Werk, Recht en Geld
FruitMoeder
11-12-2024 om 12:57
Gevoelige collega bederft de werksfeer
Ik werk nu een jaar of 2 met een collega en om te zeggen dat ze nogal gevoelig is, is een understatement. Deze collega huilt nogal snel. Als er iets is wat ze niet snapt, raakt ze in paniek of als ze een keer kritiek krijgt komen de tranen in haar ogen en loopt ze weg. Ze is dan de hele dag van slag. Wij redden geen levens met ons werk, dus als er fouten gemaakt worden is dat niet erg. Daarom snap ik haar reactie ook niet. Mijn leidinggevende loopt ook op eieren bij haar. Zelfs als hij gewoon een kletspraatje met haar wil houden raakt ze van slag en dan denkt ze dat er een onderliggende reden is en wordt ze emotioneel. Hoe ga je met dit soort mensen om? Want het verpest wel degelijk de werksfeer.
Labyrinth
12-12-2024 om 10:05
Dweedledee schreef op 11-12-2024 om 18:17:
[..]
Dit. Al jouw eigen topics en reacties staan bol van het geklaag over alles en iedereen. Denk oprecht dat je even goed naar jezelf moet kijken. En je wat minder moet ergeren aan anderen. En minder oordelen. Wordt je leven echt een stuk rustiger van.
Geloof niet dat dit volgens de regels van het forum is. Andere topics erbij halen. Je kan ook gewoon niet op een topic reageren. Herken zelf ook niet wat je schrijft.
Dweedledee
12-12-2024 om 11:35
Labyrinth schreef op 12-12-2024 om 10:05:
[..]
Geloof niet dat dit volgens de regels van het forum is. Andere topics erbij halen. Je kan ook gewoon niet op een topic reageren. Herken zelf ook niet wat je schrijft.
Volgens mij staat het mij vrij om op elk topic te reageren zoals ik wil reageren. Dat bepaal jij niet. Jij kunt gewoon doorscrollen, dunkt me.
MamaE
12-12-2024 om 12:05
Dweedledee schreef op 12-12-2024 om 11:35:
[..]
Volgens mij staat het mij vrij om op elk topic te reageren zoals ik wil reageren. Dat bepaal jij niet. Jij kunt gewoon doorscrollen, dunkt me.
Er zijn forumregels. Zaken uit andere topics aanhalen mag niet. Ja, natuurlijk onthouden mensen dingen die iemand in een ander topic schrijft (leeftijd kind, geslacht kind, getrouwd, relatie, gescheiden, eventuele problemen), maar het is niet de bedoeling om mensen bij advies over probleem a hun issues over probleem b voor de voeten te gooien.
troelahoep
12-12-2024 om 12:20
Eens met de meeste mensen: probeer eens te informeren bij haar of er wat speelt waardoor ze zo snel van slag is, niet bestraffend maar van mens tot mens. Zoals je ook bij je buurvrouw zou doen bijvoorbeeld. En spoor je leidinggevende aan om wat aan dit probleem te doen, want die heeft er ook mee te maken zo te lezen.
Dweedledee
12-12-2024 om 12:25
MamaE schreef op 12-12-2024 om 12:05:
[..]
Er zijn forumregels. Zaken uit andere topics aanhalen mag niet. Ja, natuurlijk onthouden mensen dingen die iemand in een ander topic schrijft (leeftijd kind, geslacht kind, getrouwd, relatie, gescheiden, eventuele problemen), maar het is niet de bedoeling om mensen bij advies over probleem a hun issues over probleem b voor de voeten te gooien.
Volgens mij haal ik niets aan uit andere topics. Ik deel geen informatie. Ik houd TO enkel een spiegel voor. En zo te lezen ben ik ook niet de enige.
kaatjecato
12-12-2024 om 12:38
Izza schreef op 12-12-2024 om 08:51:
[..]
Dit is natuurlijk ook geen professioneel gedrag op de werkvloer. Iemand die continu in huilen uitbarst? We zijn niet meer op school he? Daarnaast is het daardoor niet goed mogelijk om samen te werken of te overleggen. Waardoor collega's en de werkgever er dus last van hebben. Het kunnen geven en ontvangen van feedback is een basisvaardigheid die je al op school leert. Ik zou het omdraaien. De betreffende collega moet haar werk doen.
Zeker kunnen collega's en werkgever hier last van hebben, maar TO is ook volwassen en inlevingsvermogen en compassie zijn ook vaardigheden die je dan hopelijk al eigen hebt gemaakt.
Er zijn nu eenmaal mensen met een rugzak die ook proberen om volwaardige mee te draaien in de maatschappij, maar voor wie dat veel moeite kost. Er is duidelijk meer met deze collega aan de hand. Dus ik ben benieuwd of TO dit met haar collega heeft besproken of met hun leidinggevende en wat dat voor inzichten heeft opgeleverd.
AnnaPollewop
12-12-2024 om 13:22
Izza schreef op 12-12-2024 om 08:51:
[..]
Dit is natuurlijk ook geen professioneel gedrag op de werkvloer. Iemand die continu in huilen uitbarst? We zijn niet meer op school he? Daarnaast is het daardoor niet goed mogelijk om samen te werken of te overleggen. Waardoor collega's en de werkgever er dus last van hebben. Het kunnen geven en ontvangen van feedback is een basisvaardigheid die je al op school leert. Ik zou het omdraaien. De betreffende collega moet haar werk doen.
Ja OK, dat laatste is misschien wel waar, maar dat is nu niet het geval blijkbaar. Dus wat stel je dan voor? Dat TO haar collega toesnauwt "doe gewoon je werk mens¨? Of dat TO haar negeert? Het beschrijven van de soll situatie helpt nog niet erg om te weten hoe daar dan te komen.
We weten zo ontzettend veel niet over deze collega, en we weten ook niet hoe er tegen haar gesproken wordt.
We weten niet hoe oud ze is, hoeveel werkervaring ze heeft, of ze altijd al zo geweest is (ze werkt er nu twee jaar, ging het van begin af aan zo?), wat ze meegemaakt heeft, wat de omgangsvormen zijn in het bedrijf, wat de functie is, hoeveel druk er op het werk ligt etc.
Wat de een ervaart als een rustige werksfeer met weinig druk kan voor de ander toch heel spannend zijn. Zeggen dat mensen zich niet aan moeten stellen komt meestal van mensen die zelf overal met boosheid en irritatie op reageren en dan vinden dat dat wél heel volwassen emoties zijn...