Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Juno

Juno

07-06-2014 om 11:19

Wat voor kooktoestelletje?

Bij mijn grote gezinstent heb ik een tweepits kookplaat met een gigantische gasfles en gewone pannen. Nu heb ik een leuk trekkerstentje gekocht en daar wil ik ook mee weg, zonder die grote keukenuitrusting.
Vroeger had ik een brandertje wat ik op een gasflesje moest klikken. Dat is wel eens fout gegaan en toen spoot het gas eruit. Ik ben op zoek naar een eenpittertje, niet al te zwaar maar ik heb nog steeds wat angst voor gas. Wat is fijn brandertje? Ik ga niet echt trekken, het steeds maar voor een paar dagen. Koffie zetten, eenvoudige maaltijd en klaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-06-2014 om 12:51

MSR

Wij hebben deze:
http://www.bever.nl/msr-dragonfly-brander-1432a50005?id_colour=5806

Voordelen: 1. Stabiel (je plaatst hem direct op de grond, de pan staat dus ook laag). 2. Zelfs als de brandstoftank bijna leeg is, geeft hij nog genoeg kracht. Bij de standaard gastankjes neemt de druk af als het tankje leeg raakt, bij een MSR kun je met het pompje altijd genoeg druk geven. 3. Geen gezoek naar dat ene passende gastankje. Je kunt er wasbenzine indoen, van die speciale fuel van de campingzaak, maar je kunt ook bij de benzinepomp een litertje ongelode benzine halen.
Mogelijke nadeel: behoorlijk prijzig. En - je schrijft dat je angst hebt voor gas, dat had ik ook - je moet wel even leren hoe het werkt. De eerste keer lijkt dat ingewikkeld (ik ben een kluns met dit soort dingen), maar het valt gelukkig echt mee.

Marie

Marie

07-06-2014 om 15:32

kookplaatje

Ik heb laatst zo'n kookplaatje gekocht die uit de handel zijn genomen. De verkoper gaf de waarschuwing mee dat de problemen veroorzaakt worden door te lang een te grote pan erop te zetten. En dat waren wij toch niet van plan. Gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Ik heb de tegenhanger van deze (van het B-merk dus)
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/kooktoestellen/campingaz-camp-bistro/
Maar werkt dus wel op gas en dat wil je liever niet?

Je hebt het over vroeger, hoe lang is dat geleden? Best kans dat de kooktoestelletjes met prikblikjes verbererd zijn ondertussen.

En anders inderdaad een benzinebrander? (Wat ik dus eng vind).
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/kooktoestellen/coleman-feather-stove/

Trouwens toen wij nog met z'n tweetjes met de tent kampeerden, kookten we op de voorloper van deze:
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/kooktoestellen/campingaz-camping-duo-grill-r/
Is ondertussen al bijna 50 jaar oud en werkt volgens mij nog steeds prima.

Hier vind je nog meer:
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/kooktoestellen/

amk

amk

07-06-2014 om 17:36

wel gas maar geen priktankje

gewoon een schroefdraad, piezo ontsteking dus geen ghannes met lucifers, ik neem, 'm mee in mijn rugzak, ook als we gaan picknicken.

http://www.bever.nl/optimus-brander-vega-1434c30001?id_colour=5806

Juno

Juno

07-06-2014 om 22:09

Schroefdraad en zo

Ik had vroeger twee beugels die om het gastankje moesten worden geklikt. In het midden zat de pit met een prikker om het tankje te doorboren en dat is best wel eens mis gegaan. Een prikkertje heb ik liever niet.
Ik vind die luxe koffer uit het voorbeeld van Marie wel wat, de dragonfly vind ik prachtig maar is echt boven budget. Als ik nog niets zou hebben aan kampeerspullen zou het wel die dragonfly zijn geworden. Mooi, makkelijk brandstof te krijgen, stabiel.
De optimusbrander van amk ziet er ook aantrekkelijk uit -mits het met dat gas lekker kan. Hoe werkt zo'n schroefdraad? Ik zie in het filmpje dat ze na gebruik de hele bups weer loskoppelen maar kan dat ook in de praktijk? Het is wel mooi klein.
Hoe zet je de pannen er op en kan er ook zo'n mokkapotje op?

amk

amk

08-06-2014 om 00:06

juno

gewoon schroeven idd, ik wissel om de haverklap want na het koken 's avonds moet mijn lamp er ook weer op tenslotte. En de slimmerikjes hebben bedacht dat alle merken dezelfde schroefdraad hebben dus op je primus brander kun je de coleman en campinggaz cartouches draaien.

Die koffers zijn de laatste tijd juist uit de handel genomen wegens ontploffingsgevaar!

De dragonfly heb ik ook gehad, nadeel is alleen dat je bij koud weer wat moeite hebt om op te starten omdat je benzine uitvlokt. (ok, het vroor een graadje, maar dat heb je hier in NL ook wel eens met hemelvaart.) Maar ook met vuile brandstof (minder geciviliseerde landen) brandt ie. Wel meer onderhoud dan bij een gasbrander. 1x per 3 weken moet ie toch wel helemaal uit elkaar.

Met mijn primus kookt het water ook sneller dan met de dragonfly. Ik heb ook een 2 pits campinggaz geval maar die gebruik ik in de praktijk niet. Ik gebruik wel de hooikist methode. Pasta koken en warmhouden in mijn slaapzak.

Juno

Juno

08-06-2014 om 00:24

Amk

Even een blonde vraag, als je hem losschroeft dan zit er toch een gat in je gastank? Of moet je eerst een koppelstukje erop schroeven wat ook het gas tegenhoudt en wat er steeds op blijft? Welke lamp heb jij? Ik heb een Coleman die in de praktijk erg tegenvalt en ik ben hem nu na een paar jaar aanmodderen wel een beetje zat. Wil geen sfeerverlichting, ik wil gewoon kunnen lezen bij mijn lamp.
Hooikistmethode gebruik ik ook, ik heb een lichtgewicht hoofdkussen(tje) die je kan opproppen of kan vullen met een trui of zo. Leeg kan je uitdeuken tot een soort theemuts en dan past er een pan in, ideaal!
Het gaat wel helemaal kriebelen, heb vroeger altijd lichtgewicht gekampeerd maar nu met de kinderen heb ik een grote, wel hele mooie tent, tafels, stoelen en vorig jaar heb ik zelfs een koelbox/koelkast-achtig iets gekocht. Wel praktisch met kinderen, maar ik heb het gevoel dat het echte kampeervirus toch wat begint over te slaan naar jongste. Oudste niet, die wil mijn mooie lichtgewicht De Waard mee als bagagetent. De bruut .

amk

amk

08-06-2014 om 00:54

zelfsluitend

nee jij denkt aan een variant op het priktankje, dat is het absoluut niet, het is meer een kleine variant op de grote gastank alleen dan zonder druk verdeler. Het is een gewone schroefdraad, schroeven en klaar en als je 'm er af haalt is het tankje gewoon dicht, je vervoert ze dus ook los van elkaar, beter voor het slangetje.

Ik heb deze lamp en wel eens van de buren de vraag gekregen of ie wat zachter mocht want zij hoefden niet zo veel licht.
Het is er een met een kousje dat is kwetsbaar maar veel minder dan ik dacht ik do zo'n 5 - 10 jaar met 1 kousje.

Ik heb deze nu een jaar of 12.
http://www.primusshop.nl/primus-easylight-piezo/

+ Brunette +

+ Brunette +

11-06-2014 om 01:54

Campinggaz

Ben destijds overgestapt op een eenpitter van Campinggaz met van die busjes met ventiel, de verbeterde versie van de prikblikjes. Was niet duur, een paar tientjes meen ik. Echt een stuk veiliger. Loskoppelen gaat vrij eenvoudig en er kan eigenlijk niets misgaan.

Thursday Next

Thursday Next

11-06-2014 om 09:27

genoeg tips al

over brandertjes, er zijn hele mooie nu! Die oude camping-gaz prikdingen zijn echt niet te vergelijken, ook omdat de nieuwe gasbrandertjes goed doorbranden tot ze echt bijna leeg zijn en niet halverwege al een stuk minder hard branden.
Wij hebben zelf een coleman-benzinebrander, die bevalt ook prima. Brandt wel het beste op schone brandstof maar ook met gewone benzine gaat het goed.
Nog een andere tip: koop een aluminium windschermpje erbij: http://www.bever.nl/bo-camp-kookwindscherm-25x48-1438c00001
Die zijn echt fijn, koken gaat zo sneller.

amk

amk

11-06-2014 om 11:24

Thursday

die worden er bij de meesten al bij geleverd. Die zijn veel beter op te vouwen en langs je pannen te zetten. Dit is best een groot schermpje en weegt ook nog eens best veel. (ter vergelijking, mijn complete tent weegt 1.3kg)

Juno

Juno

11-06-2014 om 13:21

Haha

Zó veel goede tips dat ik niet meer kan kiezen! Ik ga van de week wel even langs Bever. Een collega had het nog over een brandertje met een wok erop met een rooster. Volgens haar ook heel handig, niet te groot en je bent in één keer klaar omdat je geen pannen er bij hoeft te kopen. Ik heb nog niet op internet gekeken wat ze bedoelt.
Kortom, nog even wat beter oriënteren. De prijs is ook wel belangrijk maar ik merk dat ik die ultralichtgewichtdingen zó leuk vind dat ik die eigenlijk het liefste wil.
Zo heb ik ooit een handige rugzak gekocht voor als je gaat bergbeklimmen. Duur ding, daarom ook voor mijn eindexamen gekregen. Ik ben alleen geen bergbeklimmer .

Juno

Juno

23-07-2014 om 01:06

Besteld

Ik heb de optimus vega besteld, al is die volgens mij zonder piezo, klopt dat amk? Ik heb ook twee pannen, één deksel en een knijper gekocht. Morgen komt alles binnen, ben benieuwd.

amk

amk

23-07-2014 om 06:30

voor zover ik weet

niet, ik kan het ook niet vinden in de reviews.

Ik heb de voorloper van dit nieuwere model, en die heeft wel piezo, maar ik kan mijn tank iets minder makkelijk omkeren bij koud weer.

naar je smaak

Op zoek naar een nieuw gastoestel ben ik in een grote kampeerzaak gaan kijken. Omdat ik niet meer zo'n zware in te wisselen gastank wilde heb ik de duo grill cv kooktoestel campinggaz genomen. Met 2 lichte gastankjes, een gastankje per pit. weggooigasflesjes of veel lichtere inwisselbare gastankjes. Met 2 metalen plaatjes boven de kookplaatjes voor als je vlees op de plaat wil bakken. In een nette tas met rits.

Ik gebruik nu een plaatje om mijn koffie op te zetten terwijl het water op de andere kookt.
Ik zie ook nogal wat gastankjes op Marktplaats staan.

Maar zo'n winkel was leuk om te zien wat er nu allemaal mogelijk is en wat voor jou handig is.

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=9DLx7vkm4F8dpM&tbnid=BCkeuwDn1TzOSM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.dewitschijndel.nl%2Fcampingaz-duo-grill-cv-kooktoestel%2F&ei=M5bSU-OAC8Oc0QWksoCYDQ&bvm=bv.71667212,d.d2k&psig=AFQjCNEMl-vUuU4I3YRIJsJOy5jcGgiLrg&ust=1406396307928585

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.