Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bieb63

bieb63

20-05-2015 om 21:48

Een Turk mag niet zomaar op vakantie naar NL?

Ik ben eigenlijk een beetje verbijsterd. Hoe zit dit?
De dochter van een vriendin van mij heeft sinds 2 jaar verkering met een Turkse jongen van begin 20. Zij heeft hem op vakantie in Turkije leren kennen. Sindsdien is zij al een x aantal keer naar Turkije gegaan voor een week of 2. Nu is het de bedoeling dat hij een keer naar NL komt voor een week of 2. Maar dat kan niet zomaar...?????? Volgens mijn vriendin kan dat alleen maar als zij borg voor hem staan. Ik snap er werkelijk niets van. Zij vertelt dat dat is omdat Turkije geen Schengen land is. Dus?? Een Chinees kan hier toch ook naar toe op vakantie. Ik kan als Nederlander overal naar toe op vakantie. En een Turk kan dus niet naar NL op vakantie? T'is toch te gek voor woorden?


Marea

Marea

20-05-2015 om 22:35

Je hebt het niet goed begrepen

Je hebt het niet goed begrepen Bieb. Turken mogen hier wel naartoe op vakantie, maar daarvoor moeten ze een visum aanvragen en aan het verkijgen van het visum zitten voorwaarden. Als je als Nederlander naar Tanzania, India, china en nog veel meer landen gaat, moet je ook een visum aanvragen. Dat is helemaal niet raar.
En een Chinees die naar Nederlnad komt moet in China ook een visum aanvragen.

Internet:
Garant staan voor een Turkse vakantieganger
Turken die naar Nederland (of een ander EU land) op vakantie willen moeten eerst aan tientallen eisen voldoen. Zo moet er bijvoorbeeld iemand in Nederland garant voor hen staan, moet zowel de persoon die garant staat als de aanvrager een bepaalde hoeveelheid geld op zijn bankrekening hebben staan en ga zo maar door. Als je als Turk voor een baas werkt ben je helemaal de klos, de baas moet toestemming geven voor het op vakantie gaan.

Moni

Moni

20-05-2015 om 22:38

Even gekeken op de site van de ambassade

Een Chinees heeft ook een visum nodig voor Nederland.
Een Nederlander heeft ook een visum nodig voor Turkije, maar dat is makkelijk te regelen. Dat heeft alles te maken met het toerisme. Hoge drempels belemmeren het toerisme.
Als Nederlander heb je voor veel landen een visum nodig.
Natuurlijk kan een Turk naar Nederland op vakantie, met een visum. En daar zitten voorwaarden aan vast.
Ik snap je verontwaardiging niet.

Katniss

Katniss

20-05-2015 om 22:46

Logisch

We willen ook zeker weten dat die meneer weer terug gaat naar Turkije en hier niet in de illegaliteit belandt. Als de relatie verder ontwikkelt en hij wil zich hier vestigen (gek genoeg is het zelden andersom), moeten ze aan nog veel meer eisen voldoen.

bieb63

bieb63

20-05-2015 om 23:21

????? Moni en katniss

Het gaat mij niet om een visum. Natuurlijk heb ik die ook nodig om naar china te gaan. Maar ik hoef daar toch niet oemand te kennen die garant voor mij staat? Wie dan???? Ik kan toch ook gewoon naar turkije op vakantie? Waarom een turk niet naar nederlAnd?

Katniss

Katniss

20-05-2015 om 23:30

Bieb

Ik denk dat de kans klein is dat een Nederlander in Turkije in de illegaliteit belandt. De meeste mensen zijn blij als ze na een week all-in weer terug mogen

Precies

Een beetje logisch nadenken. Als Turkije allerlei visum drempels gaat opwerpen dan gaan er minder Nederlanders naar Turkije en dat is nou net niet de bedoeling. Turkije is inmiddels het populairste vakantieland en toerisme is big business.

Chinezen moeten soms duizenden kilometers reizen om in China een visum voor Nederland te krijgen. Het is niet zo makkelijk als jij denkt hoor.

barvaux

barvaux

21-05-2015 om 01:43

chinees

Maar die chinees mag hier gewoon komen. Zonder dat err iemand garant voor hem staat. Waarom begrijpen jullie bieb niet?

Vereisten chinezen

http://www.nikhef.nl/pub/conferences/eudet08/visuminfo.pdf

"Een garantverklaring wordt gevraagd als onduidelijk is of de vreemdeling zelf voldoende middelen heeft om in het levensonderhoud te voorzien tijdens het verblijf in Nederland. Ook kan in een visumprocedure een garantverklaring gevraagd worden om meer zekerheid te krijgen over de tijdige terugkeer van de visumaanvrager."

"Als de Nederlandse overheid kosten moet maken voor deze vreemdeling, kunnen deze verhaald worden op de garantsteller."

https://cn.tlscontact.com/cnBJS2nl/docs.php

Ook de chinezen moeten aan een serie voorwaarden voldoen. In geval van toerisme is minimaal een hotelboeking en reistickets vereist.

vlinder72

vlinder72

21-05-2015 om 06:57

rugzak reizigers

Zo vreemd is het niet. Als je als Nederlandse rugzak reiziger ergens aankomt kan het ook gebeuren dat je een retourticket moet laten zien en moet aan tonen dat je geld hebt. En vraag je een visum aan moet je ook een ticket en reserveringsbevestiging kunnen laten zien. Lukt dat niet dan begint de poppenkast. Je moet dan ook uitnodigingsbrieven, garantie stellingen hebben etc.

Als je als Turk via een reisbureau een volledig georganiseerde reis boekt dan zal de aanvraag een stuk vlotter lopen dan wanneer een Turk op bezoek wil gaan bij een Nederlandse vriendin.

een vriendin van mij is wel bij haar Turkse vriend gaan wonen. Inmiddels zijn ze getrouwd. Ze hebben allebei een baan en er is nooit sprake geweest van in Nederland wonen. Maar zij heeft ook veel gedie gehad rond het aanvragen van een verblijfsvergunning in Turkije. Inclusief het
Naar Nederland komen om steeds maar weer nieuwe officiële verklaringen op te vragen.

Overigens kan ik mij herinneren dat wij voor onze Zuid Afrikaanse Au pairs ook garant stonden. En om die meisjes hier te krijgen moesten wij heel veel documenten overleggen. Loonstroken, arbeidscontracten, inschrijving GBA, brieven etc. Dus wil je dochter dit graag dan regel je die verklaringen toch. Kan haar vriend een visum aanvragen. Er is toch geen gevaar dat hij stiekem blijft.

kerchie

kerchie

21-05-2015 om 09:25

hier ook gehad

met een vriend uit Amerika. Hij was geen Amerikaans staatsburger (wel een legale inwoner met een dijk van een baan) en als hij naar Nederland kwam moest ik naar de gemeente om een garantverklaring op te halen en die aan hem sturen. Pas dan mocht hij het land in.
Kan het verschil maken als je via een reisbureau boekt (vlucht + hotel), dat het reisbureau dan garant staat?

Borg?

Wat is de rechtsgeldigheid van die borg? Als de jongen in het ziekenhuis belandt en niet verzekerd is, hoeft dat meisje toch niet op te draaien voor de kosten? Er is geen wettelijke overeenkomst zoals een trouwacte. Dus heeft die borg geen waarde.

Wees blij

Dat Turken niet zo makkelijk naar Nederland kunnen komen op een toeristenvisum. DAt zouden er wel heel wat willen en zitten wij hier met nog meer illegalen die er niet uit gegooit mogen worden van sommige partijen.

Ik zou me meer zorgen maken over die dochter van je vriendin die wellicht misbruikt wordt door haar Turkse vriendje voor een verblijfsvergunning.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2015 om 10:15

Mark

Misschien onvoorstelbaar, maar er zijn ook integere Turken. Alert blijven is goed, maar waarom meteen zoveel wantrouwen?

Wel fijn om te weten wat jij vermoedelijk stemt, dat maakt eventuele discussies overzichtelijk.

vlinder72

vlinder72

21-05-2015 om 10:17

flanagan

Geen idee. Het zou mij niets verbazen. Maar wij hadden voor onze Au pairs om die reden ook eem verzekering afgesloten. Er zijn speciale verzekeringen voor au pairs. Ik neem aan dat zo'n Turkse bezoeker ook een reisverzekering afsluit voordat hij komt.

@Kaaskopje

Je hebt overal slechte en goede mensen en je hebt overal mensen die hun toekomst willen verbeteren.

Het is heel menselijk en al oeroud om te pogen je toekomst te verbeteren/verzekeren door het aangaan van een relatie met iemand die je een betere toekomst kan bieden. Dat is op zichzelf ook helemaal niet oninteger, het moet natuurlijk wel duidelijk zijn voor alle betrokken partijen.

Dat is iets waar je je bewust van moet zijn.

KIk vidn het wat sneu dat er altijd zo'n politiek correct sausje over gegoten meot worden en om dan geoijk mij politiek in een bepaalde hoek te willen duwen is helemaal jammer.

De hele Nederlandse wetgeving aangaande partnervorming met buitenlanders houdt rekening met deze motieven. Wetgeving die met grote meerderheid door ons parlement is goedgekeurd. In die zin is er bij de grote meerderheid van partijen in Nederland op deze manier over dit soort zaken nagedacht.

wellicht vind jij al deze partijen fout?

Jaina

Jaina

21-05-2015 om 10:49

Garant staan hoeft niet altijd. Dat hangt af van de redenen van bezoek, het inkomen en bezit van de bezoeker en de bui van de ambtenaar. Bij visa is er veel willekeur in toekenning.
Als er risico is dat men verwacht dat de bezoeker misschien wil blijven vraagt men om een garanstelling om een visum te kunnen krijgen. Dat zal eerder zo zijn bij een jonge Turk die naar Nederland komt om een vriendin te bezoeken dan bij een Turk die een rondreis boekt door Nederland via een reisbureau.
Voor een Chinees zou dat ook kunnen gelden.
Een reisverzekering afsluiten is sowieso een voorwaarde om een visum te kunnen krijgen.
Als Nederlander heb je inderdaad geen visum nodig om naar Turkije te gaan. Turkije hanteert niet het reprociteit principe zoals Brazilie bijvoorbeeld. Waarom niet? Geld natuurlijk.

Maar het is een frustrerend proces en er is heel veel willekeur in toekenning.
Tip: hotel boeken via booking.com (kan je annuleren zonder te betalen) en vlucht boeken en niet als reden van bezoek vriendin zien opgeven.
Tip 2: kijken of er Schengen landen zijn waar ze hem makkelijker een visum geven. Het verschilt nogal per land van herkomst waar ze makkelijker zijn. Dan vlucht boeken naar dat land en visum via die ambassade aanvragen. Je krijgt dan een Schengenvisum en daarmee kan je volkomen legaal vervolgens naar Nederland reizen.

Anno

Anno

21-05-2015 om 11:42

Ik werd gebeld door de immigratiedienst of het waar was dat Rietje uit Afrika bij mij in huis vakantie zou komen vieren en of ik Rietje kon helpen in haar levensonderhoud gedurende haar periode hier.
Was gewoon een vriendin met 2 eigen huizen, eigen land enz. Zij had blijkbaar ergens iets in moeten vullen dat ze bij mij verbleef.

Omgekeerd, toen ik naar Rietje ging werd naast het visum niet zoveel van me verwacht. De hoogte van het contant meegebrachte en verwacht uit te geven bedrag was blijkbaar prima..

Marea

Marea

21-05-2015 om 11:50

lijkt me wel Flanagan

Als de jongen in het ziekenhuis belandt en niet verzekerd is, hoeft dat meisje toch niet op te draaien voor de kosten?

Dat is dus precies de bedoeling van borg staan. Dat dit soort kosten niet op de staat worden afgewenteld, maar op degene die borg staat voor de bezoeker.

Theekopje

Theekopje

21-05-2015 om 12:11

Niet zo moeilijk

"Het gaat mij niet om een visum. Natuurlijk heb ik die ook nodig om naar china te gaan. Maar ik hoef daar toch niet oemand te kennen die garant voor mij staat? Wie dan???? Ik kan toch ook gewoon naar turkije op vakantie? Waarom een turk niet naar nederlAnd?"

Zo moeilijk is dat toch niet? In beginsel, dus even afgezien van bureaucratische eigenaardigheden en willekeur van ambtenaren, is het niet zo moeilijk te begrijpen.

Een land kan óf een goede sociale infrastructuur hebben, met uitkeringen en staatsonderwijs en sociale huisvesting, en een ambulance die altijd komt als er iemand bloedend op straat ligt, óf een open grens waarbij iedereen die wil komen welkom is. Maar niet allebei tegelijk.

Australie voert dat in extremo door, die hebben de grens potdicht zitten en toeristen zijn alleen welkom als ze een retourticket hebben. Immigranten en vluchtelingen zijn heel beperkt cq niet welkom.
Landen waar toeristen noodzakelijk geld in het laatje brengen heten toeristen welkom, maar dan moet je niet rekenen op sociale voorzieningen als je blijft hangen. Je redt jezelf maar.

Het risico dat een Turk in NL wil blijven en een beroep wil doen op uitkeringen, ziekenhuiszorg en huisvesting, en daar dan als ingezetene recht op heeft, is een stuk groter dan een Nederlander die naar Turkije op vakantie gaat. Als die Nederlander naar Turkije gaat, een paar maanden blijft en dan vraagt om huisvesting, zorg en een uitkering, hoe groot is de kans dan dat hij dat krijgt?
Dus wil NL een garantie dat die Turk inderdaad alleen vakantie komt vieren en daarna weer teruggaat. En dat iemand borg voor hem staat.

Of je het daarmee eens bent of niet is een andere zaak. Dat is politieke voorkeur. En dat het in de praktijk allemaal wat minder simpel ligt en dat je hier ook niet zomaar een huis en een uitkering krijgt tast het basisbeginsel niet aan.

Theekopje

Theekopje

21-05-2015 om 12:16

Discriminatie

Je kunt de situatie ook omdraaien.

Iedereen is welkom, maar niemand die uit het buitenland komt krijgt sociale voorzieningen, gesubsidieerde zorg, onderwijs en huisvesting.
Alle tijdelijke immigranten, vluchtelingen en blijvers redden zichzelf maar.

Dat maakt het een stuk makkelijker om vakantiegangers en immigranten toe te laten, maar het staat op gespannen voet met het anti-discriminatiebeginsel. Je mag zulk onderscheid niet zomaar maken bij het toekennen van rechten.
Maar er zijn politieke partijen die dat een oplossing zouden vinden.

bieb63

bieb63

21-05-2015 om 21:20

ja maar

Ikzelf heb een x aantal jaren geleden een wereldreis gemaakt. Als backpacker. Alles op de bonnefooi met rugzak, niks aan hotels, hostels, tent enz geboekt, alles ter plaatse, vliegtickets ter plaatse op het moment dat we weer naar het volgende land wilden. Gestart in Turkije, toen naar China en Japan, daarna Thailand, toen Taiwan en daarna Amerika en vandaar via Engeland weer terug. Niemand, geen enkel land enz, heeft mij ook maar iets gevraagd. Op alle willekeurige vliegvelden waar ik kwam was paspoort en vliegticket meer dan voldoende.
En natuurlijk snap ik risico's. Maar dit lijkt mij pure discriminatie.

vlinder72

vlinder72

21-05-2015 om 21:35

Tja

Mijn man zit nu in Rwanda. Hij had een visum nodig. Moest hij vante voren aanvragen. Was hij een Duitser geweest had hij helemaal niets van te voren hoeven aanvragen en gewoon op de luchthaven het visum kunnen regelen. Ook discriminatie. Heel gemeen allemaal.

Ieder land heeft andere regels. En daar heb je je aan te houden.

Ook voor China had je vroeger een visum nodig dus helemaal op de bonnefooi was je reis niet. En toen ik 19 jaar was. Lang, lang geleden, heb ik een jaar in Amerika gewoond. Ik moest toen ook al tig vragen beantwoorden. Waarom ik kwam, wanneer ik weer wegging etc. Nu nog steeds trouwens.

Hanne.

Hanne.

21-05-2015 om 22:28

Amerika zonder visum?

Lijkt me sterk dat je Amerika zonder visum in bent gekomen. (Al bestond dat x jaar geleden misschien alleen uit een formuliertje dat je in het vliegtuig in moest vullen)

Ik heb toch ook regelmatig visa aan moeten vragen o.a. USA, india, zuid afrika. En zeker bij langer verblijf moest daar ook echt aannemelijk gemaakt worden dat ik geld had om van te leven en van plan was terug te gaan.

Jaina

Jaina

21-05-2015 om 22:29

Dat is discriminatie. Het visum systeem is er een van discriminatie want je nationaliteit bepaald of je een visum nodig hebt. En het toekennen van het visum gebeurd volgens een aantal criteria zoals inkomen, beroep, reden van bezoek... en als je arm bent of nog student bent en jong bent dan werkt dat allemaal tegen je.
Het is nu eenmaal zo. Nederland is er geen uitzondering in. Elk land heeft een visum beleid want in zekere zin discriminatie in de hand werkt.
Echter als je uit rijk westers land komt dan zijn er veel meer poorten voor je geopend en mag je naar veel meer plaatsen toe. Je hebt minder vaak een visum nodig en als je er wel een nodig hebt dan krijg je hem ook eerder. Die landen zijn daar ook niet blij mee dat het systeem oneerlijk is maar mensen uit westerse landen toelaten = geld toelaten dus dat doen ze wel.

Eva

Eva

21-05-2015 om 22:34

Flanagan

" Er is geen wettelijke overeenkomst zoals een trouwacte. Dus heeft die borg geen waarde."

Je hoeft niet getrouwd te zijn om borg voor iemand te kunnen zijn.
Kan ook gewoon contractueel. Dan ben je er toch echt aan gebonden.

Dus teken nooit om borg voor iemand te zijn, want het is een vrijbrief. En zeker als het een vriendje is die misbruik van je kan maken (hoe lief hij ook is). Oké, moet iedereen inschatten, want als je iemand kent kan je een andere afweging maken, maar het is in elk wel een groot risico.

En ik zou zeker vragen waar je allemaal borg voor staat: medische kosten kunnen misschien afgedekt worden door een reisverzekering. Maar wat voor andere risico's zijn er nog meer?

Eva

Eva

21-05-2015 om 22:35

Jaina / Turkije

"Als Nederlander heb je inderdaad geen visum nodig om naar Turkije te gaan. "

Klopt niet. Daar heb je ook een visum voor nodig. Vroeger op de luchthaven te kopen. Moet nu van tevoren via internet. Liep laatst een draadje over.

bieb63

bieb63

21-05-2015 om 23:03

Tja janna

Ik kan mevaag herinneren dat ik e.o.a formuliertje moest invullen IN het vliegtuig. Ik had niets te melden. Nog geen idee van bestemming of duur van het verblijf enz. Er is me geen strobreed in de weg gelegd. Een formaliteit dus.,niets meer dan dar. Ik kon gaan en staan wat ik wilde.

Jaina

Jaina

21-05-2015 om 23:43

Eva

Dat is natuurlijk wel een heel ander soort visum. Ja, officieel heet het wel een visum maar het is niet hetzelfde proces als het aanvragen van een Schengen visum. Dat is een kleine formaliteit wat je via internet kan aanvragen. Kost 10 euro of zo en heb je zo geregeld. Een Schengen visum aanvragen is heel wat gecompliceerder en kost ook meer geld. Er wordt absoluut met twee maten gemeten. Al dan niet terecht.

anno

anno

22-05-2015 om 14:13

geen vakantie

Laat ze lekker daarblijven, niks vakantie. We hebben er hier genoeg. Lopen we ook geen risico dat ze stiekem toch willen blijven. En laten we eerlijk wezen, voor het weer hoeven ze het al helemaal niet te doen.

wat vind je dan bieb?

Moeten we iedereen onbeperkt toelaten? Mag hoor, is je goed recht en ook een mening.

Maar ik ben toch blij dat er bepaalde drempels worden opgeworpen. Dat het dus echt de bedoeling is dat meneer een retourticket boekt en zorgt voor adequate reisverzekering m.i.v. medische kosten. Dat is vereist en vind ik niet oneerlijk. Anders zou iedereen hierheen komen om zich op onze kosten te laten opereren. Kan toch niet de bedoeling zijn of wel?

In Turkije is het medisch toerisme trouwens booming. Maar uiteraard wel tegen betaling.

Bepaalde landen (zoals EU en Amerika) hebben onderling afspraken gemaakt dat je wel op een kort toeristenvisum mag verblijven, maar je mag echt niet zomaar een half jaar in Amerika verblijven hoor. En denk maar niet dat zij daar je medische kosten vergoeden als je onverhoopt in het ziekenhuis komt zonder reisverzekering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.