Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dochter

Dochter

10-05-2017 om 10:05

Weekend weg met moeder

Ik wil met mijn moeder een (lang) weekend weg, 2 of 3 dagen, evt. 4.

Ze is 80, gezond en goed ter been (kan goed lopen, alleen wel wat langzaam).

Wie heeft leuke ideeën voor dichterbij (Nederland, Belgie, Duitsland) of evt. vliegend? Ik denk m.n. aan het bezoeken van een stad. Ze is in kunst en cultuur geïnteresseerd. Ze heeft al vrij veel gezien in binnen- en buitenland, maar ik hoor graag jullie ideeën. Misschien zit er iets leuks nieuws bij of een leuk idee om (voor haar) nog eens terug te gaan naar een stad.

Als je kunt aangeven waarom je die stad aanbeveelt (wat er te zien/te doen is), heel graag!

Dees

Dees

10-05-2017 om 10:14

Rome

Rome daar is genoeg kunst te vinden en vliegend goed te doen.

reislustige dochter

reislustige dochter

10-05-2017 om 10:20

ideeën

Leuk idee!
Ik be inmiddels ook een paar keer met mijn moeder danwel schoonmoeder op stap geweest. Onlangs nog naar Valencia. Prachtige, overzichtelijke stad, zeker de moeite waard. Bijkomend voordeel van Spanje is de prijs (overnachten, eten, drinken). Veel is te lopen, maar bus (evt. de toeristenbus) is ook prima. En je kunt er op iedere straathoek een fiets huren en daarmee door de stad verplaatsen.
Met mijn moeder ben ik ook naar Istanbul geweest. Compleet andere stad, maar fantastisch. Voordeel: binnenstad is zeer compact, dus je kunt je er zeker 3 of 4 dagen vermaken zonder OV nodig te hebben. Ook goedkope stad trouwens. Dus als iets niet-westers ook mag: een aanrader.
Met schoonmama oa in Rome en Barcelona geweest. Rome is natuurlijk fantastisch voor een kunst- en cultuurliefhebber. Afstanden zijn wel groter, dus je hebt vaker OV nodig. Even goed op letten bij boeken van een hotel. Wel erg dure stad! Barcelona is ook heerlijk voor een lang weekend. Lekker goedkoop, toegankelijk en prachtige gebouwen, musea etc.

specht

specht

10-05-2017 om 12:06

Kleine stad

Ik zou naar een wat kleinere stad gaan, waar alles toch een beetje dicht op elkaar zit.
Maar van bekenden gehoord dat Krakau en Riga hele mooie steden zijn en ook niet zo duur.
Verder vind ik Wenen nog altijd prachtig.

leuk!

Toen ik 40 werd mocht ik van mijn moeder een stedentripje uitzoeken. Samen zouden we op reis gaan. Mijn moeder was toen 65 en kon alles aan. Ik heb destijds gekozen voor Florence en dat was een geweldige keus. Florence heeft een heerlijk overzichtelijk centrum, alles is op loopafstand en er is enorm veel kunst en cultuur. 's Avonds zit je op een Italiaans terras lekker buiten te eten en er is op straat van alles te beleven.
Dit smaakte naar meer. Toen ik 50 werd heb ik weer gehengeld naar een stedentripje, en dit keer wilde ik graag dat mijn zus ook mee ging. Mijn moeder was toen 75 en het leek mij prettig om samen met haar op te trekken. Ze liep nog goed. We zijn met de Thalys naar Parijs geweest, ook weer onvergetelijk. Samen het Louvre bezocht en naar Mont Martre geweest, de geijkte boottrip gemaakt in het donker en heerlijk door de stad geflaneerd.
Ik kijk nu natuurlijk uit naar het moment dat ik 60 word en mijn moeder 85 is. Nog een jaar of acht geduld

margaretha

margaretha

10-05-2017 om 12:57

Brugge Mechelen Antwerpen Luik

Dichtbij en genoeg te doen, Krakau is ook een aanrader, of Praag

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-05-2017 om 13:18

Trier?

Ook heel mooi en veel cultuur.
Of Munster?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2017 om 14:49

Een paar

Barcelona (wel erg vol toeristen).
Klein maar fijn: Ljubljana, je zou daar een excursie aan vast kunnen plakken.
Kopenhagen,
Brugge is een schattige stad.
Over Wenen hoor ik alleen maar positieve verhalen.

Vesta

Vesta

10-05-2017 om 17:07

lille

Lille is ook heel mooi.
Krakau is een pareltje. Prachtige zoutmijn in de buurt die je met een prive taxi kunt bezoeken. Heel betaalbaar.
Wenen, Praag.
St Petersburg en Moskou. St Petersburg is verrassend internationaal terwijl Moskou nog wel een oostblok gevoel geeft.

Heel dicht bij huis: Alkmaar, Delft, Haarlem, Den Bosch

Jesse_1

Jesse_1

10-05-2017 om 17:17

Of dichterbij?

Als je ook de tijd van de reis er nog af moet trekken, blijft er bij het buitenland niet zoveel tijd over - als je tenminste niet wilt jakkeren.

Ik ga ieder jaar met mijn moeder en zus in Nederland een weekendje weg. Museumkaarten mee en we zoeken gewoon 'op de gok' een stad uit. Eigenlijk is in elke stad genoeg te zien, een stadswandeling met een gids is ook bijna vaste prik, of zelf obv een vaste route.
Deventer, Groningen, Amsterdam, Maastricht, Utrecht. Allemaal leuk!

Venetië

Daar wil ik mijn moeder nog wel een keer mee naar toe nemen. Zo'n feestelijk prachtige stad, heel bijzonder en erg gezellig. En lekker compact.

skik

Kroller

Ook in Nederland ruimte voor kunst. Breng een bezoek aan het Krollermuseum op de Hoge Veluwe. Combineer het met een vroege wandeling in de natuur om zo te genieten van de rust en het geluid van de wind door de bossen. Er zijn op de HV ook gratis leenfietsen beschikbaar en het restaurant de Koperen bel maakt een leuk weekend compleet. Het enige wat essentieel is, is droog weer.

Als een weekend in de natuur niet trekt, dan een weekend Bordeaux met zijn leuke wandelroutes door een stad met veel historie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.