

Werk, Recht en Geld

Kiki
02-07-2010 om 23:44
Hitte op kantoor
Het is erg warm op kantoor en het personeel klaagt. En ik heb misschien ook een korter lontje als gebruikelijk (zwanger, hoofdpijn, hooikoorts en hormonen en ik moest vandaag in Eindhoven zijn in een gebouw zonder airco) Dus ik wil even wat meningen horen.
We hebben twee ventilators, en openslaande deuren naar de tuin. Maar het is gewoon heet, ook met de ventilators
Ik zeg 'uitzitten' en ik ga voor die anderhalve dag warmte per jaar geen airco aanschaffen (sowieso gaan we volgend jaar januari naar een ander pand en daar zal ik wel zien)
Maar nu zijn ze boos op mij en willen een tropenrooster. Ze vinden dit onwerkbaar.
Ik heb ze vandaag eerder naar huis laten gaan, maar ik ben daar eigenlijk niet van plan een gewoonte aan het maken. Nu was het voetbal, dus niemand zal kantoor bellen. Maar het is gewoon heel druk en mensen verwachten van een kantoor gewoon telefonische bereikbaarheid tot vijf uur.
Mijn argument is dat geen enkel kantoor dat doet, dat het niet in de CAO staat en mijn belangrijkste argument 'waar wil je in vredesnaam heen dan? Naar huis? daar is het minstens net zo warm.
Bij mijn broertje op het lab is het 33 graden, bij mijn man op werk 28 graden. Mijn schoonvader heeft een schildersbedrijf en daar werken ze ook gewoon allemaal.
Mijn vaders kantoor heeft ook geen airco en mijn moeder werkt ook onder hoge temperaturen. Vrienden in de bouw moeten ook gewoon doorwerken.
Bij mijn broertjes in de klas was het vanmorgen al 30 graden en ze hebben gewoon school gehad. De meiden bij mij op het kinderdagverblijf hebben ook een warme speelruimte en willen ook niet eerder weg.
Dus nee, geen tropenrooster uitzitten dus, ik koop wel een ijsje voor je.
Hoe doen jullie bazen dat?

liora
15-07-2010 om 14:15
Sorry
Had even gemist dat jullie in januari verhuizen dan snap ik beter dat je nu geen mobiele airco aan gaat schaffen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic
15-07-2010 om 15:56
Tip
Als je nog eens nieuw personeel nodig hebt, zoek dan een man. Die zeuren een stuk minder en lopen elkaar ook niet zo op te fokken. Over het algemeen is de sfeer beter in een gemengd team, dan als je een clubje vrouwen bij elkaar zet.

Sharon*
15-07-2010 om 18:13
Gezeur
Ik vind het gezeur, van je werknemers dan. Kom op zeg, het kantoor staat in Den Haag, valt mee. Ik werk ook in Den Haag, ook in een pand zonder airco. Ja het is warm, ja dat is vervelend, maar niet het einde van de wereld. Als ik eerlijk ben vind ik dat deze dames overdrijven en er een hetze van aan het maken zijn. er zijn velen anderen die onder veel warmere omstandigheden werken.

Kiki
16-07-2010 om 08:26
Ja fris he izar
Drie keer raden waar ze gisteren over zaten te klagen 'Doe het raam dicht, ik heb het koud'
En toen gingen ze samen in de auto van een van die meisjes zitten om daar te roken, hahahaha. Want buiten was het koud en regende het.
Ach ja, volgens de weersvoorspellingen blijft het nog even zo. Volgende week is meisje 1 drie weken weg en daarna gaat meisje 2 drie weken weg. De rest is niet zo moeilijk en vinden het best met een ventilator.
Het zijn allemaal aardige meiden en ze werken allemaal erg hard, maar gewoon erg jong. Ik ben opgehouden met me hierover te verbazen.
Vic, inderdaad wat zou ik graag een man op kantoor willen, maar ten eerste, die solliciteren toch niet echt in de kinderopvangbranche, ook al is het administratief en ten tweede dat kan je die man toch echt niet aandoen.
Het zijn wel 7 vrouwen en een vrouwelijke baas. Die arme man heeft binnen zes weken een burn-out

rodebeuk
16-07-2010 om 09:53
Mix
En toch Kiki.
Ik had een steengoeie baas, vrouwelijk, en die wilde altijd een mix hebben. Daar was ze heel stellig in. Dat werkte beter volgens haar.
Je kunt misschien geen carriereman strikken voor je hoofdkantoor, maar je kunt er wel op letten om naar maximale variatie te streven.
Het is zo oud als de weg naar Rome. Verdeel en heers. Divide et impera.
Uiteindelijk levert het je gegarandeerd een betere werksfeer op, doordat mensen zich minder snel buitengesloten voelen. Het is niet meer 100% match en mensen moeten zich dan wat beschaafder en terughoudender gedragen omdat er nog maar 60% match is. De vanzelfsprekendheid dat iedereen over alles hetzelfde denkt en dezelfde belangen heeft tegenover jou als werkgever is dan weg. Je krijgt dan een betere kantoorcultuur.
Oh ja, die baas van mij ... die is inmiddels directielid bij een grote energiemaatschappij - met behoud van al haar eigenheid.

Tja
16-07-2010 om 14:10
Waarom alleen jonkies?
Waarom heb je alleen van die ontzettend jonge meiden aangenomen? En niet iemand van een jaar of veertig-vijftig met wat levenservaring?
Als het om het lekkere lage minimumjeugdloon is, dan kan ik alleen maar zeggen: "if you pay peanuts, you get monkeys".

Kiki
16-07-2010 om 19:07
Tja
CAO - kinderopvang, de meisjes vallen niet onder het jeugdloon. Verkeerde assumptie dus.

Nasha 1st
16-07-2010 om 23:01
Nou kiki
ik neem aan dat je ondanks die CAO voor jonge meiden toch minder salaris betaald dan voor een wat oudere dame...Een wat oudere dame kan soms wel voor de nodige "balans" zorgen inderdaad.....maar een haan in het kippenhok werkt toch vaak het beste...

Kiki
17-07-2010 om 11:33
Beemer, ik heb geen idee
Het is gewoon zo gelopen denk ik. Op een gegeven moment wat BBL-ers gehad en die zijn gewoon aangebleven toen ze stopten met de opleiding.
Er is niet echt een achterliggende gedachte, van jonge meisjes zijn goedkoper. Ik denk ook dat dit niet echt waar is, omdat je meer tijd kwijt bent aan het begeleiden en sturen.
En het klinkt nou een beetje naar en dat de sfeer consequent slecht is en alsof ik helemaal knotsknetter word van ze. Maar dat is niet zo.
Het zijn verder gezellige meisjes die ook heel hard werken en het graag allemaal zo goed mogelijk willen doen. We hebben ook erg veel lol op kantoor en dat is ook erg gezellig
Ze hebben alleen iets meer sturing nodig als oudere werknemers (die ik ook heus wel heb) en zeuren ietsje meer. En tegenwoordig is het bij jongere meisjes (hoor mij nou, ben 28) "ik wil het en ik wil het nu"
En strubbelingen op een vrouwenkantoor komt volgens mij overal voor, ongeacht de leeftijden. Mijn man werkt bij een groot bedrijf, daar zit de administratie vol met vrouwen van verschillende leeftijden en daar is het ook heel vaak ruzie.

Kiki
17-07-2010 om 11:35
En,
ik ben zelf gewoon niet geschikt als leidinggevende, dat speelt denk ik ook een grote rol. Ik vind het niet leuk en het stond ook absoluut niet in mijn meerjarenplan