Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

13-11-2016 om 16:00

Aanrijding; hoe verhaal je de schade?

Ik heb een aanrijding gehad met mijn auto op de snelweg. Ik was op de linkerbaan aan het inhalen, toen de auto die ik op dat moment inhaalde opeens mijn kant op kwam. Hij heeft me geraakt, maar gelukkig waren we beiden in staat ons stuur recht te houden en door te rijden.
Ik ben voor hem/haar gaan rijden, snelheid verminderd en hij/zij volgde (tenslotte moet je ergens op een veilige plek gegevens uitwisselen) maar toen ik duidelijk aangaf dat ik ging afslaan, reed die ander door. Gelukkig had ik rekening gehouden met die mogelijkheid en heb ik bewust gekeken naar het kenteken.
Eenmaal thuis leek de (blik)schade mee te vallen, maar het spuiten van krassen e.d. is altijd duurder dan je denkt. Dus wat nu..? Gegoogled, gebeld met de politie, blijkt dat ik persoonlijk aangifte moet komen doen. Want doorrijden na een aanrijding is een misdrijf. Ik heb al een afspraak op het politieburo ergens volgende week.

Maar wat nu? Ik heb het kenteken, maar ik kan natuurlijk niks bewijzen.. en tegen de tijd dat ik aangifte heb kunnen doen, kan die ander zijn/haar auto allang hersteld hebben.. Heeft iemand ooit zoiets bij de hand gehad? Onze auto ziet er nog goed uit, maar is wel oud (> 10 jaar). Schade-herstel op eigen kosten is t niet (meer) waard, dus ik wil wel graag van te voren weten dat de verzekering van die ander betaald.


Triva

Triva

13-11-2016 om 16:27

oef balen

Vreemd dat de politie jouw verhaal nu niet wil opnemen want dan hadden ze die persoon toch meteen nu kunnen oppakken en dan aan de hand van de schade bewijzen?

Goed dat je het kenteken had maar nog een kenteken van eventuele getuigen was nog beter geweest...

Triva

Triva

13-11-2016 om 16:32

verder

zou ik toch nog eens de politie bellen en vragen of er nu niet meteen iets kan worden gedaan want dit soort dingen kunnen niet wachten tot je een afspraak hebt om aangifte te doen mijns inziens: https://letsel.info/doorgereden-na-aanrijding-schade-vergoed/

Miekemieke

Miekemieke

13-11-2016 om 16:37

Als het de moeite waard is?

Persoonlijk vind ik krassen op een oude auto geen punt. Bij zo'n oude auto wordt het ook vaak niet mooi, de lak is al oud je krijgt nooit meer dezelfde kleur en dan wordt het al snel armoedig. Er bestaan een soort van stiftjes waarmee je krassen minder opvallend kunt maken.
Die ander zal wel niet verzekerd zijn anders had hij wel achter je aan gereden. Dus daar zou ik niet op rekenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-11-2016 om 16:51

Miekemieke

Ik reed vroeger in auto's van 15+ jaar oud (fiscale voordelen) en die kunnen wel degelijk netjes gerepareerd worden. Het gaat niet altijd in een keer goed, maar dat moet je niet accepteren. Ze kunnen wel degelijk de kleur goed matchen.

Er even vanuit gaand dat de auto er verder goed uitziet. Anders zullen ze weinig gemotiveerd zijn om er moeite voor te doen.

Elke

Elke

13-11-2016 om 17:12

Toch doen

Wij hebben ook een oudere auto, een laatst had iemand heel netjes een briefje onder onze ruitenwisser gedaan dat hij ons had geraakt met parkeren. De schade was 900 euro (klein deukje, beetje lakschade). Wij hebben het bedrag laten uitbetalen en de auto dus niet meer laten repareren, dat is dus ook een optie... Gevolg is wel dat (vergelijkbare) schade op die plek niet meer wordt gedekt.

Triva

Triva

13-11-2016 om 17:30

tuurlijk wel

tien jaar oud is niet stokoud hoor voor een auto!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-11-2016 om 17:35

Klopt niet wat Mieke zegt

Inderdaad kan dat best nog netjes gerepareerd worden en bovendien kan het ook een kwestie zijn van bang voor terugval in no claim korting. Dus dat ie niet verzekerd is staat ook nog niet vast. En zelfs dan nog: aanpakken die aso's. Dat wordt dan een dubbele boete.

Ik zou zeggen: doe ook een oproep op Facebook, wie weet melden zich nog wat getuigen.

Op Facebook zetten? Getuigen gevraagd

dit moet iemand gezien hebben, wie weet kun je hen zo opsporen? Net wat ginny zegt, dacht ik ook.Dat blijkt vaak goed te werken

Evenie

Evenie

13-11-2016 om 18:30

Online

We hebben direct online aangifte gedaan en naar aanleiding daarvan mailde de politie dat ik moest bellen voor een persoonljke aangifte. Wat dus ergens van de week pas kan.. maar het verhaal staat dus wel al vast zwart op wit. Of de politie nu al achter die ander aan gaat? Denk t niet.. ga althans morgen met mijn (WA) autoverzekering bellen.

Dat van die FB oproep is een goed idee. We hebben hier in de buurt een groeps FB pagina.

Maar iemand dit ooit bij de hand gehad? Ik ben zo benieuwd hoe dit wordt opgepakt cq afgehandeld..

laat m ook op 112vandaag zetten

op Facebook, dan bereik je mensen in heel t land.

Caesar

Caesar

13-11-2016 om 20:49

Aangifte op bureau

Ik heb recent iets vergelijkbaars meegemaakt. Dader doorgereden, maar ik had wel een kenteken. Politie wilde dat ik op het bureau aangifte kwam doen, niet online. Het gaar hier inderdaad om een misdrijf. Politie gaat na de aangifte hee snel onderzoek doen. Gesprekje met de eigenaar en voertuig onderzoek. In mijn geval heeft de dader na wat doorvragen van de politie een bekentenis afgelegd. De politie zag af van strafvervolging, maar de WA-verzekering van de dader heeft vervolgens de schade vergoed. Het helpt denk ik wel als je getuigen kan vinden.
Je kan je eigen WA-verzekering bellen, maar ik denk niet dat iets gaan doen.

Tuinstoel

Tuinstoel

13-11-2016 om 21:26

Elke

"Wij hebben ook een oudere auto, een laatst had iemand heel netjes een briefje onder onze ruitenwisser gedaan dat hij ons had geraakt met parkeren. De schade was 900 euro (klein deukje, beetje lakschade). Wij hebben het bedrag laten uitbetalen en de auto dus niet meer laten repareren, dat is dus ook een optie... Gevolg is wel dat (vergelijkbare) schade op die plek niet meer wordt gedekt."

Daar heb ik echt een hekel aan. De schade bedraagt nl geen 900 euro, de herstelkosten bedragen dat. Zo'n oude auto is misschien max 4000 euro waard, dan ga je toch geen 900 euro betalen die iemand dan in z'n zak steekt? Bij reparatie zou ik er minder moeite mee hebben, maar bij onderhandse betaling is de helft echt ruim voldoende.

Ik vind dat gewoon misbruik maken van de situatie en ook de reden dat sommige mensen kennelijk doorrijden of geen briefje achterlaten. Die kosten staan nl niet in verhouding.

Elke

Elke

13-11-2016 om 21:44

Sja

Je mag er een hekel aan hebben, maar dit zijn de regels en daar hebben wij gewoon gebruik van gemaakt. Voor de dader maakte het trouwens niet uit of we het lieten uitbetalen of repareren, dat was tussen ons en de verzekeringen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-11-2016 om 22:06

Hoezo misbruik?

Schade is schade.

Het is aan de eigenaar van het voertuig om te bepalen of hij de schade laat repareren of de waardevermindering voor lief neemt.

Sterker nog, verzekeringen denken hetzelfde. Als de schade hoger is dan de dagwaarde wordt toch echt maar de dagwaarde vergoed. Terwijl je voor een oude auto echt niet minder all risk premie betaald dan voor een nieuwe. Lijkt me helemaal prima dus wat Elke gedaan heeft. Perfect volgens de regels.

Evenie

Evenie

14-11-2016 om 10:27

Dank je Ceasar

Jouw positieve verhaal had ik even nodig..

Ondertussen mijn verzekering gebeld; die doen inderdaad niks. Ik wacht de aangifte maar even af (misschien loopt het bij mij ook goef af) en anders wordt het een zaak voor rechtsbijstand.

Triva

Triva

14-11-2016 om 10:38

Evenie

heb je nu mijn verhaal over het waarborgfonds over het hoofd gezien?

leonie

leonie

14-11-2016 om 16:05

evenie

Ik heb een aanrijding gehad, een jaar of 18 geleden, waarbij de veroorzaker is doorgereden. Geen bedrijfsnaam of nummerbord bekend in de commotie,alleen dat het een bedrijfsbusje was. Ik had zelf ook een auto geraakt doordat ik moest uitwijken omdat ik aan de kant werd geduwd. De bestuurder daarvan was mijn getuige.
Het is als volgt opgelost: ik (lees: mijn verzekering) moest de schade betalen van de auto die ik geraakt heb, de bestuurder daarvan was mijn getuige. Het waarborgfonds heeft mijn schade betaald omdat de veroorzaker onbekend was. Ik moest daarvoor aangifte doen op het politiebureau, een aanrijdingsformulier invullen (2, een voor de door mij veroorzaakte schade, een voor mijn schade) en iets voor het waarborgfonds waarbij ik dus een getuige had. Het duurde wel even maar ik heb wel geld ontvangen.

Niki73

Niki73

15-11-2016 om 20:29

Recenter dan Leonie

Ik heb ook een aanrijding gehad waarbij de dader is doorgereden. Mijn verzekering heeft de schade direct aan de garage betaald en het bedrag daarna geclaimd bij het waarborgfonds. Ik heb zelf niets hoeven betalen en nergens op hoeven wachten.

Elfje65

Elfje65

15-11-2016 om 23:06

Niki

Heb jij dan een cascodekking of een verhaalsbijstand bij je autoverzekering? Alleen een WA zal niet veel doen, denk ik.

Niki73

Niki73

15-11-2016 om 23:43

Uitgebreid

Het was een uitgebreide verzekering, de auto was nog behoorlijk nieuw.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2016 om 06:57

Elke

"Je mag er een hekel aan hebben, maar dit zijn de regels en daar hebben wij gewoon gebruik van gemaakt. "

En terecht als jij een unieke vertroetelde auto hebt en de verzekeringsmij vindt dat ie total loss is dan krijg je niet meer dan de (wellicht veel te lage) dagwaarde. Dat zijn ook de regels en dat heb je dan ook maar te slikken.

Triva

Triva

16-11-2016 om 07:14

Niki

Niki dan ben je gewoon verzekerd voor alle schade die jij zelf veroorzaakt bij je eigen auto dus dan is het logisch dat jouw verzekering zoveel voor je doet. Ze betalen dat gewoon en proberen vervolgens hun kosten te verhalen op een andere verzekering of het waarborgfonds.

Evenie

Evenie

17-11-2016 om 08:53

Hoe het verder ging

Ondertussen ben ik op het politieburo geweest, in mijn gemeente. De bewuste snelweg ligt in regio Amsterdam en dus moet mijn aangifte daar heen. Dat kost ca 2 weken. Daarna ligt de zaak daar op de stapel.. Kortom, ik hoef voorlopig niks te verwachten. Ze adviseerden me dan ook om mijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Die kan de verzekering van de tegenpartij aanspreken. Dat heb ik, eenmaal weer thuis, direct gedaan.

Mijn eigen auto-verzekering doet trouwens helemaal niks. Ben alleen WA verzekerd.

Petra

Petra

04-02-2017 om 22:34

reactie

Je hebt getuigen nodig.
En de politie kan de verf van jouw auto op de auto van de tegenpartij meenemen in het onderzoek. Maar als het zo lang duurt, dan is de kans groot dat dit niet goed gaat.
Rechtsbijstand verzekering inschakelen en die kunnen contact opnemen met de tegenpartij / diens verzekeraar. Goed dat je een kenteken hebt!

Het waarborgfonds heb je alleen wat aan als je twee getuigen hebt die een verklaring afleggen.

Succes!

Evenie

Evenie

08-02-2017 om 20:56

Dank je wel Petra!

Voor het weer omhoog halen van mijn (al vergeten) draadje

Ondertussen zijn we al heel wat tijd verder en is de zaak gesloten. Nee, er is niets uitgekomen. Van de politie heb ik nooit meer iets gehoord. En de rechtsbijstandverzekering heeft de neus gestoten bij de verzekeraar van de dader. Die eisten bewijs en dat heb ik nu eenmaal niet. Volgens verzekering kon ik het nog proberen met een expertise-rapport van de schade, maar zo'n rapport laten maken kost geld en de kans dat de verzekeraar dan wel gehoor geeft is bijzonder klein. Dus maar knarsetandend mijn verlies genomen. 'We zien dat vaak gebeuren mevrouw' zegt de verzekering. Ik had beter geen kenteken kunnen noteren. Bij 'dader onbekend' kun je nog wat bij het waarborgfonds.. nu kan ik niks. Zure cq dure les voor de volgende keer..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2017 om 22:03

Hoezo niet

Je hebt toch geen dader? Dan valt dit toch ook onder het waarborgfonds.
Anders had je immers wel bewijs in handen.

Wat een k-verzekering van de tegenpartij trouwens. Die zou ik wel effe namen en shamen....

getuigen waarborgfonds

Wij hebben ooit schade gehad aan auto van een vrachtwagen die de breedte van de straat wat verkeerd inschatte en de gehele zijkant van onze auto schraapte. Vrachtauto reed door zonder dat wij wisten wie dader was. Wij hebben toen een beroep op waarborgfonds gedaan en het enige dat getuigen moesten verklaren was dat onze auto de dag voor het gebeuren geen schade had.
Zij waren dus geen getuige van het voorval zelf.

Evenie

Evenie

15-02-2017 om 18:22

Ineens bericht van de politie

Mooi, mijn draadje leeft nog.. want er is warempel nieuws; de politie heeft gebeld! Ze zijn achter mijn proces-verbaal aangegaan en hebben de dader geconfronteerd. Die beweert dat het een misverstand was; zij (het was een vrouw) zou zelf 112 gebeld hebben, maar de melding was niet door gekomen..?

Afijn, of dat de waarheid is of niet, is niet relevant. Het ging mij niet om het veroordelen, maar om het kunnen verhalen van de schade. Volgens de agent die ik sprak is het een aardige dame. Ik kreeg haar naam en telefoonnummer, zodat we schadeformulieren kunnen invullen. Maar nu komt het; we hebben de auto inmiddels verkocht.. met schade en al. Over een paar dagen leveren we hem in bij de garage. Wat nu..? Garage vragen naar de eventuele (door de schade) verminderde inruilwaarde? Kan ik die dan claimen bij haar verzekering..? Iemand nog een goed idee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.