Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Foute info site gemeente

Mijn oudste en misschien schoonzoon zijn druk aan het rond kijken voor een huis. Nu hebben ze in onze gemeente een meerdere huizen gevonden die ze misschien willen kopen. Dat kunnen ze, ze hebben beiden inkomsten. Hij vast contract zelfs (uniek volgens mij in deze tijd) en oudste heeft een jaarcontract en ook dat zou meegenomen worden in een hypotheek mits ze een samenwooncontract hebben (dat is natuurlijk te regelen). Huis komt dan op zijn naam en oudste wordt 'medebewoner'.
Oudste wil zélf nog niks kopen. Dat kan later altijd nog samen als ze d'r opleiding af heeft aldus oudste.
Hij heeft al eerder verschillende keren zijn mogelijkheden qua hypotheek laten uitrekenen. Hij woont nu gehuurd (erg duur!) en zou als hij koopt beter af zijn qua maandelijke kosten. Via een starterslening zit hij veel beter/ruimer in zijn budget. Dat is in andere gemeenten ook. Onze gemeente heeft dat ook aldus de website van de gemeente. Op de website staat het luid en duidelijk, zelfs met jaartal erbij, van dit jaar dus.
Maar nu ze écht wat gevonden hebben wat hun zint en binnen hun budget past en naar de bank/hypotheekverstrekker gingen samen bleek dat de gemeente helemaal geen startersleningen verstrekt! Dat is nog niet 'geregeld' aldus de plaatselijke hyptheekverstrekker, die ook graag dat huis wilde verkopen dus er behoorlijk van baalde. Volgens de hypotheekmeneer zit hij er al maanden achteraan, maar is het nog steeds niet 'rond' bij de gemeente. Idem dito verhaal bij bank waar ze ook nog naartoe gingen. Zonder die starterslening kan het wel gekocht worden, maar het betekent dat ze amper 'ruimte' overhouden om b.v. te verbouwen, of als er extra kosten zijn dat op te vangen. En dat willen ze niet.
Gemeente gebeld. Hoe zit dat gemeente??? Hebben jullie daar formulieren voor om dat aan te vragen die starterslening??? Eerst 10 keer doorverbonden en smoesjes dat alle verantwoordelijken op vakantie waren en toen kwam het hoge woord eruit.."Euh die verstrekken wij nog niet, dat is nog niet 'rond', misschien over 2,3 maand.." Oudste deed het woord en zei ronduit dat het wél op de site van de gemeente staat en dat ze dat dus willen en dat ze het huis al zo goed als gekocht hadden. Nee helaas pindakaas daar waren geen mogelijkheden voor....Nog niet in ieder geval. Onbekend wanneer dan wel. "Ja maar waarom staat dat dan wel op jullie site, zelfs met jaartal erbij?" hield oudste aan..."Daaraan kan u géén rechten ontlenen" alsdus ambtenaar.
En dat laatste vraag ik me dus af.
Mág een gemeente zomaar een of ander leuk 'verkooppraatje' op hun site zetten met foute informatie????
Kunnen we hier wat mee om de gemeente te 'dwingen' wat vaart te zetten achter die startersleningen? (buiten de publiciteit zoeken dan...)
groeten albana


albana

albana

18-07-2013 om 10:10 Topicstarter

Volgens svn óók

Nou ja het moet niet gekker worden. Volgens SVN (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting) verstrekt onze gemeente óók startersleningen! Nogmaals foute informatie dus!
Nu op een website van samenwerkende gemeenten (in ned.) die dit jaar 20 miljoen subsidie hebben gekregen van het rijk!
Zal ze zo spoedig mogelijk aanraden ook dáár te bellen voor informatie.
groeten albana

Lager bod

Ik zou naar de verkoper gaan, vertellen dat de starterslening niet beschikbaar is en een bod doen waarbij die starterslening niet nodig is.
Mag de verkoper ruzie gaan maken met de gemeente.
Groet,
Miriam Lavell

Knurf

Knurf

18-07-2013 om 14:39

Startersleningen lopen toch via de verkopende partij?

Volgens mij zijn Startersleningen alleen mogelijk als de verkoper van het huis dat vooraf heeft aangevraagd. En daarvoor is een bijdrage van de verkoper nodig van maximaal € 2.500,=

Dus volgens mij moet je niet bij de gemeente zijn, maar bij de verkoper/verkoepnde makelaar.

nathalie

nathalie

18-07-2013 om 19:38

Maar

of het nou via de verkoper moet lopen of niet, als de gemeente via het svn subsidie opstrijkt voor startersleningen en die vervolgens niet uitgeeft maar er liever lantarenpalen voor koopt dan deugt er iets niet.
Wat vindt svn daarvan?

albana

albana

19-07-2013 om 10:03 Topicstarter

Nee zo werkt het niet

Zie hier:

http://www.svn.nl/FinancieleRegelingen/Paginas/Starterslening.aspx

De Starterslening:
Het is voor starters moeilijk om een passende koopwoning te bemachtigen. Om dit maatschappelijk probleem te bestrijden hebben wij, in samenwerking met de Nederlandse gemeenten, de Starterslening ontwikkeld.

Rijksbijdrage
Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst heeft besloten de starters in Nederland een steuntje in de rug te bieden. Allereerst is er voor de Starterslening een uitzondering gemaakt voor de nieuwe regels voor aftrek van de hypotheekrente. De Starterslening behoudt de renteaftrek, ondanks dat deze lening in de eerste jaren aflossingsvrij is. Deze maatregel is gericht op de starter. Daarnaast heeft minister Blok 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor extra Startersleningen. Dankzij deze 50 miljoen euro rijksbijdrage kunnen de kosten worden gedekt voor ongeveer 11.000 Startersleningen. De maatregel is gericht op het verlagen van de kosten voor gemeenten en provincies, zodat zij de Starterslening maximaal kunnen inzetten in hun woonbeleid.

De rijksbijdrage is vanaf 1 januari 2013 van kracht. Dankzij de rijksbijdrage van 50 miljoen euro legt het Rijk de ene helft voor de Starterslening in. Gemeenten betalen de andere helft. Indien uw provincie bijdraagt aan de Starterslening, wordt deze bijdrage in mindering gebracht op het in te brengen deel van de gemeente. Het wordt dus financieel erg aantrekkelijk om de Starterslening als stimuleringsinstrument in te zetten en zo de lokale woningmarkt een impuls te geven.

En van deze regeling willen ze dus gebruik maken. Dat zou ook moeten kunnen, broer van vriend heeft dat ook (in andere woonplaats) gedaan aan het begin van het jaar.
Het gaat hun om het totale plaatje. Van alle jaren dat ze de hypotheek zouden hebben. Krijgen ze een starterslening dan zou hun dat in totaal (over alle jaren lening) zeker 35.000 euro schelen aan rente en kosten. Dat is nogal wat!
Onze provincie doet allang mee met deze 'stimuleringsmaatregel' en de gemeente doet dus ook mee volgens hun eigen website. Waar ze een wervend bericht hebben staan in de geest van: "Kom hier wonen, kijk's wat wij allemaal aan starters te bieden hebben!"
Alleen hebben ze het in werkelijkheid helemaal niet. Niet aangevraagd of niet geregeld.
Ze moeten het volgende doen:

Sluit een deelnemingsovereenkomst

Stel een verordening op

Open een fonds​​​​​​​

Het geld hebben ze voor zover wij het kunnen beredeneren wél gekregen....Of aangevraagd dat weten we niet zeker. Volgens SVN verstrekt onze gemeente wél startersleningen en zij zijn de geldverstrekkers.
Ze hebben gebeld gisteren met SVN, maar kwamen daar (nog) niet verder qua info. Ja dat onze gemeente mee doet. Nee, zeiden de jongelui,en toen kwam er 5 keer "weet u dat zeker?" wat ze natuurlijk met een volmondig Ja konden beantwoorden. "Gut dat is vreemd zei SVN, maar diegene die u daarover kan informeren is helaas op vakantie ...".

ja natuurlijk moet je die starterslening aanvragen vóór je een huis koopt. Daar zijn ze nu juist zo druk mee!! Maar als er niets aan te vragen is en ze er wel als gemeente leuke sier mee maken willen wij graag weten hoe het zit. En of dat wel zomaar mag. Voor zover wij kunnen nagaan voldoen ze aan alle voorwaarden voor die starterslening. Het is ook niet dat als ze dat niet krijgen het hele plan niet doorgaat, maar dan in iets andere vorm.
groeten albana

albana

albana

19-07-2013 om 10:16 Topicstarter

Nog iets..........

Al spittend in de door de gemeente openbaar gestelde verslagen raadsvergaderingen enzo kwam ik het volgende tegen als enige m.b.t. die startersleningen in de notulen van de raadsvergaderingen:
Dat de verantwoordelijke wethouder in het 3de kwartaal van 2013 zou uitleggen aan de raad hoe het 'ervoor' stond met de startersleningen.
Het ging om een soort 'jaaroverzicht' van begin dit jaar. Waarin kort staat welk punt in welke raadsvergadering even doorgesproken wordt.
Of het m.b.t. dit punt nu gaat om de aanvraag ervan of van de uitgifte ervan staat niet in deze korte notulen.
Ik heb de jongelui aangeraden de betreffende wethouder te mailen voor informatie. W.s. doen ze dat dus maar deze week. Van 'Hallo meneer de wethouder, wij zijn starters op de woningmarkt en zouden graag....nou en dan dus het hele verhaal mét de vraag wáár ze dat aan kunnen vragen omdat de publieksafdeling beweerd dat de gemeente dat niet heeft en SVN van wél.'
Gewoon van de domme houden en kijken wat hij (of zijn afdeling) zegt(als er al antwoord komt).
Of is dat een dom advies van mij?
De makelaars die zij gesproken hebben zeggen dat ze er óók achteraan zitten, maar tot nu toe bot vangen bij de gemeente en dat het nog steeds niet geregeld is.

En miriam, natuurlijk proberen ze de eventuele woning zo goedkoop mogelijk te kopen....zo slim zijn ze ook nog wel. Maar 35.000 is een heleboel en de woningen die zij op het oog hebben zijn voornamelijk qua prijs zo om de buurt/wijk waar ze staan. Daar gaat écht niet zó'n groot bedrag meer af hoor.
groeten albana

Knurf

Knurf

19-07-2013 om 17:42

Nou

'ja natuurlijk moet je die starterslening aanvragen vóór je een huis koopt.'

Volgens mijn informatie moet je de mogelijkheid van een starterslening als verkoper al aanvragen voor je het huis te koop zet. Als je wacht tot je een koper hebt, ben je te laat.

Geduld is een schone zaak

albana:"Maar 35.000 is een heleboel en de woningen die zij op het oog hebben zijn voornamelijk qua prijs zo om de buurt/wijk waar ze staan. "
Ik zou er niet zo zeker van zijn.
Bovendien is de voornaamste prijsbepaler niet de wijk, maar de betaalbaarheid. Die starterslening is juist daarom vooral een verkoopsubsidie; met kan de hogere prijs wel betaald worden, zonder niet.
Hoe dan ook, je kinderen hebben geen haast. Ze kunnen het voorstel neerleggen en vervolgens afwachten wat er eerder komt: een starterslening of een lagere vraagprijs. Of eventueel een andere vergelijkbare woning met een lagere vraagprijs.
Groet,
Miriam Lavell

albana

albana

20-07-2013 om 10:29 Topicstarter

Nee knurf

Zie hier, wie komen voor een starterslening in aanmerking:

U komt in aanmerking voor de Starterslening als u één van de volgende situaties op u van toepassing is:

1.U gaat voor het eerst zelfstandig wonen in een koopwoning (eventueel met partner), of;

2.U woont al zelfstandig in een huurwoning en u stroomt door naar een eerste koophuis (eventueel met partner), of;

3.U koopt zelf (of samen) uw huurhuis.

In sommige gevallen is het voor zogenaamde 'herstarters' ook mogelijk om de Starterslening te krijgen, bijvoorbeeld na een scheiding. Of uw van deze doorstartmogelijkheid gebruik kunt maken leest u in de uitslag van de Starterslening berekening.

Wat zijn de voorwaarden om een Starterslening te krijgen?
•Minimumleeftijd 18 jaar
U bent 18 jaar of ouder op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de woning uw eigendom wordt. Voor een aantal gemeenten geldt tevens een maximum leeftijd (zie Starterslening berekening).

•Eerste koopwoning
U bent geen eigenaar/bewoner geweest van een koopwoning. Voor een aantal gemeenten kunnen herstarters ook in aanmerking komen. In dat geval is het belangrijk op wiens naam de vorige woning stond.

•Voor eigen bewoning
U kunt de Starterslening alleen aanvragen als u de koopwoning zelf (of samen met uw partner) gaat bewonen.

Dat heeft dus niks met de verkoper te maken. Die gaan er namelijk uit, niet erin wonen.
Dat weten we zeker, broer van vriendje hééft al een starterslening en dat heeft hij gewoon zélf aangevraagd op het gemeentehuis van zijn gemeente. Niet de verkopende partij.
Ik denk dat je in de war bent met andere stimuleringsmaatregelen of met eerdere 'startersleningen'.
groeten albana

albana

albana

20-07-2013 om 10:50 Topicstarter

Niet 1 woning

Ze hebben meerdere woningen op het oog...allemaal wel een beetje bij elkaar in de buurt. Daar zijn er 2 bij die wél betaalbaar zijn, maar waar zoveel aan gedaan moet worden dat ze daar geen geld voor overhouden. Dan moet je denken aan grote investeringen als alle electra vernieuwen, allemaal nieuwe kozijnen enzo. Die 2 hebben hun grootste voorkeur. En nee ik denk niet dat ze nog zakken. Geen 35.000 in ieder geval. Ze kosten op dit moment ong. 10.000 meer als de prijs van een onbebouwd kavel er vlakbij.
Dan zijn er nog een stuk of 3 anderen die ze w.s. misschien nét kunnen betalen als ze flink onderhandelen....Daar is het onderhoud beter, maar moet ook wat aan gebeuren. En dat zal afhankelijk zijn van voor welke prijs ze het zouden kunnen krijgen betaalbaar zijn of niet. En nét niet op de plek die hun voorkeur heeft, maar daar zouden ze mee kunnen leven als die starterslening niet doorgaat. Dat zijn minder extreme opknappers. Meer een nieuwe ketel en vloer enzo.
En als dat ook niet lukt of zou kunnen lukken dan moet het iets worden waar ze niet willen en soorten huizen die ze eigenlijk ook niet willen. Lijkt me niet dat ze dat moeten doen.
Maar eigenlijk is het zoals ze het nu doen ook enorm onpraktisch. Voor ons dan
Ze wonen al zo goed als samen. Zijn bij hem of bij ons. Kachelen heen en weer afhankelijk van wie er wanneer werkt en de vuilnis buiten moet en dat soort praktische dingen. Hardstikke onhandig voor hun (waar is mijn broek, o bij jouw...sh*t die wilde ik aandoen) en voor ons (kom je na je werk hier of daar? Eet jij mee of eten jullie mee? of eten jullie dáár? Weér veel te veel brood omdat de plannen of de planning op werk veranderd is of juist te weinig).
Het is dus niet dat ze haast hebben, maar meer dat het praktisch gezien lastig is dit heen en weer gedoe.
Huren zou kunnen, zeker met die vaste baan van vriendje. Maar dan zal er, gezien zijn nogal standvastige idee van kopen w.s. 2 keer verhuist moeten worden in korte tijd. Kost ook geld. En buiten dat zijn de huurprijzen op de particuliere markt bizar hoog.
Het streven is voor het einde van het jaar iets voor hunzelf te hebben. Maar daar zijn ze (nu al) ong. 3 maand mee bezig. En buiten dat ze weten wat ze willen schiet het niet op. Bieden durven ze niet écht zolang ze niet weten of die starterslening er nu komt of niet.
Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
Mag een gemeente op de gemeentelijke website 'reclame' maken met iets wat ze helemaal niet hebben?
groeten albana

Reclame?

"Mag een gemeente op de gemeentelijke website \'reclame\' maken met iets wat ze helemaal niet hebben?"
Ook gemeentes mogen geen misleidende reclame maken. Maar is het reclame dan? Of is het gewoon verkeerde informatie? Je zou de gemeentelijke ombudsman kunnen proberen.
Je eigenlijke vraag is of je met 'dat mag niet' zodanig druk uit kunt oefenen dat de gemeente stand te pede alsnog die starterslening zal verstrekken. Maar dat kan niet. Er is een besluit voor nodig. Kennelijk is dat besluit nog niet genomen.
Toch weer even terug naar wat ze wel kunnen doen;"En nee ik denk niet dat ze nog zakken. Geen 35.000 in ieder geval. Ze kosten op dit moment ong. 10.000 meer als de prijs van een onbebouwd kavel er vlakbij."
Dan is dat bouwkavel te duur.
Ze moeten zich niet gek laten maken.
Groet,
Miriam Lavell

Knurf

Knurf

20-07-2013 om 14:46

Oke

'Ik denk dat je in de war bent met andere stimuleringsmaatregelen of met eerdere 'startersleningen'.'

Ja, blijkbaar.

Wat ik me afvroeg, die startserslening van nu, dat is toch eigenlijk gewoon een tweede hypotheek die pas over vijf jaar afgelost hoeft te worden? Is dat dan wel zo voordelig op de langere termijn?

P

P

20-07-2013 om 18:04

Albana

Was jij dat nou wiens kind vorig jaar in de zomervakantie zo om een jongen heen draaide en waar de vriendengroep van haar en de vriendengroep van hem er van overtuigd waren dat ze voor elkaar bestemd waren?

Zoja: gaat dit nu over dat stel of niet?

albana

albana

21-07-2013 om 10:53 Topicstarter

Voor p

Yep!
goed onthouden!
groeten albana

albana

albana

21-07-2013 om 11:24 Topicstarter

Besluit gemeente

Ja dat er een besluit nodig is snap ik wel. Daar was ik ook al achter...Eigenlijk wil ik gewoon de gemeente 'achter de vodden' zitten dat ze een beetje opschieten....Volgens de jongelui 'weten' ze (via via w.s.) meer starters die zitten te wachten hier in onze gemeente tot het eindelijk-eindelijk 'rond' is. Sommigen wachten al vanaf dat de gemeente dit bekend maakte (half maart) met de koop van een huis of 'hun huis'. Dat is de maand waarin de gemeente persberichten uit liet gaan over die starterslening die ze verstrekten en de maand waarin dat reclamepraatje verscheen op de website (datums staan erbij). Wat ik van vriendje van dochter begrijp van die starterslening (heb me er niet écht in verdiept) is die starterslening vooral een besparing op de kosten en de rente voor een hypotheek en vriendje is de rekenaar en boekhouder, idem dito zijn eigen vader,dus daar vertrouw ik maar op. En wie wil dat nou niet? Lagere kosten voor het 1ste jaar en jaren lang minder rente...Eigenlijk is het gewoon een soort subsidie. Zoals je ook subsidie kan krijgen op zonnepanelen en weet ik wat meer.
Het is ook totaal onduidelijk of je die starterslening alsnog kan krijgen als je al gekocht hebt dit jaar met b.v. terugwerkende kracht ....
Nee écht haast hebben ze niet en ze laten zich niet zomaar gek maken, 't zijn beide nogal nuchtere mensen en mijn dochter kan nog wel eens té enthousiast worden maar gelukkig heeft ze een zeer rustige bedachtzame vriend gevonden die haar daarin wel afremt.
Maar ergens kriebelt mijn onrechtvaardigheidsgevoel omdat 'onze' gemeente er wel mooie sier mee maakt en blijkbaar het werk dat er eerst voor moet worden gedaan er een beetje bij laat zitten.
Als je dan in maart 2013 persberichten laat uitgaan en leuke verhaaltjes op de gemeentelijke website laat zetten waarin gesuggereerd wordt dát het al rond is, dan vind ik toch minstens dat ze in juli zouden moeten kunnen zeggen of dat dit jaar nog wel rond komt! En zelfs dat kunnen ze niet zeggen.
Er is nergens ook maar enige info te bespeuren over hoe ver ze ermee zijn en of er wel iets al mee gedaan is. Niemand schijnt dat ook te weten. Behalve dat ene agendapuntje van de raad in het 3de kwartaal 2013 helemaal niets.
Ik vind het ook niet alleen voor hen 'raar' maar ook voor die andere starters die er blijkbaar al langer op zitten te wachten.
Ik geloof dat ik hierin ook niet alleen sta. Iedereen die ze het vertellen of die informeert hoe het ervoor staat met hun 'plannen' is verbaasd en verwoord dezelfde gevoelens die ik hierover heb.
Ik vind dat zoiets niet zou moeten mogen. Of dat de gemeente het dan in ieder geval zóver op de rit zouden moeten hebben dat het binnen afzienbare tijd mogelijk is.
Een gemeentelijk ombudsman heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft elke gemeente die wel?
In ieder geval is er een mail gegaan naar de betreffende wethouder.
Iemand nog andere suggesties om de gemeente tot wat actie te manen? Iemand anders zei de andere gemeenteraadsleden aanschrijven zodat die vragen gaan stellen. Is dat een idee? Dochter zelf ziet het wel zitten om naar de pers te stappen....Misschien hebben die in deze komkommertijd wel zin in een leuk kritisch stukje over onze gemeente die wel persberichten laat uitgaan over subsidies die ze nog helemaal niet op de rit hebben. Op zich krijgen wij dat w.s. wel geregeld via mijn schoonzus. Dat brengt misschien wat druk op de ketel. Maar zelf denk ik dat het daar nog te vroeg voor is, dat ze eerst zelf wat druk moeten proberen uit te oefenen via de wegen die daarvoor zijn.
Vandaar dat ik ze dus zoek. Die weggetjes dus..........
groeten albana

albana

albana

21-07-2013 om 11:41 Topicstarter

Knurf

Met een starterslening betaal je over ongeveer 20% van het aankoopbedrag en de 'verwervingskosten' (dus k.k.) géén rente. Dat blijft zo tot het einde van de hypotheek mits je in dat 1ste huis blijft wonen en maximaal 15 jaar.
Een soort renteloze lening dus voor 20% van het totaal.
Het is afhankelijk van welk soort hypotheek je sluit hoe lang je er voordeel van hebt. Bij een spaar en lineaire hypotheek behoud je dat voordeel langer dan bij een annuïteitenhypotheek. Er wordt elke 3 jaar getoetst hoeveel je verdient en aan de hand daarvan wordt gekeken of je nu wel of niet die rente gaat betalen daarna. De rente die je dan de voorgaande jaren niet betaald hebt hoef je niet terug te betalen. Aflossen mag wel.
Voor hun is het voordelig. Dochter studeert nog en moet dat nog zowiezo 4 jaar en heeft behalve haar bijbaantjes geen vaste inkomsten. Het moet dus van alleen zijn inkomsten. Tegen de tijd dat dat anders wordt zal de starterslening wel aflopen.
groeten albana

Knurf

Knurf

22-07-2013 om 12:23

Aha

'Dochter studeert nog en moet dat nog zowiezo 4 jaar en heeft behalve haar bijbaantjes geen vaste inkomsten. Het moet dus van alleen zijn inkomsten. Tegen de tijd dat dat anders wordt zal de starterslening wel aflopen.'

Dan klinkt het inderdaad aantrekkelijk.

Lol!

Albana:"Ik vind dat zoiets niet zou moeten mogen. Of dat de gemeente het dan in ieder geval zóver op de rit zouden moeten hebben dat het binnen afzienbare tijd mogelijk is."
Eh... wat je dus eigenlijk vindt is dat het niet voor zou mogen komen dat een gemeente (of overheid) iets belooft dat niet wordt waargemaakt.
Hahahahaha!
Maar even zonder gekheid: dat zou ik ook wel willen. Maar helaas is dat niet afdwingbaar. Je kunt wel protesteren bij de ambtenaar, de gemeentelijke ombudsman, in de krant en zelfs op straat.
Overigens: ik kan me voorstellen dat je je plaatsvervangend bedrogen voelt, maar het is nog maar de vraag of het hier om expres misleiden (goede sier maken) gaat, of dat er gewoon een bestuurlijk ongeval is gebeurd waardoor het allemaal langer duurt dan verwacht.
Het zou wel handig zijn als daar dan gewoon informatie over te vinden is op websites, etc.
Groet,
Miriam Lavell

albana

albana

23-07-2013 om 09:57 Topicstarter

Miriam

Oudste zei het zo: Als ik in een winkel werk en per ongeluk een verkeerde prijs zet op een product en dat niet merk. Heeft de klant 'recht' op de prijs die op het product staat, ook al heb ik me vergist.
(klopt toch?)
Dochter vind dus dat omdat de gemeente er reclame mee maakt en het nog steeds op de website heeft staat ze 'recht' hebben op die startershypotheek. Of het nu per ongeluk of expres of een bestuurlijk ongeval of laksheid is dat doet er in haar ogen niet zoveel toe.
Dan zou het jammer maar helaas voor de gemeente moeten zijn en zouden ze het ongeacht de reden gewoon moeten verstrekken.
Dochters gezichtspunt snap ik wel.
Dochter is vooral 'boos'.
Ik vind dat ook wel terecht. Ze hadden dan toch minstens als dat zo is, het bericht op de site kunnen aanpassen?
Ik denk beter te weten hoe bestuurlijke organisaties werken en snap best wat er mis kan zijn gegaan. Maar onze eigen gemeentebolwerk kennende vermoed ik dat er toch een heleboel 'laksheid' ook bij komt kijken. Ik weet uit mijn werk dat je ze hier écht achter de broek moet zitten anders komt er nooit wat uit.
Nou is dat als het mijn werk betreft wat eenvoudiger. Ik kan 100 en 1 redenen bedenken om ze te manen tot wat spoed. Ik heb leidinggevenden die erom vragen, vergaderingen waar ik wat moet toelichten, presentaties waar ik wat moet vertellen en klanten die wachten en me bellen....
Voor dochter ze achter de broek zitten is wat lastiger.
Ik heb buiten m'n eigen dochter natuurlijk geen dingen waarmee ik de druk kan opvoeren.
We hebben écht geen gemeentelijke ombudsman. Je kan wel naar een vertrouwenscommisie en klachten indienen bij hen als er bestuurlijk wangedrag is. Maar vooralsnog kunnen wij dat natuurlijk niet aantonen. Gisteren nog 's gezocht.
Ze hebben nog geen bericht van de betreffende wethouder. Die houd zich stil en zou toch die mail allang gehad moeten hebben. Die is niet op vakantie trouwens. Ik zag 'm gisteren nog lopen in werk-outfit.

Wat ook nog kan...en dat zou erger zijn, is dat ze de subsidies wel geïncasseerd hebben van het rijk en de procincie (dat is zo'n beetje 80% van de pot), maar de gemeentelijke bijdrage er nog niet ingestort door ambtenaarlijke geneuzelarij. Dat vermoed ik zelfs....want volgens beiden (rijk en provincie) doet onze gemeente wél mee hierin! En als ze daar maar lang genoeg mee wachten en sukkelen is er amper nog tijd over om die 'pot' op de laten maken door starters die die startershypotheek aanvragen. En blijft er dus een heleboel in de pot zitten. Want voor zover ik het kan vinden in de voorwaarden....dan vervalt het geld aan de gemeente. Als zijnde bijdrage om de woningmarkt op te krikken. Daar mogen ze dan naar eigen inzicht wat mee doen. Wat minder glorieuze straten b.v. opkalefateren ofzo. Straatverlichting moderniseren, parken onderhouden enzo.
Dan incasseerd de gemeente dus de subsidie van het rijk en provincie die voor de starters bedoeld was.
Dat kan natuurlijk helemaal 'per ongeluk als zijnde bestuurlijk ongeval' eruit zien. Maar ook best een klein beetje expres gebeuren. Daar zie ik onze gemeente wel voor aan.
Simpel: het komt pas 'rond' in december en de pot komt natuurlijk nooit meer leeg voor eind 2013.
Onze gemeente is al vaker voor 'integriteitskwesties' en voor 'vermoedens van frauduleus handelen' op het matje geroepen.
Ik wordt in dit vage vermoeden gesterkt door berichten van vriendje van oudste....wiens vader ook in de huizenmarkt zit en die precies weet wáár ze die startershypotheken wél rond hebben. Dat is in het overgrote deel van de gemeenten waar vader mee te maken heeft namelijk wél het geval. En dat weet die vader zeker. Dat is niet van fout opgestelde websites. De meeste gemeentes hadden dat in maart/mei al 'rond'. Vanaf toen verstrekten die gemeentes dus daadwerkelijk die startershypotheken, vader heeft daar mee te maken gehad. Er zijn zelfs gemeentes die het al 'op' hebben, uitgegeven dus aan starters. Er zijn enkele gemeentes die ervan afgezien hebben, maar dat is duidelijk. Die hebben de financiën zelf niet en daarvan kan je zo zien bij het rijk en provincie dat ze daadwerkelijk niet meedoen.Ons is ook totaal onduidelijk waarom het hier wél zo lang moet duren. Helaas pindakaas heeft vader niets te maken met de regio waar de jongelui zich bedacht hebben een huis te kopen.

Die optie is er dus ook nog. Dat het dus een beetje expres is. Zodat het geld vervalt aan de gemeente.

Eigenlijk wil ik dus 'druk' uitoefenen en vaag laten doorschermeren dat wij weten dat er een grote pot is waar nog niet uit geput kan worden door die bestuurlijke ongevallen zoals jij het noemde. En dat wij weten wat ermee gebeurd als die pot niet opgaat. En dan minstens stampij gaan schoppen.
De kinderen zijn nu een leuke mail aan het opstellen die ze nog voor de vakantie willen sturen aan de fractievoorzitters van de opositie partijen. Maar eens kijken of dat wat oplevert. Verder nog iemand suggesties? Om de druk wat op te voeren?
groeten albana

albana

albana

23-07-2013 om 10:00 Topicstarter

Ja niks mis mee knurf

Het is gewoon een subsidie. Zoals je ook op zonnepanelen een subsidie kan krijgen. Zoveel % korting dus eigenlijk.
Die korting laten lopen is nogal zonde natuulijk.
Dat is ongeacht voor welke prijs ze een huis kopen. Ook als het huis dat ze eventueel kopen stukken goedkoper is...of in prijs zakt. Is het zonde om die korting te laten zitten...Alles wat je mee kan pikken, meepikken lijkt me.
groeten albana

Sancy

Sancy

23-07-2013 om 23:45

Nou

"Verder nog iemand suggesties? Om de druk wat op te voeren?" Ik zou eens kijken of de wethouder en burgemeester een twitteraccount hebben. Daar kun je ook heel goed kort maar krachtig een vraag stellen. En met een beetje netwerk melden zich medeburgers die zich hetzelfde afvragen

albana

albana

24-07-2013 om 07:04 Topicstarter

Nee wel een blog

Nee de burgemeester en ook de wethouders hebben geen twitteracount. Ik heb wel een paar wethouders als 'vriend' op facebook. De burgemeester is trouwens langdurig afwezig (ivm gezondheid) en wordt vervangen dus loco wordt het dan. Die wethouders als vriend is niet omdat ze wethouder zijn, maar omdat we elkaar 'kennen' van vroeger. 1 heeft er bij mij in de klas gezeten en 1 daarvan kenden zijn ouders mijn ouders enzo...
Is dat wel geooorloofd om dan via facebook een berichtje te sturen?
Of beter via dat blog dat ze allemaal hebben? Of via blog en via facebook een berichtje?
mmm dat is te overwegen.
Qua netwerk. Wel een goed idee.
Kan ook de jongelui eens vragen wie die 'anderen' zijn die ook wachten op die starterslening. Misschien dat we die kunnen aansporen ook actie te ondernemen.
Is een idee...wordt aan gewerkt!
groeten albana

Knurf

Knurf

24-07-2013 om 07:25

Niet perse

'Die korting laten lopen is nogal zonde natuulijk.
Dat is ongeacht voor welke prijs ze een huis kopen. Ook als het huis dat ze eventueel kopen stukken goedkoper is...of in prijs zakt. Is het zonde om die korting te laten zitten...Alles wat je mee kan pikken, meepikken lijkt me.'

Nou, als je de korting niet nodig hebt om een huis te kopen, zou ik het eigenlijk asociaal vinden als je 'm wel gebruikt. Die korting groeit niet aan bomen, die komt uit mijn en jouw belastingcenten! Dus graag alleen aanvragen als je 'm nodig hebt, net als een bijstanduitkering.

Vic

Vic

24-07-2013 om 16:48

Oh, dat vind ik helemaal niet

Er zijn (strenge) voorwaarden aan gesteld, dus als je daaraan voldoet zou ik er gewoon gebruik van maken. Zelfs als het niet per se nodig is. Kennis van mij zit momenteel in de ww. 50+ met bepaalde werkervaring waar wat minder behoefte aan is, dus hij solliciteert vooralsnog zonder resultaat. De uitkering heeft hij niet per se nodig, want hij heeft geen hypotheek en inkomsten uit andere bronnen (verhuur). Bijstand gaat hij dus tzt niet krijgen, maar ik heb er geen problemen mee dat hij nu wel 'op kosten van ons' in de ww zit. Hij voldoet gewoon aan de voorwaarden.

Knurf

Knurf

24-07-2013 om 19:37

Vind ik toch wat anders vic

'Bijstand gaat hij dus tzt niet krijgen, maar ik heb er geen problemen mee dat hij nu wel \'op kosten van ons\' in de ww zit'

Voor mij is dat toch iets anders. WW is een verzekering, daar wordt apart geld voor ingelegd. Bijstand en subsidies gaan uit de belastingopbrengsten, alles wat daar uit betaald wordt gaat ten kosten van (bijvoorbeeld) onderwijs en gezondheidszorg.

Hanne.

Hanne.

25-07-2013 om 09:49

Hypotheekrente aftrek (knurf)

Knurf, je gaat m.i een beetje kort door de bocht.

Ja de subsidie wordt van onze belastingcenten betaald. Net als heel veel meer dingen. Ben je daar ook principeel in?

Weiger jij ook de hypotheekrente aftrek, de kinderbijslag en de kinderopvangtoeslag zolang je (na aftrek van kosten) op een besteedbaar gezins inkomen van meer dan bijstandsniveau uitkomt?

Dan heb je het strikt genomen ook niet 'nodig' toch.

Knurf

Knurf

25-07-2013 om 13:46

Je overdrijft, hanne

'zolang je (na aftrek van kosten) op een besteedbaar gezins inkomen van meer dan bijstandsniveau uitkomt?
Dan heb je het strikt genomen ook niet 'nodig' toch.'

Bijstandsniveau heeft niets te maken met hoeveel je strikt genomen nodig hebt. Gezinnen in de bijstand leven onder de armoedegrens. Trek het niet zo in het absurde, daarmee maak je discussies onmogelijk.

Hanne.

Hanne.

25-07-2013 om 15:13

Tuurlijk overdrijf ik

Natuurlijk overdrijf ik. Dat helpt vaak om een punt te maken maar blijkbaar komt het bij jou niet aan.

Vraag blijft staan. Als je vindt dat iemand geen subsidie aan mag vragen als hij een huis anders ook wel kan kopen. Ben je dan ook zo principieel dat je zelf toeslagen/subsidies/kortingsregelingen weigert als je het zonder die regelingen het ook kan betalen?

nathalie

nathalie

25-07-2013 om 16:46

Tjonge knurf

wij zijn ook asocialen hoor. Wij zijn bezig met zonnepanelen op het dak, kost een paar duizend euro investering. We hebben de subsidie van 650 euro ook aangevraagd en gekregen. En dat terwijl we het zonder die subsidie ook nog wel zouden doen, erg hè.
Mijn studerende kinderen zijn net zo erg (zal aan de opvoeding liggen) want die incasseren hun zorgtoeslag, terwijl ze dat met net wat uurtjes meer bijbaan ook wel zelf hadden kunnen betalen.

albana

albana

26-07-2013 om 06:56 Topicstarter

Roomser dan de paus

Ach ja dat heb je met sommigen, die zijn altijd roomser dan de paus....maar leven er als puntje bij paaltje komt niet zelf naar.
Ik zal het maar met een korreltje zout nemen als iemand dat zegt die zelf ook de rente van het huis indiend als kosttepost bij de belastingen en kinderbijslag en zorgtoeslag incasseert.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.