Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vraag over turbulentie

Zelf heb ik tot nu toe nog niet echt vaak gevlogen, maar dit jaar ga ik voor 1 keer met dochter naar Curaçao. Voor het eerst de oceaan over en ook voor het eerst zo ver.
Tot nu toe ging het vliegen altijd prima, soms even een beetje turbulentie, maar nooit heel lang. Ooit is mij echter verteld dat je boven een oceaan vaker turbulentie hebt, online zie ik dat niet meteen terug, vandaar hier mijn vraag. Heb je op dat soort vluchten echt veel vaker last van turbulentie en hoe moet ik dat dan voor me zien? Gewoon ook een paar minuten een beetje schudden of kan het dan echt uren duren?

Waaron ik dit vraag? Zelf ben ik extreem snel reisziek. Paar jaar geleden een rijbewijs gehaald, maar zelfs tijdens het lessen was ik ziek. In de bus (als we niet op een snelweg rijden), ben ik meteen ziek. Op een boot gaat het ook meteen mis en zelfs een waterfiets of een glijbaan is tegenwoordig al te veel gevraagd. Vliegen ging tot nu toe altijd goed, maar als het regelmatig voorkomt dat je echt uren aan het schudden bent, wil ik toch even gaan kijken naar iets om mee te nemen.

nee hoor, urenlange turbulentie is er niet. Als je snel reisziek bent en goed reageert op die pillen daartegen dan neem je die toch? De reis is vooral lang, maar uit het vliegtuig stappen op de Antilllen is onvergetelijk . De heerlijke warme lucht die meteen omringt. Fijne vakantie! 

Annaniem2023 schreef op 20-06-2024 om 06:59:

nee hoor, urenlange turbulentie is er niet. Als je snel reisziek bent en goed reageert op die pillen daartegen dan neem je die toch? De reis is vooral lang, maar uit het vliegtuig stappen op de Antilllen is onvergetelijk . De heerlijke warme lucht die meteen omringt. Fijne vakantie!

Urenlang niet misschien maar een uur lang regelmatig luchtzakken heb ik toch echt wel meegemaakt. Ik neem daarom bijna altijd iets in tegen reisziekte. Bijkomend voordeel is dat je vaak slaperig wordt, dat is bij die lange vluchten fijn, heerlijk slapen!

Dat valt eigenlijk niet te zeggen, omdat het erg van het weer afhangt. Met de klimaatverandering zie je wel dat turbulente soms heftiger kan zijn en minder voorspelbaar (zie ook de recente ongelukken die hiermee gebeurd zijn). Dus houd vooral je riem om de hele reis!
Ik heb op lange vluchten beide wel meegemaakt: heel rustig op een enkel hobbeltje na, en urenlang hevig door elkaar geschud worden. Je weet gewoon van tevoren niet wat je te wachten staat. Als je goed reageert op reisziektepilletjes zou ik die dan ook zeker innemen/meenemen.
En inderdaad: als je uit het vliegtuig stapt op de Antillen is het leed snel vergeten!

Anoniemst

Anoniemst

20-06-2024 om 09:30 Topicstarter

Dank voor de reacties. Heb tot nu toe met vliegen niets voor reisziekte in hoeven nemen, maar misschien dus toch maar voor de zekerheid. 
Jullie reacties stellen me wel wat gerust, vooral dat het niet standaard zo lang is. In dat geval zou een tabletje namelijk niet genoeg zijn. Paar jaar geleden op vakantie ergens een boottocht van een paar uur gemaakt en de hele tijd ziek geweest. Zag de bui dus al een beetje hangen.

Die riem heb ik standaard om, maar anders had ik dat na die nieuwsberichten sowieso gedaan. Ben echt benieuwd naar de ervaring daar en hoop maar op niet al teveel en te lange turbulentie onderweg. Nog 2 weekjes….

Ik heb geen ervaring met reisziekte, maar mij lijkt dat het op een boot eerder optreedt dan in een vliegtuig. Dat zoeft met honderden kilometers per uur door de lucht, terwijl een boot met golven te maken heeft.

Mocht je alsnog moeten overgeven, neem dan voor de zekerheid een paar ziplock zakjes mee. Dat vind ik ‘prettiger’ kotsen dan in een papieren zak dat stuk kan gaan of blijft stinken.

nee hoor. Soms heel iets maar daar word dan voor gewaarschuwd. En dan een paar minuten. En op zo’n lange vlucht heb je een tv scherm voor je stoel dus je kunt films kijken. Voor je het weet is het voorbij en sta je op de grond. Drie weken geleden na Bonaire geweest en was een goede rustige vlucht. Niet te druk maken komt allemaal goed😄

Ik ben ook snel reisziek en neem eigenlijk altijd voor een (langere) vlucht een Primatour in. Werkt prima en helpt inderdaad om ook wat te slapen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen (en dus ook die ziplockzakjes van Flanagan in de handbagage stoppen).

Hier de ervaring dat turbulentie niet perse misselijkheid veroorzaakt maar de landing wel. Kinderen gingen altijd spugen bij de landing. Ook als het een rustige gewone niks aan de hand landing was. Ze zijn er gelukkig overheen gegroeid...

Anoniemst

Anoniemst

12-07-2024 om 00:01 Topicstarter

Vakantie zit er inmiddels op en de vliegreis is prima gegaan. Door de verhalen over die orkaan in het Caraïbische gebied, zag ik de bui al hangen dat het een onrustige vlucht zou worden, maar dat viel dus reuze mee. Hebben op de heenweg wel een eind omgevlogen vanwege die orkaan, maar niet veel meer dan licht geschommel en ook de terugreis viel mee, zelfs zonder reistabletjes.

Helaas speelde de reisziekte op het eiland zelf wel enorm op. Busreis naar het hotel, suppen op het Spaanse water, in de gehuurde auto, constant ziek. Geen tabletje dat hielp en in die week daardoor ruim 2 kilo afgevallen. Toch maar eens uitzoeken of daar geen oplossing voor is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.