Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Waarom op pad op zwarte zaterdag?

Waarom niet een of twee dagen later? Op deze manier gaat toch minstens een vakantiedag op een vervelende manier voorbij? Kun je toch beter nog een nachtje thuis blijven?


wel te simpel

Met op een andere dag reizen los je niet de zwarte zaterdagen op. Ik denk dat mensen die reizen op zo'n dag kunnen vermijden dat al doen. Zeggen dat mensen die op zwarte zaterdag in een file terecht komen daar zelf voor kiezen, dat is gewoon niet waar.
Zie post van Miriam Lavell, ik sluit mij daarbij aan.

Tuurlijjk wel

Tuurlijk kiezen ze daar wel voor. Iedereen weet dat het druk is, maar ze kiezen er toch echt zelf voor om dan te gaan reizen. Je kunt er idd ook voor kiezen om zo te boeken dat je niet die dagen hoeft te reizen, of om genoegen te nemen met een dag minder die je dan wel betaald hebt. Het leven bestaat uit keuzes, en hoewel sommige het zien als geen andere keus hebben, is dit toch echt wel een keus die je zelf maakt.

Nee

De zwarte zaterdagen los je vast niet zo op, maar je kiest er wel zelf voor om te gaan rijden, dat bedoelde ik.

Tihama

Tihama

04-08-2014 om 20:25

Grijze zaterdag

Het klopt allang niet meer:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2702/Reizen/article/detail/3298119/2012/08/08/Zwarte-zaterdag-is-grijze-zaterdag-geworden.dhtml

Nederlanders blijken allang de zwarte zaterdag te ontwijken. Ik neem aan dat de mensen die wel in die file duiken geen alternatief hebben of het alternatief niet willen.

Ik vind overigens die file ook nog best meevallen: op een gemiddelde herfstdag staat er net zoveel km file in NL

Wij vermijden overigens die zwarte zaterdag ook altijd. Dit jaar hebben we voor het eerst ooit op zaterdag gereisd. Dat was naar Oostenrijk, maar geen file gezien. Ik had wel van te voren de vakantiespreiding in Duitsland gecheckt (maar 1 deelstaat had vakantie). De terugweg deden we op vrijdag: dat was beduidend drukker.

de filosofie van de vrije keus

Piano. je kunt alleen maar kiezen om te gaan rijden als je een auto hebt. zo kun je alleen maar met vakantie als je vakantie hebt en een beetje geld natuurlijk. Maar als je dat allemaal hebt, dan heb je inderdaad ook de keuze om niet te gaan. Wat een keuze!

Niet gaan?

Daar heb ik het helemaal niet over. Wel over de keuze om niet - met de auto - te gaan rijden op een dag waarop erg veel drukte en files worden voorspeld.

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 14:55

accomodatie?

Toch vraag ik mij af. In NL zijn de vakantiehuizen vaak van vrijdag tot vrijdag. Dus dat betekent voor de Nederlander om die vrijdag te reizen. Voor de buitenlander wat verder weg wellicht al donderdag. Maar zeker geen zaterdag. Dus mij lijkt dat de accomodaties in Frankrijk (en Spanje, Italie, wat rijden door Frankrijk betekent) allemaal een startdag van zaterdag of zondag hebben, waardoor je op zaterdag moet rijden (1e of 2e dag). Ik weet niet of dat bij campings ook zo gaat. Anderzijds, als in Frankrijk (Spanje, Italie) massaal de 1e dag vrijdag wordt, de probleemdagen dan worden verschoven naar donderdag en vrijdag (incl. woon/werkverkeer). Simpelweg is dus nu eenmaal de drukste periode van half juli tot half augustus. Kunnen we niet zoveel aan doen denk ik.
Bibi

guera

guera

08-08-2014 om 20:21

jawel bibi

Wij gaan nooit in het weekend op zon spitstijd rijden. Met wintersport is het ook zo. Altijd file op zaterdag. Wij rijden achter de meute aan. Dat kost ern betaalde dag ja. Lekker boeiend. Betaald heb je toch al . Ik vind dat autorijden al niks en file al helemaal niet. Hoeveel mensen mij ongelovig aankijken met: maar dat kost een betaalde dag??????.
Ja uh jij zit betaalt in de file.
Het is n keuze. Bij wintersport staan wij nl ook niet in de rij om liftkaarten te kopen of bij ern bomvolle skiverhuur. Wij komen na de meute. Heerlijk.

als guera

Nu blijkt ook steeds weer dat een heleboel daar niet bij kunnen, maar ik denk er ook zo over dus, het is een keuze.

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 23:27

Ook eens met guera

Ik ga ECHT niet vrijwillig in een mega file staan. Dan maar een dagje minder, of een andere bestemming. Net zo goed dat ik niet op een te verwachten mega drukke dag naar de Efteling ga, om vervolgens een uur in de rij te staan voor een topattractie. No way. Dan maar niet, geen lol aan.
Bibi

Primavera

Primavera

09-08-2014 om 02:03

Nou

Nou, ik ga zeker geen twee dagen Efteling betalen om er vervolgens alleen op de tweede rustige dag heen te gaan. Dan liever helemaal geen Efteling.
Files omzijl ik verder ook liever door voor- of na te gaan rijden of 's nachts of door een andere weg te kiezen.

Verder denk ik niet dat files te voorkomen zijn door vakantiespreiding, want je blijft altijd die centrale weekenden hebben waarin alle regio's schoolvakantie hebben. Misschien gaan er daardoor juist wel meer mensen in die periode weg omdat het de enige is waarin ze kunnen gaan met familie of vrienden uit een andere regio. Bovendien willen degenen die geen vrij hebben vaak wel een weekendje weg of zomaar een dag strand, geeft ook file.

In Frankrijk kennen ze trouwens wel vakantiespreiding, alleen niet in de zomervakantie, omdat die met 2 maanden lang zat is, alleen met een korte zomervakantie zoals we in Nederland hebben heeft zoiets misschien enige zin.

Barvaux

Barvaux

09-08-2014 om 09:36

Primavera

Maar van wanneer tot wanneer is in Frankrijk de zomervakantie dan omdat ik steeds lees dat bij de eerste zwarte zaterdag heel Fr. vakantie krijgt? In België is het zo mooi duidelijk: je bent van 1 juli tot en met 31 aug vrij.

Non issue

Schoolvakantie in Fr is dit jaar van 6 jul. t/m 1 sep.
Maar er zijn ook nog andere collectieve vakanties. Per branche (bouw, horeca), per regio, op afspraak en uit gewoonte (noord in een andere week dan zuid). Om de hele familie bij elkaar te krijgen op dat ene diner ergens onder een plataan tussen een en drie in de middag, dat zal we een zondag zijn, moet er toch door een deel tegelijk op zaterdag worden gereden.

Tihama merkte al op dat het niet eens om vreselijk veel mensen tegelijk gaat. Het is wel de drukste zaterdag binnen de vakantieperiode, maar de totale file lengte is korter dan een drukke Nederlandse file dag. Moet je nagaan. En dat terwijl Frankrijk tig keer zo groot is als Nederland.

En zo

is de hele discussie weer opnieuw begonnen...

Geregeld?

Wat dacht je Piano, dat je de kwestie voor eens en voor altijd had opgelost?
Lol!

Helemaal niet

Ik bedoel alleen maar dat we onszelf aan het herhalen zijn.

Lol?

Wat is dat nou voor reactie trouwens.

Piano piano

Zeg, er mag best gelachen worden. Ook (of juist) op zwarte zaterdag.

Je begrijpt mij niet

Ik ben juist erg van de humor/lachen, maar hier kreeg ik het gevoel alsof je mij aan het kleineren was/bent. Nu ook weer in de titel 'piano piano'. Je zult het misschien niet zo bedoelen, maar het komt wel zo op mij over als je mij vraagt of ik denk dat ik de kwestie heb opgelost. Dat bedoelde ik niet.

Ik heb nooit beweerd dat ik een oplossing had, heb het alleen maar gehad over de keuze die je hoe dan ook hebt.
Maar wat mij betreft nu genoeg hierover, heb geen zin in welles/nietes e.d.

nu wel

Dat deed ik niet, maar nu doe ik het wel. Komt ie:
Lieve Piano, je bent vreselijk anoniem en onbekend. Haal het nou niet in je snarenstelsel om woordspelingen met je nick - een woord, niet eens een naam - persoonlijk te nemen.
Kom op meid (dat denk ik tenminste), een beetje vrolijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.