Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Liz

Liz

28-05-2016 om 21:10

Verplichtingen voor auto in buitenland

Ik kom er net achter dat je als je door Belgie heenrijdt, je een brandblusser (!!) in je auto moet hebben.

In Frankrijk is een alcoholtest verplicht. Dat heb ik ooit wel geweten, maar we gaan al jaren naar Frankrijk en hebben zo'n ding (volgens mij) nooit gekocht.

Zo'n alcoholtest kunnen we nog wel aanschaffen, iets van 5 a 7,50 euro geloof ik, maar zo'n brandblusser is alweer een stuk duurder ( 25-30 euro of zo). En we doen het dus al jaren zonder.

Wat doen jullie?

Wisten jullie eigenlijk dat je zo'n brandblusser en/of alcoholtest bij je moet hebben?

Moni

Moni

28-05-2016 om 21:13

Alcoholtester wel

Die hebben we ooit bij de Action gekocht. Heel goedkoop.
Het jaar later vergeten en de oude konden we niet meer vinden (waren vast ook verlopen).

Brandblusser wist ik niet

Hortensia

Hortensia

28-05-2016 om 21:20

EHBO-kit

Ik weet niet meer in welk land, maar die is hier en daar ook verplicht.

En hoe zat het ook alweer met die fluorescerende hesjes?

Hanne.

Hanne.

28-05-2016 om 21:34

ANWB

Ik probeer me wel aan de regels te houden, maar verder dan de België, Duitsland en Oostenrijk kom ik eigenlijk nooit, dus dan is het wel te doen. Alleen een gevarendriehoek, verbanddoos en veiligheidsvestjes. En dat zijn artikelen die ik ook wel bij me wil hebben.

De ANWB geeft een goed overzicht op

http://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/verplicht-mee-in-de-auto-in-het-buitenland

Daar staat dat de brandblusser in België alleen verplicht is voor auto's met een Belgisch kenteken, al raden ze wel aan hem mee te nemen.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-05-2016 om 21:38

Winterbanden

In de winter in Duitsland moet je winterbanden hebben. Nou ja, iets van 'toegerust zijn voor de omstandigheden, anders aansprakelijk bij problemen'. En je moet altijd sneeuwkettingen bij je hebben in de sneeuw in de bergen, maar ik denk dat iedereen dat wel weet (ook met winterbanden dus).

We zijn al jaren niet meer in Frankrijk geweest met de auto, dus ook geen alcoholtesters aan boord. Wel van gehoord idd, geen idee of dat ook al moest toen we (alweer een paar jaar geleden) op de terugweg van de wintersport besloten wegens file een stukje Frankrijk mee te pakken.

Van die brandblusser in België wist ik niet, en daar komen we nog wel eens op familiebezoek. Ik heb wel een hele oude in mijn auto liggen, geen idee of hij het nog doet. In de grotere gezinsauto ligt er geen. Wat je met zo'n ding zou moeten doen is trouwens heel vaag, bij een echte brand heb je er heel weinig aan (en dan moet je ter plekke eerst gaan uitzoeken hoe hij precies werkt).

Duitsland

daar was ook iets met een sticker voor/op je ruit in bepaalde gebieden. Had te maken met roetuitstoot dacht ik (weet dit echter niet zeker). Onze sticker zit nog steeds voor het raam, 2 jaar na onze vakantie daar.

Magalí

Magalí

31-05-2016 om 08:27

Zebra

Ja, de Umweltzone-sticker. Die hoef je maar één keer aan te schaffen en hoort bij je auto, het is op kenteken. Dus gewoon laten zitten op je auto. Je kunt die bij de Anwb bestellen voor 12-15 euro. Hou rekening met een levertijd van een week.

Wij hadden jaren geleden getwijfeld of we hem aan zouden schaffen, we zouden alleen op de snelwegen blijven en dan is zo'n sticker niet nodig. Gelukkig toch aangeschaft, zo'n grote uitgave is het tenslotte niet. En dat was maar goed ook, want er was een fikse omleiding dwars door een stad met een umweltzone. Wij hebben gelukkig een groene sticker en dan mag je overal rijden, met een gele of rode sticker mag je bepaalde delen van een stad niet in.

Sandra

Sandra

31-05-2016 om 19:38

Landen info goed lezen

Frankrijk heeft meer afwijkende regels. Denk ook aan een gevarendriehoek en reflectievestjes voor alle inzittenden van de auto. Over de grens mag je geen navigatie gebruiken waar flitspaal info op zit dus ook niet op je mobiel. En nieuw is dat de bestuurder geen oordopjes in mag om bijvoorbeeld handsfree te bellen of muziek te luisteren, en ook niet eten, drinken of roken onder het rijden. En schoenen aan, geen slippers.

Magalí

Magalí

31-05-2016 om 23:18

Oostenrijk

Ik weet nog dat zoon jaren geleden in Oostenrijk ineens weer op een zittingverhoger moest. In Nederland moest dat tot een lengte van 1.30 m en in Oosrenrijk tot 1.50 m. Zoon zat er qua lengte precies tussenin. Vond hij niet leuk. Geen idee hoe de regels nu zijn.

Er zijn ook landen waar je verplicht een extra bril in de auto moet hebben als je brildrager bent. Nou lijkt me dat altijd wel handig, ik heb ooit een stuk meegereden met iemand die zijn bril met plakbandjes aan elkaar had zitten en die bril zakte regelmatig verkeerd...

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2016 om 23:48

Alcohol en brand

Volgens de link van de anwb krijg je geen boete als je geen alcoholtest bij je hebt.
Action verkoopt ook brandblussers, volgens mij voor een tientje.

En weet iemand of je in Duitsland die stickers ook bij de tankstations langs de snelweg kan krijgen? Ik heb er van de week lang op zitten zoeken, ivm een activiteit in Duitsland die ik organiseer, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op vinden. (In Duitsland zijn ze namelijk wel flink goedkoper dan in Nederland, en je krijgt ze meteen mee, geloof ik)

Tijgeroog

denk dat je die sticker toch van tevoren moet bestellen omdat het op kenteken gaat, zie bericht Magali, reactie nr 7.

Magalí

Magalí

01-06-2016 om 12:54

Tijgeroog

Zie deze link: https://www.milieustickervoorduitsland.nl

Je kunt hem dus wel direct aanschaffen maar dan moet je auto getest worden. De kosten zijn dan ongeveer een tientje, en als je hem online bestelt, bijvoorbeeld bij de Anwb, rond de 13 euro. Dat scheelt toch niet zoveel?

alcoholtester Frankrijk

is niet meer verplicht.
Wij net rit gemaakt spanje-nederland en dit nagevraagd bij politie. Was blijkbaar na half jaar al niet meer verplicht.

angel3

angel3

01-06-2016 om 18:15

Tijgeroog milieu sticker

Nee. Niet langs de weg want je auto moet inderdaad gecontroleerd worden op kenteken dan wel fysiek. Je moet dan naar een garage. Sommige verkopen ze. Maar dat is gedoe. Ik vond deze site en had volgende dag sticker al binnen!
Net 2 x mee naar Duitsland geweest. Helemaal prima en geldig voor de auto dus " levenslang " . En niet maar een jaartje https://www.vwe.nl/Particulier/Milieusticker

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-06-2016 om 18:17

Hesjes

Die hesjes zijn toch ook in Nederland verplicht? Ik heb al jaren een pakje van vier in de kofferbak liggen.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2016 om 20:05

Brandblussers

Brandblussers liggen deze week bij Dirk voor acht euro.

Beertje37

Beertje37

07-06-2016 om 16:13

Vignetten

Dank! De autouitrusting ben ik nu wel uit! Weten jullie waar de vignetten voor Zwitserland en Oostenrijk het voordeligst zijn?

Elfje65

Elfje65

07-06-2016 om 20:38

Een poederbrandblusser

Moet je elk half jaar even omschudden. Zo kun je ook testen of hij het nog doet. Als je het poeder niet hoort vallen doet ie het niet meer. Ik heb er net 2 weggegooid.

Elfje65

Elfje65

07-06-2016 om 20:40

Vignetten maken niets uit

Is in nld gewoon een omgerekend bedrag uit de zw. Franc. Wel heb je kans op langere wachttijden bij de grens.

Sandra

Sandra

07-06-2016 om 22:06

Vignetten

Zijn aan de grens iets goedkoper omdat je geen admimistratie kosten betaalt maar dat weegt niet op tegen het tijdsverlies door de rijen die er staan . Oostenrijk is goedkoperdan Zwitserland maar je moet ook naar je eindbestemming kijken watslimmer rijden is. Voor Zwitserland heb je ook een vignet nodig voor caravan of aanhanger.

Triva

Triva

08-06-2016 om 10:13

vignetten

gewoon gehaald bij de ANWB, ik ga daar niet voor in een wachtrij voor een paar muntjes voordeel.

EHBO kit verplicht in Duitsland en Italië

In Italië en Duitsland is de EHBO kit verplicht: https://www.promovendum.nl/blog/paklijst-wintersport-2017-dit-verplicht-de-auto-naar-skigebieden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.