Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Bianca1969

Bianca1969

14-06-2011 om 08:53

Waterkolom tent

ik ben een groentje op kampeergebied, maar omdat het me altijd al trok ben ik dit jaar voor het eerst naar een tent aan het kijken. een beginnerstent.
ik lees over waterkolommen van 2000 of 3000 mm. Voor een gemiddelde Hollandse zomer....wat heb je nodig?

Groetjes, Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

14-06-2011 om 11:35

Beginnerstent?

Dat is een type dat ik niet ken . Tenten zijn er in heel veel verschillende typen, maar dat is niet voor beginners of gevorderden maar voor wat je ermee wilt. Trekken of 3 weken op dezelfde plek? Fiets of auto? Kofferbak of aanhangertje? Zonnige streek (hele dag buiten, minder leefruimte nodig) of ook binnen moeten leven? Hoeveel personen? Welk materiaal (prijs, gewicht, leefcomfort etc. afwegen)? Dat zijn veel belangrijker vragen dan hoeveel mm waterkolom. En als je voor katoen kiest hoef je je daar al helemaal niet druk over te maken, katoen werkt anders.
Of kamperen gaat bevallen staat of valt met het kiezen van het voor jou goede kampeermiddel. Als je een tent koopt van het verkeerde type omdat die toevallig in de aanbieding was "om te proberen" is de kans best groot dat het niet gaat bevallen en dat zou jammer zijn.
Kari

Goede tent

Een goede tent is goud waard. Of je een beginnend kampeerder bent, of een ervaren kampeerder. Als je echt voor het eerst gaat, kun je ook een tent lenen of huren. De term waterkolom ken ik eigenlijk niet zo en als ik er op google begrijp ik dat het gaat om de hoeveelheid water die het kan hebben voor hij doorlekt.
Dé ultieme tent die regen en stormvast is, en zeker voor NL, is een De Waard. Je wil niet weten wat voor een bakken regen we daar al op hebben gehad. Je kunt ze ook 2e hands komen, ze gaan wel meer dan 20 jaar mee.....
De katoenen De Waard tenten ademen ook waardoor het bij vochtig weer minder snel klam wordt in een tent. En wat dacht van snikheet weer? Ook dan is katoen fijner; het zweet veel minder. Geloof me, ik heb al vanalles gehad aan tenten, ripstop tunneltenten, bungalowtenten, etc. Maar echt NOTHING beats a De Waard. Ik kan er uren over praten, en heb er ondertussen twee; een grote en een kleintje voor de kids. Die kostte tweedehands net zoveel als een gloednieuwe, maar omdat ik weet wat de kwaliteit is, had ik het er graag voor over.

Dorry

Bianca1969

Bianca1969

14-06-2011 om 11:49

Beginnerstentje

daar bedoel ik mee: een tentje wat ik alleen op kan zetten óók als er twee doldwaze kleuters om me heen rennen. eentje waarmee je een weekendje hier en daar weggaat. we gaan geen weken in een tent zitten, maar af en toe "op avontuur".
ik dacht zelf aan een tunneltent, maar ja...ik ben zo groen!
Bedankt voor jullie reacties

Kari1

Kari1

14-06-2011 om 12:40

Ook dan

Ook voor een weekend is het fijn om een tent te hebben die past bij je kampeerstijl.
Met een tunneltent is niks mis, met veel andere modellen ook niet. Er zijn tunnels die je met gemak in je eentje opzet en er zijn er waar je liever met z'n tweeën moet zijn. En ook dat geldt voor veel andere modellen.
In je eentje kunnen opzetten, da's al een goed criterium. Ga je alleen als er mooi weer wordt voorspeld? Hoe zwaar en hoe groot mag de tent in verpakte toestand zijn? Hoeveel slaapcompartimenten? Ga je erin koken? Moet er daarvoor een veilige hoek zijn te creëren (ivm je kleuters)? Wat is je budget, is tweedehands een optie?
Dorry, nothing beats a De Waard...voor jou. Voor Bianca hoeft dat helemaal niet op de gaan. Doet het voor mij ook niet, ik vind ze veel te veel haringen hebben en te zwaar om (met behoud van een lekkere leefruimte dus groter model) trekkend te kamperen. De voorliefde voor katoen deel ik wel met je. Maar ook dat hangt af van hoe je wilt kamperen en zal niet voor iedereen gelden.
Kari

Thursday Next

Thursday Next

14-06-2011 om 19:27

Kijken en proberen...

wat voor jou prettig is. Een tunneltent is vaak een prima tent. Maar wij hebben een Nomad Telem 2 gehad die ik zelf niet op kon zetten omdat er te veel kracht voor nodig was om de stokken in de daarvoor bestemde haakjes te doen. Daarna hadden we een Nomad Desert Sunset 2 waarbij dat wel lukte. Ik denk trouwens dat om alleen op te zetten een koepeltent handiger is, bij een tunnel zijn de uiteinden wat lastiger om strak neer te zetten, dat gaat heel goed met z'n 2-en maar niet alleen.
Wil je nu een tent kopen voor de komende 10 jaar? Dan moet je je goed laten informeren. Je kunt ook eerst voor een goedkopere (of 2ehands) tent gaan, de meeste tenten gaan zeker wel een jaar of 5 mee. Ze slijten het meest van steeds (nat/vochtig) inpakken en weer uitpakken.

amk

amk

14-06-2011 om 20:05

Eureka

ik kampeer al weer een aantal jaar met een Eureka Tunnelvision, ideale tent als alleenstaande ouder. Staat in 10 minuten met wel geteld 4 haringen. Je kunt er dan nog scheerlijnen aan zetten zodat ook windkracht 8 (ja ervaring) geen probleem is.

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.php?group=5&product=28

Na 10 jaar trouwe dienst wordt het tijd om eens naar vervanging uit te kijken.

Ik ben ook geen fan van de beroemde de Waard tenten. Deze is veel praktischer voor mij.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-06-2011 om 01:10

Wat ik van tenten weet.

Bij een beginnerstent stel ik me een goedkope tent voor maar die kan problemen geven (lekken, snel scheuren). Makkelijk op te zetten vind ik geen criterium om een tent als "beginnerstent" te bestempelen. Katoen heeft zo zijn voordelen maar ook zijn nadelen: zwaar, opzetten is vaak omslachtiger. Bepaal wat je belangrijk vindt: opzetgemak, zweterigheid, ruimte, stabiliteit. Ik heb een klein tunneltentje omdat je dan met minder gewicht (stof) meer ruimte kunt scheppen, handig voor trektochten of reizen met openbaar vervoer. Het benauwde effect van synthetische stof kun je enigszins ondervangen door een tent te kiezen die makkelijk te luchten is, ik laat de voorluifel vaak openstaan en rits van de binnentent alleen het muggengaas dicht. Vaak is er ook wel een ventilatieraampje. Een tunnel waait doorgaans sneller om dan een iglo en aan punttenten begin ik niet, vind ik te veel gedoe met opzetten (hoewel dat niet zo erg is als je lang op dezelfde plek blijft staan).
Van waterkolommen heb ik nog nooit gehoord, lijkt me iets voor katoen, dat kan gaan doorlekken als er te veel water op staat. Bij synthetische tenten geef ik gewoon een mep tegen het doek om eventuele plassen weg te krijgen.

Snuggle's

Snuggle's

15-06-2011 om 12:21

Quechua

Ik heb zelf nogal een hekel aan het opzetten van een tent. Wij hebben voor als we met z'n tweeën op trekvakantie gaan een quechua pop up tent. Echt het meest ideale ooit, staat echt in 1 minuut.
Je hebt ze ook in grotere modellen en ik ben er hard over aan het nadenken om die toch ook te kopen voor onze gezinsvakanties. Ze zijn ook nog eens heel betaalbaar.
Ik heb nu ook een grotere tunneltent, en die lijkt me inderdaad wat lastig opzetten alleen omdat je de stokken moet spannen en zoals iemand al schreef de achterkant moet strak zetten. Aan de andere kant weet ik bijna zeker dat er op een camping wel iemand is die je komt helpen als je alleen bent.

Snuggles

An

An

15-06-2011 om 13:50

Obelink

Ha, leuk voornemen hoor. Ik zou eens gaan kijken bij Obelink of de vrijbuiter. Wij hebben een prachtige Baco maar voor een snel weekendje zijn wij ook aan het kijken naar een lichtgewicht snelopzetter. Genoeg keus en leuk betaalbaar.

Groet, Angelique

oregano

oregano

15-06-2011 om 22:30

Tent op safe

De eerste paar jaren kampeerde ik alleen met mijn dochter op de Wadden, om op safe te gaan qua weer had ik een Stormvogel, zie site Vrijbuiter. Buitengewoon stormvast, regenvast, aangeritst kuipzeil, dus we lagen veilig en hoefden niet bang te zijn voor noodweer (wat er soms wel was). We zagen mensen strompelen met hun koepeltentje het toilethgebouw in, onze tent stond als een huis. Nu hebben we de Michigan 5, ook op de site te zien, alleen met dichte luifel, te koop op Marktplaats.
Het is geen lichte, trekkerstent, maar een tent die staat als een huis en waar geen water of ongedierte in kan komen, en hij is ruim
Succes!

Bianca1969

Bianca1969

15-06-2011 om 23:30

Zoveel mensen zoveel meningen

en dus heb ik gisteren mijn eigen plan getrokken. heb een uit de kluiten gewassen iglo voor 6 personen gekocht. 4 stokken en wat haringen en klaar is klara. we gaan alleen met mooi weer en nooit langer dan 2/3 nachtjes. prima tentje, vind ik.
bedankt voor jullie advies! ik zal alles bewaren, want wie weet moet er op een dag toch wel een "echte" komen.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-06-2011 om 00:20

Lijkt me een prima keus, bianca.

En het klinkt als een echte tent. Wat is een "echte tent"? Een De Waard? Een tunnel? Niets mis met een iglo.

Bianca1969

Bianca1969

16-06-2011 om 14:21

Mijn echte tent

is deze geworden...http://www.coleman.eu/uk/p-25676-ridgeline-6-plus.aspx

Kari1

Kari1

16-06-2011 om 15:19

Prima toch?

Zoveel mensen, zoveel meningen, dat vond ik wel meevallen hier. De overheersende mening was volgens mij: zoek een tent die bij JOU past. En als dit hem is, dan is het de goeie.
Ik kan me goed voorstellen dat je hiervoor hebt gekozen. Ruim en niet zo zwaar. De nadelen van polyester en fiberstokken zullen voor jou opwegen tegen de voordelen omdat een goed binnenklimaat en stormvastheid niet zo nodig zijn. Je gaat hem immers vooral gebruiken voor weekenden als er niet al te slecht weer is voorspeld. Of je hem gemakkelijk alleen opgezet krijgt zal zich moeten wijzen. Het zou kunnen dat je nog een hand nodig hebt om de ene kant vast te houden als jij de andere kant vastzet. Maar hé, da's op een camping geen enkel probleem. Veel plezier ermee!
Kari

Thursday Next

Thursday Next

17-06-2011 om 13:45

Mooi!

Mooie tent, Bianca!

Bianca

En heb je ook zo'n Coleman benzine fornuisje erbij op de kopt getikt? Daar is Coleman bekend om, en ze zijn super goed, die dingen! De mijne is al 14 jaar oud en werkt nog als een trein. En veiliger dan gas, minder ontploffings gevaar.

Veel succes met je tent!

Dorry

An

An

17-06-2011 om 20:59

Mooi hoor!

Lijkt mij een prima tent. Veel plezier ermee!

An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.