Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

koentje

koentje

18-01-2009 om 19:48

Geachte meneer de hartchirurg

U doet er misschien wel een paar per dag. U heeft er al tien tallen, of honderdtallen gedaan in uw werkzame leven. En dat is maar goed ook. Want zo heeft u flink wat ervaring opgedaan en weet u hopelijk precies wat u doet.
Want, weet u, meneer de hartchirurg, morgen ligt mijn moeder bij u op de tafel. En voor u is dat ‘gevalletje open hart’ nummertje zo veel. Maar voor mij gaat het om mijn moeder!
Haar hart ligt straks in uw handen. En, weet u, meneer de hartchirurg, in dat hart zit ik. En met mij, mijn broers, mijn (schoon)zus, zeven kleinzonen en nog wat anderen. Want, weet u, meneer de hartchirurg, zij heeft een heel leven achter de rug, maar het is nog niet helemaal af. We kunnen haar eigenlijk nog niet missen. Want, meneer de hartchirurg, ze gaat natuurlijk een keertje dood, dat weet ik ook wel. Dit jaar wordt ze tachtig dus: Nu nog even niet!

Want, weet u, meneer de hartchirurg, vroeger begrepen wij elkaar niet zo goed, mijn moeder en ik. Hoe dat zo gekomen is heb ik nooit precies begrepen, maar wel dat het al vroeg begonnen is. Ik ben er eentje van een tweeling en ik scheen er al gauw niks aan te vinden met die borstvoeding, terwijl mijn broer wel kon blijven lurken! En later, toen we opgroeiden viel ik niet zo op in ons gezin. Ik heb drukke broers en een spontane grote zus, terwijl ik zelf niet zo veel aandacht vroeg. Ik ging mijn gangetje wel. Nee, ik ben niet zielig, meneer de hartchirurg, het is gewoon zo gelopen. En zeker in de puberteit, toen kon ik mijn verdrietjes en problemen niet delen met mijn moeder. Een beetje deelde ik dat met vriendinnen, maar vooral deelde ik eigenlijk heel weinig. Dat heb ik pas vele jaren later geleerd, meneer de hartchirurg, toen ik dik in de twintig was.
En weet u, er was nog iets , vroeger. Mijn moeder heeft een zeer muzikaal leven gehad. Bijna tot haar eigen verbazing heeft ze het conservatorium afgerond en mocht ze pianolessen geven. Dat heeft ze gedaan! En haar kinderen, toen die er groot genoeg voor waren kwamen bij haar op pianoles. En, het moet een geheimpje blijven, meneer de hartchirurg, pianoles van je eigen moeder is een drama. Mijn broers en zus hebben dat snel opgelost en kozen een eigen muziekinstrument. Maar bij mij bleek het muzikale talent wel erg ver te zoeken en na een korte episode wat fluitlesjes te hebben gevolgd heb ik het maar opgegeven. En, weet u, meneer de hartchirurg, ze heeft het nooit gezegd of laten merken, maar ik dacht toch wel dat ik haar lelijk moest hebben teleurgesteld. Voortaan mocht ik met mijn vader in de voorkamer gaan luisteren en bovendien mocht ik op een leuk knutselclubje. Daar was ik dan als een visje in het water.

Maar weet u, meneer de hartchirurg, het is niet altijd zo gebleven. Weet u ik heb ook nogal gerommeld met relaties, voor ik de enige echte gevonden had. En, oh, ik vond kindertjes zo leuk en ik genoot zo mee met de neefjes! Toen ik eenmaal mijn levenspartner gevonden had begon het al snel te kriebelen bij mij. Met mijn 35 jaar kreeg ik wat haast. Maar, hij, hij wist het nog niet zo zeker. En toen kwam er een grijze periode in mijn leven, meneer de hartchirurg, omdat ik iets mankeerde waardoor ik onder behandeling moest bij uw collega de gynaecoloog, en waardoor het nog maar de vraag voor mij ging worden of er ooit nog een kindje in mijn buik zou groeien.
En mijn moeder leefde mee, meneer de hartchirurg, ze wist hoe graag ik dat wilde.
Maar weet u, het viel allemaal hartstikke mee en ik was na mijn behandeling al heel snel zwanger. Trots zijn Kees en ik samen naar mijn moeder geweest om dit te vertellen. Wat was ze blij. Ze was echt erg blij voor ons!
En toen kwam ons kindje, meneer de hartchirurg, en hij dronk als een tierelier. Hij dronk zo gulzig dat hij zich er zelf in verslikte. Mijn lichaam produceerde dat het een lieve lust was. En hij groeide als kool! Geweldig, alleen door mij. En toen dacht ik aan mijn moeder, meneer de hartchirurg, hoe zij zich moet hebben gevoeld toen ik ‘haar’ niet meer wilde… Weet u, dat begreep ik ineens veel beter.
En er gebeurde meer dingen, meneer de hartchirurg, want het bleek met onze kleine man allemaal niet zo voorspoedig te verlopen en we hadden het regelmatig best wel zwaar met hem. En bij ons thuis, vroeger, ging ook niet alles van een leien dakje. Zij wist wel hoe machteloos je je soms kan voelen. En de band met mijn moeder groeide, meneer de hartchirurg, we begonnen elkaar eindelijk beter te begrijpen. We waren allebei moeder en dat bracht ons nader tot elkaar.

Dus, u begrijpt, meneer de hartchirurg, het is nog geen tijd voor haar. We moeten nog even de tijd krijgen om met elkaar te zijn, van elkaar te genieten en zij moet haar kleinzonen allemaal nog net even een stukje groter zien groeien. Dat begrijpt u toch wel?

En daarom, meneer de hartchirurg, wil ik u vragen; zult u goed uw best doen? Bent u heel voorzichtig met haar en zult u heel goed opletten of alles goed gaat?
Gaat u vanavond vroeg naar bed en zult u niet teveel drinken? Zodat u morgen helder bent en mijn moeder uw ‘best-practise’ operatie –allertijden word?
Ik wens u heel veel succes. En, weet u, meneer de hartchirurg, ik heb nog nooit een vreemde zo veel succes gewenst als ik u nu doe.
Bij voorbaat dank,
Met hoogachting,
Een liefhebbende dochter,

Koentje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

18-01-2009 om 19:59

Oh koentje

Wat een prachtig prachtig stuk... ik slik hier even flink. Ik duim morgen heel hard mee voor je moeder!

koentje

koentje

18-01-2009 om 20:22

Nou....

ik heb de term 'morgen' gebruikt voor de leesbaarheid van het verhaal; helaas duurt het in het echt misschien nog wel twee maanden...

Jeetje

Ik zit gewoon met tranen in mijn ogen.
Ookal duurt het misschien nog 2 maanden, ik hoop nu al dat het ontzettend goed gaat en dat je moeder er goed door komt en helemaal op mag knappen.
Heel veel sterkte, voor je moeder en voor jullie allemaal.

Asa Torell

Asa Torell

18-01-2009 om 21:23

O dat is rot koentje

Wat een moeilijke tijd moet dat voor jullie zijn, dat afwachten. Sterkte!

Petra-

Petra-

18-01-2009 om 21:29

Och koentje

helemaal stil ben ik ervan Heel veel sterkte!

MLN

MLN

18-01-2009 om 23:24

Oh koentje..

Ik zit hier met een brok in mijn keel...
Maarre....laat jij je moeder dit ook lezen? Ik ben namelijk mijn moeder al 16 jaar kwijt. Ze was pas 58 jaar. En een half jaar na haar dood heb ik een soortgelijke brief geschreven. Alleen dan haar gericht. Ik wilde dat ze hem nog bij leven had kunnen lezen. Ik heb de kans niet gehad om met haar te kunnen praten over onze relatie. En natuuuuuurlijk gaat het allemaal goed aflopen met je moeder. Jullie gaan nog een paar hele mooie jaren samen tegemoet! dat beeld moet je gewoon voor ogen houden. Maar praat met haar als je dat nog niet gedaan hebt.
Sterkte met alles.

Bastet

Bastet

19-01-2009 om 07:31

Sterkte....

Laat deze brief zeker aan je moeder lezen enne...veel sterkte vandaag!
liefs,Bastet

Koentje...

Wow, wat een ongelooflijk, mooie, liefdevolle brief recht vanuit het hart. Hij raakt me en kan het dan ook niet droog houden. Veel liefde en kracht om hier samen doorheen te gaan.
Liefs Aura

koentje

koentje

19-01-2009 om 11:23

Meer, meer!

Jullie berichtjes slaan zich als een warme deken om mij heen, dank!!

Bastet

Bastet

19-01-2009 om 14:47

Koentje

Ik lees nu pas dat jullie nog moeten wachten op de ingreep,dat lijkt mij bijzonder zwaar,veel sterkte daarmee.En wat een lieve dochter heeft jouw moeder!
Groetjes,Bastet

Petra-

Petra-

19-01-2009 om 22:21

Koentje

een lekkere dikke virtuele knuffel!

Koentje...

mooi meis en laat het aan je moeder lezen wordt ze vast blij van zo een ode aan jullie leven! mooi ontroerend en pakkend geschreven.....sterkte met alles

Prachtig!

Koentje, wat mooi geschreven! Dikke knuffel voor jou en je moeder. Ik hoop dat alles goed gaat.

groetjes van Purk

Laten lezen!

Wauw Koentje, wat een aangrijpend verhaal!

Ik zou em zeker laten lezen, aan je moeder, en wie weet ook aan de hartchirurg (alhoewel het natuurlijk een zeer persoonlijk verhaal is)

Heel, heel, HEEL VEEL STERKTE en ik wens alle inzicht, kundigheid en inlevende gevoelens naar de dok!

Mien

Wilma

Wilma

20-01-2009 om 10:45

Wat een práchtige brief!

Koentje, wat een práchtige brief. Kreeg er kippenvel van, wát een eerlijk verhaal en wat mooi. Laat 't je moeder lezen als je wilt en kunt. En wie weet de hartchirurg ook ...

Héél mooi !

Sterkte met wachten,

groetjes, Wilma

mijk

mijk

20-01-2009 om 14:37

Tranen

ik had vanochtend ineens een prachtig gesprek met mijn moeder waarin ik ineens zo veel aan haar had (ik houd heel veel van haar hoor maar we kunnen elkaar zo dwars zitten) en daardoor raakte je brief me zo.. Sterkte met wachten...

Mijk

Jade

Jade

22-01-2009 om 00:07

Mooi!

Ontroerende brief.......sterkte met alles!

Koentje

Wat een prachtige ontroerende brief! Sterkte voor jou en je moeder. En de chirurg een heel vaste hand...!

Ardnax

Ardnax

23-01-2009 om 10:50

Beetje off-topic

Laat die brief inderdaad lezen aan je moeder, er staat zoveel in wat waarschijnlijk nooit gezegd is, maar wat wel zoooo doorspekt is van je liefde voor haar en alle nare tijden van vroeger naar de achtergrond verdrijft.
En voor wat betreft de chirurg; toen ik nog in het ziekenhuis werkte, moest mijn vriendin een vervelende OK ondergaan. Toevallig werkte ik de dag ervoor met de arts die ging opereren. Aan het eind van de dag wenste ik hem veel sterkte en vroeg vriendelijk of hij op tijd naar bed ging. Uiteraard was hij verbaasd, maar de uitleg vond hij wel heel bijzonder en tijdens de OK was hij ook doelbewust zijn best aan het doen (deed hij uiteraard altijd), maar hij werd nu met z'n neus op de feiten gedrukt dat diegene onder de doeken een vriendin van iemand was en dat werkt toch anders.
Dus stuur die man inderdaad een briefje met succes en/of sterkte en de reden erbij, niet zo uitgebreid als deze brief, net iets voor de OK.
Grtz.
Ardnax

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 12:25

Mooi! enne inderdaad

laten lezen aan je moeder.
Ook mijn moeder is helaas overleden zoals bij velen hier. En mijn eerste impuls was ook, laat deze brief aan jouw moeder lezen, ik denk dat het zo fijn zal zijn, voor haar en voor jou. En nu kan het nog...!
En waarom niet aan de chirurg, misschien een wat kortere vorm...
Enne sterkte met de operatie, ik hoop dat het snel gebeurt.

tonny

tonny

23-01-2009 om 20:22

Wat heb je het mooi verwoord...

... en wat zou het fantastisch zijn als alle chirurgen, alle medici, alle zorgverleners wat meer zouden kunnen blijven nadenken over de persoon met wie ze te maken hebben. Het is niet zomaar iemand. Het is iemand die voor iemand anders, veel iemanden anders, heel belangrijk is...

Alle goeds gewenst en ik hoop dat jullie moeder nog lange tijd in jullie midden zal zijn!

tonny

koentje

koentje

25-01-2009 om 15:31

Dank

aan allen!
Momenteel gaat het al wat beter door plaspillen is ze al minder benauwd en nu ze met een rollator loopt (zodat ze af en toe kan uitrusten) gaat het alweer wat beter. WE hopen er het beste van!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.