Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

brendaatje

brendaatje

02-06-2016 om 09:07

bijdrage kind tussen 18 en 21 Help?!

Ik maak mij een beetje zorgen over onze financiele situatie. Mijn dochter wordt bijna 18 en gaat komend schooljaar naar het ROC. Zij zal dan stufi krijgen natuurlijk. Ze is van plan bij haar vriend te gaan wonen, die al een studentenflat heeft maar eigenlijk is dat illegaal. Ze vertelde dat velen dat daar doen en dat er niks van wordt gezegd.
Maar goed, zij krijgt dan stufi op basis van een inwonende student wat rond de 80 euro is. Wij moeten een bijdrage leveren maar hoeveel is dateigenlijk?

Ik snap dat e.e.a. afhankelijk is van je eigen inkomen maar ik vraag me toch af wat anderen betalen aan hun kind ter ondersteuning: hoe veel betaal jij?

Dan komen er natuurlijk ook kosten van de opleiding; vlg. mij zo rond de 1000 euro per jaar schoolgeld en daar komen allerlei materialen bij natuurlijk.

Een ander dingetje vind ik, is dat ik het ook lastig vind om te zeggen dat ze maar een baantje erbij moet zoeken, want ik weet niet of zij het dan trekt met haar studie. Ze gaat de opleiding beveiliging doen, maar ze is nooit zo'n studiehoofd geweest en moet er echt veel energie in steken. En ik wil natuurlijk wel dat zij het haalt.

Hoe doen jullie dat: als je kind een bijbaantje neemt: trek je dat salaris af van jouw bijdrage? Ik zou het idee hebben dat ze dan helemaal geen zin meer heeft om te werken.

Maar goed er komen dus heel wat kosten bij, in plaats van ons thuiswonende meisje op het VMBO, hebben we straks een volwassen dochter die samenwoont en studeert. Maar... we moeten het wel bekostigen en ik zie zo gauw niet hoe we dat moeten doen, want we komen eigenlijk al tijden maar net rond met de huidige kosten. Dus: hoe werkt dat bij jullie; wat draag jij bij, wat zijn de kosten naast schoolgeld, op het ROC aan materialen en zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb?
IK weet trouwens dat zij nu een eigen ziektekostenverzekering af moet sluiten en zorgtoeslag moet aanvragen.


Illegaal.

Als ze normaal de beurs van uitwonend kan aanvragen, dus niet illegaal gaat wonen, krijgt ze meer geld.
Ze wil de deur uit maar heeft 0 inkomsten.
Alleen die 80 euro? Die gaat praktisch op aan de ziektekostenverzekering.
Dus jullie moeten dan alles betalen, kost, inwoning, school. Alleen omdat zij illegaal wil gaan wonen.

Wat je als ouders kunt bijdragen is afhankelijk van je inkomsten, duo heeft een mooie rekensite. Dus je dochter hoeft misschien maar minimaal te lenen als jullie weinig inkomsten hebben. Dan krijgt ze een aanvullende beurs.

En "help" is niet nodig, wat niet gaat, gaat niet zou ik zeggen.

mirreke

mirreke

02-06-2016 om 12:17

Oude info. Want thuiswonend of uitwonend maakt niet uit

Studiefinanciering nieuwe stijl (oftewel het leenstelsel) maakt geen onderscheid tussen uit- of thuiswonend. Dus wat dat betreft hoef je geen zorgen te hebben. Dat is gewoon even hoog. Zie de link onderaan.
Verder moet ze zelf ook zorgtoeslag aanvragen, die krijgt ze ook, dus daarvan betaal je je zorgverzekering, die ze trouwens ook zelf moet regelen als ze 18 wordt.

Verder: je eigen inkomen is ook maatgevend voor wat je als ouders moet bijdragen. Als je een laag inkomen hebt wordt het (deels of volledig) aangevuld door de staat, en dat is een gift. Dus dat deel hoeft ze niet terug te betalen.

Ze krijgt natuurlijk ook een ov-kaart. Dus het valt allemaal nog wel mee. Een baantje? Mijn dochter doet een studie waar ze heel erg druk voor is. Dan is werken ernaast niet mogelijk. Het lijkt mij dat een opleiding (die uiteindelijk als doel heeft je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten) belangrijker is dan een baantje. Als je dochter haar tijd nodig heeft voor de opleiding, zou ik haar zeker niet dwingen een baantje te zoeken. Als later blijkt dat het haar gemakkelijk afgaat, kiest ze er misschien zelf ook gewoon voor wel ernaast te werken.

Over dat illegaal samenwonen. Ja ik ken veel studenten waar dit ook speelt. Dat betekent niet dat je dochter of haar vriend een crimineel is, maar gewoon dat de huidige situatie op de woningmarkt niet is ingespeeld op vele woningzoekenden. In veel gebieden is het voor studenten (in het begin) niet altijd gemakkelijk een kamer te vinden. Ik zou ze voorstellen zich wel in te schrijven als woningzoekende. Wellicht gaat de liefde wel snel uit, en dan moet ze sowieso zelf iets vinden.

https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=245,E=0000000000052585358,K=8740,Sxi=14,Case=obj%2815457%29,ts=OcwDuoNew

Mirreke.

Ik dacht het niet, jou link is voor hbo en uni. Dochter van Brenda gaat mbo doen. Althans, die conclusie trok ik omdat ze nu van het vmbo afkomt en naar het roc gaat.

Jou link is niet voor mbo'ers.

Magalí

Magalí

02-06-2016 om 12:29

Mirreke en Brendaatje

Mirreke: het nieuwe leenstelsel is voor hbo en wo. Het gaat hier om mbo en dan gaat de studiefinanciering nog op de oude manier.

Brendaatje: je dochter kan thuiswonend totaal ongeveer 600 euro krijgen, uitwonend ongeveer 800 euro. Als jouw inkomen zo laag is dag je dochter de volledige aanvullende beurs kan krijgen, dan hoeft ze die niet terug te betalen mits ze binnen 10 jaar haar diploma haalt. Zie hier voor alle bedragen:

https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/bedragen.jsp

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 12:30

Bijbaan/DUO

Ik vind inderdaad dat het kind zelf ook meer verantwoordelijkheid kan gaan dragen, ook financieel. En al helemaal als er een wens is om op jezelf te gaan wonen. Maar dat valt in de praktijk niet altijd mee.

Mijn ervaring, of eigenlijk die van mijn kinderen, is dat het combineren van een MBO-opleiding en een baan niet altijd makkelijk is. De wil is er, maar de mogelijkheden vallen tegen. Tenslotte zit je hele dagen op school en ben je aangewezen op de avonden en het weekend. Er zijn regio's waar dat geen probleem is, hier is dat helaas wel een probleem. Voor vakkenvullen zijn ze te oud, en bij de hamburgergiganten vinden ze een woon-werkafstand van 15 km al te ver.

Eén van de kinderen wilde ook als callcenter medewerker aan de slag omdat dat wel in de avonden en het weekend is. Kat in het bakkie, zou je zeggen! Mispoes. Er gingen 14 dagen training aan vooraf. Doordeweeks, overdag. Niet in de vakantie.

Verder sluit ik me aan bij de andere reacties: DUO berekent keurig wat jullie bijdrage zal zijn. Alleen als je echt een minimum inkomen hebt, komt dat bedrag op nul uit. Check hun site eens

Het kan overigens wel. Ik heb een zelfstandig wonend kind in een goedkoop appartementje (zelfstandige woonruimte) dat MBO doet. Hij heeft volledige studiefinanciering (ik heb te weinig draagkracht, vader is buiten beschouwing gelaten) en aanvullende lening. Hij is zich zeer bewust van het onwenselijke feit dat hij zijn werkzame leven met een schuld begint maar doet een opleiding met toekomstperspectief en durfde daarom wel de gok te wagen. Hiermee leeft hij op bijstandsniveau, maar hij redt het wel.
Als je niet meer thuis woont is de studiefinanciering sowieso ruimer. En wat jullie bijdrage wordt, hangt van je inkomen af.

Helaas heeft mijn kind zijn HBO-dromen voorlopig moeten laten vallen vanwege het geld, maar hij werkt hard op de opleiding om zo snel mogelijk met goede resultaten klaar te zijn, zodat hij snel aan de slag kan, zijn schuld kan afbetalen en wie weet, toch nog kan sparen voor die HBO-opleiding. De motivatie is er, en daarmee ben je al een heel eind, ook al is het momenteel moeilijk (onmogelijk) een bijbaan te vinden zodat hij de lening kan stopzetten. Dat werk komt straks na zijn opleiding wel.

Het betekent: offers brengen. Niet meer lekker shoppen of naar concerten, maar hij heeft daar een goed alternatief voor gevonden (zolang hij geen betaald werk heeft doet hij vrijwilligerswerk voor een concertpodium en festivals - tevens mooi voor zijn CV!). Ik ben heel trots hoe hij ondanks alle belemmeringen (met name financieel) hier toch een weg in heeft gevonden!

Magali

Wederom een correctie, van jou bedragen is 178,- een lening als je geen of te weinig aanvullende beurs krijgt. De bedragen die je dus niet terug hoeft te betalen zijn lager.

brendaatje

brendaatje

02-06-2016 om 12:51

uit of thuis

wonend: moet je bij het aanvragen van de studiefinanciering officieel op een uitwonend adres ingeschreven staan bij de gemeente om je zelf als uitwonend neer te zetten? Of kun je in het geval van mijn dochter je adres bij de ouders laten en toch jezelf als uitwonend opgeven?

Magalí

Magalí

02-06-2016 om 13:13

Wil40

Dat is geen correctie, maar een aanvulling.

Jo

Jo

02-06-2016 om 13:40

Brendaatje

ja, natuurlijk.

Het oude systeem is ook om zeep geholpen door voornamelijk fraudeurs. Zij die nog wel bij ouder(s) wonen maar zich op een ander adres in lieten schrijven. En zelfs al trek je bij de buurman van je ouder(s) in ben je uitwonend en kon/kun je aanspraak maken op uitwonende studie beurs.

Paddington

Paddington

02-06-2016 om 14:02

Als dochter

graag bij haar vriend in wil trekken, dan zal ze moeten beseffen dat daar consequenties aanhangen. Kan ze daar niet ingeschreven worden, dan krijgt ze dus alleen een beurs voor thuiswonenden. In mijn ogen kan er van jullie niet verwacht wordt dat jullie het verschil volledig voor jullie rekening nemen. Tenminste als zij ook de opleiding zou kunnen volgen als ze nog thuis zou wonen, zonder een al te groot (meer dan 1 uur per dag extra reistijd) verschil in reistijd.

Verder zou ik de rekenhulp gebruiken. Dit geeft een duidelijk inzicht van de bijdrage die door jullie wordt verwacht.

Brendaatje

Brendaatje

02-06-2016 om 14:30

en nog een vraag

Als ik die rekenhulp gebruik dan komt daar een bepaald bedrag uit. Ik moet de exacte gegevens van onze inkomens nog opzoeken dus heb ik dat nog niet gedaan. Maar gaan ze er dan van uit dat je daarnaast het schoolgeld en boekengeld en zo ook betaalt?
Of zit dat bij dat bedrag in?

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 14:38

school- en boekengeld

Schoolgeld wordt in termijnen van de studiefinanciering afgehaald, dit zit waarschijnlijk niet in de rekenhulp.

Boekengeld en zo moet je ook zelf betalen. Of van de studiefinanciering betalen, of van een bijbaan, of van de ouders, of een rijke suikeroom of zo. Het scheelt per opleiding hoe duur je uit bent.

Yura

Yura

02-06-2016 om 16:40

Zelf betalen

Als je dochter geen tijd heeft voor een bijbaantje, lijkt het me zeer sterk dat ze wel tijd heeft voor een eigen huishouden. Wat zou je kunnen en willen betalen als ze nog thuis woonde? Dan zou ik dat gewoon blijven betalen, ze vraagt dan een basisbeurs voor uitwonende aan (dacht dat dat inderdaad voor mbo nog gewoon kon) en wat ze tekort komt zorgt ze zelf maar verder voor door bijwerken, bijlenen of vriend bijpassen. Lukt dat niet, dan wacht ze maar even met samen wonen. Het kan toch niet zo zijn dat jullie het samen wonen moeten gaan betalen.

brendaatje

brendaatje

02-06-2016 om 16:46

hortensia

hoe bedoel je dat het schoolgeld in termijn nen van je stufi wordt afgehaald? Is dit iets wat automatisch gebeurt?

Jo

Jo

02-06-2016 om 17:31

@ Brenda

Misschien handig om jezelf op de site van DUO in te lezen.

Weet je zeker dat je de juiste informatie krijgt en zal je ook antwoorden krijgen op vragen die niet eens in je op zijn gekomen.

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 17:52

brendaatje

Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij kun je dat zelf kiezen.

Jo

Jo

02-06-2016 om 18:08

Anwoord op je eerste posting

Mijn zoon wilde in eerste instantie een andere HBO studie volgen dan zijn huidige. Maar de reistijd was gewoon niet haalbaar. Hij heeft toen zelf voor een vergelijkbare (maar net iets andere) studie wat dichterbij gekozen. Reistijd is nu 1,15 uur enkele reis.

Dochter volgt nu een MBO studie op 45 min reisafstand.

Beide kinderen hebben zelf nooit overwogen om op kamers te gaan wonen. Mijn zoon is veel te netjes en zou echt geen keuken/douche/ wc kunnen delen. Mijn dochter heeft een goede vriendin die op kamers is gegaan wegens de reisafstand voor haar studie. En ze heeft van dichtbij gezien wat op jezelf wonen voor extra kosten met zich mee brengt.

Mochten mijn kinderen persé op kamers hebben willen wonen, dan zou ik mij daar niet financieel verantwoordelijk voor hebben gevoeld.

Jouw dochter kan wel grootste plannen hebben, maar beseft waarschijnlijk niet wat de financiële gevolgen zijn van haar wensen.
Ik adviseer je om dit goed met je dochter te bespreken. De voor- en nadelen van thuis- en uitwonend op een rijtje zetten.

Ik (en mijn ex) hebben geen hoog inkomen waardoor mijn kinderen best een leuke bijdrage krijgen van DUO. Mijn dochter had haar eerste echte baantje toen ze bijna 19 was en mijn zoon was 22. Ik heb ze wel aangemoedigd maar nooit gepusht om te gaan werken. Ook met de gedachte dat hun studie ook tijd kost, mijn zoon de zorg over zijn vader heeft en ik ook niet wilde dat ze (zeker in het geval van mijn shop grage dochter) gewend zouden raken aan geld en dit belangrijker zouden vinden dan hun studie. Ieder kent zijn eigen kind het best, dus hoe jij daar over denkt is aan jou.

Op een dak boven hun hoofd, eten, gas/water/licht en het betalen van hun gemeentelijke belastingen na, hebben mijn kinderen al hun andere uitgaven volledig zelf moeten bekostigen.

Maar ja, gezinsomstandigheden zijn voor iedereen anders. Je kunt geen zwart/wit antwoord hier op dit forum verwachten waarmee jij uit de voeten kunt. Hooguit een leidraad. Succes

Jo

Jo

02-06-2016 om 18:14

@ Hortensia

Ja, dat kun je zelf kiezen.

Of in 1x het hele bedrag (in ca. oktober)
Of in termijnen.

Maar nogmaals al die info staat op de DUO site.
Ongetwijfeld zijn er mooie brochures op de markt gebracht.

Voor de juiste info moet je op het juiste adres zijn.

brendaatje

brendaatje

02-06-2016 om 18:40

ik zoek het ook op

maar ik vind het nog best lastig al die sites en toestanden, regels waar je uit moet zien te komen...

Jo

Jo

02-06-2016 om 18:56

nog een tip voor je

Verdiep je ook op tijd in zorgverzekeringen.

Veel keuze. Wat voor jou een geschikte verzekering is hoeft niet persé aan te sluiten op de wensen van een 18 jarige.

Zie vaak dat kinderen op hun 18e bij de zelfde zorgverzekering blijven als hun ouder(s) en dat is niet altijd de goedkoopste in vergelijking met andere gelijkwaardige zorgverzekeringen.

En als 2e tip wil je meegeven dat je niet alles zelf voor je dochter uit moet gaan zoeken. Laat ze dat ook zelf doen. Zij wordt 18 jaar, dus volwassen, daarbij hoort ook deze leerweg.

Triva

Triva

02-06-2016 om 20:05

roc?

ROC is onduidelijk, het maakt namelijk een heel verschil of het een MBO 1, 2, 3 of 4 is.

bieb63

bieb63

02-06-2016 om 20:47

Tja

Als je 18/19 jaar bent, fulltime op het MBO zit én je wilt 'het huis uit' (zonder dat dat noodzakelijk is, school niet ver weg), dan zal hij/zij dus de uitwonende stufi moeten aanvragen. Als ouders dan de schoolkosten betalen, zal en moet je van kind verwachten dat hij/zij de rest financiert door bijbaan. Kan/lukt dat niet, dan zal kind zelf moeten inzien dat 'uit huis' gaan nog even geen optie is. Geen tijd voor bijbaan heeft in die situatie ook te maken, dat kind zelf moet koken, boodschappen doen, wassen, huis op orde enz. Thuis wordt dat grotendeels voor je gedaan en dus meer ruimte voor bijbaan.

brendaatje

brendaatje

03-06-2016 om 11:45

maar bieb

Uitwonend stufi aanvragen terwijl je officieel op het adres van je ouders staat ingeschreven s toch fraude?

Jullie hebben wel gelijk dat als zij ervoor kiest bij haar vriend te gaan wonen zij zelf in financiele nood gaat komen en dat dat de trigger moet zijn waarop zij concludeert dat het dus niet kan.
Maar je wordt als ouder geacht aan te vullen tot wat redelijk is toch? Of wordt een student zelf verantwoordelijk; dus ze krijg een bepaald bedrag en als ze daar niet van kan leven: jammer de bammer?
Want je bent onderhoudsplichtig. Zij verwacht van mij dat ik haar aanvul.

Triva, ze gaat nivo 3 doen. Maakt dat veel uit dan? Ik heb wel eens begrepen dat alleen nivo 1 en 2 anders is.

Jo; even nieuwsgierig: wat bedoelde jij met dat jouw zoon de zorg voor zijn vader heeft: of was dat een schrijffout?

Brenda

Je bent onderhoudsplichtig, dat houdt gelukkig niet in dat mijn kind in een villa in het Gooi kan gaan wonen en ik de hypotheek moet betalen.
Hoeveel heeft je dochter nodig?
Laten we zeggen die 800 euro van Duo. Hoe meer jullie bijdragen des te minder schuld.

Als jullie geen bijdrage kunnen leveren, moet ze óf werken óf meer lenen.

Of ze moet genoeg hebben aan de basisbeurs en aanvullend. Dan nog wel netjes een diploma halen, anders moet ze alles terugbetalen. Ook haar "gratis" OV. Is ook 1800 euro per jaar.

bieb63

bieb63

03-06-2016 om 15:22

dat is waar het om draait

Als je uit huis wil tijdens je ft MBO, dan zal dat extra kosten met zich meebrengen. Voor een deel is er een tegemoetkoming van DUO, maar.... dan moet ze wel officieel uit huis zijn. Woont ze thuis, maar geeft een ander adres op is het fraude. Woont ze uit huis, maar wil dat niet officieel, dan is er ook geen tegemoetkoming. Dat is vrij simpel.
Los daarvan: uit huis wonen zal altijd duurder zijn (ondanks tegemoetkoming DUO). En die extra kosten zullen kind en ouders zelf moeten bijdragen. En daar komt bij, zoals ik eerder al zei, dat uit huis wonen ook minder 'luxe' is, in die zin dat je meer tijd kwijt bent aan 'huishouden' in de ruime zin van het woord én dus minder tijd voor bijbaan.
Als je als ouder flink in de slappe was zit en je kind hierin wilt financieren, prima. Maar als je dat geld niet echt hebt, dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden en consequenties overzien moeten worden.

Triva

Triva

03-06-2016 om 15:48

klopt

Daarom vroeg ik of het 1, 2, 3 of was.

Mijn kind krijgt geen cent extra van mij als het uitwonend gaat zitten zijn terwijl dat niet hoeft. Daar zal hij dus voor moeten gaan lenen. Ik denk dat jouw kind nog van een kouwe kermis thuis gaat komen: koken, huishouden en dan nog erbij werken want hoezo zou je niet kunnen werken: op zaterdag kun je zo 3 uur postlopen en op zondag kun je ook werken en dan heb je de vakanties nog.

Ik denk alleen dat het uitwonend zijn niet zo heel duur in verhouding is want die vriend betaalt al huur toch? Dan zal de huur gedeeld door twee niet zo heel hoog zijn.

Alicia

Alicia

03-06-2016 om 16:50

alleen huur?

Ze zal ook de helft van de electriciteit, water, kabel-tv, gas, verzekeringen, eten en andere vaste lasten moeten betalen, neem ik aan.

Triva

Triva

03-06-2016 om 18:22

maar alicia

Het is altijd stukken goedkoper dan dat ze zelf een kamer huurt toch?

Alicia

Alicia

04-06-2016 om 08:21

tuurlijk

Maar duurder dan thuis blijven wonen.

Sawo

Sawo

04-06-2016 om 13:52

uitwonend

Wij betalen iets meer dan gevraagd wordt door DUO. Maar ik zou zeker niet de kosten van uitwonend gaan betalen als er geen aanleiding voor is. Koop het boekje van NIBUD, vraag je dochter de berekeningen op te schrijven, laat haar contact opnemen met DUO voor jullie draagkrachtberekening en vraag haar hoe ze het financieel gaat regelen. Zij wil het huis uit dus laat haar dan ook voorrekenen hoe ze dit denkt te gaan betalen. Als ouder hoef je alleen redelijke kosten te betalen zoals collegegeld en boeken.

succes
saar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.