Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anonima

Anonima

14-07-2020 om 11:14

Fysiek zwaar beroep en onwillige werkgever

Omdat hier onder jullie zoveel kennis van zaken zit toch maar eens voorleggen. De situatie die de laatste tijd (pre-Corona) zoveel in het nieuws was speelt in de praktijk bij ons. Mijn partner (60+) heeft een fysiek zwaar beroep. Hij werkt in een echte 'mannenwereld'. Klein bedrijf, geen afdeling personeelszaken. Nu hij ouder wordt merkt hij dat het werk hem echt te zwaar wordt. Zijn hele lijf begint te protesteren; knieën, rug. Pure slijtage. Hij komt echt 'dood' thuis en heeft steeds meer tijd nodig om te herstellen. Hij is echt op. Gelukkig is er een nieuw pensioenakkoord in de maak en kan hij 3 jaar voor de AOW leeftijd met pensioen. Maar dat betekent zo nog zo'n 2 jaar volhouden en daar is zelfs zijn spreekwoordelijke tandvlees niet sterk genoeg voor.

Je zou denken 'dan ga je toch praten met de werkgever', maar die is niet erg toeschietelijk. Ja, er zijn mogelijkheden binnen de CAO (voor o.a. deeltijdpensioen), maar die zijn gebaseerd op het principe 'ouderen trekken zich terug ten bate van de jongeren'. En er is in de branche, met ouderwetse vakmensen, simpelweg veel te weinig jonge aanwas. Werkgever heeft ook niet genoeg -aangepast- werk, dat fysiek lichter is. Of alternatieve functies. En zoals ik schreef, klein bedrijf, dus het motto is niet zeuren en doorgaan. Zeker nu het zo druk is en het bedrijf al met te weinig personeel kampt.

Tja en wat dan? We denken samen na over de alternatieven die hij heeft. Andere baan, in andere branche, is niet gunstig ivm gebruik maken van vervroegd pensioen van eigen branche pensioenfonds. Daarvoor moet hij binnen de branche blijven werken. En afspraken kunnen maken met de werkgever. Daarnaast; hoeveel kans maakt een 60+er met solliciteren. En dan? Dan maar de ziektewet in en tijd rekken? Voelt zo fout.. hij immers niet echt ziek, hij is gewoon versleten en op. Al ben ik bang dat hij, als hij zo door moet gaan, wel degelijk met iets definitiefs thuis komt te zitten. Daarom kom ik met mijn vraag hier. Zien we misschien iets over het hoofd? Een mogelijkheid waar we nog niet aan hebben gedacht? Advies is erg welkom!


Triva

Triva

14-07-2020 om 11:38

de eerste gang is:

naar de bedrijfsarts, ja ook als je niet ziek bent mag je daar sinds een aantal jaar zelf een afspraak voor maken: https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten/voldoen-aan-de-wet/open-spreekuur-bedrijfsarts

https://www.verzuimweg.nl/werknemer/open-spreekuur

Pirata

Pirata

14-07-2020 om 11:42

bedrijfsarts

Ik zou de bedrijfsarts benaderen voor een adviserend consult. Misschien kan hij zich deels ziekmelden n.a.v. dat gesprek?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2020 om 12:24

Hij is niet ziek

Maar wel versleten.
Dat is ook een vorm van ziek zijn. Ik heb mensen al voor minder de ziektewet in zien gaan en de tijd tot hun pensioen zien rekken.

Anonima

Anonima

14-07-2020 om 14:22

Bedrijfsarts wordt 'm niet

Fijn dat jullie mee denken! Dat van die bedrijfsarts was een goed idee. We wisten niet dat dat ook pro-actief kon. Dus direct gekeken bij welke arbodienst het bedrijf is aangesloten. Dat schijnt in de arbeidsovereenkomst te staan. Die beslaat minder dan een A4tje, met 5 punten erop. Wordt geen arbodienst genoemd. We vermoeden zomaar dat het contract dat het bedrijf met een arbodienst heeft (dat schijnt verplicht te zijn) ontzettend minimaal is. Partner heeft nog nooit gehoord van een bedrijfsarts, laat staan er ooit een gezien (geen aanstellingskeuring).

Die pro-actieve weg is dus helaas afgesloten. Is er nog een stap 2? Wat zou er gebeuren wanneer hij zich ziek meldt? Komt dan de UWV arts om de hoek kijken of zo?

Triva

Triva

14-07-2020 om 14:40

nee

een werknemer moet altijd naar een bedrijfsarts kunnen dus ongeacht het contract moet dat mogelijk zijn. Je man kan gewoon aan de leidinggevende vragen wie de bedrijfsarts is als hij dat niet weet en dan kun je bellen voor het open spreekuur (wettelijk verplicht). Dus nee die weg is niet afgesloten. Het kan zelfs goed zijn voor de werkgever als de werknemer dat gesprek gaat voeren.

Overigens: als hij zich ziekmeldt dan moet er ook een gesprek komen met de bedrijfsarts na max 6 wk volgens de wet poortwachter: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter

Triva

Triva

14-07-2020 om 14:42

daarbij

wordt een aanstellingskeuring toch niet door een bedrijfsarts gedaan? Is er geen enkele collega, die meer dan 6 wk is ziek geweest, die kan vertellen bij welke bedrijfsarts dat was? Zo nee: toch vragen naar het telefoonnummer en verwijzen naar de wettelijke mogelijkheid voor dat open spreekuur. Zeg gewoon dat je een afspraak wil om te voorkómen dat je ziek wordt.

Anonima

Anonima

14-07-2020 om 15:48

Proberen

Dank u dames. Partner gaat toch maar navragen bij werkgever bij welke arbodienst ze zijn aangesloten.

Nog even een vraag: ik heb me even ingelezen en gezien dat zo'n pro-actief gesprek met de arboarts - uiteraard - geheel vertrouwelijk is. Er geen inhoud wordt gedeeld met de werkgever. Maar.. wat als er nou uit komt dat partner beter (deels) de ziektewet in gaat? Moet werkgever daar dan naar luisteren? Is de arboarts leidend?

Nee, geen aanstellingskeuring. Partner werkt daar sinds een paar jaar, binnen gerold via een detacheringsbureau en een vast contract gekregen. Heeft nooit een arboarts gezien. Ook nooit over gehoord van collega's.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-07-2020 om 19:43

aanstellingskeuringen

worden zelden meer gedaan, alleen bij enkele heel specifieke functies, waarbij je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Denk bv. aan fysieke fitheid voor een duiker of brandweerman/vrouw. Dus het is niet heel bijzonder dat je man nooit een dergelijke keuring heeft ondergaan.

Triva

Triva

14-07-2020 om 22:55

Als

een werkgever het advies (want dat is het) naast zich neerlegt dan kun je echt nog wel wat. Ik spreek regelmatig een bedrijfsarts die zegt dat de werkgever het dan heel moeilijk krijgt bij de rechter.

Triva

Triva

14-07-2020 om 22:57

En ja

werkgever krijgt niks te horen van dat gesprek maar als het advies is om deels ziek te melden, meldt jouw man zich ziek. Hij hoeft dan niet te zeggen dat dat het advies was vd bedrijfsarts. Mag natuurlijk wel.

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 07:14

Verwacht niet te veel

Er zijn niet veel bedrijfsartsen die adviseren om je ziek te melden. En zeker niet voor een periode van 2 jaar. De meesten beginnen met 'neem verlof op' of 'zoek een minder zware baan'.

Triva

Triva

15-07-2020 om 09:56

eens elenah

Maar het kan wel zo zijn dat er geadviseerd wordt om iets minder te gaan werken en dus deels ziek te melden in de hoop dat een echte ziekmelding voorkomen gaat worden. Overigens is dat nog steeds je eigen beslissing, ook als de bedrijfsarts dat niet adviseert. Met minder uur per dag zing je die 2 jaar die jouw werkgever je man binnen moet houden wel uit en elke hele vier weken dat je je weer beter meldt begint die 2 jaar weer opnieuw.

Anonima

Anonima

15-07-2020 om 13:15

Dweilen met de kraan open

Dank voor jullie reacties weer. Partner heeft een zee aan vakantiedagen (in de CAO zijn ook nogal wat -oneerbiedig gezegd- 'ouwe l*llen dagen' opgenomen) alleen het opnemen vormt een probleem. Het bedrijf is druk, zeker in deze vakantieperiode, en kent niet graag vakantiedagen toe. Laat staan dat ze open staan voor minder dagen/uren werken. Daarnaast is partner nogal consciëntieus en vindt dat hij zich 100% moet geven. De kantjes ervan af lopen zit er bij hem niet in. Dus werkt hij zich -bijna letterlijk- te pletter.

Ondertussen is hij wel zo ver dat hij snapt dat Ibuprofen slikken als snoepjes, om door te kunnen gaan, geen slim plan is. Hij meldt zich nu af en toe een of twee dagen ziek, om bij te komen en zijn lijf te laten herstellen. Want ziekmelding kan de werkgever niet weigeren natuurlijk. En zo hobbelen we door. Het is dweilen met de kraam open totdat hij met pensioen kan. Je zou denken dat werkgever dan zelf wel een lichtje op gaat, misschien hem wel eens benaderd daar over, maar nee. Ze houden wijselijk hun mond. Partner is overigens niet de enige 60+er die er rond hobbelt op die manier. Er is doodgewoon te weinig jonger personeel om de ouderen te kunnen ontzien.

Triva

Triva

15-07-2020 om 13:28

ook dat klopt niet

Verlof geven ze niet graag? Een werkgever is verplicht dit te geven juist om ziekte en uitval te voorkomen. Keuren ze het af dan moeten ze een alternatieve datum geven.

Triva

Triva

15-07-2020 om 13:29

link

https://www.ad.nl/ad-werkt/in-deze-drie-gevallen-mag-de-baas-je-vakantieaanvraag-weigeren~ad100045/

Verder bedoel ik niet dat hij minder gaat werken maar dat hij zich deels ziek meldt maar eerst dat verlof eens opmaken denk ik zo, daar zijn dus juist die ouwelullendagen voor.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-07-2020 om 16:06

En als

Hij nou de oudelullendagen inplant, elke week n dag... lijkt me voor de wg toch fijner om te weten wanneer je mensen er zijn ipv te moeten dealen met ziekmeldingen.

Guera

Guera

15-07-2020 om 16:30

ongelooflijk

Ik snap helemaal niks van die loyaliteit aan zo'n lul van een werkgever. Je man zal niet de eerste zijn die letyerlijk doodvalt zodra hij met pensioen is. Dit is echt niet gezond en zon werkgever spoort niet. Blijkbaar te weinig personeel dus ontslaan zullen ze hem niet. Wanneer gaat hij voor zichzelf opkomen?
Wanneer gaat hij beter voor zichzelf zorgen ipv voor zijn werkgever?

Triva

Triva

15-07-2020 om 16:31

Tine

Of een paar keer per week 2 uur eerder naar huis.

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 16:33

Guera

Hoezo loyaliteit aan de werkgever? Hij kan gewoon een andere/minder zware baan zoeken. Maar dat wil hij zelf niet, omdat hij dan niet eerder met pensioen kan. Hij is dus vooral loyaal aan zichzelf.

Triva

Triva

15-07-2020 om 17:08

elenah

Nou de vraag is of hij die andere, minder zware baan wel vindt én aangenomen wordt op deze leeftijd. Letterlijk: "Daarnaast; hoeveel kans maakt een 60+er met solliciteren."

Maar goed solliciteren kan altijd natuurlijk.

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 17:14

Triva

'Daarnaast; hoeveel kans maakt een 60+er met solliciteren."'

Klopt, maar dat heeft dus niets met loyaliteit aan de werkgever te maken.

Maar

wat verwacht je man dan van de werkgever? Er zijn blijkbaar geen alternatieve werkzaamheden.
Wil hij bijvoorbeeld parttime gaan werken? Of alvast gedeeltelijk met pensioen?
In jouw man's plaats zou ik een plan bedenken wat ik zelf zou willen en dan vervolgens dat de werkgever voorleggen.
Maar ik kan me voorstellen dat de werkgever ook weinig opties heeft binnen het bedrijf, zeker als het een klein bedrijf is met weinige andere mogelijkheden.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-07-2020 om 17:42

Triva 19

Als t woon-werkverkeer beperkt is, is n kortere werkdag idd ook heel fijn, bv dinsdag en donderdag maar 6 uur en dan voor de files naar huis

Tijgeroog

Tijgeroog

15-07-2020 om 18:00

Elenah

Dat vervroegde pensioen is een compensatie en bescherming bij zwaar werk.
Als je lijf door zwaar werk zo ver versleten is dat je amper dat vervroegde pensioen haalt snap ik heel goed dat je geen zin hebt om met dat versleten lijf nog een paar jaar langer door te gaan bij een andere baan, maar hard aan je rust toe bent.

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 18:23

Tijgeroog

Ook dat heeft niets te maken met loyaliteit aan de werkgever, waar Guera het over had en waar ik op reageerde.

Ik snap de man van TS heel goed, maar het is daarbij nog steeds loyaliteit aan zichzelf en niet aan de werkgever.

Lezen jullie altijd zo slecht?

Tijgeroog

Tijgeroog

15-07-2020 om 18:33

Elenah

Loyaliteit aan de werkgever? Hier: "Daarnaast is partner nogal consciëntieus en vindt dat hij zich 100% moet geven. De kantjes ervan af lopen zit er bij hem niet in. Dus werkt hij zich -bijna letterlijk- te pletter." (#14)

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 19:52

Tja Tijgeroog

Er staat ook dat hij zich regelmatig 2 dagen ziek meldt ...

Anonima

Anonima

15-07-2020 om 20:37

Dank allemaal

Ik zie tot mijn verrassing ineens allemaal reacties.. fijn! Ik kan niet te veel op details in gaan ivm risico op herkenning. Maar geloof me; de opties minder werken en/of vrije dagen inzetten op regelmatige basis zijn al voorbij gekomen. Werd m niet. En dat kan ik het bedrijf niet eens zo kwalijk nemen; ik begrijp hun positie ook. Het moet ook de kop boven water blijven houden met het beschikbaar personeel. Vacatures genoeg maar niet te vervullen. Eigenlijk hetzelfde als in de zorg.

Partner zou heel graag met pensioen willen. En als we 20 jaar geleden hadden geleefd dan was dat ook zeker gebeurd. Mensen in zijn vak vallen eigenlijk bijna allemaal uit voor hun 60ste. Maar die mogelijkheden van toen (vervroegd pensioen) zijn er niet meer en de AOW komt steeds later. Het enige vangnet dat nog bestaat is de ziektewet, gevolgd door de WIA. Daarbij is het dan ook nog zaak om de verhouding met de werkgever goed te houden om 3 jaar voor de AOW datum met pensioen te kunnen; die moet instemmen. En willen betalen; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pensioen/toekomst-pensioenstelsel/betere-pensioenafspraken-voor-mensen-met-zware-beroepen

We hebben al gedacht aan ontslag met een vaststellingsovereenkomst; met 2 jaar WW is ie er ook. Maar dan kan die RVU regeling (uit de link) weer niet. Daarvoor moet hij in dienst blijven. Dus ik vrees dat het doorsappelen met af en toe ziektewet wordt. Dan kan hij hopelijk die zee aan dagen nog inzetten om de stopdatum nog iets te vervroegen.

Angela67

Angela67

15-07-2020 om 20:39

wacht effe

wat gebeurt er precies als hij 1 dag per week vrij neemt?
wordt hij dan ontslagen? denk het niet, volgens mij heeft hij hier meer 'macht' dan de werkgever zelf als het zo moeiijk is om mensen te vinden.
gr Angela

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 21:22

Anonima

'Maar geloof me; de opties minder werken en/of vrije dagen inzetten op regelmatige basis zijn al voorbij gekomen. Werd m niet. '

Dat lijkt me bijzonder. Als hij zijn baas uitlegt dat hij óf verlof neemt (bv een dag in de week of een dag in de twee weken) óf zich regelmatig ziek meldt (en de baas de verlofuren aan het einde van het jaar dus moet uitbetalen), gaat de baas heus wel 'om'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.