Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wat rekenen jullie per jaar voor vakanties?

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een overzicht van wat mijn gezin eigenlijk kost. Bij de vakantie kom ik er echter niet echt uit, of vraag mij af wat anderen zo rekenen voor vakantie en hoe vaak jullie weg gaan per jaar. Ook lange weekeinden in een huisje bijvoorbeeld reken ik mee. Wat rekenen jullie per jaar hiervoor?

Groetjes,

Sommer


vlinder72

vlinder72

12-01-2015 om 11:09

Zal niet voor iedereen hetzelfde zijn

Wij gaan in de zomer twee weken naar een stacaravan meestal in Frankrijk. En in de voorjaarsvakantie in een week op wintersport. Wat de wintersport vakantiekost weten wij precies. Voor de zomervakantie gaan wij uit van de huur van de accommodatie, kosten auto/tol en extra kosten van 100 per dag aan uitjes en extra kosten voor ijsjes en andere dingen. Wij zijn met zijn zessen. Uit eten gaan doen wij bijna nooit want dat is te duur.

Ik denk niet dat je uit kan gaan van standaard bedragen. Wij huren een grote stacaravan met drie slaapkamers. Die zijn duurder dan caravans met twee slaapkamers.

amk

amk

12-01-2015 om 11:15

hangt van het vakantie plan af

Vorig jaar was het zo'n 800 euro per maand dat we spendeerden maar we zijn dan ook veel weggeweest en ver weg. Het eigenlijke geld kwam uit een erfenis of uit een bijdrage van mijn werk.

Dit jaar staat er zo'n 300 euro per maand voor in het budget voor 2 personen. Planning is nu 1 week met hemelvaart met 2 personen, 1 week de week later met 1 persoon, en 2 weken in de zomervakantie.

Maar een overzicht maken is heel makkelijk aan de hand van je uitgaven van vorig jaar. Dan zie je wat je hebt uitgegeven. Dat leg je naast je jaar inkomsten. En uit eindelijk moet dat dan gelijk zijn aan elkaar. Vakantie en recreatie is dan voor mij een sluitpost nadat alle verplichte lasten er af zijn. Ik reken elke uitgave om naar een bedrag per maand. Dingen die maar 1 of 2x per jaar voorkomen reken ik om naar een maand bedrag, dus dat abbonement dat 1x per 2 jaar komt staat er in voor 2 euro per maand. Sparen is ook een 'vaste last' gebeurt daarom zodra mijn salaris binnen is en niet van wat 'over' blijft.

Dat alles in een exel waarin een maand begroting zit, een jaartotaal en per maand een tab waarin elke cent verantwoord wordt. (kan ook heel globaal: ik pin elke week 50 euro huishoudgeld en daar moet ik het mee doen, maar dan wordt natuurlijk niet elk bonnetje genoteerd maar 50 euro huishoudgeld.)

Juno

Juno

12-01-2015 om 11:17

Zomer

Voor de zomervakantie kijk ik naar de prijs van de camping. Maximaal €800 voor zo'n 2,5 week met eigen tent en vier personen. Met mijn vakantiegeld kom ik dan uit qua benzinekosten, tol en duurdere boodschappen en twee, maximaal drie keer uit eten. Uitjes betaal ik van de lopende rekening en ijs koop ik in de supermarkt en eten we meteen op.
Weekendjes weg doen we nooit en we proberen ieder jaar met hele gezin in de herfstvakantie weg te gaan. In de praktijk is dat om het jaar of minder ivm financiën. Man wil nl graag naar wat warms en dat is simpelweg te duur. De herfstvakantie doen we als het lukt van zijn vakantiegeld.
Ik hou ook rekening met de kampen van clubjes en excursies van school, daar spaar ik maandelijks €20 voor.

Sommer

Sommer

12-01-2015 om 12:02 Topicstarter

Zoek toch een redelijke/zuinig tot gemiddelde som per jaar

Dank voor de snelle reacties vakanties zijn natuurlijk heel persoonlijk. Maar ik zoek een gemiddeld of zelfs zuinig gerekende jaarkosten.

Wij leefden super zuinig de afgelopen jaren. Maar nu gaat het financieel gezien beter Dus daarom gelden de afgelopen jaren niet echt mee in de rekening.

Zelf rekende ik:
1 week wintersport (2200.-) geen accommodatie gerekend want bij familie,
2 weken zomervakantie op een kamping op Sardinie maar in een huisje want wij hebben geen campingspullen of auto 4800.-),
1 kamp per kind (2x dus 750.-),
1 week herfstvakantie (weer 2200.-) ook hier zonder accommodatie of eten want dat doen we thuis ook.

Dat is een totaal van 9200.- per jaar voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Het klinkt zo veel terwijl ik zo goedkoop mogelijk berekende. Of is dat wat je ongeveer moet rekenen? Of eigenlijk nog meer?

Sommer

Sommer

12-01-2015 om 12:06 Topicstarter

nog vergeten…

ik bedoel trouwens niet een huisje op de camping maar een stacaravan.
Verder hebben we geen auto of camping spullen. Vandaar komt bij een zomervakantie (Sardinie) een vlucht (Ryanair) en een huurauto/benzine bij. Dat maakt het wat duurden dan als je Camping spullen en een auto sowieso hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2015 om 12:11

Wat veel!

Wij draaien het om: de vakantie kost wat we hebben.

We hebben jarenlang gekampeerd in Nederland met de caravan van mijn ouders. Kosten ca. 1000 euro voor reis en verblijf en 100 euro per dag voor verteer. Totaal dus 2000 euro voor 10 dagen.

Afgelopen zomer was iets duurder. Totaal ca. 3500 euro voor 7 dagen.

Daarnaast nog een weekendje of twee weg. Dat kost per keer ca. 500 euro. En kamp voor de kinderen, ca. 350 euro.

Maximaal kom ik dan dus op iets minder dan 5000 euro voor 2 volwassen, 2 pubers en een kind.

Juno

Juno

12-01-2015 om 12:16

Ik vind het enorm

Eten reken ik niet volledig want dat doe ik thuis ook. Ervaring is wel dat bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld brood in Frankrijk veel duurder is dan thuis.
Zomervakantie €1500
Excursies/kampen kinderen €1000
Twee nachtjes camping met jongste €150
Als het lukt nog een week voor €750

Een aantal jaar geleden heb ik geïnvesteerd in een eigen tent + uitrusting. Heb berekend dat ik het derde jaar al quitte speel en vanaf dan ben ik natuurlijk minder kwijt. De kampen van mijn kinderen zijn ook niet zo duur als bij jou: oudste gaat met school naar Barcelona, dat komt op €450, middelste heeft 10 dagen scoutingkamp prijs nog niet bekend maar echt niet meer dan €200, jongste heeft schoolkamp €125,-.
Met jongste ga ik kamperen op een groen kampeerterrein zonder stroom, is precies wat wij erg leuk vinden en kost geen drol. Het geld zit dan in een eventuele bootovertocht en een excursie.
In de zomer ben ik met één volwassene en drie kinderen, herfstvakantie zijn we met zijn vijven. Ik denk dat je veel goedkoper uit kan zijn.

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 12:16

wat wil je nu precies

Je weet zelf precies wat je vakantie kost dus ik begrijp niet wat je nu precies wil. Ja je zit waarschijnlijk op het dubbele van wat een gemiddeld gezin uitgeeft aan vakanties of wil je dat niet weten?

vlinder72

vlinder72

12-01-2015 om 12:26

Wil je bezuinigen?

Onze wintersport vakantie kost ons 3000 euro. Eten nemen wij dan zelf mee. Wel inclusief accommodatie en skilessen voor vier kinderen, twee volwassenen en huurmateriaal.

Zomervakantie kost ons meestal rond de 2000 euro voor huren stacaravan en 100 per dag aan van alles en nog wat. Dus in totaal 3400.

Ik denk dat dat ook wel klopt. Wij redden de vakanties ieder jaar weer van ons reguliere salaris en het vakantiegeld. Wij hoeven niet onze spaarrekening ervoor aan te spreken. Op kamp gaan doen onze kinderen niet. Andere vakanties of weekendjes weg ook niet.

Eens in de zoveel jaar gaan wij wel in mei op stedentrip.

En wij gaan best luxe op vakantie vind ik zelf. Mooie stacaravan op een goede lokatie. Wintersportaccommodatie aan de piste.

Juno

Juno

12-01-2015 om 12:28

Vlinder

Hebben jouw kinderen geen schoolkamp oid?

vlinder72

vlinder72

12-01-2015 om 12:34

Juno

Nog niet. Oudste zit op de middelbare. Tweede en derde in groep 7 en 6. Maar dat zit ook in het schoolgeld. Je spaart daar vanaf groep 1 voor. Zie ik dus ook niet als vakantiekosten maar als schoolkosten. Zoon gaat nog wel twee dagen op sportkamp. Kosten 35 euro. Zie ik ook als sportkosten en niet als vakantiekosten.

Als kamp dacht ik meer aan een zomerkamp. Zo zie je maar dat iedereen ook dat weer anders ziet en toerekent.

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 12:44

nou

Ik hoop toch niet dat een verplicht schoolkamp 750 euro kost...

Juno

Juno

12-01-2015 om 12:52

Barvaux

Weekje Rome in 5 gym is €840. Dat wist ik al in de eerste en ben toen meteen begonnen met sparen. Kind zit niet meer op gym maar op vwo en gaat nu naar Barcelona.
Vorig jaar Londen, drie dagen a €180 en volgens mij waren er nog wat losse excursies. Heb er nu twee op het VO, loopt aardig op. Nu gaat dit allemaal van mijn vakantiegeld maar van mijn schoolreisjesgeld af. Dat is een aparte spaarrekening.
Ik weet wat ik ongeveer aan vakantiegeld binnenkrijg en op basis daarvan ga ik op zomervakantie.

Hadewich

Hadewich

12-01-2015 om 13:04

Hier

Hier waren we voor 4 personen 1500-2000 euro kwijt, voor drie weken kamperen met vouwwagen. Inmiddels gaan de kinderen niet meer mee. Dit jaar zijn man en ik twee keer een weekendje weggeweest ipv vakantie, dat kostte totaal ongeveer 800 euro (voor die twee weekenden samen dus).

Oudste is afgelopen jaar met school naar Griekenland geweest, dat kostte 750 euro. Maar dat hoort bij ons niet bij het vakantiebudget! Daar hadden via school ook al sinds de brugklas voor gespaard.

Sommer, ik vind dat je enorme bedragen noemt! Jouw totaal per jaar is hier zowat 1/3 van het gezinsinkomen!

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 13:14

Veel minder

Ik ga meestal maar 1 keer per jaar op vakantie. Alles inclusief probeer ik onder de ca. 3000 euro te blijven. Afhankelijk van de vakantie (auto/vliegen) zijn we dan 8-13 dagen weg met drie personen.

Wij doen ook goedkoper

In de zomervakantie meestal 2 weken kamperen. Soms in NL soms in buitenland. Niet echt lowbudget maar wel vrij goedkoop. Voor 2 volwassenen en 2 kinderen max 1500 euro (all in)

Voorjaarsvakantie meestal 1 week wintersport. Appartement in een klein dorpje iets weg van het skigebied, inclusief les, skipas, boodschappen en benzine rond de 2500 euro

Verder regelmatig een weekendje weg, trekkershutje of tent (bungalowpark vinden we te duur), bij elkaar maximaal 750 euro per jaar

Komend jaar in de herfstvakantie naar de zon (voor het eerst), budget is 2000 euro.

Dus normaal gesproken voor minder dan 6000 euro per jaar met 4 personen twee keer op vakantie en minimaal 3 x een weekend weg

irma

irma

12-01-2015 om 15:35

wauw

9200 euro per jaar en dat noem je goedkoop ???? Ik weet even niet wat ik lees.
Wij komen denk ik op 1500 per jaar.....

Caesar

Caesar

12-01-2015 om 15:59

Irma

Waar staat staat dat Sommer €9200 goedkoop noemt?

Rijke stinkerd

Rijke stinkerd

12-01-2015 om 16:15

Kan nog meer...

Ik denk dat wij dit jaar rond de EUR 20.000 komen.
Wintersport 3500
Meivakantie 4300
Zomervakantie 12000 (voorzichtige schatting, nog niet geboekt, hoop dat we het daarvoor kunnen doen).

Maar we hebben beiden een goed inkomen. Verder geven we niet (erg) veel uit.
Hiervoor hoeven we niet ons spaargeld aan te spreken, of misschien een heel klein beetje, maar heb er eigenlijk geen idee van.

Als we minder inkomsten hadden en dus minder te besteden zou ik het wel preciezer weten (en zouden we veel zuiniger zijn). Nu is het niet nodig.

Maar desondanks vind ik de vraag van Sommer wel grappig als ik haar uitgaven zie en lees dat ze vind dat ze het zuinig aan doet... Dat zou ik zelf niet zeggen als ik 9200 euro per jaar aan vakanties uit zou geven.

Hanne.

Hanne.

12-01-2015 om 16:29

Ik vind het veel

Ik vind het veel, heel veel. En ik denk ook niet dat je de goedkoopste opties hebt geregeld.

Even een vergelijking

1 week wintersport 3000 totaal incl accomodatie materiaalhuur en lessen
3 weken zomervakantie. Deels kamperen, deels in een huisje bij familie. Totaal 1000
1 kamp per kind (3x dus 450.-),
1 midweek Legoland totaal 2000

Zit ik op een total van 6450 euro voor 2 volwassenen en 3 kinderen. En eerlijk gezegd doen we dit nooit allemaal in 1 jaar. Het is óf wintersport óf bv de week LEGOLAND. Dus dan kom ik zo 2000 lager uit. Dus rond de 4500-5000 per jaar. Als het er is, en anders minder. Of niet.

irma

irma

12-01-2015 om 16:47

Caesar

dat staat er toch, dat ze het zo goedkoop mogelijk berekende. het zijn niet echt gemiddelde bedragen voor vakanties lijkt me.

Rijke stinkerd

Rijke stinkerd

12-01-2015 om 16:53

Aantal gezinsleden en leeftijden maakt uit

Nog even een aanvulling.
Wij zijn met zijn vieren: 2 volwassenen en 2 middelbare scholieren.

Het maakt natuurlijk nogal uit met hoeveel personen je op reis gaat, zeker als je gaat vliegen.

En als je kinderen hebt, maakt de leeftijd ook erg veel uit. Een baby, kind onder de 5, of in elk geval niet ouder dan 12. Maakt allemaal uit, soms heel veel.

Maar ik ben benieuwd wat TS nou wil.

Als ze op vakantie wil bezuinigen, dan weet ze in elk geval dat dat mogelijk is . Heel simpel door 1 vakantie over te slaan (wintersport). Maar ook elke vakantie (van TS) kan altijd zuiniger als je wil of moet. Hoewel: wintersport kan vermoedelijk niet veel goedkoper, want nu heeft ze geen accomodatie. Bij een goedkoper gebied komen die kosten er weer bij.

Caesar

Caesar

12-01-2015 om 17:03

Irma

Dat staat er niet. Er staat niet dat ze het goedkoop vindt. Er staat dat ze het goedkoop berekende. Zoals ik het begrijp is dat iets anders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2015 om 17:28

Ze zoekt redelijk zuinig tot gemiddeld....

Nou dat is 9200 euro echt niet.

Ik snap de vraag eigenlijk niet zo. Ik kies een vakantie namelijk niet op budget maar op bestemming en kijk dan wat binnen de budgetten mogelijk is. Of je moet budgetteren en dan kies je niet voor 3 dure vakanties in een jaar. Of je kijkt niet echt op een euro, maar dan vind ik de vraag vrij onzinnig.

Wij leggen ons in ieder geval vast voor de zomervakantie want die wordt dit jaar vrij duur. In principe gaan we die betalen van het vakantiegeld. Of er dan nog iets leuks in het verschiet ligt voor het najaar zien we tegen die tijd wel.
Weekendje weg in het voorjaar zit wel in de planning. Dat wordt echter uit de lopende budgetten betaald.

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 19:04

Beter vergelijken

Het lijkt nu net of wij er heel karig vanaf komen, maar volgens mij gaan we best leuk op vakantie. Misschien kunnen we beter vergelijken met kosten per persoon per dag (100 euro, bij 10 dagen weg), of percentage van je netto jaarinkomen 7,5%.
Oudste heeft dan daarbij nog wel schoolkamp gehad en volgend jaar gaat ze volgens mij op een dure schoolreis. Die kosten vind ik overigens vaak enorm hoog in vergelijking met een gezinsvakantie. Dat kamperen bijvoorbeeld 200 euro voor twee nachtjes in gammele tenten op een of ander stuk braakliggend Ardennen.

Caesar

Caesar

12-01-2015 om 19:54

Ginny

Dat zegt Sommer toch zelf ook, dat €9200 zo veel klinkt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2015 om 20:59

Daar heb je een punt

Caesar.

Aagje

Aagje

12-01-2015 om 22:38

Ik ben wel nieuwsgierig

Wat TS en rijke stinkerd per maand binnen harken (pardon, aan inkomen hebben) dat er zoveel geld naar vakanties kan?

Rijke stinkerd

Rijke stinkerd

12-01-2015 om 22:53

Aagje

Ik weet het eigenlijk niet precies, maar schat netto per maand (samen) iets van 7000 a 8000. Dat is zonder vakantiegeld, eindejaarsuitkering en bonus (een aardige bonus, maar weet ook niet precies hoeveel). Valt het mee of tegen gezien onze uitgaven aan de vakanties?

Nu ik het zo opschrijf denk ik: oeps, dan geven we toch wel relatief veel geld aan vakanties uit .

Ik moet zeggen: we hebben behoorlijk wat spaargeld (we hebben niet altijd zoveel geld per jaar aan vakanties uitgegeven en geven ook niet elk jaar zoveel uit aan vakanties als dit jaar), waardoor ik me ook niet zo'n zorgen maak als we wat veel uitgeven voor ons inkomen.

En ach, we hebben geen financiële problemen en je leeft maar een keer. En behalve tijdens de vakanties zelf hebben we veel voorpret en napret, dus genieten er driedubbelop van.

Sommer

Sommer

12-01-2015 om 23:06 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!

Volgens mij kom ik zo duur omdat ik een vlucht, idd met 2 pubers, huurauto en stacaravan heb in de zomervakantie. En dan 2 vakanties van 1 week erbij (voor en najaar) en 2 kampen zoals zeil- en paardrijdkamp die wat duurder zijn dan. Alles in al misschien wat veel vakanties in een jaar.

Alvast fijne vakanties toegewenst dit jaar

Sommer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.