Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vic

Vic

24-08-2013 om 20:48

Zweden


Tesah

Tesah

29-08-2013 om 18:19

Zoveel mensen, zoveel ervaringen

vroeger gingen wij ieder jaar naar Zweden en Noorwegen.. Op zich best leuk en ik herinner me niet echt verregende vakanties. Wel dat ik het, hoe ouder ik werd, oer en oer saai begon te vinden.

Toen onze jongste 5 was, wilden we het wel weer eens proberen. Deze zomer was natuurlijk mooi, ook daar scheen de zon.

Onze vakantie was iets minder. Van de drie weken, was het 2 dagen droog. En dan is zo'n schattig geel huisje in de bossen iets minder leuk. Na 10 dagen regen was het min of meer droog. (met regen bedoel ik echt onafgebroken regen, heel veel en heel hard) Wij togen naar Astrid Lindgrens wereld. Met ons werkelijk iedereen op vakantie in Zweden. Ten onze kinderen eindelijk, na een uur (!) een plekje in het Pippi huis bemachtigd hadden, op het balkon, werden ze weggestuurd. De Pippi show begon. Ach, het was best leuk en ik kan me voorstellen dat wanneer het mooi weer is en het dus minder druk is, het een leuk park is, maar wij vonden het verschrikkelijk. Als wij het over vakantie horror hebben, noemen wij dit park.

De plek waar wij zaten, Småland, was leuk maar niet heel bijzonder. Als het mooi weer is kun je waarschijnlijk lekker zwemmen in de meertjes. Maarwij voelden ons vreselijk opgesloten door de eindeloze bossen, nergens een panorama, nergens een doorkijkje. Alleen die bomen. Miljoenen.

Ik heb ooit hier gesproken over mijn liefde voor de boeken van Moberg, de emigranten. Die boeken gaan over de boeren van Småland die naar Amerika emigreren. Ik heb de sfeer van die boeken zeer goed kunnen proeven. Ik wilde zelf ook weg.

Oh ja, Kalmar was leuk, Stockholm is erg mooi. En dat mooie eiland, ik kan even niet op de naam komen, is ook leuk.

Tesah

Tesah

29-08-2013 om 18:20

Vroeger

vroeger is dus als kind. Ik ging met mijn ouders ieder jaar naar Zweden.

Jujube

Jujube

29-08-2013 om 22:02

Dirksmama

Klopt! Wij hebben in Zwitserland alles bij de Aldi gekocht; de Aldi had een hoger prijsniveau dan Albert Heijn in Nederland. Toen we een bergwandeling maakten kwamen we langs zo'n leuke hut waar je wat kon drinken. Er stond een bord buiten; Koffie en appelgebak was bijna 10 Zwitserse frank. We zijn maar doorgelopen....

Astrid lingrens wereld

Wij stonden al voor de kassa van Astrid Lindgrens wereld toen we erachter kwamen dat de entree voor ons vieren 150 euro was en dat je eigenlijk twee dagen nodig had om alles te zien. We zijn wat anders gaan doen.

Vic

Vic

28-01-2014 om 21:30

Geboekt!

Het leuke van het nieuwe forum is dat je nog eens een oud draadje kunt opdiepen. Ik heb inmiddels onze vakantie naar Zweden geboekt. We gaan dezelfde rondreis doen als die Dalarna vorig jaar heeft gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het wordt. Als jullie nog goede tips of adviezen hebben, hoor ik ze graag!
Bijvoorbeeld: kun je er een beetje lekker eten? Kun je overal pinnen (op de boot?) of kan ik beter hier geld halen voor de eerste dagen?

Vera*

Vera*

28-01-2014 om 21:58

Orsa

Bij Orsa kun je een berenexcursie boeken. Niet dat je beren te zien krijgt maar de Duitse onderzoeken laat je een winterslaaphol zien en allerlei sporen waar je aan kunt zien dat er beren er aktief geweest waren, plus natuurlijk een heleboel berenweetjes.

carola

carola

29-01-2014 om 11:44

geweldig Zweden!

Wij zijn er al een aantal keer geweest en het is er prachtig!
Ik heb een handige eet tip voor je,in elke plaats en ook vaak in kleine dorpen in het plaatselijke restaurant kan je tussen de middag onbeperkt eten van het buffet voor een bedrag tussen de 6.50 en 10 eurp p.p.
Er hoort dan ook nog drinden bij en ook koffie.Onder de twaalf kost het meestal de helft.
Het is in Zweden gebruikelijk dat mensen in de lunch pauze naar een restaurant gaan voor een warme maaltijd en in de avond een boterham eten.
wij doen dit elke keer zo en als we van te voren weten in welke plaatsen we komen zoeken we alvast op internet leuke adressen op.
Ook de Griek en Indiaas en chinees hebben deze lunchbuffeten,maar ook echte zweedse hap is prima te vinden.
Pinnen op de boot is geen prbleem trouwens

Dalarna

Dalarna

29-01-2014 om 18:31

Wat leuk!

Tja ik kan je nu bijna alles wel vertellen wat je wil weten Neem afwasblokjes mee voor in het eerste huisje, doe zelf de schoonmaak (dat kost zo 260 euro), reken erop dat de huisjes steeds minder luxe worden, zeker als je bij de laatste in een huisje zit (de appartementen zijn wellicht beter), ik hoop dat je de reis hebt genomen van 1 dag langer want dan zit je het kortst in het middelste huisje en daar is ook het minste te doen.

Het is duur maar ga wel naar het berenpark in het middelste huisje en wijs de kinderen er op dat je moet zoeken naar de dieren en nergens zomaar langs moet lopen

Op de boot heen kun je gewoon overal betalen met de pin, er is tv op je kamer (terug niet) en heerlijk te eten (als je dat bijgekocht hebt).

Bij het laatste huisje moet je zeker met de skilift naar boven gaan, erg mooi, ik hoorde later dat je voor dezelfde prijs ook gewoon had mogen blijven zitten dus als ik dat had geweten had ik 1x omhoog, 1x omlaag en 1x omhoog gegaan en dan naar beneden wandelen (we hebben daar boven op nog veel gecacht ook). Hier heb je ook gewoon overstekende rendieren gewoon waar je loopt, erg grappig. Ga ook even naar de 'magic road' en beklim die groene berg daar net een stukje voorbij.

Tjonge ik kan wel blijven schrijven maar vraag liever wat je wilt weten

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 18:47

Dalarna

Bedankt, ik ga bedenken wat ik nog meer zou willen weten Dat van die schoonmaak had ik al gezien. 110 euro voor een verblijf van 3 dagen, daar ga ik niet aan beginnen. Ik was dus al van plan om zelf een fles allesreiniger mee te nemen. En vaatwasblokjes dus. Mijn oudste wil heel graag naar de allereerste IKEA-vestiging en die ligt een uurtje vanaf (volgens mij) het laatste huisje, dus dat staat al op het programma. We gaan 13 dagen dus het is 3-4-3. Ik vind het heel spannend en moet nog even kijken of mijn TomTom de weg weet daar. Ik heb een model dat je niet kunt updaten, dus anders moet ik een nieuwe of met wegenkaarten werken.

Vera*

Vera*

29-01-2014 om 18:50

Oja, berenpark

Die twee tijgers hoog boven op de 'berg' die een geweldig uitzicht hadden op het publiek. De wolven hebben wij toen niet gezien maar wel een moederbeer die haar twee jongen leerde om bosbessen te plukken van de struikjes.
Wij zijn met de boot van Oslo naar Kopenhagen geweest. Varen door de fjord bij Oslo vond ik mooi. Wij hadden niet gereserveerd voor het eten van te voren maar er was gelukkig nog plek voor ons in het buffetrestaurant. Het was niet heel erg goedkoop maar het brak lekker de tijd.
Ook hadden man en kinderen nog in het bubbelbad gezeten op het achterdek (erg mooi met de ondergaande zon). Het schip had namelijk ook nog dienst gedaan als cruiseschip.

Jasmijn

Jasmijn

29-01-2014 om 19:32

Niet nog een keer

Wij zijn een week in de winter geweest. Dat vond ik heel leuk en bijzonder. Heel veel sneeuw, -19 graden, lekker kunnen skieen en genieten van de mooie omgeving.
Ook een keer twee weken in de zomer geweest, het leek toen wel herfst, n.l. koud en veel regen. We zijn een week eerder teruggekomen en er waren geen leuke winkeltjes en terrasjes en ik vond het ronduit saai. Supermarkten daar waar wij waren idd vol diepvries goed. Heel veel bos en bomen (alles nat door de regen natuurlijk) en tja.... dat ben ik na een paar dagen wel zat. Ligt er denk ik wel aan naar welke omgeving je gaat, wij zaten in de middle of nowhere.
Stockholm, daar zou ik nog wel eens heen willen, lijkt me wel heel leuk.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 10:20

Vera

Ons schip had geen bubbelbad (even ter informatie voor Katniss).

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 10:22

Katniss

Er is wel allesreiniger in huis dus dat is het probleem niet. Doe gewoon altijd je schoenen uit als je binnenkomt, dan hoef je niet te dweilen. Zet je oudste aan de stofzuiger (dat deed mijn man) en boen zelf even het toilet enzo.

Het enige nadeel vond ik wel dat de mensen vóór je het natuurlijk ook zo schoon maken
Als je wat wil doen in een park (vooral het eerste) maak dan meteen de afspraak en wacht niet te lang want alles is zo vol.

Dalarna

Dalarna

31-01-2014 om 08:13

oja

De boot uit Oslo vertrekt veel later dan die uit Kiel, je hoeft er echt niet vroeg te zijn bij Oslo.

Verder is de informatie over de tol in Noorwegen niet duidelijk in het boekje, maak je niet druk, je rijdt gewoon naar Oslo en een maand of 3/4 later krijg je de rekening (wij hadden iets van 12 euro).

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 09:28

oja

Ik bedacht nog wat: heel veel mensen twijfelden of ze na huisje 2 eerst, op weg naar huisje 3, langs de grootste waterval van Zweden zouden gaan of daarnaar toe vanaf huisje 3. Wij hebben het onderweg gedaan en dat is prima bevallen, jij hebt minder tijd in huisje 3 dus als je daar naar toe wil doe dat onderweg. Het is echt de moeite waard, mooie wandeling er naar toe ook.

Minthe

Minthe

19-02-2014 om 09:58

Ook gedaan

Wij hebben een soortgelijke rondreis via Pharos gedaan. Iets andere route (dus ook andere huisjes). De landen vond ik prachtig! Van bossen tot een soort mars-landschap. Het weer was mooi maar koud. Veel zon gezien, maar de temperatuur liep van 5 tot 15 graden (en toen we over een berg reden reden we zelfs door de sneeuw!). Wij waren er vanaf half augustus.

In ons geval waren de huisjes prima verzorgd, twee locaties zelfs gloednieuw. Maar wel in verlaten skigebieden, dus op de parken zelf was er niet veel te doen. Maar dat kan dus liggen aan onze specifieke route. Autorijden is daar heel rustig, op de tweede rit zijn we op 'n paar 100 km maar 'n handjevol auto's tegen gekomen en evenveel zijwegen. Wegdek is niet overal even goed en de openbare toiletten langs de kant van de weg zijn ronduit smerig.

Supermarkten in Zweden waren erg vergelijkbaar met die van ons, alleen in Noorwegen was het schreeuwend duur. Vooral alcohol (3,50 voor 'n blikje bier) en vlees (bijna 10 euro voor 'n pakje salami). Pizzeria was normale prijs.

Over Pharos waren we minder tevreden. Niet alles was even goed geregeld: beddengoed was er niet altijd, op de parken zat je niet in huisjes bij elkaar dus de eerste locatie hebben we geen van de andere gezinnen gezien. Een van de parken was een enorme bouwput waar om 7u 's ochtends het werk begon. Het huisje was wel erg mooi ;o) Ze deden ook erg moeilijk toen we met 'n vraag/klacht kwamen. De reisverzekering hadden ze dubbel voor ons afgesloten. Het idee van 'n vriendjesreis was wel grappig alleen was het jammer dat we met maar 3 gezinnen waren.

Katniss

Katniss

19-02-2014 om 13:54

Wel gedoe met Pharos Reizen

Het is allemaal wel een beetje een gedoe met Pharos Reizen. Je moet echt overal bovenop zitten. Het heeft eerst twee weken geduurd voor de boeking definitief was. Een van de accommodaties was vol en er is nu een alternatief verblijf aangeboden. Ze boden ook een alternatieve rondreis aan, met een korting van 50 euro. Die rondreis was echter wel een kleine 800 euro duurder, dus die 50 euro is dan ook een druppel op een gloeiende plaat Nu ik de factuur heb ontvangen blijkt dat mijn ANWB-korting ook niet is verwerkt, dus mailtje nr 6 is richting Pharos.
Deze verhalen lees ik overigens ook in de recensies over Pharos Reizen, dus ik hoop maar dat het verder allemaal goed gaat.

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 15:34

katniss

Welk huisje heeft nu een alternatief? 1, 2 of 3?

Katniss

Katniss

19-02-2014 om 16:11

Dalarna

Nummer 1. We zitten nu in Vakantiepark Klacken in Kopparberg. Daar kan ik niet zoveel over vinden, dus het is een beetje een verrassing

carola

carola

19-02-2014 om 17:00

dat is vreemd

Wij zijn twee keer in dit park geweest tijdens door ons zelf samengestelde rondreizen.
Het is een heel eenvoudig park met ruime maar erg verouderde huisjes(sorry).
Wel heeft het een geweldige ligging hoog op een berg en een fantastisch uitzicht.
Het kleine binnenzwembad is leuk zeker als je bedenkt dat bijna geen een zweeds park een zwembad heeft.
Maar wat ik vreemd vind hieraan,het park had Belgische eigenaren en die konden het niet bolwerken en zijn er mee gestopt.
Sindsdien staat het park leeg en worden de huisjes niet meer verhuurd.
Blijkbaar nu weer wel dan,maar ik zou het toch even navragen,het park staat verder ook in geen enkele gids van dit jaar,hebben wij nog naar gezocht.
Oh ja,als het park dus blijkbaar weer open is,lees even goed of het zwembad inclusief is,de ene keer hoorde het erbij en de tweede keer,andere organisatie moesten we het zwembad los betalen en dat liep lekker op.

Katniss

Katniss

19-02-2014 om 18:12

Carola

In het Worddocumentje dat ik bij de mail kreeg stond dat de huisjes recent gerenoveerd waren. Misschien is er dus een doorstart gemaakt?
"Het vakantiepark heeft 30 net gerenoveerde vakantiewoningen. Faciliteiten: receptie en restaurant. Tegen betaling toegang heeft u toegang tot en 25 meter binnenzwembad met wave-glijbaan, bubbelbad, sauna en zonneterras."
Ik vond wel ergens dat het zwembad 30 kronen kost voor kinderen en 50 voor volwassenen, dus dat zijn geen gekke prijzen (zeker omdat we maar 3 dagen daar zijn).

carola

carola

19-02-2014 om 20:52

doorstart

Ben blij als het park een doorstart maakt.Ondanks onze ervaringen is het er zo mooi!
Wij gaan er zeker voor het uitzicht nog eens heen.
Die zwembad prijzen vallen mee,bij ons rekenden ze veel meer.Je kan er een prachtige wandeling naar de top van de berg maken echt geweldig! Ben benieuwd of het elandenparkje er nog is.

Katniss

Katniss

19-02-2014 om 22:53

Leuk!

Wat leuk om zo'n enthousiaste reactie te lezen. We kijken er ook erg naar uit om te gaan.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:20

hmm

Eigenlijk wel jammer, dat was het mooiste huisje met een leuk meer om in te zwemmen en veel activiteiten in de buurt maar goed je hebt nu een zwembad lees ik, dat hadden wij alleen in het derde huisje.

Ik zou toch wel willen dat als iemand annuleert je alsnog in het gewone park kon komen.

Charis

Charis

20-02-2014 om 11:19

Over tol

Is de tol voor de bruggen/overtochten inbegrepen in de reis die je hebt geboekt?

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 11:43

Charis

Je hebt alleen tol in de buurt van Oslo en dat gaat automatisch, krijg je na 3/4 mnd de rekening van a 12 euro voor ons. Je hebt geen bruggen, je gaat met de boot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.