Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zusenzo

Zusenzo

13-08-2012 om 23:51

Facebook onder werktijd?

Kun je op je werk facebook gebruiken en zo-ja doe je dat dan ook en hoeveel, hoe vaak. Mijn collega's, allemaal zo'n 20 jaar jonger, hebben facebook heel de dag open staan en lezen, reageren ook regelmatig. Ik vind dat idioot en erger me er eigenlijk aan. Oké dat laatste moet ik misschien niet doen maar ik vraag me af is dit nu normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

14-08-2012 om 09:59

Waarom niet?

Het is een ouderwetse gedachte om van 9 tot 5 op kantoor te zijn en met je werk bezig te zijn en klaar. Als het goed is word je meer en meer op resultaat afgerekend en is dat wat telt. Ik doe ook vanalles op mijn werk. Reis boeken, facebooken, afspraken met vriendinnen maken. Maar thuis lees ik ook mijn werkmail etc. Het loopt meer en meer door elkaar.
Ik vind het dus niet storend als collega's zich maar wel aan afspraken houden en hun werk afhebben. Dan is er toch niks aan de hand?
Waarom erger je je eigenlijk? omdat ze hun werk niet goed doen? of omdat zij doen wat jij niet 'durft' ?
Die ergenis gaat ergens over. Het is handig te weten wat dat is.
Nogmaals. Ik vind het juist 'raar' als iemand werk en prive volledig gescheiden heeft. Natuurlijk wel afhankelijk van je beroep. Als je arts bent en je facebook staat open sterwijl er een patient aan komt dan kan dat niet. Je kan ook niet de telefoon laten rinkelen omdat je prive zit te bellen etc. Maar een gewone kantoor baan ...? waarom niet?

guera

guera

14-08-2012 om 09:59

zit nu ook op mijn werk

Fleur

Fleur

14-08-2012 om 10:37

Werk mag er niet onder lijden

Ik zat van de week te wachten op een uitslag en de secretaresse was druk bezig met haar eigen mobiel,jong meisje,krijgt op een gegeven moment een telefoontje op de andere lijn en ik hoor haar zeggen,ja,ik ga het doorgeven,pakt haar mobiel op en gaat verder,ik hoor haar zeggen,nee,dat meen je niet ga gelijk effe op fb kijken,ze legt haar mobiel weg en begint druk op de pc te typen en aandachtig lezen en te typen,gaat weer die andere telefoon,er kwamen alleen 3 nerveuze JAatjes, en gelijk erachteraan tegen mij dat ik weer naar binnen mocht,hierbij had ik toch sterk de indruk dat ze mij een kwartier heeft laten zitten,me was vergeten,en dat vind ik dus niet kunnen!

Marie

Marie

14-08-2012 om 11:23

Regels internetgebruik?

Hoi
Bij jullie op het werk hebben ze geen regels voor internetgebruik? Bij ons wel. En dat houdt in dat je dus vooral verstandig er mee omgaat. Je mag gerust eens een keertje op buienradar ofzo kijken, maar niet de hele dag op Facebook. Rokers gaan immers ook geregeld van hun plek om naar het "rookhol" te gaan en zijn dan ook niet productief. Een beetje met gezond verstand ermee omgaan dus. Ook ik zit wel eens op OO tijdens mijn werk, maar niet op Facebook. En ik zorg dat mijn werk er niet onder lijdt.

Vic

Vic

14-08-2012 om 13:13

Bij ons kan het niet

Bij ons zijn alle social media websites geblokkeerd, ook alle webbased mailsites. Sommige medewerkers, die verdergaande autorisaties hebben op het gebied van automatisering, mogen zelfs alleen maar op goedgekeurde 'veilige' websites (ca. 200). Overigens hebben de meesten wel IPad of smartphone, dus we blijven niet helemaal verstoken van de buitenwereld
Ik internet zelf maar weinig privé als ik op mijn werk ben. Ik heb maar 2 of 3 kantoordagen per week, dus dan kan ik wel even zonder.

Primavera

Primavera

14-08-2012 om 13:38

Nee

Mijn werknemers mogen niet op bedrijfscomputers op facebook of internetten voor privéaangelegenheden. In de pauzes kunnen ze naar hartelust doen wat ze willen op hun eigen smartphone.
Rokers neem ik als het even kan niet meer aan. De luchtkwaliteit voor de deur en de produktiviteit is enorm gestegen sinds we geen nicotineverslaafden meer in dienst hebben.

Niet kunnen!

Ik vind het gewoon niet kunnen, en ook niet normaal. Ik zou me er ook flink aan ergeren. Inderdaad even op buienradar, nu.nl oid moet kunnen. Facebook in je eigen tijd.
Vorig jaar had ik ook een collega die haar vakantie boekte onder werktijd. Oeh, groen en geel werd ik daar van.
Ook bellen met haar man, elke dag drie of vier keer, of bijvoorbeeld wat ze gaan eten.

Was nog niet klaar...

Misschien ouderwets, maar je bent toch even afgeleid door een facebook reactie, het kost weer (al is het maar even) tijd om je werk weer voort te zetten.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-08-2012 om 14:03

Beetje verbaasd.

Guera ergert zich aan mensen die facebook hebben openstaan maar post wel onder werktijd op het forum OO? Is dat wezenlijk anders dan? Okee, ik begrijp dat Guera redeneert "als zij het doen, doe ik het ook".

Als reisjes boeken mag, mag facebook in mijn optiek ook, mits het werk er niet al te erg onder lijdt. Eigenlijk vind ik het maar dubieus, al dat geïnternet op kantoor. Er zijn zat beroepen zonder computerverbinding, daar wordt waarschijnlijk harder gewerkt.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

14-08-2012 om 15:06

Ach ja

Hier kan er gewoon worden gefacebookt, geforummed en andere zaken gedaan worden die op zich niets met de inhoudelijke kant van het werk te maken hebben. Niemand die zich (althans openlijk) aan stoort en niemand die een klacht van hogerhand krijgt. De reden is simpel: je doet wat je niet laten kan, als het werk er maar niet onder te lijden heeft. Dat wil zeggen: je targets halen, bereikbaar zijn en het werk voor laten gaan tijdens werktijden. Bovendien werk ik geregeld onder privétijd, alles loopt hier door elkaar.
Ik vind het zelf een prettige afwisseling van het drukke werk, even wat anders, luchtigs aan mijn hoofd. Maar mijn werkgever begint steeds meer groot voorstander van het nieuwe werken te worden, met alles wat daarbij kan komen kijken.
Zo, en nu ga ik gauw verder met mijn werk

Tarte Tatin

Tarte Tatin

14-08-2012 om 15:07

Brunette

Volgens mij verwar je de post van Guerra met een andere post, Guerra meent juist dat het voor haar geen probleem is

Tarte Tatin

Tarte Tatin

14-08-2012 om 15:08

En nog aanvulling

Ik erger me overigens ook niet aan collega's die behoorlijke tijd privédingen uitvoeren tijdens werktijd, mits ik hun werk niet hoef te doen. Zolang iedereen het eigen werk binnen de afgesproken kaders uitvoert, is er wat mij betreft geen probleem

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-08-2012 om 18:12

Zusenzo

Waarom vind je het zo idioot? Wat is het precies dat je zo stoort? Gaat het je specifiek om Facebook? (hoe zou je het vinden als het om een nieuwssite als nu.nl zou gaan?) Gaat het erom dat je privé en werk teveel door elkaar heen lopen? Of doen ze hun werk niet goed?
In het geval van het eerste: welkom in de nieuwe wereld. Een wereld waarin internet en sociale media uitermate belangrijk zijn geworden. Misschien niet voor jou, maar voor vele anderen wel. Daar kun je aan ergeren, maar het gaat je niets helpen. Je wordt oud
Gaat het je om werk en privé: ook dat wordt steeds normaler. Tijdens je werk check je je privé-mail, maar in het weekend doe je ook je werk-mail.
Als ze hun werk niet goed doen: spreek ze daar dan op aan, of ga naar je leidinggevende.
Die ergernis zit bij jou - je zult daar zelf iets mee moeten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-08-2012 om 18:18

Corien

"Misschien ouderwets, maar je bent toch even afgeleid door een facebook reactie, het kost weer (al is het maar even) tijd om je werk weer voort te zetten."
Ja, inderdaad ouderwets. Alsof je acht uur per dag vol geconcentreerd kan werken - en een blik op Facebook jouw productiviteit negatief zou beïnvloeden. Natuurlijk niet. Je maakt toch ook wel eens een babbeltje met een collega of blijft even bij het koffie-automaat staan. Of je staart een paar minuten uit het raam, rekt je eens lekker uit of wat dan ook maar. Dat heb je gewoon nodig, zo tijdens je werk. Je bent geen robot.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2012 om 19:18

Ik vind het ook niet kunnen

En dat werk en privé door elkaar lopen tegenwoordig vind ik een dooddoener. Tuurlijk werk ik 's avonds wel eens thuis en tuurlijk zoek ik privé ook wel eens iets op onder werktijd. Maar doorgaans zit ik op mijn werk om te werken en thuis om te ontspannen. Als je beide teveel door elkaar gaat halen, gaan er dingen scheef lopen.

Prima hoor dat Nieuwe werken, maar het lijkt me toch dat de werkplekken en de dataverbindingen voor werk bedoeld zijn en dat veel oneigenlijk gebruik dan stoort.

En bij ons kan het wel, maar mag het niet. Daar wordt ook echt wel wat van gezegd als je betrapt wordt en dat vind ik dus ook echt niet meer dan terecht.

Mijn werk

Mijn werk heeft alles te maken met internet dus even iets opzoeken/bekijken is zo gedaan. Is ook geen probleem. Maar absoluut niet constant en zeker niet als er pieken qua werk zijn. Zijn regels voor maar eigenlijk begrijpen alle collega's zelf prima hoe 'het hoort'.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2012 om 22:27

In de loop der jaren

is de vrijheid op internet ingeperkt bij ons op het werk. Reden: men kon niet fatsoenlijk omgaan met de vrijheid op internet. Dus outlook werd in de ban gedaan, websites werden geblokkerd, behalve werkgerelateerde sites, buienradar en nu.nl. Op onss werk is tijd geld, dus als je niet werkt kost dat geld. Maar gelukkig kan iedereen nu op zijn eigen smartphone al het belangrijks bijhouden, in de pauzes uiteraard. Onder werktijd kun je er een officiële waarschuwing voor krijgen.

Zusenzo

Zusenzo

14-08-2012 om 23:10

Ergernis

Waarom erger ik me? Omdat ik het idee heb dat er minder werk verzet wordt. Facebook is er bij gekomen. Het kletsen tussendoor of bellen met het thuisfront of even onderuit gezakt uit het raam staren, is niet minder geworden, facebook is gewoon extra. Ik heb geen probleem met een keer buienradar ofzo. Het nieuwe werken daar wordt bij ons niet aan gedaan. Mijn collega's checken buiten werktijd nooit hun werkmail ofzo. Hoeft ook niet. Dat argument vind ik in onze situatie niet van toepassing. Tot slot en misschien wel voor mij het belangrijkste: ik ben verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde uren. Ik ben gewend om klussen te delegeren en uiteraard ook te controleren of de werkzaamheden conform afspraak gedaan worden. Conform afspraak is vooral heb je je werkzaamheden goed en binnen een redelijk aantal uren gedaan. Dat laatste komt nogal eens in het gedrang. Plan ik te krap of gaat er toch veel tijd verloren aan fb enzo? Ik denk dat er stiekem veel meer tijd in gaat zitten dan men doorheeft. En dan denk en zeg ik: doe dat thuis of in de pauze. Ik verwacht dat collega's zich verantwoordelijk voelen voor hun werk zonder dat ik baas moet gaan spelen.

Zusenzo

Zusenzo

14-08-2012 om 23:16

Aanvulling

Ik kan 't wel verbieden maar dat heeft geen enkele zin als facebook ed niet geblokkeerd worden. En ik ga niet doorlopend over schouders mee zitten kijken wat er precies gedaan wordt, dan komt m'n eigen werk nooit meer af. Hetzelfde geldt ook voor smssen bijvoorbeeld, prima maar met mate.

Maylise

Maylise

15-08-2012 om 00:16

Ja hoor

Ik doe op werk van alles privé. Ik check mijn privé mail, facebook, boek reisjes en restaurants, zoek dingen op, bezoek dit forum en wat niet al...

Daar staat tegenover dat als ik zo dit forum weg klik ik nog even iets voor mijn werk ga afmaken ondanks dat het al 0:00 is.

Maar het hangt natuurlijk zo af van je werkzaamheden. In mijn branche lopen werk en privé enorm door elkaar heen. Het gaat ook niet om de uren maar om het resultaat.

En als ik college geef of bij vergaderingen zit dan is natuurlijk alles uit en doe ik niks privé. Echter bij andere werkzaamheden kan het wel. Werk leidt er niet onder maar ik heb ook geen goede scheidslijn tussen werk en privé.

Er zijn ook banen waarin dat natuurlijk heel anders ligt en dan vind ik het een ander verhaal.

Maylise

Maylise

15-08-2012 om 00:19

Zusenzo

Dat het werk niet afkomt binnen die uren is inderdaad een zorg. Maar wat als je nu gewoon een deadline stelt en dan moet het klaar zijn en als het niet klaar is dan werken ze maar even over om het af te krijgen? Of kan dat niet in jouw branche?

Anders is het misschien tijd voor een bezoek aan IT. Een site laten blokkeren is niet zo moeilijk. Of kan je die beslissing niet nemen? Misschien iets om naar voren te brengen in de volgende vergadering?

Bij mijn werk is het zo dat het niemand interesseert wanneer je het werk doet zolang het maar gedaan worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-08-2012 om 08:12

Zusenzo

Dank voor je toelichting. Als ik jou dus goed begrijp ben je zelf de leidinggevende, merk je dat planningen (niet altijd) worden gehaald en heb je het vermoeden dat Faceboek (+ de reguliere social talk) daarmee te maken hebben.
Wat doe je als medewerkers hun resultaten te laat opleveren? Je schrijft dat jij denkt en zegt dat je wel doorwerkt (in je pauze). Bedoel je daarmee dat jij het achterstallige werk van medewerkers doet? Als dat echt zo is, dan zou ik daar direct mee stoppen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd. Ik zou in ieder geval veel sterker op output gaan sturen, en mensen nadrukkelijker verantwoordelijk maken voor hun eigen te behalen resultaten. Dreigt iemand zijn werk niet af te krijgen, dan vraag je "wat vervelend, hoe denk je dit op te gaan lossen?". Maak met je medewerkers afspraken over WAT ze opleveren en WANNEER, maar laat het aan hen zelf over HOE ze dit doen. Dus waar ze mee beginnen, of ze dat doen met of zonder Faceboek, of ze wel of niet overleg hebben etc. (afhankelijk van de aard van het werk natuurlijk).
De productiviteit en betrokkenheid van je medewerkers ga je niet verbeteren door zomaar iets te gaan verbieden. Dan gaan de hakken in het zand. Bovendien: vertrouwen geven = vertrouwen krijgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je wel met de mensen over Facebook kan praten, zeker als je een gesprek hebt over het niet nakomen van de planning. Sommige mensen hebben wat begeleiding en bewustwording nodig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-08-2012 om 08:22

Kaaskopje

"men kon de vrijheid niet aan"
Je hebt hier al vaker over jullie bedrijf geschreven. Strikte regels, officiële waarschuwingen als te lang of te vaak naar het toilet gaat. Je lijkt zelf te zijn gaan geloven dat dit ook echt nodig is. Maar lieve Kaaskopje, echt, je laat je ontzettend in de luren leggen. Mensen worden geen betere medewerkers door hen alle vrijheden en verantwoordelijkheden te ontzeggen. Dat vind ik echt bijzonder. Medewerkers zijn volwassen mensen, zij hebben gezinnen, hypotheken, zijn mantelzorger. Kortom: mensen met verantwoordelijkheden. En in het werk wordt een slaafse houding geaccepteerd (wij mogen geen mobiele telefoon meenemen, niet langer dan x minuten naar het toilet, men kan de vrijheid niet aan). Het is angst, angst van de managers. Echt, leidinggevenden hebben zoveel meer in hun trucen-doos dan streng zijn en dingen te verbieden. Werkzijzen die veel meer opleveren. Iedereen die wel eens een cursus leidinggeven heeft gevolgd weet dat. Vertrouwen geven = vertrouwen krijgen.

Ijsvogeltje

We hebben dit gesprek al vaker gehad, ik meen me te herinneren dat jij toen aangaf het call center wereldje wel te kennen. Maar ik vraag me toch weer af of je je realiseert hoe zeer het werk daar wordt uitgekleed. Het is echt dood- en doodvermoeiend als alle taken worden opgesplitst en je de hele dag exact hetzelfde achterelkaar moet doen. Dat botst met hoe de mens in elkaar zit. En daarom al die opjagerij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2012 om 15:20

Controle

Bij ons wordt een top 10 van de meest bezochte sites bijgehouden. En als daar veel rare sites bij zitten wordt verder gespit. Misschien ook iets voor bij jullie? En verder zou gefacebook in algemene termen bespreekbaar maken. Wie de schoen dan past....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-08-2012 om 15:32

Rodebeuk

Ook (of misschien wel: juist) in branches waar de druk hoog is (call centra, zorg etc.) is het belangrijk om te bekijken hoe je je medewerkers optimaal kan laten functioneren en hun productiviteit zo hoog mogelijk krijgt. En steeds weer (er wordt nogal wat onderzoek naar gedaan) blijkt dat vertrouwen, verantwoordelijkheden en een bepaalde mate van regie op je eigen werk daarbij uitermate belangrijk is. Mensen zijn geen robotten. Natuurlijk weet ik ook dat het bij nogal wat organisaties anders is. Je noemt de call centra die worden uitgekleed, maar denk ook aan de verzorgdenden in verpleegtehuizen etc. Versnippering van het werk, de stopwatch die leidend wordt. En wat blijkt? Mensen die op zo'n manier worden aangestuurd, hebben minder plezier in hun werk. Hoog ziekteverzuim. Weinig loyaliteit richting werkgever. Weinig creativiteit en flexibiliteit ("ik ga om 17 uur naar huis, en geen minuut later"). Groot verloop van medewerkers. Dat kost een organisatie ook geld, heel veel geld zelfs. De oplossing die zo mooi leek (vrijheden afnemen, strikte controle, officiële waarschuwingen) levert op lange termijn vaak helemaal niets op.
En we weten het ook eigenlijk allemaal wel. Start hier op OOL een draadje over een opstandige kleuter of een luie puber, en de adviezen zijn steeds soortgelijk: positieve aandacht, vertrouwen geven, vrijheden binnen bepaalde grenzen, belonen bij goed gedrag. We weten dat het zo werkt. En volwassenen met een baan zijn net als kinderen ook gewoon mensen
Maar dit is niet zomaar een persoonlijke mening hoor; hier zijn management-boeken vol over geschreven. Neemt niet weg dat het buitengewoon ingewikkeld is om het te doorbreken als je als medewerker in een dergelijke werkomgeving zit, ik benijd Kaaskopje absoluut niet.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2012 om 15:33

Sorry guera

Ik bedoelde natuurlijk de posting van Zusenzo.

Zusenzo

Zusenzo

15-08-2012 om 23:11

Ijsvogeltje

Hahaha, nee ik ga niet in de pauze het werk van mijn collega's afmaken. Als ik hoor dat er veel privé getelefoneerd wordt dan vraag ik dat te beperken en in de pauze te bellen. Een dringend telefoontje kan natuurlijk altijd. Zo ook met smssen en fb. Maar facebook hoor ik niet dus merk ik minder makkelijk op.
Je schreef: vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. En ook iets als: volwassenen die hun verantwoordelijkheden kennen. Dat zou ik graag willen zien en geloven. Maar de laatste tijd heb ik daar flinke twijfels bij. Het lijkt zo onschuldig, is zo makkelijk en ach die paar minuutjes maar stiekem gaat er volgens mij veel meer tijd in fb zitten dan men doorheeft of (voor zich zelf) wil toegeven. Als planningen niet gehaald worden, zijn er altijd tig redenen te bedenken van redelijk plausibel tot rare smoesjes. Langer doorwerken of eerder beginnen is er niet bij, want 8 uur is 8 uur en kinderopvang enzo. De volgende werkdag gaat men vrolijk verder en ook dan is fb er weer.
Het idee om collega's zelf een planning te laten maken, ga ik eens over nadenken. Bij bepaalde soorten klussen moet dat denk ik wel kunnen. Is ook wel interessant om te zien of zij een erg afwijkende inschatting maken van aantal benodigde werkuren.

Zusenzo

Zusenzo

15-08-2012 om 23:13

Brunette

Ik OO nooit tijdens werktijd, altijd laat op de avond en ik heb gewoon een 8 tot 5 baan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2012 om 00:35

Ijsvogeltje

Ik noteer de situatie en opvatting van mijn werkgever. Ik gaf geen persoonlijke mening
Ik begrijp de keuzes van mijn 'baas' ook niet altijd, maar wat wel een feit is, is dat sommige mensen inderdaad niet altijd hun grenzen kennen, als een werkgever geen paal en perk stelt. Ik heb dus wel begrip voor regels rond internetten en 'spelen' met mobieltjes.
Ik weet niet of je mij citeert met dat we geen telefoon mogen meenemen. Zo ja, dat klopt niet helemaal. We mogen hem wel meenemen, maar tijdens het werk wordt men geacht de telefoon in de tas of het hoesje te bewaren. Ik ben een beetje dwars en laat hem vaak open op tafel liggen. Het toiletbezoek is inderdaad zeer tijdelijk een hot item geweest. Maar daar is korte metten mee gemaakt. Schande natuurlijk hoe dat bijgehouden én openbaar gemaakt werd. Het is na 1 voorval nooit meer gebeurd. Het bedrijf waar ik werk bestaat bijna van het minutieus in kaart brengen van de bezigheden van iedere werknemer. Iedere minuut van een werkdag betekent namelijk óf inkomsten, óf inkomsten verlies. Soms slaan ze door in die administratie. De ondernemingsraad zit daar bovenop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.