wat de rechten van,je,vader zijn bij niet,betalen van huurder. En dat je dus ook weet als hij al kan opzeggen, wat de opzegtermijn is.

Ala blijkt dat je vader niet kan opzeggen vanwege huurbescherming, dan is het misschien slim om met huurder af te spreken dat hij uiterlijk... (datum) zijn kamer verlaat. En dan weer een brief/mail schrijven en vastleggen dat je,vader de huur heeft opgezegd (dan ligt dat maar vast ) en dat ze samen hebben afgesproken dat huurder uiterlijk .... zijn kamer verlaat.

Check of een dergelijke afspraak geldig is, want misschien mag dat niet (afwijken van de wettelijke regel) - dan weet je dat.

Anneke

Anneke

07-06-2015 om 15:59

Van de regen...

Het lijkt dat jullie door dit soort 'oplossingen' steeds dieper in de problemen komen. Alsjeblieft neem geen nieuwe huurders. Dit soort mensen kan niet voor niets niks normaals huren, je bezorgt je vader alleen maar meer problemen. Zeker als je je niet eens in de materie verdiept. Doe het hem en jullie zelf niet aan.

Jurist

Jurist

07-06-2015 om 16:06

Eens

Eens met Anneke.

Beter huurders eruit. En dan auto eruit. Of,het gewoon loslaten en helemaal aan je vader overlaten.

Als jullie toch een nieuwe huurder willen, eerst uitzoeken hoe je hem er weer,uit kunnen krijgen (op elk moment) en een goede borg vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2015 om 17:48

Borg mag toch niet?

Maar nu roep ik in de stijl 'klok en klepel'.

Ik ben het niet zo eens met de opmerking over 'dit soort huurders'. Ook keurige mensen die door een scheiding een tijdelijke oplossing zoeken of zelfs keurige oude mannen (ik ken zo iemand) huren ruimte bij particulieren in huis. Het zou een beetje jammer zijn als een zo'n sujet het verpest voor iedereen. Maar het is een risico. Als iemand tegenvalt, of je wilt het huis kwijt dan zit je makkelijk met de gebakken peren.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 18:04

Kaaskopje

Ik volg je niet helemaal maar als die persoon het huis wil verkopen of zelf de kamers nodig heeft is dat gewoon reden om de huur op te zeggen, dat staat ook in de gegeven linken.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 18:08

Verder

Ik zie werkelijk geen andere mogelijkheid dan opnieuw een huurder nemen en als die gewoon betaald doen wij echt niet moeilijk en hoeft die er ook niet uit.

In een ander draadje werden wij voor gek verklaard dat we het 'zover' hebben laten komen en nu moeten we stoppen met verhuren? Zoals ik ook al in een ander draadje heb beschreven verwachten we 1800 euro te moeten gaan betalen aan de energieboer dus we kunnen geen kant op.

Wel zijn er nu afspraken gemaakt over pinbetalingen en daar zitten we nu wel bovenop.

Sorry maar het helpt mij niet als jullie gaan roepen dat we geen huurder meer moeten nemen dus die tips kunnen jullie voor je houden aub, het zit heus wel in mijn hoofd en nee ik laat mijn vader niet vallen tot in de schuldsanering. Zoveel doe ik helemaal niet voor hem, er zijn mensen die veel vaker langs gaan, veel meer doen etc

zomaar

zomaar

07-06-2015 om 18:34

moeilijk

Ik vind het heel mooi dat jullie hem met alles helpen,maar hoezo is het jullie probleem dat je vader zoveel aan het electra bedrijf moet terug betalen?
Als hij er zelf niet uit gaat komen,gaan jullie dat dan voor hem betalen?
Zonder nieuwe huurder kan hij de huur niet betalen zeg je,maar nu met de achterstand van de huurder schiet het ook niet op natuurlijk.
Toch maar proberen te overtuigen om anders te gaan wonen?
En die auto eruit...
Ik weet dat het niet meevalt,hier een schoonvader die er een potje van maakt,maar meer dan helpen en meedenken doen we niet. We gaan toch echt niet zijn schulden betalen.
Dus misschien wil je vader vanalles niet,maar wordt het niet eens tijd dat hij dan pech heeft en wel moet?
Sterkte!

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 19:43

zomaar

We hebben allemaal al eens bijgesprongen (en dan ging het onder het mom van lenen maar ja..) en mijn zus heeft ook al 1 of 2x een vliegreis naar zijn zus betaald.

Juist omdat we NIET meer financieel willen bijspringen moeten we dus aan een andere oplossing meewerken en verhuizen is lastig: de huur is vaak niet heel erg veel lageren dan heb je de verhuiskosten nog en als hij te ver van zijn buurvrouw gaat wonen hebben we weer een ander probleem want zij kookt voor hem, hebben aanspraak aan elkaar en ze doet zijn was. Als wij dat er ook nog bij moeten doen schiet dat niet echt op.

Yeti

Yeti

07-06-2015 om 20:03

Vliegreis naar zijn zus?

Kijk, dat geld zou ik dan liever aan de huur besteed hebben.

Tsjonge.

Ik vind het helemaal niet dom of raar dat TS haar vader probeert te helpen. Ook niet dat ze een vliegreis voor hem heeft betaald, of ook wel eens zijn schulden.
Het is toch je vader? Ik zou ook helpen, ook al wordt dat door anderen niet als "verstandig" gezien.

Ze vraagt om tips om huurders uit huis te krijgen, niet hoe ze haar vader moet laten barsten of dat ze haar geld beter niet in een vliegreis had kunnen steken. We weten de omstandigheden van broer en zus toch helemaal niet?

Ts, ik zou de tips van "jurist" maar opvolgen. Alles via de officieële weg, anders volgt er nog meer gezeur.

Ik vraag me af of er bij een flinke huurachterstand nog recht is op de huurbescherming. Moet de achterstand wel bewezen kunnen worden.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 21:02

Ja zeg

Misschien is het fijn om naar je zus te kunnen als je vrouw net overleden is en je daar behoefte aan hebt (en ik heb dat niet betaald en toen had niemand van ons precies door wat zijn financiële situatie was).

Ik heb geen zin meer om in een hoek gedreven te worden, graag ontvang ik praktische adviezen, ik bepaal zelf of ik hem help of niet en ik vind juist dat ik te weinig doe voor hem en daar heb ik het al moeilijk genoeg mee.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

07-06-2015 om 21:04

bewijzen

Ik heb allerlei mailtjes over beloftes van het betalen van het geld en al het geld is ook altijd naar de rekening over gemaakt.

Ik ga nu eerst eens afwachten of we hem normaal het huis uit kunnen krijgen maar ik weet zeker dat we geen cent meer krijgen als hij er over een maand of max 2 uit gaat. Ik denk wel dat hij er uit wil maar dan dus over 2 mnd zoals hij zelf voorstelde. Hij zal alleen dan nooit meer voldoende betalen.

Anneke

Anneke

07-06-2015 om 21:04

snap ik

Dat snap ik wil40 en het is ook niet onaardig bedoeld, maar nog zo'n huurder gaat niet helpen. Sommigen zullen het niet correct vinden om te zeggen, maar het is echt een bepaald soort mensen met dito problemen dat dit soort kamers huurt. Dat moet je niet bewust nog een keer willen opzoeken.

Wellicht een enkele keer die gescheiden man die wel netjes is en zijn huur betaalt, maar in ken er geen een eerlijk gezegd. De nette gescheiden vaders huren gewoon een nette flat ergens, waar ze ook hun kinderen kunnen ontvangen en kunnen laten logeren.

Nieuw, kleiner huis met wellicht een niet veel lagere huur maar wel lager LGW, beter geïsoleerd en kleiner waardoor makkelijker schoon te houden is op de lange termijn echt de oplossing.

Wat betreft die auto: kan hij niet uit met een ouderenmobiel (gehandicaptenautootje - minder kosten) of een scootmobiel? Je moet lange termijn denken, en niet wat het op dit moment kost of bespaart.

Praktisch gezien Anneke.

Praktisch gezien is een kleine seniorenwoning met huursubsidie, minder g/w/l, thuiszorg i.p.v. dure buuf die hem bijstaat, kant en klaar maaltijden en 50 euro zakgeld per week slimmer en praktischer misschien. Geen idee, misschien wordt de beste man zwaar depressief van deze handige oplossingen van buitenstaanders. Soms moet je oude bomen niet verplanten.

Maar daar gaat de vraag niet over toch? Dit is berichten in andere draadjes op een hoop gooien en conclusies trekken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-06-2015 om 21:34

Dan

Slot op de badkamer en de keuken tot er betaald is. Of krijgt je vader dat niet voor elkaar?

Persoonlijk zou ik die twee maanden huur in gedachten afschrijven en op zoek gaan naar een nieuwe huurder. Die 3 maanden borg in een keer kan ophoesten. Dat lijkt mij wel een goede indicator.

En ik snap jou en je schuldgevoel (echt heel herkenbaar), maar ik snap ook wat men probeert te zeggen. Kan het toch niet laten: Weet je zeker dat je goed in beeld hebt wat je vaders probleem is? Ik heb het idee dat er nogal wat speelt en ook dat dit nogal langdurig en hardnekkig is. En ik weet dat je vader al op leeftijd is en snap dat het je veel waard is om hem zo lang mogelijk zelfstandig en in dit huis te houden. Omdat de rek er wel een beetje uit is. Maar weet je zeker dat jullie hem op de langere termijn zo wel een dienst bewijzen en dat jullie wel de aangewezen personen zijn om hem te helpen?

En even voor het beeld: mijn ouders zijn in de 80 en mijn vader heeft Alzheimer en mijn moeder gaat dezelfde kant op en ook wij (de kinderen) lopen aan alle kanten vast. Wij hebben eerst heel veel zelf geprobeerd en zijn van ellende via de thuiszorg en de huisarts bij een ouderenconsulent terecht gekomen. Die neemt veel in de aansturing van de zorg over. Dat scheelt. Ook omdat die oudjes van een vreemde veel meer aannemen dan van ons.

Noet

Noet

08-06-2015 om 00:38

Kaaskopje, Wil en bekende OO-er

verkoop is wel een reden om de huur op te kunnen zeggen, maar niet een reden om na de verkoop iemand er uit te kunnen zetten. Ook dan geniet je huurbescherming. Daarom verkoopt een verhuurd huis ook zo lastig omdat je die huurders er zo moeilijk uit kunt krijgen.

Wil: huurachterstand is een gerechtigde reden om de huur op te zeggen, maar ook dan geldt de huurbescherming en zul je de 3 maanden in acht moeten nemen etc. Alleen zodra je voor de rechter staat is het vrijwel zeker dat de huurder er uit moet. Mits natuurlijk goed gedocumenteert.

En ik snap TO heel goed, net als jij. Maar soms is het toch beter om na veel vuldig oplossen / pappen en nathouden, toch afstand te nemen. Wat iets anders is als laten vallen.

TO: jullie gingen toch dit weekend nog het gesprek aan met je vader? Is daar nog iets concreets uitgekomen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.