Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

notje

notje

16-06-2014 om 09:43

aangifte doen of niet?


Civiele zaak - eigenaar is aansprakelijk ook in de tuin

http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=22780&p=322236

"In alle redelijkheid kan een klein kind het bordje lezen, is het dan gerechtvaardigd dat deze aangevallen wordt als deze dreumes uw tuin inloopt??? Het antwoord nee u bent volledig aansprakelijk voor de geleden schade en het toegebrachte letsel. U leeft immers in een "woonwijk" en niet op een afgelegen industrieterrein."

"Uitgaande van uw informatie, er is in dit geval geen sprake van een strafbaar feit, maar een civiele zaak. Men kan dus GEEN aangifte doen, maar een melding maken. Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt dat de officier van justitie bij een volgende keer wordt ingelicht, maar zo simpel ligt dat dus niet.

Veelal komt deze melding terecht bij de hondenbrigade die e.e.a verder uitlopen. Die vervolgens uw hond komen bekijken. Bij normaal gedrag gelden veelal de onderstaande richtlijnen;

Richtlijnen:

1e bijten = 1e waarschuwing, tenzij ernstig letsel of de hond die opgehitst is door de eigenaar.
2e bijten = naar gelang het letsel laatste waarschuwing of muilkorf-/aanlijngebod
3e bijten = muilkorf-/aanlijngebod
4e bijten = pv terzake 425 wetboek van strafrecht (het niet onschadelijk houden van een onder uw hoede staand gevaarlijk dier) en eventuele in beslagname van uw hond."

notje

notje

24-06-2014 om 16:28

Jee zeg

Nou Johannatroel,ik hoop niet dat er jonge kinderen bij jou in de tuin komen ,ook niet als jij toestemming hebt gegeven.
Die man is de baas van de hond,en hij moet dus als zodanig handelen.Als je weet dat je hond zo reageert maak dan een andere keuze.Dat deed deze man niet en hij blijkt nog te onbeschoft of te dom om een excuus aan te bieden.
De wond heelt trouwens netjes en de blauwe plek is nu groen.DKTP heeft zoonlief gewoon gehad dus ik was niet bang voor tetanus.

Monique D*

Monique D*

24-06-2014 om 16:42

Johannatroel, is niet de schuld van de hond, maar van baasje

Johannatroel:
" kind had de bal niet over erf moeten schoppen en ja mijn hond mag bijten als er iemand op mijn terrein komt!!
hond is niet de schuldige !!! die volgt zijn instinct en is waaks!"

De situatie is:

1. Kind schopte per ongeluk de bal over de tuin.

2. Kind kreeg toestemming gevraagd aan de eigenaar om in de tuin de bal te halen.

3. Eigenaar was FOUT, want hij WIST dat het kind die bal zou halen, hij heeft er TOESTEMMING hiervoor gegeven, hij WIST dat die hond in zijn tuin was en hem zou bijten als hij in die tuin kwam.

Wat de eigenaar van de tuin had moeten doen is:

a) De bal zelf moeten halen;

of

b) het kind naar zijn tuin sturen om zijn bal te halen en zijn hond binnen roepen.

Was dit zijn manier om het kind te straffen omdat hij de bal in zijn tuin heeft geschopt?

Jammer dat zulke figuren op deze wereld rondlopen.

Katniss

Katniss

24-06-2014 om 17:06

Weet ik gelijk wie Johannatroel is.

iedereen

Jullie weten niet wie ik ben!!

maar had ik maar een hond dan was er niet ingebroken!! en durven mijn kinderen nog n hun eigen bed te slapen zonder nachtmerries!!!

dan had ik niet elke keer de bal van andere kinderen in mijn tuin!!

Mijn kinderen leer ik dat ze moeten spelen op het speelterrein en niet de bal hoog moeten spelen! (oke 1 kan niet voetballen MAAR zelfs die wist al jong dat ze NOOIT aan moest bellen bij mensen thuis en ook niet mag vragen of ze in de tuin mogen !!

Ik zeg alleen dat aangifte geen zin heb!! en dat beide fout waren een kind hoe jong dan ook moet al aangeleerd worden dat je niet zomaar moet aanbellen laat staan "perongelijk"in een tuin moet schoppen laat staan bij iemand de tuin in gaan! gekke genoeg iedereen vergeten zeker dat zelfs een agent een kind die even aan de deur komt vermoord??

nee zoals annej al zegt en ik ook ergens !! goed de hond in de gaten houden! mocht het vals zijn dan pas aangifte doen vanwege agressie!

en ga niet zeggen weet ik gelijk wie Johanna is want jullie hebben geen idee !!!!
een paar meldingen op een site een paar meningen, een klein verhaal geef nog niet aan wie ik ben of hoe ik in elkaar zit!!

het kan veel zeggen maar ook heel veel NIET!

weet ik gelijk wie Johanna is hahaha mutsen

het was maar een bal

even naar ouder lopen vertellen dat het bij de buren lag vragen of hij er naar toe mag om te vragen of hij de bal terug krijgt!!
en evt als ouder er zelf naar toe gaan omdat je weet dat die een hond heeft!!

KON natuurlijk ook!!!!

maar nu krijg de buurman de schuld (omdat hij blijkbaar vergeten was om de hond terug te roepen of te lui was om zelf de bal te halen en terug te geven!) omdat hij geen excuus zegt?? tja

johanna

Nee, geen idee wie je bent, maar ik vind je zo vanaf een forum in ieder geval helemaal geen prettig mens.

jippox

ik heb toch ook niet gevraagd of iemand mij prettig vind?

Ik geef net als vele een mening of advies sorry dat ik niet in iedereen hun straatje praat en een uitgesproken mening/uitingen geef.

maar ik heb toch helemaal geen forum geopend met willen jullie mij leuk,aardig, prettig vinden??
ik heb toch ook nergens weg gezet dat ik lief en aardig ben ??

Ik ben gewoon net als ieder andere met eigen ervaringen, eigen meningen (zeker geen mee prater) en ik geef hier net als vele mijn advies/mening!!

je mag me lezen je mag me negeren je mag reageren daar is toch een forum voor??

ik maak geen ruzies of wat dan ook ik zeg alleen dat wat ik uit eigen ervaring en of gedachtes er van vind!! ..

ik (ver)oordeel een mens niet . ik laat iedereen in hun waarde ECHTER spreek ik ze wel aan als ik er anders over denkt!!

ik ben niet perfect en zou ik ook niet willen zijn!!

sorry als er sommige er niet mee kunnen leven.. maar er zit een uitknop tevens kan je me ook negeren!!

we leven in een vrij land en nogmaals forum is toch om ervaringen/meningen/advies te vragen en krijgen ??

zodat je evt"anders"kan denken over iets waar je mee zit??

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 22:01

Wij

hebben mede om dit hondengedrag een hond weggedaan. Wij wonen op zo'n locatie dat je niet moet miepen als er kinderen in de tuin komen voor een bal. De meesten vragen het netjes, sommigen lopen gewoon de tuin in. Beide prima. Daarnaast waren wij een soort zoete inval toen mijn eigen kinderen jonger waren. Veel aanloop in de tuin van kinderen. De hond waar ik het nu over heb, was daar helemaal niet op ingesteld. De eerste keer dat die hond zijn waakse kant liet zien betrof het een postbode waar mijn man al zijn leven lang bevriend mee is. De tweede keer was een vriendinnetje van mijn dochter. Ik was enorm geschrokken en heb nadrukkelijk aan de moeder van het meisje gevraagd of ze het écht niet erg vond (ze was er nogal rustig onder). Bij beide gevallen beet de hond niet echt hard, maar er stond wel een tandafdruk in het vlees (niet door). Naast wat andere problemen met deze hond was het incident met het meisje de druppel. Hond is naar een huishouden gegaan waar het een stuk rustiger was en waar de hond heerlijk in een gesloten tuin kon waar niet vanalles in en uit liep. Toevallig hebben we die eigenaar pas weer gesproken en de hond heeft het daar 10 jaar lang erg goed gehad.

Ik zeg niet dat ik dit voor iedere hond de oplossing zou vinden. Het is heel erg afhankelijk van de situatie. Onze huidige hond zou ik absoluut niet wegdoen om deze reden. Maar ik vind dat je als hondeneigenaar wel je verantwoordelijkheid hebt en die neem je door kinderen niet zomaar in de tuin bij een loslopende hond te laten. Belachelijk gewoon. Of je gaat de kinderen voor en laat de hond weten dat het goed is, óf je laat de kinderen wachten en haalt de bal zelf even uit de tuin. Dat laatste lijkt mij de voorkeur hebben.

Maar ik ken de buurman niet, dus ik ga er nu maar even vanuit dat de man gewoon een beetje dom was en er niet bij heeft stilgestaan dat de hond de kinderen als indringers zou zien. Hoe vervelend ook... dat kan gebeuren, dus zo zou ik het ook bekijken. Dus mopperen mag, maar ik had er geen melding van gemaakt. Ik zou als buurt wel alert zijn. Komen er vaker van dit soort verhalen, dan wordt het tijd voor een praatje met de wijkagent.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 22:12

Johannatroel

Als het klopt dat baasjes op hun hond gaan lijken, wil ik jouw hond niet leren kennen, haha.

lezen moeilijk he

als je nu eens ALLES leest wat ik geschreven heb ! en dan reageer weet je dat ik zelf geen hond heb!!!!

zoveel mensen die reageren op wat ze willen lezen maar niet het hele verhaal lezen.. zo dom .. ALS je al op iemand reageer lees dan eerst het hele verhaal wat die persoon geschreven heb! ipv reageren op een kettingreactie !!!!!

je leest alleen een reactie en niet het hele verhaal!! ..

MAAR goed NOGMAALS IK HEB GEEN HOND EN ALS IK EEN HOND HAD DAN VIND IK HET BEST DAT HIJ ons terrein beschermd EN ik zal zelf de bal terug geven ipv ik een kind in mijn tuin laat !!

wat een ...... lui zijn jullie zeg zo .....

een advies lees alles voordat je reageer op dat wat je het laatst wil lezen!!! en anders alleen op de forum waar het om gaat ..

het ging om aangifte of niet !! we dwalen wel heel erg af doordat jullie volgers zijn. en niet lezen wat er werkelijk staat!

toffe mensen zijn jullie !!!

...................

Hadewich

Hadewich

24-06-2014 om 22:47

Johannatroel

Als jij nu eens begint met minder uitroeptekens te plaatsen, niet zo agressief te schrijven en fel te reageren, dan leest het voor ons een stuk makkelijker. Al vanaf je eerste reactie hier kom je nogal boos en fel over en dat leest niet fijn. Probeer eens een wat vriendelijkere toon aan te slaan, is mijn goedbedoelde tip!

hadewich

ik zal er op letten ! maar ik reageer ook alleen maar op de mensen zoals ze op mij reageren (zo lees en voel ik dat dan!)

ik kan best aardig zijn maar blijft een eigen mening hebben en die is niet altijd zoals de mensen het willen lezen!

maar ik zal er op letten hadewich

Hadewich

Hadewich

24-06-2014 om 22:54

Fijn!

Je laatste reactie komt al veel vriendelijker over!

Katniss

Katniss

24-06-2014 om 22:56

De toon en de muziek

Ik heb respect voor ieders mening, tenzij die gewoon heel erg raar of asociaal of tegen de wet is. Zoals bijvoorbeeld vinden dat je hond wel een kind mag aanvallen dat onverhoopt je tuin in loopt.
Ik zie bijvoorbeeld ook niet in waarom een kind niet mag aanbellen om een bal te vragen, maar vind het helemaal prima dat jij dat je kind aanleert. Dat is verder niet heel erg raar, asociaal of tegen de wet.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 23:10

Ach

je hebt gelijk, je ging uit van een denkbeeldige situatie. Dan wijzig ik mijn opmerking naar: Als het waar is dat baasjes op hun hond gaan lijken, dan zou ik jouw hond niet willen leren kennen als je er een zou hebben.

Niet aardig mijn opmerking, maar je briest en schreeuwt met geschreven tekst. Hoofdletters, uitroeptekens, aanvallend, beschuldigend... Ik begrijp totaal niet waarom je zo van leer trekt.

Ik ken je niet, ik weet niet wie er normaal achter je nick schuilgaat, áls dat al het geval is en je geen nieuwkomer bent. Dat zou ik dan helemaal wonderlijk vinden. Maar je schrijfstijl komt gewoon erg agressief over. Je mag dan niet de bedoeling hebben om vrienden te maken en aardig gevonden te worden, maar als dit jouw stijl is om mee te praten in een draadje, of eventueel in het 'echte' leven, draagt dat niet echt bij aan een normaal gesprek of een normale discussie.

Ik zou zeggen, neem iets kalmerends in en morgen weer een dag. Zonder uitroeptekens en hoofdletters dan alsjeblieft.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 23:12

Ach,

ik heb er natuurlijk weer zo lang over gedaan dat er al gelijksoortige geplaatst zijn.

dc

dc

14-07-2014 om 21:09

bal etiquette

Mijn kinderen schoppen de bal regelmatig bij de buurvrouw. Het hek is gewoon te laag tussen ons in. Gelukkig vindt ze het geen enkel probleem dat ze hem gaan halen. Meer aanleiding voor een praatje

Ik zou geen aangifte doen, maar zorgen dat mijn kinderen bij zo'n hond uit de buurt blijven. Raar stel.

Jo Hanna

Jo Hanna

21-07-2014 om 14:04

johannatroel

Ik vind jouw reactie echt oprecht buitengewoon vreemd: "allebei fout"??? Huh??? Je doet geen aangifte tegen een hond maar tegen een baas. Een baas, dat zegt het woord al, moet de baas zijn. Als de baas iemand op zijn terrein toelaat, 'mag' de hond niet bijten. Als de hond dat niet uit zichzelf snapt, is de baas daar verantwoordelijk voor. Deze baas heeft die verantwoordelijkheid duidelijk niet genomen. De enige die hier fout zit is de baas. Daar hebben dat kind en in wezen ook die hond mooi pech mee.

Ik weet niet of ik aangifte zou doen maar een melding zou ik zeker ook gedaan hebben. Als dat beest bij herhaling kinderen hapt, gaat er misschien wel eens iemand een goed gesprek voeren.

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.