Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Wie kent het boek: "waar is oma nu?"

Mijn schoonvader blijkt plotseling ernstig ziek, en hij zou binnenkort kunnen overlijden. Hopelijk duurt dat nog een tijd, maar het is erg onzeker allemaal.
Ik las ergens over het prentenboek "Waar is oma nu?", van Josina Intrabartolo. Het zou verschillende gezichtspunten t.a.v. de dood en wat er (al dan niet) na komt, behandelen. Heeft iemand hier ervaring met dat boek? Ik zoek nl. zoiets, een boekje dat geen antwoord geeft (ik voed mijn kinderen niet religieus op), maar wel herkenbare vragen stelt. Mijn zoon is bijna 6. Ook voor andere titels houd ik me aanbevolen, we hebben al: Kikker en het vogeltje, en ook: De eend, de dood en de tulp.
Alvast dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneque

Anneque

16-03-2009 om 13:40 Topicstarter

Iets specifieker

Ik wil vnl. graag weten: geeft dit boek idd geen antwoord, of geeft het uiteindelijk toch een kader, bijv. "je wordt een sterretje"?

Opgezocht

... in de catalogus van onze bieb, en daar staat het volgende:
"De oma van Isa is dood, maar waar is oma nu? Haar lieve papa zegt in de hemel, haar grappige mama dat ze opnieuw wordt geboren, haar stoere broer dat ze onzichtbaar is en haar schattige tante dat ze een sterretje is. Isa's zoektocht eindigt bij haar slimme juf die een bevredigend antwoord geeft. Een in eenvoudige bewoordingen, vanuit het perspectief van Isa, verteld verhaal over dood en gemis van oma, met aandacht voor begrafenisrituelen, onsterfelijkheid van de geest en hiernamaals. De bijbehorende eenvoudige, met zwarte stift getekende illustraties staan op verschillende plekken naast, boven of onder de blokken tekst; ze zijn herkenbaar en uitgewerkt in wat somber ogende aquareltinten met veel blauw/paars. Royaal, goed leesbaar, los van elkaar 'geschreven' lettertype, gedrukt op stevig wit papier. Wit omslag met sobere illustratie in kleur die de titel dekt. Voorleesboek voor kinderen vanaf ca. 4 jaar, geschikt om dood en gemis bespreekbaar te maken en troost te bieden."

Ik ken het boek zelf niet, maar misschien heb je hier iets aan.

Jacobien

Jacobien

17-03-2009 om 14:29

Ballon voor opa

Mijn zus heeft na het overlijden van haar schoonvader een prachtig boekje geschreven met de titel "Ballon voor opa". Google maar eens op Annemiek Neefjes en de titel van het boekje. Hieronder nog wat meer info.

Dit boek is voor alle kinderen. Kinderen vinden dood een belangrijk onderwerp. Allemaal hebben ze ervaring met de dood: van familie of van een huisdier of een mier.
Het meisje Tara in dit boek vraagt zich van alles af over de dood.
Geef je kind de tijd om te reageren op wat Tara zegt en voelt.

Je kunt je kind ook vragen stellen. Bijvoorbeeld: voelt bij jou verdriet net zoals bij Tara? Kun je verdriet zomaar vergeten? Heb jij ook iets bewaard van iemand die je voor altijd moet missen?
Snap jij wat crematie is? Kinderen komen vaak met ongehoord mooie reacties.

Een ontroerend voorleesboek met vragen die ieder kind zich stelt.

‘Dood is voor altijd,’ zegt mama.
Boven Tara’s neus komt een rimpeltje.
‘Altijd’ vindt ze een moeilijk woord.
Ze denk: wat is nog meer ‘altijd’?
Dan weet ze het.
Ze zegt: ‘Dood is dus een soort verhuizen. Opa Bart is weg en hij komt nooit meer terug.’
‘Ja,’ zegt mama. ‘Zo is het.’
‘Maar als opa nooit meer terugkomt, waar blíjft hij dan?’ vraagt ze.
‘Waar is opa nu?‘
Onze mening

Een prachtig boek over verdriet, verlies, dood en rouw. Het boek belicht heel goed de gedachtegang van Tara, een klein meisje die haar opa heeft verloren. De vragen die in het hoofdje opkomen van de kleine Tara, zullen aansluiten bij de vragen van je eigen kind.

Anneque

Anneque

17-03-2009 om 18:52 Topicstarter

Dank jullie wel

Ik heb beide boeken aangevraagd bij de bibliotheek.
Ik houd me aanbevolen voor meer tips, ook nog voor mijn 4-jarige, die spraak-taalproblemen heeft. Misschien is er ook nog een heel simpel, toegankelijk boekje? We hebben Kikker dus, maar dat komt niet heel dichtbij, behandelt meer het thema "dood" in het algemeen op een toegankelijke manier. Maar zo'n boekje als hierboven getipt wordt, en dan voor, laten we zeggen, 3-jarigen of zo? Is dat er?

May

May

17-03-2009 om 20:02

Ik heb het boek..

waar is oma nu. Onze zoon van vier vond het prachtig toen oma net dood was. Het geeft allerlei mogelijkheden waar oma zou kunnen zijn, maar niet HET antwoord (ik wilde dat dat er was..). Nu nog, nu oma al bijna een half jaar overleden is, vraagt hij nog vaak of ik het wil voorlezen.. hier was het wel een aanrader...

mirreke

mirreke

20-03-2009 om 00:23

Lieve oma pluis

een nijntje boekje, over oma pluis die dood is gegaan. Maar dat is misschien al te 'jong' voor je zoontje. Je kunt het allicht eens inzien in de winkel of de bieb.

Anneque

Anneque

20-03-2009 om 06:50 Topicstarter

Is er ook een Nijntje hierover? Misschien wat voor mijn middelste (met spraaktaalproblemen) en anders voor mijn jongste (2).
Ik ga kijken in de bieb, dank je voor de tip!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.