Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

greetje

greetje

09-03-2010 om 09:13

Ik ben op zoek naar (beetje spoed)

een kort algemeen gedichtje dat mijn kinderen van 6 en 8 kunnen voorlezen op de uitvaart van hun opa. Opa was niet gelovig en ik vind het lastig om een algemeen gedicht te vinden. Ik wil het juist niet te persoonlijk maken, hoe persoonlijker hoe lastiger voor hen om voor telezen. Wie kan me helpen? Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

09-03-2010 om 10:28

Greetje.

Ik wil je allereerst sterkte toewensen de komende tijd met het verlies van je (schoon) vader en de Opa van je kinderen. Het lijkt me erg moeilijk voor kinderen van deze leeftijd om een gedichtje voor te lezen ( ook al is het kort en algemeen ). Willen ze dit zelf ook en beseffen ze dat het best zou kunnen gebeuren dat ze niet durven of gaan huilen als ze het voorlezen ?
Misschien willen ze iets zeggen in hun eigen woorden ? Bijv: Dag Opa we zullen je missen. Of iets vertellen over wat ze altijd samen met Opa deden ?
Als je toch liever een kort gedichtje wilt kan je misschien iets vinden op http://www.gedachten-gedichten.nl/overlijden-herdenking.htm
Ik heb weinig algemene gedichtjes gezien, en bij de meeste schiet ik zelf al vol........
M.

Rol geven

allereerst gecondoleerd. Ik begrijp dat je je kinderen graag een rol wilt geven bij de afscheidsdienst. Een gedichtje voorlezen, vind ik best heftig. Onze kinderen hebben we een rol gegeven door ze aan het begin kaarsen te laten aansteken.

Een mooie tekening neerleggen die ze gemaakt hebben voor opa kan ook een prachtig gebaar zijn trouwens.

groetjes van Purk

Greetje

Allereerst gecondoleerd. Ik weet niet of je de site www.gedachten-gedichten.nl kent maar daar staan veel "algemene: gedichten voor bij overlijden en herdenking.
Sterkte met alles.

Irene

Irene

09-03-2010 om 13:25

Hier

Hier mochten onze kinderen bij de uitvaart van opa tijdens een muziekstuk elk een kaarsje naast de kist aansteken. Onze oudste zoon (toen 8 jaar) was echter zo overstuur dat zelfs dat niet meer ging.
Dus iets voorlezen... ik weet het niet. Ik zou zeggen, doe het dan in ieder geval zo dat ze echt de vrijheid hebben om op elk moment aan te geven dat ze het toch niet willen doen.

Hillary

Hillary

09-03-2010 om 14:31

Zelf geschreven

Mijn dochter was ruim 7,5 toen ze een gedichtje heeft voorgelezen op de uitvaart van mijn opa. Ze vroeg zelf of ze wat mocht zeggen. Ze had een jaar eerder voor het eerst van haar leven een uitvaart meegemaakt, dus ze wist dat dit gebruikelijk was. Daarna heeft ze zelf een gedichtje geschreven. Ik heb me er niet mee bemoeid, was vanuit haar belevingswereld en ook in kindertaal, een regel of 4 denk ik. Ze heeft alleen even gebeld met mijn moeder omdat ze er iets over de hemel in wilde zetten en ze wist dat mijn ouders daar niet in geloven. Ze heeft dit uiteindelijk aansluitend aan mijn verhaal voorgedragen. Ik twijfel inderdaad wel of elk kind dit kan hoor. Mijn dochter houdt van voordragen, zit ook op toneelles. Tijdens haar eerste communie een paar maanden daarvoor heeft ze een heel lang stuk voorgedragen in een bomvolle kerk, dus ik wist wel dat ze het kon. Laat ze in ieder geval erg goed oefenen thuis en verzeker je ervan dat ze het ook echt zelf willen. Sterkte.

Greetje

Allereerst wil ik jullie veel sterkte wensen.
Vorig jaar is mijn moeder overleden. De kleinkinderen hebben toen de kaarsjes rond de kist aangestoken. Mijn dochter van 10 wilde ook graag een gedichtje voorlezen. Deze hadden we dus ook al uitgezocht. Toen het eenmaal zover was wilde/kon ze het toch niet, ze moest steeds huilen. We hebben het toen door iemand anders laten voorlezen namens de kleinkinderen. Later heeft ze het gedichtje wel bij het graf van oma gelegd.

Het gedichtje:
We missen je
OMA, ....wij zijn nog zo klein
waarom nu, het was zo fijn.
Je kusjes, je grapjes, je lieve lach
oma we missen je iedere dag.
Voor altijd zit je in ons hart
op een speciaal plaatsje, heel apart.

Rafelkap

Rafelkap

09-03-2010 om 17:19

Liedje

Het liedje (van Annie M.G. meen ik): m'n opa m'n opa m'n opa, in heel Europa was er niemand zoals hij etc. Als dit tenminste toepasselijk is. In ieder geval, een liedje kan ook.

carla

carla

09-03-2010 om 18:21

Ster

Mijn zoontje las het volgende gedicht voor op de uitvaart van oma.

Tussen vele andere sterren
is er eentje heel speciaal
Net iets mooier en wat groter
dan de rest van het totaal

Tussen vele andere sterren
heeft die ene extra glans
doet de anderen verbleken
met zijn heldere lichtkrans

Tussen vele andere sterren
lijkt er een feller te schijnen
waardoor al die anderen
in het niets lijken te verdwijnen.

Eén bijzondere ster, mijn oma, tussen vele anderen...

Dropke

Dropke

10-03-2010 om 00:33

Gedichtje

Lieve opa,

Je wilde graag nog bij ons blijven
maar de dood was veel te sterk
nu ben je ons ontnomen
ondanks al jouw harde werk
We wisten dat er een dag zou komen
Dat jij niet meer bij ons kon zijn
Nu ben je ons ontnomen
Ons hart gevuld met pijn.
We zijn je dankbaar voor ieder mooi moment
die jij ons hebt gegeven
Zo fijn dat we je hebben gekend
Een herinnering voor het leven
Bewondering voor al jouw kracht
Lieve opa, rust maar zacht

greetje

greetje

10-03-2010 om 10:44

Dank jullie wel

voor de mooie en lieve reacties, ik kan er zeker wat mee. En jullie hebben gelijk hoor, voor lezen is ook veel. Maar ze willen zelf graag. Wanneer ze op het laatste moment het toch niet willen/kunnen neem ik het van hen over. Groet Greetje

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

10-03-2010 om 16:24

Lettergrootte

Allereerst gecondoleerd.

Ik heb 1 tip/ advies wat betreft iets voorlezen: zorg dat je het uitprint met een groot lettertype. Mochten de tranen dan in de weg zitten (en dat doen ze zeer waarschijnlijk), kun je nog wel de tekst lezen.

Sterkte voor jullie allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.