Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Van m'n aperepo. Elke dag een uitje.

Het is zomervakantie 🙃
Wij gaan de laatste week op vakantie.
Mijn man is nu 2 wk vrij, werkt dan weer 2 wk en daarna weer 2 wk vrij.
Ik werk parttime in de zorg, ben volgende week vrij en de laatse 2 weken.

Vorig jaar was ik helemaal van mn aperepo dat iedereen thuis was, man,kind....
Heb een compleet ander ritme dan normaal. Was blij dat de 6 vakantie voorbij was... Toe begon mijn 'vakantie' weer met het 'saaie' bekende ritme...

Daarnaast: mijn manlief wil er eigenlijk elke dag op uit, een uitje/activiteit/visite, ergens heen. Is tot nu toe vanaf afgelopen zaterdag ook gebeurd.
Kindlief vermaakt zichzelf niet zozeer en vind alleen de tv of iets met beeldscherm het allermooiste, moet dus gestimuleerd worden elke keer wat te gaan doen.

Kost mij de nodige energie omdat ik niet per se elke dag iets te doen moet hebben qua activiteiten.

Hoe is het bij jullie?
Ook van je aperepo?
Ook elke dag een uitje of activiteit?

Ik zou man wat vaker alleen met kind erop uit laten gaan, en dan zelf genieten van het lege huis.

Je raakt van je apropos van vakantie? Heb je het ritme nodig bedoel je? Niemand verbiedt je om vroeg op te staan, toch?
Of ben je misschien zo gestresst door je werk dat niet meer kunt ontspannen?
Weet je wat je dwars zit?

Gaan jullie die laatste 2 weken nog weg? Je man wil iedere dag een uitje omdat hij nu vrij is. Dat zou mij, als ik zelf nog moet werken, ook wat teveel van het goede zijn. Plan samen wat uitjes, vast in de agenda en geef aan dat je de overige dagen voor jezelf wilt. 
Als je zoon, naast de uitjes, dan wat doelloos is, is dat ook niet zo'n ramp. 

Man en kind kunnen er toch samen op uit? Je mag best zeggen dat jij nog geen vakantie hebt en naast je werk en huishouden geen energie/zin meer hebt om continu de hort op te gaan. 

AlisonH schreef op 24-07-2024 om 09:43:

Man en kind kunnen er toch samen op uit? Je mag best zeggen dat jij nog geen vakantie hebt en naast je werk en huishouden geen energie/zin meer hebt om continu de hort op te gaan.

precies dit. En dan kunnen man en kind overdag samen zorgen voor een bijzondere avondmaaltijd, bv in de sfeer van een bepaald vakantieland. Jij ook een vakantiegevoel!

Ik moet ook altijs schakelen in vakantietijd. Wij hebben wel een soort ritme en wat afspraken om gehang te voorkomen.
En ook duidelijke afspraken over schermgebruik, hetzelfde als wanneer het geen vakantie is. En op vakantie geen scherm.

En omdat ze dat weten gaan ze makkelijker wat anders doen. Moeten dan wel even door wat gedraal heen een paar dagen maar daarna is het zo.

hoe oud is je kind?

tuurlijk, elke dag een uitje en elke dag verschillend activiteit.
en het kost tuurljik meer energie maar je moet soms wel uit de comfortzone!! 

Ik kan me goed voorstellen dat het afwijken van je normale ritme je energie kost! Dat geldt echt voor meer mensen.
Mijn man is er ook zo een die niet stil kan zitten. Op vakantie waren dus altijd alle dagen volgepland. We maken ook altijd rondreizen, ik moest altijd moeite doen om er ook wat rustmomenten in te fietsen. Intussen is hij daar iets makkelijker in geworden, trekken we ook tijd uit om gewoon in de natuur te wandelen of eens een uurtje of wat op een terrasje te zitten. Maar een dag strand of zo, nee, dat lukt hem echt niet. Ik voel dus wel met je mee...

Ik zou voor jullie weken thuis voorstellen dat hij op pad kan gaan zoveel hij wil, maar dat zoon en jij ook 'lummeltijd' nodig hebben. De een ontspant namelijk door veel ondernemen, de ander door lekker niks doen. En voor kinderen is vervelen ook heel gezond, daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Die hersenen moeten door het jaar heen al zo hard werken, er is niet voor niks vakantie! 

En wij hadden in de zomervakantie ook altijd een paar dagen puin ruimen op het programma staan. De kinderkamers weer eens aanpakken, alle kasten en lades uitmesten en eventueel opnieuw inrichten. Is ook nuttig en dan maak je er toch een leuke dag van door wat lekkers te eten of een klein uitstapje (ijsje halen of zo).

DirkvanKampen schreef op 25-07-2024 om 09:30:

tuurlijk, elke dag een uitje en elke dag verschillend activiteit.
en het kost tuurljik meer energie maar je moet soms wel uit de comfortzone!!

Waarom moet je dat van jezelf?

Ik zou echt geen zin hebben in elke dag een activiteit, lekker dagje (of meerdere dagen) in pyama rondhangen, beetje Netflixen, gamen en muziek maken is ook onderdeel van onze vakantie.

OP jij hebt straks ook vakantie, die hoeft niet alleen ingevuld te worden zoals je partner dat graag wilt. Blijf jij af en toe lekker thuis en kindlief met je man mee. Lekker dagje voor jezelf. En nu je nog werkt moet manlief het helemaal even zelf uitzoeken, hij is volwassen toch? En wat Tine schrijft, dat je 's avonds thuis komt en er is al gekookt en het huis is netjes, hoe fijn is dat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.