Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-06-2016 om 09:07
Ik maak mij een beetje zorgen over onze financiele situatie. Mijn dochter wordt bijna 18 en gaat komend schooljaar naar het ROC. Zij zal dan stufi krijgen natuurlijk. Ze is van plan bij haar vriend te gaan wonen, die al een studentenflat heeft maar eigenlijk is dat illegaal. Ze vertelde dat velen dat daar doen en dat er niks van wordt gezegd.
Maar goed, zij krijgt dan stufi op basis van een inwonende student wat rond de 80 euro is. Wij moeten een bijdrage leveren maar hoeveel is dateigenlijk?
Ik snap dat e.e.a. afhankelijk is van je eigen inkomen maar ik vraag me toch af wat anderen betalen aan hun kind ter ondersteuning: hoe veel betaal jij?
Dan komen er natuurlijk ook kosten van de opleiding; vlg. mij zo rond de 1000 euro per jaar schoolgeld en daar komen allerlei materialen bij natuurlijk.
Een ander dingetje vind ik, is dat ik het ook lastig vind om te zeggen dat ze maar een baantje erbij moet zoeken, want ik weet niet of zij het dan trekt met haar studie. Ze gaat de opleiding beveiliging doen, maar ze is nooit zo'n studiehoofd geweest en moet er echt veel energie in steken. En ik wil natuurlijk wel dat zij het haalt.
Hoe doen jullie dat: als je kind een bijbaantje neemt: trek je dat salaris af van jouw bijdrage? Ik zou het idee hebben dat ze dan helemaal geen zin meer heeft om te werken.
Maar goed er komen dus heel wat kosten bij, in plaats van ons thuiswonende meisje op het VMBO, hebben we straks een volwassen dochter die samenwoont en studeert. Maar... we moeten het wel bekostigen en ik zie zo gauw niet hoe we dat moeten doen, want we komen eigenlijk al tijden maar net rond met de huidige kosten. Dus: hoe werkt dat bij jullie; wat draag jij bij, wat zijn de kosten naast schoolgeld, op het ROC aan materialen en zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb?
IK weet trouwens dat zij nu een eigen ziektekostenverzekering af moet sluiten en zorgtoeslag moet aanvragen.
15-06-2016 om 08:10
werken
kan ook in het weekend en leren op de avond. Half acht thuis is wel heel laat. Is de reistijd zolang, zijn er geen vrije ochtenden?
15-06-2016 om 10:16
Half 8 thuis
Wat een bizarre tijd inderdaad. Dat is toch niet vol te houden? Tenminste... als je nog een beetje leven naast school wilt hebben. Voor mijn laatste werk moest ik kwart over 6 van huis en zou ik ook om half 8 thuisgekomen zijn als ik er nog steeds had gezeten, maar ik zat om 5 uur al te knikkebollen in de trein.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.