Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-06-2016 om 21:18

Wat voor koffers hebben jullie?

We gaan dit jaar op vliegvakantie. Vooraf had ik bedacht dat we alledrie een kleine trolley (formaat handbagage) zouden meenemen, maar nu zag ik dat we in het appartement maar 1 keer handdoeken krijgen. Daar gaan we het niet mee redden dus we moeten ook wat meenemen. Nu had ik voor de kinderen al een trolley gekocht, dus vrees dat ik de sufferd ben die de meeste bagage moet gaan sjouwen (rollen). Eigenlijk wil ik helemaal geen grote koffer want ik wil er een die ook geschikt is voor een weekendje, maar dubbel kopen is weer onhandig want waar laat je al die dingen?
Kortom, ik weet het nu niet meer
Hoe doen jullie dat?

Hanne.

Hanne.

26-06-2016 om 22:00

geen koffers

wij hebben geen koffers maar uitsluitend (weekend) tassen. In alle maten en soorten.

Afhankwlijk vam de hoeveelheid bagage kiezen we de juiste maar. En na gebruik proppen we ze allemaal in de grootste tas zodat er zo min mogelijk ruimte in wordt genomen.

4 x 4

We doen het tegenwoordig zonder auto. Alles per trein, bus of vliegtuig.
Onderweg ging er een wereld voor me open. Die koffers tegenwoordig, dat is andere koek dan die knalgele Samsonite van mijn schoonmoeder. Degelijke koffer, daar niet van, maar zwaar en toch tamelijk onhandig op "maar" 2 wielen.

Die met 4 wielen, dat maakt echt een wereld van verschil.

Hier ook

Weekendtassen. Stevige, dat wel. Veel praktischer dan koffers vind ik.

Ingrid

Mams

Mams

26-06-2016 om 22:31

Wij allebei

Weekendtassen als we gaan kamperen en koffers (een soort trolleys op 4 wieltjes, geen handbagageformaat maar net iets groter) als we gaan vliegen.

Je kunt ook kiezen om speciale 'kampeerhanddoeken' mee te nemen voor elk gezinslid. Zijn een soort handdoeken van microvezels die extra snel drogen en compacter zijn dan gewone handdoeken. Wij nemen altijd voor elk gezinslid 1 badlaken hiervan mee (wel een klein maatje badlaken) voor op het strand, bij het zwembad of ook wel na het douchen. Voordeel is dat je ze heel makkelijk ff door een sopje slaat omdat ze echt heel snel drogen. Zo bespaar je redelijk wat ruimte...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-06-2016 om 22:32

Hmmm weekendtassen

Blijven je spullen heel daarin, bij de bagageafhandeling?

Hanne.

Hanne.

26-06-2016 om 22:46

tot nu toe wel

Tot nu toe is mijn bagage altijd heel gebleven. Al stop ik breekbare spullen altijd in mijn handbagage.

Die ene keer dat ik een koffer bij me had is de koffer wel stuk gegaan...(okay dat is wel 20 jaar geleden en het was geen hard case koffer).

Taruh

Taruh

26-06-2016 om 23:20

Rugzak

ik sleep al 20 jaar de hele wereld rond met een rugzak. En om beschadiging te voorkomen aan het draagsysteem gaat die in een travelbag met een hangslot.

En ik heb een grote trolley, die is wat makkelijker te gebruiken om uit te leven. Omdat je 'm overlangs opent, en die gaat tijdens de vlucht ook in een flightbag.

Je hebt speciale sloten met een code. Als de douane die openmaakt plakken ze er een zegel op. Dat is mij 1x gebeurt.

Ik reis het liefst met mijn rugzak. Je houdt je handen vrij voor andere dingen, draagt beter dan een koffer en neemt thuis minder plaats in.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-06-2016 om 00:02

weekendtas of rugzak

Wij nemen nooit koffers mee. Altijd alles in rugzakken of weekendtassen, ook in het vliegtuig. Wat zou het probleem daarmee dan zijn?

Had je bedacht om überhaupt alleen handbagage mee te nemen? Houd er wel rekening mee dat daar geen spuitbussen deodorant, nagelschaartjes, zakmessen etc. in mogen.

Ter plaatse

Je kunt ook overwegen om ter plaatse handdoeken aan te schaffen en die daar te laten of bij het hotel betalen voor extra handdoeken. Maar mogelijk past er toch wel een extra handdoek in ieders bagage?
Ik heb al lang niet meer gevlogen en ik heb uit die tijd nog een hutkoffer staan van formaat. Die gaat wel altijd mee met kamperen de laatste jaren want je kunt er heerlijk uit leven zonder kasten. Het heeft diverse vakken en vakjes.
Verder diverse maten weekendtassen inderdaad, linnen maar ook nog leren, maar ik begrijp van zoon die laatst gevlogen heeft dat het formaat er steeds meer op aankomt wat je mee mag nemen.
De kleintjes hadden vroeger een kindertrolley en een rugzakje mee om te vliegen.
Je kunt toch nog steeds handbagage formaat weekendtas en daarnaast een koffer voor in het ruim meenemen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-06-2016 om 00:10

Ruim

De koffers gaan wel in het ruim. Het is meer omdat we na een week van locatie veranderen en dan een stukje ov moeten nemen. Dat zie ik niet zitten met enorme hutkoffers en zeurende meisjes.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-06-2016 om 00:11

Rugzak

Een rugzak ga ik niet proberen met mijn gammele lijf en reislustige ruggenwervels.

Triva

Triva

27-06-2016 om 05:56

Even duidelijk

Wat was je nu precies van plan want je bent niet erg duidelijk? Allemaal een trolley zonder koffer of ook allemaal een koffer en een trolley? Als je toch koffers neemt zou ik niet ook nog drie trolleys meenemen maar gewoon voor de meiden een rugtasje die je ook daar kunt gebruiken.

Eén keer handdoeken is inclusief maar je kunt vast wel bijkopen en anders koop je inderdaad daar een paar handdoeken als je alleen vanwege die handdoeken nu een andere oplossing moet. Gewoon voor iedereen 1 handdoek extra en dan hoef je nog niet iets anders te bedenken als wat je deed. Dan kun je nog om en om een handdoek door een emmer halen met een beetje shampoo.

Zeurende meisje houd je toch

Taruh

Taruh

27-06-2016 om 10:12

zeker bij OV

geen koffers, maar weekendtassen.

Een stukje met ov zeg je, wat voor ov? Bus, trein, combinatie daarvan?

Wij gaan met de trein Europa door dit jaar, alles voor 2 personen moet in 1 rugzak (niet zo heel groot: 55 liter) en 2 dagrugzakjes. Na de ervaring van de fietsvakantie van vorig jaar verwacht ik ruimte over te houden.

Je kunt dus ook eens heel kritisch kijken naar wat je mee neemt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-06-2016 om 19:20

Proefpakken

Ik denk dat ik maar eens ga proefpakkenin zo'n kleine trolley. Normaal red ik het met een weekendtas per persoon en een grote Ikea-tas met handdoeken en zo. Dan gaan we met de auto dus hoef ik me ook niet in te houden. Ik neem dan zelfs boodschappen mee De badlakens die ik heb zijn wel erg omvangrijk. Ik denk dat ik het tweepersoons maar thuis laat. En alleen oude dunne handdoeken mee, het is daar toch 30 graden dus die zijn zo droog.

Lente

Lente

27-06-2016 om 19:29

Tip voor trolleys

Wij hebben 2 maanden geleden een trolley bij moeten kopen omdat iedereen tegelijk weg ging.
We bezitten nu twee zachte trolleys die een 'deksel' hebben, alle inhoud zit aan de andere kant. En we hebben twee harde trolleys die op de helft openen met aan beide kanten ruimte om iets in te pakken. Een van beide kanten kan gesloten worden met een rits.
De laatste versie vinden we helemaal niets. Zo'n helft is best laag en je hebt geen flexibiliteit met hoge en lage spullen. Je kunt daardoor minder kwijt. Als je in het vliegtuig wat spullen eruit wil halen, heb je gelijk het probleem dat de rest eruit valt.
De eerste versie is wel prettig, vooral als er een klein voorvak ik waar je allerlei papieren kunt laten. Ik stop mijn handtas er los in voor het inchecken en boarding. Die kan ik er makkelijk uithalen zonder de hele trolley los te ritsen. Tussendoor stop ik ook jas of vest erbij. Verder zit er een tas in met alle spulletjes voor onderweg. Die haal ik er makkelijk uit en dan gaat de trolley bovenin.

Thursday Next

Thursday Next

27-06-2016 om 19:43

badhanddoeken

Als badhanddoek nemen wij meestal hamam-doeken mee. Net zo groot maar veel dunner, daardoor snel droog en veel minder ruimte innemend. Ze zijn bij de action en xenos te koop, en vast ook nog op veel meer plaatsen. Ik vind ze veel fijner in gebruik dan die kampeerhanddoeken.

Anna G.

Anna G.

27-06-2016 om 21:04

lenen?

Voor vliegvakanties vind ik een koffer een stuk beter dan een weekendtas. Maar waarom zou je die moeten kopen als je dat niet wilt? Er zijn vast vrienden/buren/familieleden die werkloze koffers op zolder hebben staan die je kunt lenen. Gewoon even vragen. Want inderdaad: als je met alleen trolleys wilt reizen heb je een probleem met je zonnebrandflessen e.d. Niet overal is een miniverpakking van te koop.

Andere oplossing is de schoonmaakster ter plaatse lief aankijken (of een fooitje geven) en zo halverwege je verblijf je handdoeken omruilen voor een schoon setje. Of de receptie er gewoon om vragen, is meestal geen probleem.

Schiphol

Schiphol

28-06-2016 om 23:05

bagage tips

Uit de ervaring van iemand die dagelijks met koffers en bagageclaims werkt;
1/ ga nooit vliegen met een zachte tas of koffer, kies altijd voor een hard-schalen koffer. Met een (goed) slot, geen rits
Je wilt niet weten hoe er mee gegooid wordt of hoe snel iets van de bagageband valt of ergens achter blijft hangen
Of hoe vaak er iets in de koffer gestopt wordt, of juist er uit gehaald. En niet alleen als je naar diep donker Afrika vliegt

2/ plak een stikker met je naam/adres In (dus niet Op) de koffer. Mocht ie ergens staan zonder bagagelabel, dan is de kans op een 'match' met jouw aangifte veel groter.

3/ vul elke koffer met bagage van alle personen. Verdeel ondergoed, shirts e.d..als er een koffer niet aan komt, is er tenminste niet 1 persoon de pineut. Verreweg de meeste koffers komen binnen 24 uur terecht.

4/ ten overvloede; alles wat absoluut niet stuk/kwijt mag is handbagage. Dus je electronica en opladers, medicijnen en huis/autosleutel (echt, je wilt t niet weten..)

Goede vakantie!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-06-2016 om 00:00

Oeps, de huissleutel....

Goede tip Schiphol, van die huissleutel. Twee jaar geleden hadden we daar op de terugreis even niet goed op gelet. En inderdaad, bagage was niet aangekomen. Gelukkig hebben we onze hoogbejaarde buurvrouw nog kunnen bellen, net voor ze ging slapen. Toen wisten we dat we naar huis konden gaan, anders hadden we een hotel op Schiphol moeten nemen.

Jouw tip over harde koffers snap ik niet ze goed. Wij hebben vooral 'zachte' spullen in onze bagage (kleding, handdoeken, slaapzak). Dat gaat echt niet stuk als ze gooien en smijten met je rugzak. Die harde koffer heeft met wat pech wel een flinke barst als hij van de bagagekar afvalt. Wij verpakken onze rugzakken/fietstassen/weekendtassen overigens wel altijd in een flightbag. Er kan dus niet zomaar wat uitgehaald worden.

Dwaler

Dwaler

29-06-2016 om 04:06

wel of geen handbagage

Bedenk ook dat een nadeel van (alleen) handbagage is dat er beperkingen en gedoe zijn met de vloeistoffen. Het lijkt misschien veel/genoeg, 10 items, maar daar vallen ook cremes, lippenstiften, neusdruppels etc etc onder. En het moet allemaal in kleine flesjes. Denk er bijv. aan dat je op vakantie waarschijnlijk ruim zonnenbrandcreme e.d. mee wilt nemen....
Als je ook ruimbagage hebt, dan doe je daar gewoon lekker makkelijk alle flessen en potjes in die je wil meenemen. Dat scheelt een hoop passen en meten en gedoe.

Als ik jullie was, dan zou ik in ieder geval minstens een rolkoffer voor ruimbagage meenemen. Degene die die koffer "draagt", heeft verder een schoudertas of rugzakje als handbagage. De anderen kunnen dan een kleine rolkoffer of schoudertas of rugzakje als handbagage meenemen.

Veel handbagage meenemen is trouwens ook gedoe.
En soms worden de handbagage-koffers alsnog naar het ruim gebracht, als het vliegtuig vol is, dat was de afgelopen week een paar keer het geval toen ik binnen Europa reisde. Ik was blij dat ik wat extra bijbetaald had voor ruimbagage; ik had een klein koffertje formaat handbagage, maar met zware lading en nu kon ik ook nog gewoon zonder nadenken er shampoo en zonnebrandcreme etc etc in doen en het scheelde ook gedoe bij het overstappen.

Hoe meer handbagage, hoe meer gedoe bij de veiligheidscontrole.

Dus: koffer in het ruim voor de bulk en gewone dingen; handbagage voor laptops, dure en bijzondere dingen en spullen voor onderweg.

De restricties voor handbagage lijken ook groter te worden, je mag steeds minder gewicht meenemen lijkt het wel. Heb het gevoel dat de luchtvaartmaatschappijen het zat zijn, koffertjes als handbagage. Voor "echte" handbagage (laptoptas, handtas, slappe tas met kadootjes en proviand op het vliegveld gekocht) hebben ze juist alle begrip.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-06-2016 om 08:22

Groot

Ik denk dat ik de knoop wel heb doorgehakt. Ik neem een koffer van ca 65 cm dus geen heel grote. Dan kan ik toch een stuk meer meenemen en met vier wieltjes rijdt het net zo makkelijk. Alle trolleys gaan overigens in het ruim want we hebben ook nog alle drie een handtas of rugzak met onze apparaten, medicijnen en andere belangrijke dingen.
Maar goed, ik heb nog vijf weken om van gedachten te veranderen.

Pirata

Pirata

29-06-2016 om 08:37

die handdoeken

Waarschijnlijk krijg je ter plekke een kleine en een grote handdoek p.p. Daar kun je tocb prima een weekje mee toe.

vlinder72

vlinder72

29-06-2016 om 08:43

Osprey shuttle 80

Wij hebben twee osprey shuttles 80. Heerlijke koffers/tassen. Wij vliegen regelmatig en de tassen zien er nog als nieuw uit. Ook fijn dat niet zwaar zijn om te trekken. Onze kinderen kunnen deze tassen ook zelf meenemen.

Wij reizen overigens met weinig bagage. Als wij met zijn zessen weggaan nemen wij alleen deze twee tassen mee (ingecheckt maar dat is logisch) en iedereen heeft een stuk handbagage. Geen trolleys. Mijn man gebruikt een trolley alleen als hij op zakenreis is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-06-2016 om 09:43

Pirata

Mijn jongste zal het daar wel mee redden maar oudste en ik hebben toch het liefst hooguit om de dag een schone (thuis elke dag). Ik weet niet of het fatsoenlijk is om je hotelhanddoek mee te nemen naar het zwembad. Lijkt me wat vreemd, dus een badlaken moet sowieso mee.

Anna G.

Anna G.

29-06-2016 om 10:55

Pirata

Nou ik kan daar niet een week mee hoor. Die handdoek gaat ook gewoon stinken van het elke keer nat worden en opdrogen. Ik zou er ook niet blij van worden (die minieme service) en zelf bij de schoonmaakster wat extra's regelen.

Thuis pak ik ook elke dag een schone handdoek, dus op vakantie zou ik er dan 2 keer douchen mee kunnen doen max.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.