Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 14:45

Zomervakantie

Wij willen deze zomervakantie in elke week, van de 6, 1 dag een hoofdstad bezoeken van Nederland.
Daar willen we naar toe met de trein en dan het liefst geen algemene winkelstraten bezoeken, maar de steegjes en kleine marktjes/braderie of een gek festival.

Ik zoek leuke tips, zouden jullie mij kunnen helpen?

Geen Amsterdam, dat kennen we nu helemaal uit ons hoofd

Leuke festivals in de buurt van een hoofdstad is natuurlijk ook goed.
Of musea....gewoon van alles en nog wat.

De rest van de dagen gaan we naar bos, strand en tuin en heel misschien de Efteling een dagje.

Ik hoop op leuke tips want op internet staat zoveel, maar het liefst heb ik jullie tops en flops....


Ypenburg

Ypenburg

15-01-2016 om 14:49

Den Haag

en dan naar het Binnenhof en naar het Vredespaleis. Als je genoeg tijd hebt, kun je Panorama Mesdag, Madurodam of Scheveningen nog meepakken.

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 14:51

oja

'we' zijn man, 2 dochters 10 en 16 en ik

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 14:53

grappig

Op het moment dat ik hoofdstad lees, lees ik over Nederland heen. Ik was dus al benieuwd hoe dat zal zijn, naar zes hoofdsteden in Europa op één dag heen en terug met de trein.

Toen las ik de reactie van Den Haag en ging ik nog maar eens teruglezen. Hersenen... het blijven rare dingen, ze trappen ook overal in en dan denken ze niet meer na.

Moni

Moni

15-01-2016 om 15:06

Vierdaagse in Nijmegen

Geen hoofdstad maar wel erg gezellig voor alle leeftijden tijdens de zomerfeesten (vierdaagse).

In andere weken is het leuk om de wandelroute Mariken van Nimwegen te volgen. Leuke straatjes en uitleg over wat je ziet.

Suze

Suze

15-01-2016 om 15:10

Gids

In aansluiting op Moni: het is sowieso vaak heel leuk om stadwandelingen met een gids te doen.

Veel leuker dan met alleen een route van de VVV. Nou ja, dat vind ik dan .

En verder zijn Rotterdam, Breda, Den Bosch en Utrecht natuurlijk leuk en is daar genoeg te doen.

Sowieso is Rotterdam wel leuk omdat het weer anders is dan veel andere steden die een oudere kern hebben.

Wil je trouwens per se provinciehoofdsteden of mogen andere steden ook als ze maar wat groter zijn?

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 16:37

Hoofdsteden

Mag ook een andere grote stad zijn hoor, maar we dachten, hoofdsteden is leuk voor de jongste (bezig met aardrijkskunde en geschiedenis) want die zat laatst nog een keer alle hoofdsteden op te noemen en zei, dat ze daar allemaal wel eens heen wilde.
Voor de oudste maakt het niet uit, die vind tegenwoordig alles bagger, die wil 6 weken naar Ibiza ...helaas kan ik dat net niet betalen

Mijntje

Mijntje

15-01-2016 om 17:14

hoofstad?

Je wil EEN hoofdstad bezoeken van Nederland, maar het mag niet Amsterdam zijn.
?? Er is maar 1 hoofdstad per land.
Of bedoel je: je wil een STAD bezoeken?

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 17:33

mijntje

Ze wil provinciehoofdsteden bezoeken...

angel3

angel3

15-01-2016 om 17:43

de parade

Kijk waar de parade is en combineer dat. Erg leuk.

In rotterdam is een fietstour via urban guides aan te raden. Je ziet veel en je hoort net ff andere dingen.
Wij hebben via de Ontmoeting ook een wandeling gedaan met een 'client' (ex crimineel/dakloze). Ook zeer boeiend.
Hoor je es wat anders over een stad en een mens.

Hanne.

Hanne.

15-01-2016 om 17:47

Haarlem

Haarlem is leuk. Kan je o.a. leuke hofjes tochten lopen. En rond het centrum barst het ook van de musea. Evt kan je ook nog een rondvaart doen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-01-2016 om 18:14

Plan

Ik vind dat als je een plan hebt, je je eraan moet houden. Dus alleen provinciehoofdsteden en niet naar Nijmegen omdat dat ook zo leuk is
Volgens mij is er dit jaar een boel te doen in het Groninger Museum, daar zou ik dus zeker heen gaan.
In de hoofdstad van Gelderland vind je mijn favoriete museum, het Openlucht Museum.
In Leeuwarden heb je het Frysk Museum, en het schijnt een mooie wandelstad te zijn.
Assen en Lelystad zou ik overslaan, daar is niet zoveel te doen.
Haarlem is altijd leuk. Gezellige winkelstraatjes en leuke musea.
Den Haag is ook superleuk. Een rondvaart met de Ooievaart en lekker eten in de binnenstad. Op een na favoriete museum van mij is het gemeentemuseum Den Haag, maar dat ligt wel een beetje uit het centrum.
Iemand anders mag de overige hoofdsteden aanvullen

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-01-2016 om 18:15

Overigens...

Knap dat je je 16-jarige nog meekrijgt. Die van mij wil alleen nog maar mee naar 'heel leuke uitjes' of als ik toezeg dat ze iets krijgt. In de praktijk ben ik dus meestal alleen met jongste op pad.

Moni

Moni

15-01-2016 om 18:26

Jongste gaat binnenkort ook de andere steden leren

Dat is ook leuk. Dan heeft hij die in het echt gezien en kun je naar de leukste steden in plaats van de hoofdsteden van de provincies.
Gezien de leeftijd van je oudste en haar voorkeur voor Ibiza zou ik niet zozeer voor de musea gaan. Activiteiten als de parade en zomerfeesten vierdaagsen zijn dan een stuk leuker.
En een outletcentrum met gave kleding lijkt me dan ook een goed idee.
Er ligt er een bij Roermond, ook een leuke stad.Hoewel in Limburg natuurlijk Maastricht bezocht moet worden.
Dordrecht is ook heel sfeervol en heeft een Primark

Arendje

Arendje

15-01-2016 om 18:29

Moni

'Dordrecht is ook heel sfeervol en heeft een Primark '

LOL, sfeervol en Primark zou ik zelf niet snel in één zin gebruiken

Henriette123

Henriette123

15-01-2016 om 19:19

Lelystad

Lelystad heeft bataviastad, ook een outlet.
De Oostvaardersplassen waar de nieuwe wildernis is opgenomen,
en heel veel winkels plus een strand

40er

40er

15-01-2016 om 19:52

Deventer

Deventer is ook een mooie stad. Lebuïnus beklimmen, high tea bij de wall street tea rose. Speelgoed museum. Lekker langs de Ijssel.

Utrecht, Den Bosch en Leiden zijn ook geweldig vind ik.

Noet

Noet

15-01-2016 om 20:30

Assen

is leuk, het Drentsmuseum is echt een aanrader.
Fiets huren en een dag gaan fietsen langs hunnebedden en de hei.

Leuke uitjes hoor.

Maar madurodam, wandelen, speelgoedmuseum, fietsen langs de hunnebedden, naar het bos, stadstour met gids, mijn 17 jarige zoon zou ik er echt niet blij mee maken. Dit was leuk idd, toen hij 10 jaar was.
Ibiza zit er niet in, dat is geen drama natuurlijk, maar een dagje tropisch zwemparadijs zou mijn zoon meer zien zitten bijvoorbeeld. Of thuis in de tuin en appen met andere thuisblijvers die ook liever niks doen

Dirk

Dirk

16-01-2016 om 11:31

Lelystad

Het centrum van Lelystad is niet interessant helaas, maar er is meer:
Bataviawerf in combinatie met Batavia stad (outlet), Aviodrome, het Natuurpark met hopelijk dit jaar weer het (gratis) Uitgast festival, een strand inderdaad, genoeg leuke en lekkere restaurants (ook aan het water!), vrijwel naast Bataviastad een grote haven met prachtige grote zeilschepen waarop je mee kan varen en de Oostvaardersplassen natuurlijk.

Elisabeth

Elisabeth

18-01-2016 om 10:13

Leuk dit

Ja Assen lijkt me ook leuk met de hunnebedden!

Charis

Charis

18-01-2016 om 10:22

Zwolle

Vergeet Zwolle niet, prachtige oude binnenstad, veel winkelaanbod. Je kunt misschien de Peperbus beklimmen of een bezoek brengen aan museum De Fundatie. Gezellig koffie-/theedrinken bij brasserie Het Vliegerhuys.

lisbeth

lisbeth

19-01-2016 om 16:02

maastricht

leuke oude stad, kleine straatjes, heerlijke terrassen in de zomer.

Geen tips

Geen tips, maar een vriendin van mij heeft dat ook eens gedaan in de zomervakantie, alle provinciehoofdsteden bezocht. Haar kinderen vonden het heel erg leuk.

skik

Groningen

Natuurlijk!
Is erg gezellig. En het Groninger museum heeft nu nog de Bowie-expositie. Hopelijk wordt die verlengd. Daar is nu natuurlijk megaveel belangstelling voor. Leuke winkeltjes in het A-kwartier. Verder de hofjes in de binnenstad en liggen met een flesje wijn en stokbrood in het Noorderplantsoen. Alles op loopafstand

Violetta

Violetta

20-01-2016 om 09:03

Den Bosch

Is natuurlijk het allerleukste! Heeft veel straatjes en steegjes met niet-doorsnee winkeltjes. Een stadswandeling gecombineerd met een tocht over de Binnendieze en je hebt een geweldig dagje uit. http://www.vvvdenbosch.nl/nl/wat-te-doen/stadswandeling-rondvaart. Ook een bezoek (eventueel met gids) aan de St. Jan is zeker de moeite waard.

Elisabeth

Elisabeth

20-01-2016 om 09:45

Dank

We hebben al 1 bestemming waar we sowieso naar toe willen: Hunnenbedden en Assen

En Den Bosch! Zie ik nu.

Leuk hoor dit!

bieb63

bieb63

20-01-2016 om 10:06

Nog wat over Den Haag

Die zou ik zeker doen. Ze hebben ook een rondvaart door de binnenstad, stadswandelingen, hofjeswandelingen. Dus dat kun je sowieso doen.
Verder is Den Haag echt een festival stad en natuurlijk het gratis Parkpop ergens in juli elk jaar.
Verder: De Haagse Markt (een ware belevenis). Rondleiding Binnenhof, diverse musea zoals Het Mauritshuis, De Gevangenpoort (spannend), Museon, het museum van de Communicatie (ook erg leuk)
En natuurlijk even naar Scheveningen. Ook ben je vanuit Den Haag in 10 minuten met de tram in Delft. Moet je ook ooit eens geweest zijn.

Elisabeth

Elisabeth

20-01-2016 om 14:10

Oja Parkpop!

Dat is ook leuk, ik ga even neuzen zo. Dank!

Mari39

Mari39

20-01-2016 om 18:59

Maastricht

Bonnefantenmuseum en grotten bezoeken in de st pieter. Erg leuk. En maastricht geeft toch altijd gevoel van beetje buitenland!

den bosch idd

en dan met de theater boulevard weken in augustus? Daar zit vast ook wat voor oudste tussen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.