Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Heidi*

Heidi*

12-07-2016 om 14:07

Wij een weekje weg, zoon van 17 alleen thuis?

Onze zoon van net 17 geeft een paar weken geleden ineens aan dat hij eigenlijk niet met ons mee op vakantie wil, maar dat hij graag thuis blijft.
Praktisch gezien is dat prettig want het huis is bewoond/bewaakt en hij wil graag de hond verzorgen, waardoor wij ook kunnen gaan waar we willen.

Gevoelsmatig ben ik alleen helemaal in de war! Ik vind het helemaal niet gezellig, maar ik weet ook hoe het vorig jaar was. Niet uit zijn bed te slepen en dan chagrijnig mee op pad. Of we lieten hem op de bestemming, dat vond hij ook prima. Daar hebben we het dit jaar ook over gehad, maar hij geeft aan er gewoon niets aan te vinden.

Wij wijzigen onze plannen dan in 1 weekje weg op een afstand die in 1 dag te berijden is.

Het is een rustige verstandige jongen die het liefst gamed en verder luiert (helaas).
Nu maak ik mij helemaal geen zorgen om wat hij gaat doen, maar wel om de vrienden die weten dat wij er niet zijn. Wat doet hij als 1 bekende voor de deur staat met 5 onbekenden. Groepsdruk kan zo groot zijn!

Met zijn vrienden iets plannen zit er ook niet meer in, want iedereen is al onder de pannen en hij maakt daar zelf ook geen werk van.

Wie heeft er tips voor ons? Of is het eigenlijk not done op deze leeftijd?

Jaina

Jaina

12-07-2016 om 14:23

Met 17 zou ik een weekje alleen thuislaten ook wel aandurven. Je kan van te voren afspraken maken over vrienden mocht dat een moeilijk punt zijn. Verder zou ik een bedrag voor hem achterlaten waar hij eten van kan kopen (beetje ruim want voor hem is het ook vakantie tenslotte)
Mocht je goed contact hebben met de buren kan je ze vertellen dat zoon alleen thuiszit en dat mocht er iets zijn ze dan contact met jullie opnemen. Je kan zoon dan ook vertellen dat hij bij problemen bij de buren terecht kan.

mirreke

mirreke

12-07-2016 om 14:51

Tuurlijk joh!

Moet kunnen, echt! En goede afspraken maken, elke dag even contact via whatsapp of skype.
Geen zorgen verder.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-07-2016 om 14:54

Lekker doen!

Zeker als je een soort achterwacht met je buren kan afspreken. Het is toch een leeftijd dat ze niet te motiveren zijn voor van alles en waarom zou je dat willen. Bespaar jezelf een hoop ergernis!
In jouw situatie kun je misschien nog wel twee weken weggaan ook. Maar je moet doen wat goed voelt.
Overigens zou ik zelf geen bedrag achterlaten als huishoudgeld, maar dit bij stukjes en beetjes op zijn rekening storten vanaf het vakantieadres. Zo is hij min of meer tot een beetje overleg gedwongen over de financien. Of het moet een hele verstandige jongen zijn, die nooit zomaar het hele bedrag uit zou geven en dan verder in de problemen zit... maar goed. Dat is mijn ervaring die hier meespeelt...

Tihama

Tihama

12-07-2016 om 16:23

Achterwacht informeren

Hoi

Vorig jaar gingen onze zoon en pleegzoon (beiden 17) ongepland een week eerder terug naar huis. Wij zaten in Italie en zij vlogen samen terug. Ik heb van te voren de buren gebeld en gevraagd om achterwacht te zijn.
Ik heb hen allebei cash meegegeven om te eten. Zoon had er genoeg aan, pleegzoon was er binnen 2 dagen doorheen. Maar zoon had sowieso een goedgevulde rekening, dus die heeft zijn pleegbroer financieel onderhouden. Afhankelijk van hoe je zoon er mee omgaat, kun je het in porties doen.

Volgens de achterwacht hebben onze heren de week doorgebracht met gamen en de pizzadelivery. Echt een topvakantie dus.

We hadden hen verteld dat er geen vrienden over de vloer mochten (m.n. pleegzoon is erg gevoelig voor groepsdruk) en dat de buren dit mede in de gaten hielden.

Behalve dat de papiercontainer gevuld was met pizzadozen, stond het huis nog overeind.

Mijn advies: gewoon lekker samen twee weken op reis gaan. Mijn eigen ouders lieten ons trouwens ook alleen thuis vanaf 16-17 jaar. Prima leeftijd, volgens mij.

Achterwacht

Zoon was 18 en had diverse 'achterwachten' in de buurt. Als hij maar een beroep kon doen op een volwassenen. Kon mij altijd bellen. Ik had wel het verhaal verteld van de zoon van een vriendin, die hij ook kent.
Die bleef altijd thuis als ouders een paar weken weggingen en maakte dan het huis schoon voor ze terugkwamen.
Dus zoon had netjes gestofzuigd, alle vuil weggebracht en het aanrecht en de natte ruimtes opgeruimd en gesopt. Niet gek.
Ik zorgde dat er een flinke voorraad eten was en ik gaf geld voor twee weken. Als hij er snel doorheen zou zijn was er altijd nog wat in de voorraad.
Vrienden onder dezelfde voorwaarden dan als ik er zelf bij zou zijn. Ging ook goed. Hij was zelf al voorzichtiger wie hij vroeg.

zebra

zebra

12-07-2016 om 20:46

moet te doen zijn

alleen wat die vrienden betreft zou je iets kunnen afspreken met je zoon als je vermoedt dat hij kan bezwijken onder groepsdruk. En het is inderdaad een fijn gevoel, voor iedereen, als er een achterwacht is die eventueel bij kan springen als er iets aan de hand zou zijn.

Tonny

Tonny

13-07-2016 om 09:18

gevoelens

'Gevoelsmatig ben ik alleen helemaal in de war! Ik vind het helemaal niet gezellig, maar ik weet ook hoe het vorig jaar was.'

Qua praktische tips sluit ik me helemaal aan bij de anderen. Vind iemand als 'achterwacht' en gun hem de ruimte.

Je gevoelens - dat is een ander verhaal. Praat daarover met iemand die dat snapt (vriendin, zus?) en laat het niet merken aan je zoon. Verwachtingen loslaten kan lastig zijn.

En weet je - het zou best kunnen dan je hem over een aantal jaren weer een weekend/weekje erbij zult hebben, al dan niet met partner, gewoon voor de gezelligheid en omdat het voordelig is

Paasei

Paasei

15-07-2016 om 21:41

jongerenreis

Hier hetzelfde verhaal; nog 1 thuis van bijna 17, die de laatste jaren (sinds grote broer niet meer mee gaat) mokkend en luierend bij ons op de camping hangt. Die we zorgvuldig op het thema 'tieners' hadden uitgezocht.. Dit jaar hebben we het anders aangepakt. Wd hebben hem afgelopen januari al 'voor het blok gezet'; kiezen tussen weer met ons mee, maar dan zonder mokken, of eigen plan trekken. En daarbij een georganiseerde jeugdvakantie geopperd. Zoon moest even nadenken maar koos uiteindelijk voor de jeugdvakantie. Lekker aktieve/sportieve dingen (daar houdt hij van) met andere tieners. Hij heeft, heel stoer, alleen geboekt. Toen dat in de klas/vriendengroep laten vallen en aan het eind van het liedje gaan er nu 3 vrienden mee

Wij gaan nu weer (voor het eerst sinds lang) met zn 2-en op vakantie. Vanaf de dag dat zijn bus vertrekt tot hij terug komt. Want een week alleen, daar moet ik ook nog niet aan denken..
Als dit allemaal bevalt doen we volgend jaar fase 2 wel. Dan kunnen wij (lekker voordelig!) in het voorseizoen en mag zoon alleen thuis blijven. Kunnen we er allemaal aan wennen..

Yura

Yura

28-07-2016 om 16:55

Maar Annej

Wat ik me nog uit mijn eigen jeugd herinner van vriendinnen waarvan de ouders op vakantie waren is dat we het huis altijd met elkaar zo enorm schoon en netjes achter lieten na een stiekum feestje dat al die ouders altijd zo enorm blij waren bij thuiskomst vanwege het nette huis

Oh stiekum!

Dat heb ik gemist natuurlijk! Zal nog eens sneaky navragen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-07-2016 om 21:41

Oja

En wat mijn ouders deden was dan stiekem een dagje eerder naar huis komen. Echt dat zou niet moeten kunnen...
De stressss

Yura

Yura

01-08-2016 om 09:34

Ginny

Whahaha dat is wel heel gemeen, wat dat betreft hebben de hedendaagse pubers het makkelijker met whatsapp en facebook enzo, ze zijn volledig van het doen en laten van de ouders op de hoogte als die op vakantie zijn.

margaretha

margaretha

01-08-2016 om 11:06

wij zijn

ook 1 dag eerder thuisgekomen dan verwacht, de zonen waren dan ook nog niet klaar met opruimen maar al met al viel het wel mee. Genoeg pizza's in de diepvries, aangevuld met friet, opbakbrood en zakken paella/ nasi.
Dat we eerder terug kwamen had met weersverwachting te maken, geen zin om de volgende ochtend de boel in de regen moeten oppakken terwijl het die dag nog droog kon.

Triva

Triva

01-08-2016 om 22:54

margaretha

Ik neem aan dat je het je zonen wel op tijd gezegd hebt dat je een dag eerder thuis kwam?

margaretha

margaretha

02-08-2016 om 10:51

nee

Ze wisten het niet

margaretha

margaretha

02-08-2016 om 11:00

en itt vorige vakanties

waarbij we wel op de afgesproken tijd thuiskwamen zag het er best goed uit. We hebben wel gehad dat de keuken vol vliegen zat, fornuis te smerig was om zelfs maar naar te kijken, het afval van 2 weken nog in de keuken stond en een pan van 1 week eerder met de resten van een soort hutspot (halve pan vol). Toen ben ik flink boos geworden. Nu was het niet smerig, ook niet schoon en dat hebben ze meteen aangepakt, alles waar ze dachten nog een middag en avond tijd voor te hebben.

Inger

Inger

02-08-2016 om 13:12

Flauw

om een dag eerder thuis te komen en niets te zeggen.
Ik zou m'n thuiskomst aankondigen zodat ze de tijd hebben de boel in originele staat terug te brengen.

Lente

Lente

02-08-2016 om 14:15

Hier ook een keer eerder naar huis ivm het weer

's Ochtends besloten en gelijk gebeld dat we tegen de avond thuis zouden zijn.
Puber balen want plannen moesten omgegooid worden (opruimen in plaats van leuke dingen doen).
Onverwacht thuiskomen zou ik niet doen. Dat vind ik niet eerlijk naar puber toe.

margaretha

margaretha

02-08-2016 om 17:45

kan flauw zijn

maar had er wel redenen voor om het zo te doen. Bovendien andere jaren wel netjes gemeld hoe laat we zouden aankomen, hadden ze nooit gelezen omdat ze hun mobieltjes niet controleerden (en de gewone telefoon niet opnemen). Ze vonden het geen enkel probleem en het was stukken netter dan andere jaren toen we wel op afgesproken tijd thuiskwamen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-08-2016 om 18:09

Mijn moeder belde wel hoor....

Ergens onderweg, op 2 uur afstand van huis ofzo.

Nou echt zeg, kunt in 2 uur geen 2 weken achterstallig onderhoud wegwerken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-08-2016 om 19:25

Irritant

Toen ik 19 was vroegen mijn toenmalige schoonouders regelmatig of ik een oogje in het zeil wilde houden als zij op vakantie waren. Opletten of mijn even oude ex en zijn twee jaar jongere zus het een beetje netjes hielden en gezond aten Schoonouders kwamen dus ook altijd eerder terug dan gepland, vreselijk irritant want er was nogal wat schoon te maken en op te ruimen. Eenmaal lag schoonzus met een kater in bed en waren wij nog de puin aan het ruimen van haar feestje. Op zich wel verstandig ingeschat dat de jongelui een oppas nodig hadden.

Margaretha

Er zou toch sprake kunnen zijn van voortschrijdend inzicht? Ze worden elk jaar een jaartje ouder, dus begrijpelijk dat de chaos afneemt en ze mer controle krijgt over de dagelijkse dingen. Onaangekondigd eerder thuis komen dan verwacht zou ik niet prettig vinden - ook niet als iemand dat bij mij doet, trouwens.

Vroeger toen we kleine kindertjes hadden, kwam ik na een dagje weg expres iets later omdat ik wist dat mijn man afwas en opruimen zou plannen net voor mijn thuiskomst. Hij had groot gelijk. Troep boeide hem niet zo, en hoe later op de dag opruimen, hoe schoner de nacht begint.

margaretha

margaretha

03-08-2016 om 16:12

klopt

ze weten beter hoe alles te organiseren. Ik schreef ook al dat het minder chaos en vuil was dan toen we nog op de afgesproken tijd thuis kwamen (en ze waren nu zelf niet eens tevreden met hoe het eruit zag en gingen uit zichzelf nog aan het werk). Ook schreef ik dat er bijkomende redenen waren waarom ik niet van te voren gewaarschuwd had (ga ik hier niet vertellen), als ze al de telefoon zouden opnemen. Ze vonden het helemaal geen probleem, waren zelfs blij want nu hoefden ze niet meer voor zelf voor eten en boodschappen te zorgen. Was voor mij prima: ik de supermarkt in en zij schoonmaken en opruimen (ook onze vakantiezooi).
Misschien komt het ook door een gewend zijn aan onverwachte eters/ slapers/ andere dingen dat we relaxt omgaan met onverwachte zaken. Net nog 2x gehad dat oudste + partner en baby en hond kwamen eten en bleven slapen

Inger

Inger

03-08-2016 om 18:06

Nee, flexibel heeft er niets mee te maken

Nee het heeft helemaal niets te maken met flexibel zijn omdat er vaak mensen mee eten of slapen. Hier idem; zoete inval.

Maar dat heeft niets te maken met express niets zeggen en eerder thuis komen. Je hebt er een goede reden voor- dat zal best. Dus is het ok voor jullie. Maar ik zou het echt niet in mijn hoofd halen bij onze pubers. Heb geen negatieve ervaringen tot nog toe. Maar ik kom ook pas thuis als afgesproken- dus kan heel goed zijn dat ik dingen mis. Dat zij dan zo.

Ik zou mezelf achterbaks voelen als ik bewust eerder thuis kom. Met flexibel zijn heeft dit niets te maken. Wel met de manier waarop je met elkaar omgaat.

Blijkbaar werkt dit bij jullie. Ieder zijn meug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.