Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Niet zo fanatieke skie-ster

Niet zo fanatieke skie-ster

02-03-2015 om 12:23

wintersport; nog gaan of niet?

Net terug van een wintersportvakantie: drie dagen topweer, topskien, topsneeuw gehad, maar ook drie dagen mist, slecht zicht, teveel sneeuwval en daardoor valpartijen, laatste dag ijzige pistes. Daarnaast was de reis zoals gewoonlijk weer een redelijke hel, van scheurende bakken tot kilometers file en omrijden, en uren vertraging....

Ik vraag me steeds meer af waarom ik het doe, van mij hoeft het eigenlijk niet meer, niet voor die drie dagen dat je wel lekker skiet, het is tenslotte een best bedrag. De reis vind ik vreselijk en eigenlijk geniet ik alleen maar van het skiën als de omstandigheden echt optimaal zijn; blauwe/lichtrode pistes, goede sneeuw, zonnig weer en niet te druk.

We moeten in de schoolvakantie vanwege de kids, en we hebben geen geld voor het vliegtuig, dus ja, dan zit je al gauw aan die reis vast. Ik ben zelf een echte mooiweer-skier, maar ja, als je toch dik geld betaalt ga je op de slechtere dagen ook wel de pistes af.....
Mijn man wil niet alleen met de kinderen (twee) skiën. De kids zitten niet meer op les, vinden ze niets meer aan en ze kunnen prima die berg af. Vinden het wel erg leuk. Ik zou het nog wel leuk vinden om naar een wintersportgebied te gaan maar dan meer te gaan wandelen, en misschien als het inderdaad heel lekker is ook een paar dagen te skiën.

Wie herkent het dilemma? We hebben nog even , maar in het kader van verwachtingenmanagement wil ik hier wel over een paar maanden een knoop over hebben doorgehakt.


Wij doen het niet meer

Ik vind een skivakantie nog leuker dan een zomervakantie, maar inmiddels wegen de kosten en het gedoe niet meer op tegen het plezier.

Om te beginnen vind ik het een enorm nadeel om in de schoolvakantie te moeten. Het is druk op de weg, er staan lange rijen bij de liften, het is druk op de piste, bij de restaurantjes en de skiverhuur. Buiten dat liggen de tarieven voor verblijf en een skipas in de schoolvakanties hoger, terwijl je er minder lol van hebt. Als de kinderen ouder worden komen ze natuurlijk niet meer in aanmerking voor een kindertarief, dus worden skihuur en skipassen ook weer duurder. Ook moet je er een aardige bult speciale kleding voor aanschaffen die verder 51 weken per jaar een flink deel van je opslag in beslag nemen. Oh, en winterbanden en sneeuwkettingen, die moet je ook.

Mijn man kan inmiddels niet meer skiën omdat zijn knieën het niet meer doen, dus hij kan niet mee skiën, da's ook niet zo leuk. Nou gingen wij altijd naar een plaats waar prima sneeuw was, maar als je dan ook nog eens pech hebt met de sneeuwcondities kan je je inderdaad afvragen waar je het allemaal voor doet.

skik

Nur

Nur

02-03-2015 om 13:07

Nee

Wij zijn een paar keer op wintersport geweest en dat beviel zeker goed. De kinderen vonden het skieen enorm leuk. Toch zijn we nu al een aantal jaar niet meer gegaan. Het is erg duur in verhouding tot de zomervakantie. Wij zijn ook gebonden aan de schoolvakanties. We willen dan wel naar een gebied gaan met goede sneeuwcondities, waar je ook goed kan langlaufen (mijn man vindt dat leuker) en waar het ook niet al te druk is. Dus dat kost gewoon veel geld. Het is leuk maar wel heel duur. Ik vind de lol ook niet in verhouding staan tot de kosten. Daarnaast heb ik een aantal jaren geleden een ongeluk gehad waardoor ik nu een gammele enkel en knie heb. Ik kan wel op zich nog wel skieen maar moet het dan wel rustig aandoen. Dus dan is het ook wat minder leuk omdat ik dus echt alleen van de rustige en makkelijke pistes af kan. Wij zijn dus al enkele jaren niet meer gegaan. Mijn man is nog wel een paar keer wezen langlaufen (maar dat is dan buiten de schoolvakanties en vaak naar een niet toeristisch gebied)

We hebben maar een beperkt budget voor vakanties en voor het geld van een week wintersport kunnen we in de zomer zeker twee weken extra weg en dan ook nog behoorlijk luxe of we kunnen van dat geld twee keer een week ergens aanders heen gaan en dan houden we ook nog geld over voor een weekendje weg.

caton

caton

02-03-2015 om 13:19

wij wel

Wij gaan altijd in de kerstvakantie en soms zijn de sneeuwcondities ook minder. Ik kan vanwege een slechte knie niet lang achter elkaar skiën. Toch hebben wij er het geld wel voor over, want we genieten volop. Van het hotel, het eten, de rust. Wij gaan al jaren naar hetzelfde hotel en dit staat aan de piste. Dus als ik om een uur of half 3 genoeg geskied heb, is het heel makkelijk om naar de kamer te gaan, terwijl man en kinderen nog even doorgaan.
De reis vind ik geen probleem. Nu hebben we op de heenreis een overnachting gedaan en dat was helemaal relaxed. De terugreis duurde wel erg lang omdat het heel druk was. Maar daar berust ik vrij makkelijk in.
Ik moet er wel bijzeggen dat we in de gelukkige omstandigheden zijn dat wij geen keuze hoeven te maken tussen wintersport of zomervakantie. Wel willen we over een paar jaar een lange reis door Amerika maken. Dan zullen we wel een keer moeten kiezen, maar dat heb ik er dan ook wel voor over.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-03-2015 om 13:34

Door omstandigheden niet meer geweest

De afgelopen 2 jaar zijn wij door omstandigheden niet meer geweest, daarvoor bijna iedere winter. Sinds we niet meer buiten de schoolvakanties om mochten (groep 4of 5) zijn we één keer in de krokusvakantie gegaan, maar dat nooit meer. Vreselijk die drukte op de weg, en ook op de piste. We zijn in plaats daarvan met kerst gegaan, en dan gelijk 2 weken. Dan heb je niet zo snel het gevoel om maximaal te moeten profiteren van iedere dag, en kan je eens een dagje rust inlassen bij slecht weer. Vorige winter mocht ik van mijn werk geen 2 weken weg (en één week vinden wij dus te kort in een drukke periode), dit jaar ging niet wegens een herstellende hernia van mijn man. Geen idee wat we volgend jaar doen. De jongens (15 en 17) zijn met school een week geweest en hebben het geweldig gehad (in de kerstvakantie, 2 nachten reizen en 5 dagen skien). Die willen volgend jaar weer, veel leuker dan met ons. Ik denk dat ik/wij in de toekomst wel weer gaan, maar nu even een paar jaar niet. Als beide jongens studeren kunnen wij weer in januari. Rustig op de weg én op de piste, en dan gewoon weer één week.

Katniss

Katniss

02-03-2015 om 13:51

Niet meer

Ik ben een zelfde soort skiër, bij mooi weer van blauwe en lichtrode pistes, vanaf een uur of 10.00 tot 15.00 en van koffietentje naar koffietentje. Met mijn ex ben ik een paar keer op wintersport geweest, maar hij is van het type van 9 tot 17 ('s morgens al een kwartier van tevoren bij de lift staan) loeihard van de steilste pistes. Ik mis het niet, nu ik niet meer ga, maar voor de kinderen was het misschien wel leuk geweest als ze hadden leren skiën.

Skiester

Skiester

02-03-2015 om 13:56

Herkenbaar!

Oh, wat herkenbaar jouw twijfel. Toevallig (of niet) ook dit jaar ernstige twijfel of we (ik) volgend jaar nog wel moet gaan.

Na een dramtische heenreis (in 2 dagen en beide dagen vertraging, ja, wij stonden op zaterdag op die A43 in Frankrijk die afgesloten was) EN een tegenvallende terugreis (2x een uur vertraging ook al reden we al om 04.45 weg uit Frankrijk, zucht) had ik het ook een beetje gehad.

Wij hebben de hele week maar 1,5 dag zon gehad! Viel erg tegen.
Rest bewolking, sneeuw (wel te doen over het algemeen, kon erger) een dacht mist/geen hand voor ogen te zien.

Klein appartement, dus op elkaars lip. Gedoe met pubers en wie waar moest slapen. Puber die sjach was (vanwege klein appartement of gewoon zomaar?, juist toen het zonnetje scheen geen zin meer had - gelukkig wel zelf terug kon naar appartement, gelukkig). En puber vond het altijd een heerlijke vakantie, maar liet dat dit jaar (ernstig) minder blijken...

En inderdaad duur (al is dat geld op zich niet een groot probleem, maar ik vind het wel veel geld).

Dus ik ga er nog eens over nadenken en over praten. Heb het er met mijn man nog niet over gehad. Weet niet of die alleen met de kinderen wil en of de kinderen dat dan weer willen.

Mieke

Mieke

02-03-2015 om 14:29

Wij gaan wel

Sterker nog, wij hebben al geboekt voor volgend jaar. Wij hebben dit jaar twee prachtige dagen gehad. Een dag veel mist en een dag sneeuw. Maar wel prima sneeuw. Door de sneeuw juist weinig ijzige pistes. Vorig jaar was het prachtig weer maar toen hadden wij juist heel veel ijzige pistes.

De heenreis ging perfect. Half uurtje file. Wij vertrokken om 2 uur 's nachts. Onze bestemming ligt vlak over de grens in Oostenrijk via de Bregenz tunnel. Op de terugreis hadden wij wel file maar ook weer niet heel dramatisch. wij vertrokken zaterdagmiddag om half 2. Ja, de reis is geen pretje maar wij zijn ook wel eens met de trein gegaan. Vanaf Dusseldorf dat is echt een aanrader maar dan kan je geen boodschappen meenemen en omdat wij bovenop een berg zitten waar geen winkel te vinden is (behalve een minishop) nemen wij liever zoveel mogelijk mee. Na aankomst zetten wij onze auto neer en pas als wij naar huis gaan stappen wij weer in. De hele week zien wij geen vervoersmiddelen behalve de skilift.

Wij zijn ook niet heel fanatieke skiers. Wij skieen 's morgens en stoppen dan rond 12.00 uur. Lunchen dan in ons appartement aan de piste en rond half twee gaan wij nog wat skieen.

Onze kinderen (en ikzelf ook) vinden de wintersport vakantie nog leuker dan de zomervakantie.

De waarde van vakantie

Best vermakelijk, je vraag. Ik verwonder me er elk jaar weer over dat mensen binnen een week tweemaal enorme files trotseren voor een paar dagen skiën. Zelf ben ik nog nooit op wintersport geweest, maar van mensen die dat wel doen begrijp ik dat het verslavend werkt. Jouw verhaal onderstreept dat.

Als niet- wintersporter heb ik geen recht van spreken vrees ik. Maar ik zou zeggen: je hebt het virus bij je kinderen geplant, ze gaan vast op een dag zelf. En dan kies jij samen met je geliefde een rustiger skimoment dan de voorjaarsvakantie

Marjolein

Marjolein

02-03-2015 om 18:56

O juist wel!

Dit jaar niet vanwege examenjaar....
Ik mag niet zeuren want we zijn al even met Kerst geweest.
Maar liefst ga ik drie keer per jaar skiën, voor ons de leukste vakantie!

Omdat we voorjaarsvakantie nu gemist hebben, denken we erover om in de zomer een bergvakantie met een paar daagjes op de ski te combineren.

guera

guera

02-03-2015 om 20:09

toch beetje verder denken

Wij gaan meestal in de krokus en staan zeer weinig in de file. Wij rijden pas zaterdag middag weg. Dat scheelt heel erg veel. Ook moet je voor de lol maar es uitrekenen of vliegen heel veel duurder is. Tolwegen benzine overnachting eten en drinken onderweg. Tel uit je winst. Vliegen kan lonen. Dit jaar gingen wij met kerst. Kies een sneeuw zeker gebied met kanonnen. Kerst is goedkoper en minder druk dan de krokus. Wij vinden het het nog wel waard maar niet elk jaar. Overigens begin ik juist moeite te krijgen met de veel te dure middelmatige zomervakanties. Ook allemaal zwaar overpriced. Het Is duur en het vaak net niet.

... zal ik het durven zeggen??

....jullie klinken verwend

Skiester

Skiester

02-03-2015 om 20:25

Bromvlieg

Haha, dapper dat je het durfde te schrijven .

Maar natuurlijk heb je gelijk!

Het is ook een echt luxeprobleem.

Neemt niet weg dat je soms als ouder/moeder meedoet aan dingen voor het gezin, waar je zelf minder behoefte aan hebt.

Nur

Nur

02-03-2015 om 20:26

Bromvlieg

Ja, uiteraard. Dat is natuurlijk ook zo. Het simpele feit dat je op vakantie kan is al enorm luxe. En wel of niet op wintersport gaan is natuurlijk echt een mega eerste wereld probleem. Het is natuurlijk een luxe kwestie.
Wij kunnen die wintersport best betalen maar dat doen we niet (meer) want dan houden we minder geld over voor de zomervakantie en kunnen we niet meer tussendoor een weekend weg. Het feit echter dat dit de keuze is geeft al weer dat het natuurlijk een luxe probleem is.
Maar dat zijn de meeste van dit soort kwesties natuurlijk

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-03-2015 om 20:28

Hahaha ja zo klinkt het wel

Is af en toe een dagje Winterberg een optie dan?

Ik vind skiën wel leuk als ik er eenmaal ben maar ik vermaak me prima zonder.
Voor mijn man is het anders, die is wel bevangen door het skivirus, maar die heeft amper tijd ervoor. Tel daarbij op dat middelste er niks aan vindt en jongste nog te klein was, dus wij zijn een aantal jaren niet meer geweest.

En nu kriebelt het wel weer een beetje. Dus misschien is dat een oplossing: af en toe een jaartje overslaan. En dan meteen sparen voor het vliegtuig?

Winterwandelen

Dit jaar gingen we naar een gebied waar ook veel winterwandelingen waren uitgestippeld, zowel op berg als in dal.
Man en kinderen gingen op de pisten lekker hun gang. Nadat op dag 2 een kind wegens polsblessure niet meer de berg af kon gaan, ging deze met mij mee wandelen. Dat was beter dan toekijken hoe anderen plezier hebben.
Op mooie dagen kozen we voor een wandeling op de berg en met bewolking of sneeuw werd het een wandeling in de bossen.
Verder konden we de apartement huren van zondag op zondag; we hadden nagenoeg geen file en anders hielp een navigatiesysteem ons een handje.

Welredelijkfanatiek

Welredelijkfanatiek

04-03-2015 om 08:32

Blijf bij jezelf

Voor jou hoeft het niet echt. Wel leuk, soms, maar prijs-kwaliteitverhouding lijkt zoek. Duidelijk toch? Maar ja je man en kinderen willen wel graag en je man wil niet alleen.
Dan kun je in verschillende richtingen denken. Kan de rest zich aansluiten bij een vriendengroep of familie? Misschien een 1 ouderreis voor je man met kinderen? Dan hebben zij plezier en jij hebt thuis even het rijk alleen.
Of je gaat wel mee maar je hoeft niet zoveel van jezelf. Maak er op jouw manier een fijne week van en geen zin in skien? Dan niet. Wandeling maken, samen lunchen op de berg in de zon, veel boeken mee, wat je maar leuk vindt.
Ja en die reis daar ontkom je niet aan maar dat is ook deels een state of mind. Het is maar 1 dag dacht ik altijd, en je bent toch met het hele gezin samen, je zit warm en droog, je kunt kiezen voor stress en mopperen maar je kunt er ook wat anders van maken. Wij probeerden ook de zatrdag zoveel mogelijk te vermijden. Vrijdagmiddag/avond al een stuk doen, en dan zaterdag verder binnendoor. Niet sneller maar wel vaak een mooie rit. Of zondag heenrijden, de laatste zaterdag nog skien, zaterdagmiddag instappen en een stuk tot in Duitsland rijden, zondag verder naar huis. De eerste optie geeft een extra overnachting op de heenweg, de tweede op de terugweg. Maar ja duur is het toch en overnachtingshotels vallen vaak wel mee in prijs.
Als je via Bregenz rijdt is de weg bovenlangs de Bodensee een goed alternatief, dan vermijdt je de drukte tussen Stuttgart en Ulm.

Priveles

Ik vond een ochtend priveles altijd een prima oplossing voor groeiende onzekerheid. Wondelijk hoe een priveleraar zo goed in de gaten had wat je fout deed of beter kon doen en hoe dit je plezier in skien vergrootte. Door in zijn spoor te skiën krijg je 'vleugels' .
In de praktijk komt het vaak voor dat iemand de adviezen van haar man ervaart als licht geïrriteerd goedbedoelde maar pijnlijke tekortkomingen aan jouw adres. De adviezen van een skileraar/ lerares komen heel anders over.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 09:25

de reis

Sinds wij op de reis naar en van en tijdens onze zomervakantie naar luisterboeken luisteren reizen we veel ontspannender en zijn we ook steeds benieuwd hoe het verder gaat. We maken ons veel minder druk over files etc.

Grappig

Ik ben op dit moment voor het eerst in ons gezamenlijke leven en met de kinderen en hun aanhang op skivakantie.

Maar daarmee is het antwoord op de vraag wel gegeven.
Nee, niet met de kinderen in de schoolvakanties.
Teveel gedoe.

Niet zo fanatieke skie ster

Niet zo fanatieke skie ster

04-03-2015 om 15:13

plan van aanpak

Goh, wat een reacties, had ik niet verwacht! Van herkenning, tot mensen die wintersport echt de max vinden en dan ook de nadelen voor lief nemen. Ik heb het deze week ook met mensen in mijn directe omgeving besproken, en daar zijn de geluiden ook als hier. Een aantal vrouwen die ik gesproken heb, "van een bepaalde leeftijd" zoals ik, skiët zelf niet meer, maar wandelt dan bijvoorbeeld. Een aantal anderen skiët nog steeds en ook fanatiek. maar die skiën ook erg goed. Ik denk dat daar veel mee staat of valt. Voor mijn gevoel heb ik lang geprobeerd bij categorie twee te horen, maar blijkt nu zo langzamerhand wel dat ik me liever bij categorie 1 wil scharen (als ik bij mezelf blijf, zoals een ander al zei). Iets in mezelf vindt dat ik het niet moet opgeven, en erdoorheen moet bijten. Maar een ander deel wil eigenlijk graag wat anders doen.

Mijn man is gelukkig wel supportive, hij begrijpt mijn gevoel bij minder gunstige omstandigheden en vindt het jammer dat dat me zo belemmert. Hij vindt inderdaad de reis collateral damage, en ik denk dat dat ook zo werkt: als je zelf iets ontieglijk leuk vindt, zet je je sneller over de nadelen heen dan wanneer je het eigenlijk ook niet meer zo leuk vindt.

Ik denk dat het een volgende keer op neer komt dat ik zelf wel meega, maar dan meer ga wandelen , en dan bijvoorbeeld alleen een skipas nemen als de omstandigheden gunstig zijn en dan bijvoorbeeld voor een halve dag. Dan kan ik ook de hond meenemen, die kan wel een half dagje alleen blijven in het appartementje. Dan zullen mijn man en kinderen zich erbij neer moeten leggen dat ze met zijn drieën skiën.

We kennen overigens maar één gezin wat ook skiet: daarmee hebben we wel eens eerder geskied. Zij hebben een ander idee van de skivakantie: kids in klasjes, mannen apart, vrouwen apart. Dat lijkt me dan weer niet zo een goede optie, want dan voel ik me toch verplicht met haar te gaan skiën.

Een andere optie, die mijn man oppert, is met een privéleraar op pad gaan, maar ik merk als ik daarover nadenk dat ik daar al weerstand tegen voel (ik voel mijn nekharen). Volgens mij kom ik echt niet over mijn hoogtevrees (steile pistes) en valangst (ijzige pistes) heen.

En dan proberen de tweede week van de kerstvakantie te gaan, zodat we in ieder geval de heenreis op vrijdag kunnen vertrekken.

Wat me trouwens echt heel gaaf lijkt is een alternatieve wintersport in Lapland: huskytocht, sneeuwschoen wandelen, dat werk. Maar goed, dat is ook best veel geld, plus dat mijn kids toch het liefst die berg afscheuren.

Ik heb nog even om erover na te denken ! Bedankt voor jullie reacties.

mieke

mieke

04-03-2015 om 18:07

herkenbaar

Ookal vind ik wintersport wel heel leuk vind ik het ook herkenbaar. Ik vind het ook doodeng. Ik heb dit jaar na twee dagen bijna mijn skies opgeruimd. Maar daarna ging het opeens wel weer goed. Ik ski veel langzamer dan de rest van de familie. Knallen zij van een rode piste dan neem ik gerust een blauwe alternatieve piste.

Wel heb ik dit jaar in Nederland les gehad op een rollerbaan. Echt supet vond ik dat. In Oostenrijk heb ik wel les gehad van een privé leraar. Ikvond dat juist heel fijn. Ik heb zoveel van hem geleerd. Ook leuke alternatieve paden ontdekt. En geleerd hoe je enge steile stukken miest doen.

Wij konden in Oostenrijk trouwens ook husky tochten doen. En wandelen natuurlijk. Ook sneeuwschoen wandelingen. Telemarken leek mij ook leuk.

leuke vraag.

Hee, herkenbaar. Soms kijk ik om me heen bij de lift en dan zie ik alleen maar hypersnelle dertigers en twintigers voor me. Heeft iedereen van mijn leeftijd het al opgegeven? En prinses beatrix dan? Ik vind skiën eigenlijk ook best vaak eng. Ik probeer me stoer en dapper op te stellen tussen de pubers die meegaan, maar het wordt elk jaar moeilijker. Bovendien rammelen mijn knieën na afloop behoorlijk, niet dat het pijn doet maar ik voel wel dat er niet alledaagse klappen op vallen. Is dat wel oké?
Toch vind ik het elk jaar nog leuk maar dat komt vooral door het gezelschap waar we mee gaan. De spelletjes in de avond, de gezellige ontbijtjes ect.
Wat wij dit jaar ook nog hebben gedaan en dat was puur genieten: een weekend langlaufen in de ardennen. Overnachten in een rustige auberge, romantisch etentje en dat lekker alleen met manlief. Zo zie ik de wintersport over een paar jaar ook wel voor me.

Fiona

Fiona

05-03-2015 om 09:11

Wintersport in Tsjechie?

Na proeven aan de wintersport toch wel enthousiast. Kids 13 en 14 jaar. Zelf 15 jaar terug oooooit paar jaar geskied in Harrachov in Tjechie.
Is Tsjechie nog een optie? Ervaringen en tips? Eventueel ook voor verblijf / appartementen etc?

Dank!
Fiona

Tihama

Tihama

07-03-2015 om 23:58

Geen enkele twijfel

volgend jaar weer!

Het vraagt inderdaad wel wat gedoe, maar zoals iemand het hier ook zegt: als je het graag wilt, dan heb je het er voor over.

Nu hebben wij ook maar 2/3 dagen echt mooi weer gehad, maar ik vind skiën in sneeuwbuien eigenlijk ook niet erg vervelend. Voordeel is dat je continu verse sneeuw hebt

"Ik zou het nog wel leuk vinden om naar een wintersportgebied te gaan maar dan meer te gaan wandelen, en misschien als het inderdaad heel lekker is ook een paar dagen te skiën."

Volgens mij geef je hier zelf het antwoord.

De vraag is of je de reis minder erg zou vinden als je minder de druk zou voelen om 6 of 7 dagen vol te gaan met skiën. Zou het dan meer als vakantie voelen?

Die priveles kan overigens wel een heel goed idee zijn. Wij hadden dit jaar voor het eerst onze puberpleegzoon mee. Die had weliswaar les gehad op de rollerbaan, maar op de piste bleek zijn hoogtevrees hem flink parten te spelen. We hebben hem (en dochter) een aantal keren priveles laten nemen (snowboard). Doordat hij zekerder werd, verdween ook de hoogtevrees.
Op de dagen dat hij en dochter les hadden, gingen man, zoon en ik even wat steviger hellingen af. En daarna konden we gezellig samen weer wat blauwe routes doen.

En ja, ik zou heel graag buiten de schoolvakanties willen, al was het maar vanwege alle absurde prijzen. Dit jaar was het op de zonnige dagen ook beduidend drukker. Maar gelukkig was het op de sneeuwdagen lekker rustig op de piste

Welredelijkfanatiek

Welredelijkfanatiek

08-03-2015 om 10:02

Les

Nog weer, blijf bij jezelf en eigenlijk weet je best wat je wilt.
Gewoon genieten van de sneeuw en de bergen, en als het zo uitkomt kan dat een keer op skies en anders zonder skies. Priveles kan natuurlijk maar heeft een aardig prijskaartje. Wat ik zelf af en toe heel leuk vond is gewoon een of twee daagjes in een groepsles gaan. Erg gezellig en lol met elkaar. Zoek dan een groep iets onder jouw niveau dan kun je ontspannen meedoen zonder ikmoet-ikmoet-ikmoet en eng-eng-eng. Laat je je man en kinderen gewoon een dagje zelf die berg afracen. En een andere dag pak je je wandelschoenen of een boek. Het is voor iedereen vakantie!

Tihama

Tihama

08-03-2015 om 11:30

Valt mee

ik dacht ook dat die privéles heel erg duur zou zijn, dat viel mee. Het voordeel van de privéles is dat het erg effectief is omdat je heel persoonlijke aandacht krijgt.
Ik keek overigens net even op wat sites, maar ik zie nu dat de privéles in ons gebied (laPlagne) blijkbaar lager dan gebruikelijk is. Wij betaalden 63 euro voor 1,5 uur, en dat was dan voor 2 kinderen samen.
De kinderen hebben al gevraagd of ze volgend jaar weer dezelfde leraar kunnen krijgen

Mieke

Mieke

08-03-2015 om 11:45

Priveles

Bij ons was het 120 euro voor 2 uur. Wel mochten wij als volledig gezin komen skieen. Wij waren daarom met 2 volwassenen en drie kinderen.

Welredelijkfanatiek

Welredelijkfanatiek

08-03-2015 om 22:04

Zo dat scheelt veel

In ons Oostenrijkse dorp is 2 dagen groepsles van vier uur per dag dus acht uur totaal les 135 euro. Priveles kost 170 euro voor een halve dag en 230 euro voor de hele dag, voor 1 persoon. Voor 2 personen (maar dat zou voor TS niet aan de orde zijn) is dat resp. 195 en 260 euro.
Vandaar mijn idee van groepsles, vooral omdat het niet zozeer om techniekverbetering hoeft te gaan maar om een gezellige dagbesteding.

Ander spelletje verzinnen

Wij hebben het leuk gehad.
2 dagen stralend weer (eigenlijk 3, maar dat was onze vertrekdag), 1 dag regen en 4 dagen sneeuw.

Volgend jaar weer. Het is het toppunt van buiten spelen.

In ons gezelschap is ook niet iedereen even moedig in storm wind en regen. Dat herken ik wel in het eerste bericht. Wat ik mis is een oplossing daarvoor die het voor iedereen leuk houdt.

In dat licht hebben wij de sneeuwschoenen ontdekt.
Leuk!

En dat is zelfs voor bangerds goed te doen, zelfs als de sneeuw met bakken beneden komt.
Onbeschrijfelijk mooi, zo'n berg in de vlokken.

Wel duur ja, zo'n skivakantie. Maar volgens mij is elke vakantie te duur als niet iedereen het naar de zin heeft. Met kinderen gingen wij sowieso niet elk jaar op vakantie en als we wel gingen, dan gingen we zelden met zijn vieren. Wij gingen keurig gesorteerd op belangstelling.

Fiona, Tsjechië

Wij zijn een keer naar Lioni, Tsjechië geweest toen onze tweeling 4 was. Zij gingen op les, mijn man bracht ze en bleef kijken (hij skiet zelf niet meer) , ik ging met mijn dochters skiën. We hebben een leuke vakantie gehad, maar het blijven maar een paar veredelde molshopen, die Tsjechische bergen. Voor mijn kinderen leuk genoeg, maar voor een ervaren skiër niet uitdagend. De kosten voor les, materiaalhuur en liftpassen zijn er een stuk lager dan in de andere skilanden, dus als je het eenkeer wil uitproberen of een niet al te fanatieke skiër bent is het een prima bestemming.

Skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.