Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bieblezer

Bieblezer

07-10-2015 om 15:19

Bibliotheeklogica


Juno

Juno

07-10-2015 om 21:03

Nou

Toen ik een jaar of veertien, vijftien was verslond ik Jan Wolkers en allerlei detectives. Mooi niet dat ik die bij de bieb kon lenen. Ik snap dat ze betalende bezoekers willen, maar soms willen of moeten kinderen andere boeken. Mijn kind van net 13 moet voor school De jongen in de gestreepte pyjama lezen. Die staat echt niet op de kinderafdeling.

Thomas

Thomas

07-10-2015 om 21:25

Kinderpas

Een kinderpas is (hier in Amsterdam) gratis voor kinderen tot en met 18 jaar. Natuurlijk kunnen daar volwassen boeken op geleend worden. Dat zou wat zijn als dat niet kan. Wij hebben vier gratis kinderpassen voor ons achten: zes kinderen en twee volwassenen. We komen er altijd wel uit, maar we hebben de inlever- en meteenleentruc weleens toegepast.

Dieuwke

Dieuwke

07-10-2015 om 21:50

Jeugdpas

Hier is de jeugdpas tot 18 jaar. Niet gratis, wel goedkoop (10 euro, geloof ik). Tot en met 12 jaar mag je alleen van de kinderafdeling lenen (uitzonderingen zijn mogelijk), vanaf 13 mag je alles lenen. Het is dus de enige pas die we hebben.

De regels zijn hier duidelijk. 3 weken lenen, max 2 keer verlengen. Als je het aardig vraagt is er een hoop mogelijk, maar niet alles. Als 'n boek gereserveerd is kan verlengen niet, en ook nieuwe boeken mag je niet verlengen.

Inmiddels zijn we allemaal over op de ereader, dus lenen we bijna alleen nog maar boeken via de website. Toevallig was zoon laatst in de bieb voor 'n (fysiek) boek voor school... was wel binnen, maar waarschijnlijk in de verkeerde kast. Daar heb je dus helemaal niks aan. Dat is het voordeel van eboeken, ze zijn nooit kwijt of uitgeleend, ze kunnen niet te laat terug en je kan ze eindeloos verlengen

bieb63

bieb63

07-10-2015 om 21:56

bieblezer, omdat...

(en geheel eens met theekopje) de bieb bedoeld is voor abonnees, die allemaal de kans moeten hebben een boek te lezen, en zeker de populaire/bekende boeken. Ze gaan uit van een redelijke termijn (en 2x 6 weken lijkt mij zeer redelijk, en als je niet veel/snel leest, dan moet je er ook niet tig meenemen lijkt mij). Als je ongelimiteerd een boek kunt houden (telkens verlengen), dan kan je dat goede/mooie/hippe/geliefde/nieuwe/populaire boek aan heel je vriendenkring uit lezen, ook al zijn zij geen abonnee, of als ze dat wel zijn niet op hun beurt willen wachten tot het boek weer beschikbaar is. Daarom. Daarom zijn er regels. En ja, die kun je omzeilen door een extra rondje (waar je geen zin in hebt), maar feitelijk is dat ook niet de bedoeling. Zoals jij je het voorstelt zouden er weinig boeken meer in de bieb staan. Gewoon ongelimiteerd verlengen, in je kast zetten en iedereen mee laten genieten. Zo werkt dat niet en zo kan dat niet.

bieb63

bieb63

07-10-2015 om 22:01

nog wat anders

Ik ben super blij dat er bibliotheken bestaan. Ik lees veel en graag. Hoe zou ik dat moeten doen zonder een bieb? Zou mij duizenden euro's per jaar kosten als ik alles moet kopen wat ik lees in een jaar. Nu ben ik voor 30 a 40 euro per jaar klaar. Soms even wat geduld hebben én me aan de spelregels houden. Nou prima. Als iedereen zo denkt als bieblezer, dan zouden er al snel geen biebs meer bestaan.

dc

dc

08-10-2015 om 08:13

blij met hier in engeland

De bibliotheek is gratis.

Je kunt een boek bij een vestiging lenen en bij een andere terug inleveren.

Ik geloof dat ik een boek iets van 3 maanden kan lenen. Als je hem langer wilt ga je even naar de balie en resetten ze het (tenzij het gereserveert is). Met een glimlach, nooit iets anders meegemaakt.

Als je een boek kwijt bent, en je wil ervoor betalen, verlengen ze hem voor nog 3 maanden, want je vind hem vast wel terug!

We mogen op ieders pas alle soorten boeken uitlenen, maar bij graphische romans wordt wel gewaarschuwd dat het volwassenen is.

En ik geloof dat iedereen de bibliotheek gebruikt.

Coulance

Ik snap bieblezer wel hoor. Natuurlijk moet ze zich aan de regels houden, natuurlijk is het haar eigen schuld dat ze het boek te snel verlengd heeft enz. enz.

Maar een beetje coulance bij een biebmedewerker is wel zo prettig. Ik begrijp dat het boek een dag "achter" moet liggen en dat het dan weer geleend mag worden? Dat klinkt niet alsof het gewoon op de plank gezet wordt. Dus het argument dat andere lezers ook de kans moeten krijgen is in dit geval te betwisten.

Het lijkt me echt een geval van bureaucratie: dit zijn de regels en die zijn voor iedereen. Kan me voorstellen dat je erdoor geïrriteerd raakt.

Yaron

Yaron

08-10-2015 om 20:47

bieb

Ik dacht dat de abonnementen bij alle bibliotheken hetzelfde waren, maar dat is dus niet zo. Hier kinderpassen, want voor onszelf kopen we liever af en toe een boek. Verlengen kost hier al 30 cent per boek, dus wij rijden elke drie weken naar de bieb 15 kilometer verderop, want het telt nogal op met ongeveer 25 boeken per keer. Als één van de kinderen een boek nog een keer mee wil, dan zetten we het op de pas van broer of zus. Onze oudste van 13 kan wel van de volwassenafdeling lenen, maar de jongere kinderen niet. Maar ik vind dat na 2 keer het boek wel bij de bieb kan blijven, dan hebben ze genoeg tijd gehad om het te lezen of bekijken en anders lenen ze het later nog maar eens.

EBooks

EBooks zijn nooit uitgeleend, maar er is een ander nadeel aan. Ik mag er 3 lenen en die blijven er 4 weken op mijn ereader actief. Daarna kan ik ze weer verlengen. Maar ik kan ze niet binnen 4 weken weer "inleveren". Pas als ze na 4 weken vervallen, kan ik weer nieuwe lenen. Als ik een paar dunne en een paar oninteressante boeken leen, moet ik al snel weer papieren boeken pakken.

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 09:02

uitgebreide reactie

Al die verschillen tussen bibliotheken heb ik nooit begrepen.

* Reserveren gratis? Allang niet meer hier omdat ze er gek van werden dat mensen gingen reserveren en die boeken dan niet op kwamen halen.

* Dat mijn zonen allebei een keer het boek nog nodig hadden was één keer dus door die fout van verlengen. Zoon dacht dat hij 12 wk had maar het waren er opeens maar 7. Een beetje coulance is dan dus blijkbaar te veel gevraagd maar in dit geval dus maar bij 1 biebmedewerker. In eerdere gevallen was er niets aan de hand. Deze mevr was mij ook onbekend.

* Iemand zei dat je niet 'eindeloos mag verlengen', dat snap ik. Het is gewon toevalligerwijs een paar keer voorgekomen in een paar maanden tijd. Die boeken waren stuk voor stuk in onze gemeente op minstens 3/4 andere plekken te verkrijgen, meerdere boeken dus. Waarom het dan altijd moet worden uitgetrokken hier tot 'waarom dan niet een heel jaar' is mij een raadsel. Bieb63 zei het ook maar zo trek je het in het absurde. Ik betaal een stuk meer dan jij per jaar en het is mij een raadsel waarom er al snel geen bibliotheken meer zouden bestaan als ze een boek eens nóg een keer verlengen. Leg dat eens uit want je kúnt gewoon het boek de dag erna weer ophalen en voor 12 wk in je kast zetten maar blijkbaar doet niemand dat in die mate dat de bibliotheken niet meer zouden bestaan. Houd het eens gewoon bij de feiten. Ik hoef dat boek niet in mijn kast en ik wil het boek helemaal niet kopen. Slechte manier van discussiëren.

* Boek niet nog eens mogen reserveren is hier niet aan de orde, dat levert ze lekker weer 50 ct op. Het interesseert ze echt niet als ik wél het hele jaar een boek in de kast zou willen hebben. Het moet dan alleen één nachtje logeren in de bieb en nee dan kan niemand anders het lenen want het komt vlak voor sluitingstijd in de kast.

* Kinderen mogen met hun gratis abo (overigens hier tot 14 jaar, niet tot 18 jaar) alles lenen, daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Hoezo bibliotheekonlogica? De overheid betaald toch mee aan dat abo en kinderen van bijna 14 zitten soms gewoon in VWO3! Dan heb je weinig aan kinderboeken.

* Ik zou dus, als ik dat zou willen, een boek niet kunnen inleveren en meteen lenen op naam van kind want dat boek verdwijnt in een hokje en dat gaan ze dus niet voor je pakken. Als ze dat wel doen is het dus precies hetzelfde als wat deze mevrouw niet wilde doen.

* In dit geval had ik gewoon wat coulance verwacht omdat hun computersysteem gewoon niet handig werkt. Ik kan hun pagina niet helemaal zien tot onderaan en dat gaat ook mis bij boeken die op mijn verlanglijstje staan. Ik kon dus ook niet zien dat er nog een pagina 2 was met boeken maar ze bleek het niet te begrijpen want ze bleef maar vragen hoe je 'per ongeluk' een boek kan verlengen.

* Het argument dat ook anderen het boek kunnen lenen vind ik toch lastig. Je kunt een populair boek gewoon reserveren, dat moet ik ook. Ik mag 25 gratis boeken en 10 leengeldboeken tegelijkertijd op mijn pas hebben en als ik zou willen mag ik die dus 12 wk houden. Ik mag ook elke dag 25 boeken gratis lenen en 's avonds weer terugbrengen en weer 25 boeken gratis lenen. 25 boeken terugbrengen en de dag erna weer lenen is geen probleem maar één boek meteen weer terug willen en een beetje coulance is teveel gevraagd? Let wel: dit was de eerste keer dus dat het een probleem was, de andere medewerkers deden het zonder gezeur.

* DC: wij kunnen boeken ook bij de ene vestiging lenen en bij de andere inleveren, geen enkel probleem. Was heel handig omdat ik woon in plaats X en mijn zoon twee keer per week trainde in plaats Y naast een bibliotheek. Wel vreemd dat bij jou de bibliotheken nog bestaan terwijl Bieb63 beweert dat als je opnieuw zou kunnen verlengen de bibliotheken zouden omvallen!

* Yaron: in dit geval was het een verrassing voor mijn zoon dat het boek ineens weg moest, hij dacht nog een maand te hebben. Hij moest het lezen voor school en moest er nog een verslag van maken.

* Moedermop: ik heb me nog niet verdiept in het Ebooksysteem maar ik kan mij niet voorstellen dat het bij ons zo werkt: vier weken met 3 boeken en je mag niets anders lenen lijkt mij ook niet erg handig!

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 09:05

Ebooks

Ebooks mag je max 21 dg lenen en waarschijnlijk dan ook nog een keer verlengen. Verder staat er het volgende:

Je mag op dit moment maximaal 10 e-booktitels tegelijk op je boekenplank hebben staan. Ieder e-booktitel telt voor 1 e-book. Het is mogelijk dat je ervoor gekozen hebt 1 of meerdere e-bookstitels te kunnen lezen in verschillende formaten (e-reader, laptop/pc, tablet of smartphone). In dat geval kan het kloppen dat je meer dan 10 e-books op je boekenplank ziet staan.

De reden dat er slechts 10 e-bookstitels op je boekenplank mogen staan is dat wij afspraken hebben gemaakt met uitgevers: we betalen hen voor elk boek dat op de boekenplank wordt gezet. Ervaringen uit het verleden (bijvoorbeeld met de VakantieBieb) hebben geleerd dat er vaak veel boeken op de boekenplank worden gezet die vervolgens niet gelezen worden. Om dit binnen de perken te houden is ervoor gekozen om de boekenplank niet oneindig te laten zijn.

Er wordt gewerkt aan een previewmogelijkheid zodat je boeken ook kunt inzien voordat je ze daadwerkelijk op je boekenplank zet.

Noet

Noet

09-10-2015 om 09:11

reserveren

ga ik toch echt niet doen voor 1,50 per boek.
Als je hier 2x verlengd hebt en het boek dus 9 weken thuis hebt gehad moet het terug en dan mag je het een maand niet lenen. Ook niet als er nog een ander exemplaar van dezelfde titel is, die krijg je ook niet mee.

En lenen bij het ene filiaal en inleveren bij het andere filiaal kost hier 1 euro per boek. Doe je dus ook niet zo snel.

Als je boeken in 12 weken niet uit hebt is het blijkbaar niet belangrijk genoeg geweest of heb je te veel boeken meegenomen.

Het geval van je zoon is iets anders, maar na 6 weken moet je een boek toch uit kunnen hebben en dat verslag geschreven.

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 09:15

Tenslotte

Het kwam dus geheel toevallig een paar keer voor binnen een paar maanden en aangezien ik de eerste keren geen problemen had met mijn verzoek verbaasde ik mij nu over deze 'regels zijn regelsmethode', vooral ook omdat ze dacht dat ik dit met een goedkoop abonnement wilde doen om mezelf geld te besparen (2x3 wk ipv 2x6 wk maar dat was dus absoluut niet zo).

Dat het geen normale bezigheid is zou duidelijk moeten zijn, ik weet nu ook hoe ik het probleem in het systeem met verlengen moet omzeilen en de kans dat ik weer eens op vakantie ga zonder tijd te krijgen om een paar boeken te lezen is erg klein en dan nog: dan breng ik ze gewoon terug. Zo moeilijk is dat niet maar ik verbaasde mij dus dat het opeens zo'n probleem is als een boek niet gereserveerd is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-10-2015 om 09:33

Bieblezer

"Al die verschillen tussen bibliotheken heb ik nooit begrepen."

Maar dat is toch heel logisch? Ieder bibliotheek kan een andere eigenaar hebben en wordt op een andere manier gefinancierd. Een identieke werkwijze zou alleen mogelijk zijn als er een fusie gaat komen tussen alle bibliotheken in Nederland of als ze allemaal onder rechtstreekse aansturing van de rijksoverheid zouden vallen. En dat willen we in Nederland helemaal niet.

Maar voor wie zijn die verschillen nou eigenlijk een probleem? De meeste mensen komen gewoon bij 1 bieb en kunnen prima leven met de werkwijze daar. Volgens mij benoem je dit alleen als een probleem omdat je ziet dat je bij sommige andere bibliotheken bepaalde voordelen hebt die je bij jou niet hebt. Maar stel he, dat er 1 uniforme lijn voor heel Nederland zou zijn, dan betekent dit natuurlijk niet dat jij dan beter af bent. Integendeel waarschijnlijk. En horkerige medewerkers kun je overal treffen.

"Boek niet nog eens mogen reserveren is hier niet aan de orde, dat levert ze lekker weer 50 ct op"
Maar heb je wel eens nagedacht over de financiering van bibliotheken? Denk je dat er mensen rijk worden van een bieb? Dat de medewerkers daar veel verdienen ofzo? Een bieb heeft geld nodig (zonder geld geen boeken) en dat geld moet ergens vandaan komen. Uit subsidies, uit abonnementen, uit verkoop van oude boeken of wat dan ook maar. De ene bieb probeert extra inkomsten te genereren door mensen te laten voor reserveren, de ander kiest weer voor een heel hoge boete bij te laat inleveren. En een derde kan het gebouw soms verhuren en kan daardoor inkomsten genereren.

four

four

09-10-2015 om 09:46

op een andere kaart zetten

Bieblezer:

* Ik zou dus, als ik dat zou willen, een boek niet kunnen inleveren en meteen lenen op naam van kind want dat boek verdwijnt in een hokje en dat gaan ze dus niet voor je pakken. Als ze dat wel doen is het dus precies hetzelfde als wat deze mevrouw niet wilde doen.

--> Ik heb dat hier uitgeprobeerd, als je het boek niet inlevert, maar direct op de andere kaart zet (opnieuw lenen dus op een andere pas), dan verdwijnt heb boek hier in elk geval van de kaart waarop je het oorspronkelijk hebt geleend. Zo kun je vermijden dat een boek verdwijnt in een hokje en het zonder hulp van personeel op een andere pas zetten.

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 10:05

ijsvogeltje

Je hebt het helemaal mis.

" Volgens mij benoem je dit alleen als een probleem omdat je ziet dat je bij sommige andere bibliotheken bepaalde voordelen hebt die je bij jou niet hebt. Maar stel he, dat er 1 uniforme lijn voor heel Nederland zou zijn, dan betekent dit natuurlijk niet dat jij dan beter af bent. Integendeel waarschijnlijk. En horkerige medewerkers kun je overal treffen. "

Beter lezen: volgens mij zijn er hier juist heel veel mensen die veel slechtere voorwaarden hebben dan ik. Lijkt me niet zo heel moeilijk uit de tekst te halen. Kinderen mogen hier alles lenen, je kunt net zo vaak een boek lenen als je wil, reserveren mag ook als je het boek nog hebt en ga zo maar door.

'"Boek niet nog eens mogen reserveren is hier niet aan de orde, dat levert ze lekker weer 50 ct op"
Maar heb je wel eens nagedacht over de financiering van bibliotheken? Denk je dat er mensen rijk worden van een bieb? Dat de medewerkers daar veel verdienen ofzo? Een bieb heeft geld nodig (zonder geld geen boeken) en dat geld moet ergens vandaan komen. Uit subsidies, uit abonnementen, uit verkoop van oude boeken of wat dan ook maar. De ene bieb probeert extra inkomsten te genereren door mensen te laten voor reserveren, de ander kiest weer voor een heel hoge boete bij te laat inleveren. En een derde kan het gebouw soms verhuren en kan daardoor inkomsten genereren."

Ook hier sla je de plank mis. Dat was een reactie op diegene die zei dat ze een boek niet nog eens mag reserveren. Vind ik een gemiste kans van de bibliotheek. Dat ze niet willen dat je een boek het hele jaar op jouw boekenplank zet snap ik maar volgens mij is er niemand die dat wil. Ik heb er geen probleem mee dat ik 50 cent betaal voor reservering en bovenal begrijp ik hoe de financiering van bibliotheken werkt en snap ik niet dat andere bibliotheken de reservering nog gratis doen, het is best wel een werk, zeker zoals hier omdat boeken van een andere vestiging moeten komen. Waarom zou dat gratis moeten zijn en waarom denk je dat ik dat zou willen? Mijn punt was vooral: als bibliotheken het wel toestaan dat je een boek nog eens kan reserveren kunnen ze daar geld mee verdienen.

Ik ben niet voor niets het duurste abo aangegaan terwijl ik helemaal niet zo veel leen. Ik wil de bibliotheek best steunen. Ik wil alleen geen gedoe met verlengen en extra betalen maar ik had een klein beetje coulance verwacht in mijn geschetste probleem. Dat kreeg ik een paar keer wel en nu niet. Ik heb gevraagd waarom maar ik ben nog niet overtuigd van de reden. Wel weet ik dat het hier nog amper voorkomt.

molly

molly

09-10-2015 om 10:15

nog een reden

Er is nog een reden waarom je niet eindeloos kunt verlengen. Je kunt tegenwoordig online verlengen. Als je geen zin of tijd hebt om naar de bieb te gaan om het boek fysiek in te leveren, kun je steeds online verlengen. Kun je dat eindeloos doen, dan is er een kans dat sommige boeken eindeloos bij iemand in huis blijven liggen. Dan kun je zeggen dat het boek niet gereserveerd is maar er zijn genoeg mensen die langs de kasten lopen en zo hun boeken uitzoeken ipv bestsellerlijstjes, dwdd, libelle oid langs te gaan en naar aanleiding dan daarvan reserveren.
En persoonlijk vind ik wel dat als je een boek langer dan 3 maanden thuis wil houden je beter het boek kunt kopen. Maar dat is persoonlijk, he?

mirreke

mirreke

09-10-2015 om 11:01

Mooi dc

helemaal eens dat bibliotheken (en musea trouwens, dat is toch ook gratis in het VK?) gratis moeten zijn. Mensen moeten cultuur en geestelijke voeding tot zich kunnen nemen als en hoe ze dat willen.

Zo zou ik het hier ook wel willen... Gelukkig is het voor jeugd nog wel gratis... Maar mijn dochter gaat prompt niet meer lenen nu ze achtien is, want de biebpas kost nu bijna 40 euro! Ik geloof wel weer korting met studentenpas trouwens, maar toch... Ook nog geld betalen per boek...

Ik koop zelf veel e-books via Amazon, Engels meestal, en ik ben dan zeker niet meer kwijt dan 40 euro per jaar. Veel e-books op Amazon zijn gratis. Er zijn veel acties ook, waarbij een nieuw boek in de beginperiode gratis of zeer goedkoop wordt aangeboden.
Nederlandse e-books vind ik belachelijk duur...!

bieb63

bieb63

09-10-2015 om 14:34

Bieblezer

"Bieb63 zei het ook maar zo trek je het in het absurde. Ik betaal een stuk meer dan jij per jaar en het is mij een raadsel waarom er al snel geen bibliotheken meer zouden bestaan als ze een boek eens nóg een keer verlengen. Leg dat eens uit want je kúnt gewoon het boek de dag erna weer ophalen en voor 12 wk in je kast zetten maar blijkbaar doet niemand dat in die mate dat de bibliotheken niet meer zouden bestaan. Houd het eens gewoon bij de feiten. Ik hoef dat boek niet in mijn kast en ik wil het boek helemaal niet kopen. Slechte manier van discussiëren."
Als mensen onbeperkt kunnen verlengen, dan kunnen al die boeken ook 'uitgeleend' worden aan vrienden/kennissen die geen lid zijn. Zo simpel is dat en daarom zijn er regels. Coulance is leuk, maar is geen regel. En waar is de grens?

biebke

biebke

09-10-2015 om 16:05

gewoon opzeggen...

en illegaal downloaden voor je e-reader, kan je zo lang lezen als je wilt.
Wel met pijn in mijn hart, want ik vind dat je voorzieningen als een bieb moet behouden, maar ik heb het gedaan. De bieb in mijn plattelandsgemeente werd zo uitgekleed dat ik er bijna niets meer kon vinden. Als ik wat aanvroeg uit een andere bieb werd dit gewoon niet uitgeleverd en het abonnement werd steeds maar duurder en de service slechter en duurder. Voor het uitgespaarde abonnementsgeld heb ik een reader aangeschaft, lees illegaal en sommige boeken schaf ik aan. Ik denk dat de plaatselijke boekhandel het beter gekregen heeft en het behoud daarvan is me ook wat waard.

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 16:15

Molly en bieb63

Ik vraag helemaal niet om eindeloos verlengen per computer. Ik ga keurig langs, leg het uit en vraag om een beetje coulance als niemand het boek gereserveerd heeft. Ook jij trekt het te ver door.

Verder snap ik niet waarom ik het boek zou moeten kopen. Ik lees boeken maar 1x dus nee ik heb totaal geen belang bij gekochte boeken en het kwam door diverse oorzaken een paar keer voor. Ik zou niet eens een boekenkast voor boeken willen in mijn huis.

Het gaat mij om nóg een keer verlengen, zoals hierboven staat niet thuis achter je pc maar gewoon netjes naar de bieb en het vragen. Dat doe je niet met een stapel van 25 boeken dus wederom trek je het in het absurde. Als ik het zou willen zou ik dus 25 boeken het hele jaar in huis kunnen hebben maar ik moet ze om de 12 wk inleveren en de volgende dag weer halen. Niemand die daar een haan naar kraait maar daar ging het dus niet om.

Verder voorkom je niet dat je aan vrienden en kennissen kan uitlenen want nu kun je dus ook 12 wk lenen en heel wat mensen kun je dan het boek laten lezen en sowieso kun je met die 25 heel wat vrienden en kennissen van boeken voorzien.

Lezer

Lezer

09-10-2015 om 16:30

Bieb opgezegd

Ik heb de bieb opgezegd. Kostte me veel te veel. Dochters zijn 13 en 15 en lenen dezelfde soort boeken als dat ik lees. Literaire thrillers. En zij lenen gratis...Over 5 jaar zie ik wel weer..

bieb63

bieb63

09-10-2015 om 16:52

Lezer

En dus wordt op jouw manier die bieb er niet beter op....... Ze kunnen niet voortbestaan op lucht.

vlinder72

vlinder72

09-10-2015 om 17:07

Bibliotheken sluiten

Bij ons in de stad sluiten bibliotheken en is er minder geld beschikbaar om nieuwe boeken te kopen. Ik vind het juist prettig om te zoeken tussen de recente boeken en een titel te pakken van een schrijver die ik wel ken maar waarvan ik niet wist dat er al een nieuw boek was. Als iedereen steeds maar opnieuw mag lenen dan staan recente boeken nooit in de boekenkasten.

En wees nou eerlijk. Een boek moet je uit kunnen lezen in 12 weken.

Bieblezer

Bieblezer

09-10-2015 om 17:14

daar gaan we weer vlinder

Al meerdere malen heb ik gezegd dat het om iets gaat wat haast niet voorkomt en dat ik, als ik dat zou willen, 25 boeken 12 weken thuis kan houden. Dat mag gewoon en dan kun jij die 25 ook niet lezen.

Hier ging het om boeken waar er meerdere van zijn in onze gemeente met wel vier bibliotheken en het is logisch dat jij met jouw methode de zeer populaire boeken niet vaak zult tegenkomen, ook niet als die paar keer per jaar iemand netjes vraagt om een verlenging.

Verder heb ik nooit gezegd dat ik een boek niet kan uitlezen binnen 12 wk maar dat ik, door omstandigheden, graag het boek nog eens wil lenen en dat niet wil doen door het 's avonds weg te brengen en 's ochtends weer op te halen. Iets wat volkomen legaal is.

Maar eigenlijk zou ik niet meer moeten reageren als jullie de plank weer misslaan met het uit zijn verband trekken en opblazen van de situatie.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-10-2015 om 18:45

Je zegt dat ze er eerst geen moeite mee hadden

In een van je andere reacties schrijf je dat het eerst niet zo'n probleem was om je een boek langer dan 12 weken te laten houden. Kan het zijn dat een medewerker je "leenhistorie" heeft gezien en dacht: Daar heb je die dame weer die altijd zo lang boeken vasthoudt?

Zelf was ik zo iemand die graag langs de planken grasduinde. Het was fijn als er titels tussen stonden van boeken die nog niet zo lang geleden zijn uitgekomen en/of behoorlijk populair zijn. Bepaalde boeken waren heel moeilijk te krijgen want altijd bezet. Zulke boeken las ik dus gewoon niet want ik had niet genoeg geld om alles maar te kopen. Ik spreek van vóór de tijd van marktplaats.nl. Dat ik in de verleden tijd schrijf, is omdat ik nu in het buitenland woon en dus nooit meer bij een Nederlandse bibliotheek kom. Waar ik woon is een bibliotheek met weinig keus maar wel heel erg goedkoop. De enige sanctie is dat als je een boek te laat inlevert, je het gelijke aantal dagen niets meer mag lenen. Dus één dag te laat, één dag niets meer mogen lenen. Een week te laat, een week niets meer mogen lenen. Reken maar dat het werkt. Zouden ze met auto's ook moeten doen. Snelheidsovertreding? Geen boete maar het aantal te hard gereden kilometers omzetten in een bepaalde periode wielklem. Maar dit off topic.

Bieblezer

Bieblezer

11-10-2015 om 19:46

Nee

Nee, dat heeft er niets mee te maken want ik vraag het eerst en pas als ze toestemmen krijgen ze mijn kaart. Daarvoor is die niet nodig. Verder zag ze later niet eens dat ik het duurste abo had en raadde ze mij dat abo aan.

Als je een populair of net uitgekomen boek wil kun je dat reserveren, dat is dus óf gratis óf kost ongeveer 50 cent.

Yvonne

Yvonne

11-10-2015 om 23:01

pas zoon?

Heeft je zoon geen eigen pas? Kinderen tot 18 zijn toch gratis lid van de bieb. Dan had je het daarna op zijn pas kunnen lenen.

Bieblezer

Bieblezer

12-10-2015 om 09:04

nee

Ook daar verschillen bibliotheken in, hier is het feest al met 14 jaar afgelopen. Het had ook geen zin gehad want het is ook niet de bedoeling dat je een boek inlevert en meteen weer terug vraagt voor iemand anders want dat geeft blijkbaar hetzelfde probleem als wat ik had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.