Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Voor het eerst vliegen

Wij gaan binnenkort voor het eerst met de kinderen (8 en 12) vliegen. We gaan naar een Spaans eiland en verblijven in een bungalow bij een all inclusive hotel. En ik heb dus geen flauw idee hoe ik me moet voorbereiden. Normaal gaan we met de auto naar een stacaravan op een camping. Dit is echt een hele andere soort vakantie. Wie heeft praktische tips? Het inpakken van zomerkleding, toiletspullen en wat leesvoer staat natuurlijk op mijn lijstje. Wat is verder handig? En tijdens de vlucht, vermaken kinderen zich dan normaal gesproken wel? Hebben alle vliegtuigen tv schermpjes en hoe werkt dat dan? Ben echt heel erg onervaren met dit soort reizen


Tigress

Tigress

14-04-2014 om 11:40

Kauwgum

Ik heb een praktische tip. Bij het opstijgen kun je last van de oren krijgen. Dit heeft te maken met luchtdrukverschil. Even slikken is de remedie hiertegen. Als je kauwgum kauwt gaat dat als vanzelf. Zelf gaf ik de baby dan een flesje.

Je gaat naar een Spaans eiland. De Balearen: Ibiza, Mallorca en Menorca is een stuk korter vliegen dan de Canarische eilanden als Gran Canaria of Tenerife. Tv schermpjes heb je in economy klasse niet meen ik. Dat ligt misschien aan de vliegmaatschappij en welk type vliegtuig. Ik zou voor spelletjes in reisuitvoering gaan of een tablet. Denk eraan dat je handbagage niet te groot wordt of te zwaar. Kijk voor de reglementen daarvoor even op de website van de touroperator of de vliegmaatschappij.

Picasso

Picasso

14-04-2014 om 13:09 Topicstarter

Tigress

Dank je voor je reactie. Kauwgom zal ik zeker meenemen. En op de site van Transavia kan ik misschien wel vinden of er schermpjes zijn. De tablets gaan mee in de handbagage dus ze hebben in elk geval wel iets te doen. Het gaat trouwens om een Canarisch eiland.

Weet jij misschien wat qua eten en drinken aan boord handig is? Eten kan/mag gewoon mee maar drinken alleen maar in verpakkingen van 100 ml in een zak. Flesjes in dat formaat hebben ze volgens mij niet in de supermarkt. Pakjes is dan vast een goed idee? De prijzen aan boord zijn aardig hoog zag ik al dus neem het liefst zelf dingen mee.

Thursday Next

Thursday Next

14-04-2014 om 13:36

zorg

voor een nood-setje kleren in je handbagage. Het kan zijn dat je tassen er langer over doen dan jij, al is dat niet de bedoeling. Natuurlijk kan je daar ook van alles kopen, maar als er nog wat in je handbagage past is dat wel prettig.
Vocht mag alleen mee in een doorzichtig plastic flesje van maximaal 100 ml, en er zit dan ook nog een limiet aan de totale hoeveelheid. Pakjes mogen dus niet. In het vliegtuig krijg je doorgaans wat te eten en te drinken. Schermpjes in het vliegtuig heb ik nog nooit meegemaakt, behalve voor wat vluchtinformatie en reclame.

Hadewich

Hadewich

14-04-2014 om 14:40

Na het inchecken drinken kopen

Mijn oudste is net terug van een vliegreis naar Griekenland, ze kon drinken kopen ná het inchecken. Dat mag wel mee het vliegtuig in. In het vliegtuig drinken kopen is erg duur.

Volgens mij krijg je tijdens de vlucht niet meer standaard eten en drinken hoor! Mijn dochter in ieder geval niet, maar misschien ligt dat aan de lengte van de vlucht. Naar Griekenland is maar 2,5 uur.

En stop in je handbagage ook een tandenborstel, naast een extra setje kleren. Ook medicijnen die je persé nodig hebt, moeten daarin.

Katniss

Katniss

14-04-2014 om 14:46

Het is net als met de bus

In de handbagage neem ik medicijnen en reservebrillen mee. Ook standaard paracetamol en neusspray om te voorkomen dat ik oorpijn krijg. De kinderen pakken hun eigen tasje in met vermaak voor onderweg. Eten en drinken koop ik aan boord, omdat ik geen zin heb in gesleep. Van thuis meenemen kan ook niet, want na de paspoortencontrole worden pakjes en flesjes drinken ingenomen. Mijn dochter mocht de laatste keer niet eens een aangebroken pakje meenemen. De ruimbagage verdeel ik per persoon over verschillende koffers. Als er dan onverhoopt een stuk bagage 'kwijtraakt' hebben we in ieder geval allemaal iets om aan te trekken. Reservekleding neem ik dus niet mee in de handbagage want dat mag je sowieso niet zoveel meenemen. Let er ook op dat je handbagage binnen de toegestane afmetingen en gewicht blijft, want soms zijn ze onverbiddelijk en moet je het inchecken.

Hadewich

Hadewich

14-04-2014 om 15:00

Transavia

Mijn dochter vloog met Transavia en bij die maatschappij mag je ruimbagage 15 kilo wegen en je handbagage 10 kilo. Dat is dus best veel gewicht wat er in je handbagage mag. Je moet het alleen wel een tas van bepaalde maximale afmetingen kunnen krijgen...

amk

amk

14-04-2014 om 15:17

Transavia

heeft geen persoonlijke schermpjes.
Eten en drinken kun je bij Transavia alleen kopen in het vliegtuig. Je boterhammen mag je wel zelf meenemen, drinken wordt bij de gate nog ingenomen.Daarvoor ben je dus echt op het vliegtuig aangewezen.

Thursday Next

Thursday Next

14-04-2014 om 15:19

eten & drinken tijdens de vlucht

Ook ik heb geen verre vluchten gemaakt (Lissabon, Florence, Milaan, Dublin) maar ik kreeg elke keer wel drinken, en een kleinigheid te eten erbij. Alleen 1x was er te veel turbulentie voor het drink-karretje. Toen werden uiteindelijk nog wel bekertjes water uitgereikt. Maar goed, dat is op de website van de vliegmaatschappij vast wel terug te vinden.

Thursday Next

Thursday Next

14-04-2014 om 15:42

o ja transavia

ik zie nu dat die inderdaad alleen verkoopt.

reiziger

reiziger

14-04-2014 om 16:16

leuk

Heerlijk, een vakantie in het verschiet! Een paar tips:
Zorg dat je tijdig op het vliegveld bent. Vlieg je vanaf Schiphol? Dan heb je wat meer tijd nodig danvoor bijvoorbeeld Rotterdam. Houd voor Schiphol twee uur van te voren aan. Die tijd heb je niet nodig, maar zeker als je voor het eerst vliegt, zou ik het lekker ruim nemen. Inchecken kan waarschijnlijk van te voren online, maar anders doe je het lekker op het vliegveld. Je moet toch naar de balie om je bagage af te geven. Je krijgt dan je boarding-pass; daarop staat welke stoelnummers je hebt en vanaf welke gate het vliegtuig vertrek, en hoe laat je daar moet zijn. Dan ga je door de douane (paspoort en boardingpas altijd bij de hand houden). Het verschilt wanneer je de uitgebreide veiligheidscontrole hebt. Soms heb je dat direct, soms pas bij de gate. Je handbagage gaat dan door een scanner, je moet zelf je jas uit doen, riem (metaal) afdoen, soms schoenen/laarzen (ritsen). Soms word je gefouilleerd. Dat is ook het moment dat je moet aangeven of je vloeistoffen bij je hebt. Die moet je apart houden in een doorzichtig plastic zakje. Een deodorant en tube tandpasta mag bijvoorbeeld wel, een flesje drinken niet (want inhoud is meer dan 100 ml). Als je al direct bij de douane de controle hebt, kun je daarna gewoon drinken kopen en meenemen het vliegtuig in. Is de controle bij de gate, dan dus niet. Even afwachten dus. Let ookop dat je geen scherpe dingen in je handbagage mag hebben. Geen nagelschaartje dus bijvoorbeeld, die wordt er onherroepelijk uitgehaald en ingenomen.
Daarna ga je lekker rondkijken bij de winkeltjes of koffie drinken, tot het tijd is om naar de gate te gaan. Houd op Schiphol rekening met de looptijd (staat aangegeven). Als je naar een verre gate moet, kan je dat maar zo een kwartier kosten.
Of je kinderen zich in het vliegtuig vermaken, hangt natuurlijk van de kinderen af. Ik bedoel: het is niet veel anders dan een autorit. Vliegen spreekt wat meer tot de verbeelding, maar het is gewoon alsof je in een bus zit. Weinig bewegingsruimte, dus je moet je op je stoel zien te vermaken. Je kinderen zijn niet meer heel klein, dus dat komt vast goed hoor. De faciliteiten (wel/geen schermpjes) verschillen per maatschappij/toestel/bestemming, geen idee wat je zal aantreffen. Een film wordt meestal wel getoond, maar niet op een eigen schermpje.
Na de landing moet je naar de bagageband om je koffers op te halen. Spreekt meestal wel voor zich - loop maar gewoon achter de rest aan

charters/lijnvluchten

Charters (vakantievluchten) hebben vaak geen eigen schermpje, hooguit op de verre bestemmingen. Een lijnvlucht wel, maar vaak ook op de lange vluchten. Als je perse drinken wil meenemen dan kan dat. Bij Xenos/Action kan je kleine flesjes kopen van max 100 ml waar het in meekan. Per persoon mag je 1 liter meenemen, maar wel per 100 ml verpakt. Ik zou na de douane of in het vliegtuig gewoon een flesje kopen. Je zit toch all in, hoef je de rest van de vakantie niet meer te doen

Voor de kinderen: boekje/tijdschriftje, iPad, muziek, kruiswoordpuzzel oid meenemen. Voor je het weet ben je er en voor de eerste keer is alles sowieso een hele belevenis!

Minthe

Minthe

14-04-2014 om 18:38

Denk aan...

Denk aan een koptelefoon, zodat je 'n eventuele film ook kunt horen. Je kan ze vaak ook wel kopen/krijgen in het vliegtuig, maar dat zijn dan van die waardeloze dingen. Is ook lekker tegen het gebrom, want een vliegtuig is in het echt niet zo stil als in de film

Als je 'n leeg flesje mee neemt kan je die na de veiligheidscontrole vullen met water. Maar ik denk dat ik gewoon wat zou kopen... het is tenslotte vakantie

Kinderen vermaken zich vast wel. Er is veel te zien en te doen, zo'n eerste keer. Reuze spannend! Neem dus niet teveel mee aan handbagage, want je gaat het vást niet allemaal gebruiken. Ik vlieg woensdag met mijn jongste van 12 (totaal 13 uur vliegen) en neem voor hem alleen 'n iPad en Duck-pocket mee, voor mijzelf 'n eReader, opschrijfboekje en m'n telefoon. En voor allebei iets kleins te eten (Tic Tac en Tuc.. is toeval trouwens )

Tante Tiny

Tante Tiny

14-04-2014 om 19:25

Aanmaak mee

Ik neem altijd een klein flesjes aanmaaklimonade mee en lege flesjes. Na de controle vullen ze de flesjes met water (kraan bij wc) en voegen aanmaak toe.
Bagage spreiden vind ik een goed idee, ga ik volgende keer ook doen. Als één persoon geen koffer heeft, is dat heel lastig.
Lenzen, bril, medicijnen e.d. neem ik mee in de handbagage.
Met een tablet hebben je kinderen genoeg te doen.
Houd er rekening mee dat het gezelschap soms gesplitst wordt in het vliegtuig. Ieder zijn eigen handbagage voor onderweg.

Lege fles ja

Eten en drinken is idd heel duur, wat brood of een zakje chips kan wel en dan een leeg flesje. In de wc vullen en klaar voor der eis!

Hadewich

Hadewich

14-04-2014 om 21:39

Lege fles mee?

Zelfs die komen soms niet door de controle. Dochter mocht haar lege flesje wel meenemen, anderen uit haar reisgezelschap bij een andere controleur níet!

reiziger

reiziger

14-04-2014 om 22:11

drinken

Zoals ik al schreef: soms heb je de security pas bij de gate, en heb je gewoonweg helemaal geen gelegenheid om daarna nog een flesje te vullen.
Ja, het drinken in een vliegtuig is aan de prijs, maar dat is een drankje in een café in het centrum van Amsterdam ook. En de koffie op het vliegveld zelf ook. Als je echt iedere euro moet omdraaien, dan snap ik dat je je eigen drinken wilt meenemen. Maar als je kiest voor een all inclusieve vakantie op een eiland, dan kan die kop koffie of dat flesje water er toch ook nog wel vanaf?

reiziger

Bij reizen naar een Schengen lang is de security niet pas bij de gate. Verder eens, een drankje voor 4 personen kost je hooguit € 15 (en dan is dat ruim genomen), als dat een breekpunt is dan zou ik de hele vakantie heroverwegen

Tante Tiny

Tante Tiny

14-04-2014 om 23:14

Ik denk anders

Het zou mij niet gaan om 15 euro meer of minder als ik daar vakantieplezier voor terugkrijg. 15 euro zou zeker geen breekpunt zijn.
Maar ik geef op vakantie liever alleen geld aan dingen waar ik ook vakantieplezier voor terugkrijg. En daar horen drankjes op het vliegveld of in het vliegtuig niet bij. Een gezellig terrasje op de bestemming weer wel....
Zo koop ik ook geen flesjes drinken als we naar de Efteling gaan. Geen toegevoegde waarde dus die nemen we zelf mee. Een warm hapje daar is wat anders.....

Juno

Juno

14-04-2014 om 23:36

Als je 's nachts vliegt

Een dunne deken, ook lekker als je lang moet wachten tussen inchecken en boarden, dikke sokken zodat je je schoenen kunt uitdoen, lippenvet. Als je overdag vliegt is dit niet zo nodig. Hou er rekening mee dat je misschien lang op het vliegveld moet wachten. Je kan wat winkels bekijken, maar op een gegeven moment zijn de kinderen daar ook klaar mee.
Paspoort en boardingpas op een makkelijke plek houden, niet makkelijk jatbaar maar ook niet onderop je rugzak. Inderdaad iets reservekleding. Manlief is ooit compleet ondergekotst door jongste. We hebben toen een t shirt op het vliegveld gekocht maar tijdens de vlucht werd ook nog zijn broek vies. En dan is het lang hoor, 3 1/2 uur vliegen met een vochtige, zure broek aan. Ik zou wat van die verfrissingsdoekjes meenemen , ook om je handen voor het eten schoon te kunnen maken.
Leuk hoor, krijg al helemaal zin!

Picasso

Picasso

15-04-2014 om 09:24 Topicstarter

Fijn

Bedankt voor alle reacties, heb ik zeker wat aan! En een breekpunt zal wat drinken zeker niet zijn maar tis natuurlijk ook een aanname dat we de vakantie zelf betalen (is een cadeau) Net als Tante Tinny geef ik mijn geld ook liever uit aan andere dingen dan iets wat ik makkelijk zelf mee kan nemen. Moet het wel mogen natuurlijk. Ga denk ik dus maar niet teveel moeite doen wbt drinken maar wat te eten/snacken neem ik wel mee.

amk

amk

15-04-2014 om 22:48

gonnie

transavia doet, heel slim, nog een controle bij de gate. Daar halen ze die flesjes er uit als veiligheidsrisico. Ook bij een shengenvlucht. De maatschappij is verantwoordelijk voor de veiligheid.

May

May

16-04-2014 om 08:14

Waterflessen...

Net nog Transavia gevlogen, waterfles leeg mee langs controle en voor de gate weer vullen, geen probleem

koffiekwast

koffiekwast

16-04-2014 om 09:32

even een paar uurtjes

Even een paar uurtjes niet eten of drinken kan natuurlijk ook.Bij zo'n korte vlucht eten en drinken we iets voor vertrek en hoef ik niet ook nog in het vliegtuig te picknicken. Komt wel weer als we aankomen en scheelt weer n beetje als het gaat om overtollige bagage meenemen.

Een boek, puzzelboek en een kaartspel zijn meer dan voldoende voor de reis. Meestal is het ook gewoon een mooie gelegenheid om te praten

Picasso

Picasso

16-04-2014 om 10:04 Topicstarter

Koffiekwast

Niet eten en drinken vijf uur lang kan prima, maar leg dat de kinderen maar uit. Die van mij zijn altijd erg dorstig dus dan is het wel handig om je opties te kennen
We eten in elk geval nog wel op Schiphol omdat we precies rond dinertijd vliegen. Dus eten zal aan boord niet nodig zijn.

Nog even een blonde vraag: je checkt in en dan ga je toch naar een ander deel van schiphol waar alleen reizigers komen? Daar zijn de see-buy-fly winkels maar ook restaurants? Is daar eten handig of beter voor de check in?

Thursday Next

Thursday Next

16-04-2014 om 11:04

ja,

zie hier:
http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Plattegronden/VertrekLounges1.htm

je checkt in, daat door de douane en dan kom je in een groot eet-en koopparadijs (Schiphol plaza).
Soms (vaak?) heb je meteen bij de douane de controle.
Ik heb 1x gehad dat dat het bij de gate was, niet helemaal bij de gate zelf maar bij de toegang van de groep gates. Wel handig om daar rekening mee te houden, je moet op tijd naar de gate lopen als je nog geen controle gehad hebt.
Daarna heb je ook nog toiletten en zitjes en kleine eetstalletjes of snoepautomaten.

Mover

Mover

16-04-2014 om 20:38

Inchecken

Je kan, moet zou ik haast zeggen, online inchecken. Ruim op tijd, hoevel van t oren staat aangegven op je ticket.
Zeker als je met kinderen gaat is het leuk als je 2 aan 2 zit, bij het raampje, ipv 3 op een rij, en de vierde alleen!
Veel plezier.

Picasso

Picasso

16-04-2014 om 21:13 Topicstarter

Online inchecken

Helaas kunnen we niet online inchecken. We reizen met meerdere mensen en met meer dan 9 kan het dus niet online.
Dank je voor de uitleg Thursday!

Angela67

Angela67

16-04-2014 om 21:31

stuk lopen

wat mij nog wel eens tegenvalt/viel is dat het zo'n ontzettend eind lopen is naar een gate. Het staat vast wel aangegeven hoe lang ongeveer het lopen is, maar je moet het toch maar doen en plannen. En als je daar dan komt dan is er weinig tot niets meer aan winkeltjes of horeca want dat zit dan grotendeels in het begin. Dus als je weet hoe lang het lopen is weet je ook hoe lang je in het begingedeelte kunt blijven.
gr Angela

Katniss

Katniss

16-04-2014 om 21:59

Vliegtuigeten

Als je zo'n lange vlucht hebt en rond etenstijd vliegt, zou ik een vliegtuigmaaltijd nemen. Dat vind ik altijd zo leuk. Het is niet per se lekker (maar ook niet vies) maar doet mij wel aan vroeger denken, toen je nog altijd zo'n maaltijd geserveerd kreeg.

Picasso

Picasso

17-04-2014 om 11:25 Topicstarter

Katniss

Volgens mij valt er geen vliegtuigmaaltijd te nemen bij Transavia. Het menukaartje wat op hun site staat bevat alleen maar drinken, snacks en veel te dure sandwiches. Een maaltijd aan boord zou wel ideaal zijn. Maar goed, een hapje ervoor eten zorgt er ook voor dat de wachttijd zo voorbij is.
We zullen zeker ook op tijd naar de gate gaan. Ik kan me van vroeger herinneren dat je daar uitzicht op de taxieden vliegtuigen hebt dus dan hebben de kinderen ook wat om naar te kijken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.