Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Margreet

Margreet

04-01-2010 om 11:30

Welke skikleding nodig

Volgend jaar willen wij voor het eerst gaan skieen met onze kinderen (dan 8 en 10 jaar) en nu wil ik dit jaar vast m'n slag slaan in de uitverkoop voor ski kleding.
Wat heb ik voor ze nodig per kind dacht ik zelf: thermo ondergoed, 1 of 2 skibroeken, ski jack, 2 of 3 skipullies, ben ik dan zo'n beetje?
Wie helpt me verder op weg??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Flora B

Flora B

04-01-2010 om 11:41

Ja,

Maar wij hebben altijd genoeg gehad aan 1 broek. Wel heb je nog skibrillen nodig en helmen ( die kan je ook huren voor ong. 3 euro per dag)
Thermokleding heb ik wel dubbel voor de kinderen. Natuurlijk ook goede handschoenen, bij een helm is een muts op de piste niet nodig. Over de skipullies, ik heb er 2 voor elk kind ( 3 kinderen) verder heb ik voor ieder een losse fleese col (ooit gekocht bij Xenos) op die manier hebben ze geen shawl nodig en gebruik ik ook gewonen basic shirts met lange mouwen. Leuk, je kinderen hebben er een goede leeftijd voor! Waar wil je naar toe?

Margreet

Margreet

04-01-2010 om 11:56

Frankrijk?

Hoi Flora,
We willen tussen kerst en nieuwjaar gaan, dan heb ik nl. verplicht vrij. De voorjaarsvakantie is geen optie, omdat ik dan met grote drukte op mijn werk zit.
Bedankt voor je tips, ik schrijf ze meteen op, ga donderdag shoppen!

Groetjes!

Kousen

Vergeet de skikousen niet.Neem een paar extra want ze stinken fors na een paar dagen zweten in de skischoenen. Bij de Hema kun je voor een hele hoop spullen terecht, ook voor jezelf. Bijvoorbeeld;
thermoshirts (broeken zijn echt niet nodig, skibroeken zijn warm genoeg) skikousen, handschoenen. Bij Scapino of H&M kom je ook een eind.

Nienke*

Nienke*

04-01-2010 om 13:29

Snowboots

En snowboots zijn natuurlijk wel erg lekker om op te lopen in de sneeuw. Wij hebben wel een thermobroek onder onze skibroek. Anders lijkt het mij zo zweten als je zonder iets eronder een skibroek aan hebt. Wij hebben weer geen thermo t-shirts.
En wij hebben inderdaad ook een skipully's en ik heb ook voor ons allemaal een dunne fleecetrui (2 per persoon) om over de ski pully aan te trekken als het koud is. Als het niet koud is, hebben wij genoeg aan alleen een skipully.
Sjaal, goede handschoenen die niet kletsnat worden, skisokken, zonnebrandcreme met een lippenbalsem, en wij hebben voor iedereen 1 skijas en 1 skibroek.

Succes met shoppen!

Sarah

Sarah

04-01-2010 om 13:35

Snowboots

Snowboots en een paar extra handschoenen. Onze zoon van 8 speelt na het skien nog heel graag buiten in de sneeuw en dan zijn snowboots en extra handschoenen geen overbodige luxe.....
Voor 1 week is 1 broek genoeg. En wat fijn is: een lekkere vette creme, ook voor de kids, wordt je niet zo schraal van de kou. En zonnecreme is ook geen overbodige luxe.
Veel plezier!

Trix

Trix

04-01-2010 om 13:42

Lees dit eens, winterkleding al op...

http://www.nu.nl/lifestyle/2153560/winterkleding-al-op-.html Sorry.

Verder heb ik het idee dat ipv thermo-onderkleding een majo ook prima werkt. Tenzij je kinderen naar 3000 meter gaan om te skien, maar de eerste keer blijven ze meestal toch vooral op de idiotenheuvel in het dorp.
Investeer vooral in goede, goedzittende handschoenen en voordat je weggaat nog even de zitvlakken van de skibroeken inspuiten met waterafstootspul. Snowboots is handig, maar als je al goede bergschoenen hebt, is dat ook prima.

Clarisse

Clarisse

04-01-2010 om 13:56

En ook:

Skisokken, skiwanten of skihandschoenen, behalve skibril een goede zonnebril, moonboots.

Clarisse

joos

joos

04-01-2010 om 14:00

Wel 2 broeken

Dit jaar hebben we het de eerste dagen ontzettend koud gehad met skien. Dus ik was heel blij met mijn thermo-ondergoed (gewoon bij de Zeeman gekocht, 2,99 per broek/shirt). Het voordeel van thermo-ondergoed boven een maillot is, dat een maillot ook aan de voet zit. En volgens de skiverhuurder kun je beter niet 2 lagen om je voeten doen, maar gewoon 1 paar goede skisokken.
Ook heb ik ter plekke bivakmutsen gekocht voor onder de helm (deze is bij ons trouwens bij de skihuur inbegrepen). Die mutsen zijn van een soort zijde, dus niet heel dik maar wel lekker warm. En ik vind het ook wel een iets frisser idee.
Verder vind ik 2 pully's wel weinig hoor. Ik heb er 5 voor mijn kinderen, iedere (ski)dag een schone. Een extra broek vind ik geen overbodige luxe. De laatste dag hadden wij regen en dan wordt het allemaal heel nat. Soms lukt het dan niet om het op tijd droog te krijgen voor de volgende dag. Extra handschoenen heb ik sowieso bij me.
Wij hebben gelukkig een grote auto

Margreet

Margreet

04-01-2010 om 14:07

Trix

Dat rehuliere winterkleding al 'op' is, snap ik, maar volgens mij geldt dat niet voor specifieke skikleding, tenminste... dat hoop ik dan maar.
Alhoewel snowboots al even niet meer te krijgen zijn, maar ik neem aan dat bv. een skibroek nog wel aan te komen is.

Margreet

Margreet

04-01-2010 om 14:09

Lijstje

OK, ik krijg al een heel lijstje, de kousen erbij, een fleece kol, fatsoenlijke handschoenen, ski bril, een fleece trui/vest, snowboots.
Alvast bedankt voor de tips!

Chippie

Chippie

04-01-2010 om 15:11

Hier...

Hier 2 sets thermo-ondergoed, 2 paar skisokken per persoon, 2 dunne fleecejackjes oid (ik koop geen speciale skipullies), 1 colsjaalding, eigen helm, 1 skibroek en 1 skijas, 1 paar skiwanten. Gewone winterjas en gewone handschoenen ook mee.

Na het skieen hangen wij alles over de verwarming. Dan is al heel snel alles al wel weer droog. Gewone kleren en jas aan als we naar buiten gaan. Snowboots zijn soms handig, maar wij trekken gewoon onze bergschoenen aan. Iedere dag gaat er 1 setje thermo-ondergoed en sokken pp in de was (wasmiddel mee dus!).

T-shirts

Ik neem altijd voor iedere dag een schoon t-shirt met korte mouwen mee. Dan red je het gemakkelijk met 2 skipullis. 5 voor iedereen zou betekenen hier 4 x 5 = 20 skipullis (ik ski niet), dat vind ik wel heel veel. Ipv thermo ondergoed gebruik ik ook wel eens een pyjamabroek.
Voor skien kun je beter meer dunne lagen dragen (t-shirt, hemd, skipulli) dan minder lagen maar dikke. Als je dan zweet kun je altijd er iets onder uit doen. Wat ook belangrijk is dat alles ademt: katoen etc. Je zweet toch wel behoorlijk.
En al eerder genoemd goede handschoenen zijn ook belangrijk, anders krijg je al snel klamme of natte handen en dan krijg je het snel koud.

mar

mar

04-01-2010 om 15:53

Wij

Wij hebben doorgaans mee:
wollen ondergoed of Odlo 2 - 3 x pp
fleece skipullies 2x
fleece vest 1x
wollen truien 2x
Twee gewone shirts en event. nette kleding
Skibroek/jas
muts 2x pp + bivakmuts
wollen skikousen 5x pp
handschoenen 2 - 3 x pp
helm /skibril
bergschoenen
gamaschen voor het wandelen

sinds vorig jaar nemen we ook een softshell mee, aangezien het zo bloedheet (januari) op de berg was, dat een skijack te warm was.

Inge M

Inge M

04-01-2010 om 18:21

Twee soorten handschoenen/wanten

Eén paar dunne en één paar dikke. Zonder handschoenen moet je niet doen maar soms is het echt warm. Dan is het heerlijk ook dunne handschoenen te hebben. Wij kiezen dan voor fleece. Voor beginners is dat minder handig omdat die nog veel vallen (worden fleece handschoenen te nat door)

Inge M

Inge M

04-01-2010 om 18:22

Spullen lenen

Het kan ook heel praktisch zijn om spullen te lenen van een ander gezin. Er zijn genoeg mensen die altijd voor een andere periode kiezen. En skispullen slijten nauwelijks.

Kari1

Kari1

05-01-2010 om 09:27

Wow

wat nemen jullie veel mee! Nou, dan zijn wij smeerpoetsen hoor. Vijf paar skisokken per persoon... Skisokken draag je maar een paar uur per dag. Die gaan wel een dag of wat mee, met een keer een sopje in de wasbak gerust de hele week. Hier gaat voor iedereen (ouders + 3 volwassenen kinderen) 1 paar en 1 reservepaar.
Ook geen 25 skipulli's hier. Wat T-sirts met korte mouwen, met lange mouwen, fleece vest of trui, gewone vest of trui, genoeg om allerlei warmtecombinaties te maken. Wij doen niet aan speciaal. Zelfs een skipulli hoeft van mij niet, ik doe liever een das om als nekwarmer, kun je makkelijk meer of minder omslaan, voor je kin/neus binden, los omknopen als het warmer wordt.
Je zweet behoorlijk schrijft iemand; maar heb je dan niet gewoon teveel aan? Ik zorg dat ik het niet koud heb maar flink zweten hoeft niet.
Thermospul hoeft van mij ook niet zo. Ik denk dat daarover ook veel misverstanden heersen. Thermo heet niet thermo omdat het warmer is dan b.v. een katoenen shirt, het heet thermo omdat het kunststof is dat beter vocht doorlaat dan katoen. Dat vocht blijft dan niet in contact met de huid en de huid koelt daardoor minder af, dát is het thermo-effect. Als je niet "flink zweet" zijn laagjes katoen net zo goed.
Het nut van thermo voor jonge kinderen vraag ik me ook af. Die zweten als ze het warm hebben vooral op hun hoofd en in de nek (van die verhitte hoofdjes met natte haartjes) en krijgen niet van de reclame-stoere natte driehoeken op borst en rug. Tenminste, dat was zo bij de mijne, maar misschien niet bij iedereen.
Voor jonge kinderen zou ik eerder kiezen voor het door rodebeuk zo aangeprezen (;-) wollen ondergoed. Dat ventileert EN isoleert.
Kari

mar

mar

05-01-2010 om 10:27

Skisokken

Waarschijnlijk zijn wij smeerpoetsen . Wij lopen de hele dag op de skisokken. Niet alleen in onze skischoenen, maar ook in de bergschoenen.
Een sopje in de wasbak doen wij ook wel, er is eigenlijk nooit een wasmachine, maar voor die wollen sokken droog zijn ben je vaak meer dan een dag verder.

Voordeel van thermo is dat het een extra laagje is, vocht transporteert en zelf niet vochtig wordt. Het (de stof) voelt ook doorgaans warmer dan katoen. Maar ik ben het met Kari eens, ik kies zelf eerder voor wol.

Marktplaats

Wellicht een tip: maar veel skispullen voor kinderen koop je goedkoop via MP. En je kan het daarna zelf daar ook weer verkopen.
Wij hebben voor onze jonge kinderen altijd goede skipakken, goede handschoenen en een eigen helm. Daarnaast voor de oudste (die zelf in skiklasje zit) zo'n bivakmuts, die hebben we hier lokaal gekocht.
Ik heb geen skipully's, maar gewoon de normale shirts met lange en korte mouw. En wat sweaters. Waar we wel bij zweren zijn maillots. Die heb ik in de aanbieding gekocht bij de hema, wibra en h&m. Ik neem amper gewone kleding mee, omdat iedereen toch de hele dag in skikleding loopt.
Skisokken zijn 3 per week echt wel afdoende, mi. En smeer de gezichtjes goed in. Hier was het gisteren erg koud en dan smeer ik hun wangen in met vaseline.

Champagne

Champagne

12-01-2010 om 22:16

Wat wij meenemen

Per persoon: 1 skibroek met jack of een skipak.
Twee fleece truien, drie skipullies en 6 paar skisokken (voor elke dag).
En handschoenen en mutsen voor de volwassenen, de kinderen hebben een helm op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.