Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tango

Tango

12-08-2015 om 21:58

Zijn er nog echte jeugdherbergen?

Omdat dochter hier wel erg hard gaat roepen dat ze volgend jaar met een vriendin een paar dagen weg wil en wij het echt nog niet zien zitten dat ze met z'n tweeen in een tentje gaan, zelf koken op gas etc. En hoe nemen ze dan alles mee in de trein etc. etc, ben ik aan het kijken naar alternatieven. Nu zocht ik naar jeugdherbergen maar zie dat eigenlijk nergens meer, wel Stayokay of Hostels. Mijn vraag is nu, zijn er nog jeugdherbergen echt voor jeugd of is het meer een soort familiehotel geworden voor een leuke prijs? En wat betaal je dan ongeveer voor een overnachting? Ik lees bedragen van 59 euro per nacht, vind ik best duur voor 2 pubers.

Barvaux

Barvaux

12-08-2015 om 22:22

kamperen

Kamperen is makkelijker, er zijn echte jongerencampings voor vanaf 15 jaar maar je kunt er ook voor kiezen om een camping te zoeken waar jij tegelijkertijd ook bent en zij dan op een ander veldje in een tent.

Echte jeugdherbergen voor jeugd zijn er volgens mij niet meer (de tip die hier werkte is zoon op scouting doen, hij heeft in een jaar tijd al vier keer met jongeren gekampeerd) omdat ze dat niet willen faciliteren, wat een gedoe lijkt me dat als je al kijkt hoe de jeugd zich in een klaslokaal gedraagt, laat staan allemaal in een jeugdherberg

Verder: google eens op termen als 'vakantie voor tieners' of 'vakantie met pubers' etc, je kunt heel veel vinden met een uurtje zoeken en doorklikken.

Wat je ook nog kunt doen is ze met een groepsreis laten gaan of een kamp voor die leeftijd.

Tenslotte: laat ze gewoon lekker tienertoeren en thuis slapen of desnoods in een tentje op een camping in de buurt?

Evanlyn

Evanlyn

12-08-2015 om 22:25

stayokay

Jeugdherbergen zijn met hun tijd meegegaan. Dus een nieuwe naam (alleen in Nederland volgens mij), geen corvee meer en zowel familiekamers als slaapzalen (jongens en meisjes apart). WC en douche zijn op de gang en vaak kun je je eigen potje koken in de gezamenlijke keuken (maar niet altijd, let daar dus op). Er is nauwelijks toezicht, je moet dus echt zelfstandig kunnen opereren.

Tango

Tango

12-08-2015 om 22:45

Jongerencamping

Zo'n jongerencamping daar vind ik haar echt nog te jong voor. Ze is dan net 15 en vriendin is een jaartje ouder. Of misschien heb ik er een verkeerd beeld van hoor, maar ik denk dan aan zo'n tienercamping met heel veel drank en harde muziek.
Verder is dochter nog niet heel zelfstandig en zie ik haar nog niet echt koken in een tentje op zo'n gastoestelletje e.d. Ze wil wel graag het komend jaar leren koken, maar thuis hebben we een keramische kookplaat dus geen gas. Is toch even anders en met een gasstelletje in een klein tentje best wel link natuurlijk.
W.b. de bagage kunnen we ze natuurlijk ook wel brengen, dan geeft het niet als ze veel bagage hebben.
Camping in de buurt is er wel, vind ik ook wel een goed plan maar ze willen zelf graag meer richting de kust en dat is dan niet meer op fietsafstand zodat ze niet bijv. thuis kunnen komen eten.
Met vriendin op de camping staan waar wij ook staan wordt lastig. We willen zelf graag naar het buitenland, vriendin zou dan 2 weken mee moeten.
Tienertoeren lijkt me trouwens wel een goed plan en dan bijv. overnachten in een stayokay of wat ik ook zag Natuurvriendenhuis. Daar kunnen ze zelf koken maar dan in een keuken in het huis. Vind ik al iets veiliger.
Gelukkig is het nog ver weg hoor, maar we denken toch maar alvast mee met dochter. Ze wil het liefst ook thuis blijven als wij 2 weken weg gaan, dat zie ik dus echt niet zitten heb ik haar gezegd. Vind ik veel te lang. Daar moet ze dan toch echt iets anders op vinden.

Elke

Elke

12-08-2015 om 23:12

Eh..

Dat natuurvriendenhuis ziet er wel een beetje uit als een bejaardensoos... Ik zou dan toch voor 'n hostel kiezen. Daar zijn de meeste gasten in de 20, soms 'n verdwaald gezin (zoals wij ) of 'n ouder iemand alleen. Hartstikke leuk, laagdrempelig, je kan zelf koken en vaak behoorlijk centraal gelegen. De prijzen lopen behoorlijk uiteen, 'n bed op zaal is uiteraard goedkoper dan 'n prive-kamer... Man is nu toevallig met zoon in een Hostel (hij omschrijft het publiek daar als 'vanalles, weinig kinderen'), wij slapen er als gezin wel eens, zoon heeft uitjes met interessegenoten waarbij slaapzaaltjes worden afgehuurd en man logeert er ook wel eens als hij aan de andere kant van NL moet werken.

Maar goed, net 15 is natuurlijk nog wel erg jong... Dan zou ik toch kijken of je haar nog 'n jaartje mee kan nemen op vakantie. 16 jaar lijkt me geschikter. Bij Stayokay mag ze met 15 nog niet alleen verblijven, tenzij haar vriendin dan al 18 is. De minimumleeftijd is 16. Dat zal voor andere campings/huizen/hotels misschien ook wel gelden.

Evanlyn

Evanlyn

12-08-2015 om 23:13

NIVON

Daar is misschien wat meer toezicht dan in een Stayokay, dat zou je kunnen vragen. Of misschien samen naar een zomerkamp dat bij hun interesses past?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.