Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Anke

Anke

12-11-2013 om 11:11

Vakanties walgelijk duur !!!

Ligt het nou aan mij of zijn vakanties de laatste jaren ineens zo vreselijk duur geworden ? Ik ben me kapot geschrokken.

Als gezin (man/vrouw en 3 kinderen) zijn we eens rondom de tafel gaan zitten en onze wensen besproken. Er waren 2 belangrijke wensen; 1. Liefst naar het buitenland waar het warm is en 2. Met een groot zwembad (liefst idee waterpark).

Prima, ben al dagen aan het zoeken naar soortgelijke dingen als bovenstaand. Een tent is niks voor ons, dus ben je aangewezen op een stacaravan, maar alles wat ik vind zijn dingen van rond € 2500,-- en dan heb je uiteraard dingen als benzinegeld of een eventuele hotelovernachting onderweg nog niet eens meegerekend.

Wat vreselijk ongelooflijk duur; vakantie wordt nu bijna een elitair iets ofzo.. De vurigste wens van de kids; ooit eens een keer vliegen zie ik al helemaal niet gebeuren, duizenden euro's ben je dan kwijt..

Zoek ik verkeerd of zijn vakanties de laatste jaren ineens zo enorm duur geworden ? Wat is wijsheid, wachten op een last minute ofzo ?

grt. Anke


Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2013 om 12:38

Anke

Ik heb niet het idee dat onze vakanties veel duurder zijn geworden, maar wij gaan met een tent weg, dus dat is lastig vergelijken met jouw situatie.
Maar zou het kunnen zijn dat jullie wensen voor dit jaar veel groter zijn? Als je de vorige jaren op een camping zonder zwembad stond en je wilt nu een grote luxe camping met mooi zwembad kan dat natuurlijk een reden voor het prijsverschil zijn. Je zou eens kunnen kijken naar jullie vakantie van een paar jaar geleden, wat je op diezelfde locatie nu kwijt zou zijn.

Charis

Charis

12-11-2013 om 13:37

Owners direct

Anke, kijk anders eens op deze site (bekende forumtip):

www.ownersdirect.co.uk

Hier kun je vakantieaccommodatie rechtstreeks huren van de eigenaar. In meerdere Europese landen.

Wijzelf gaan ook altijd met een tent, dus ik weet niet of het klopt wat je zegt. Kamperen is niet echt schrikbarend duurder geworden heb ik het idee, maar wij zoeken ook niet in het luxesegment.

Knurf

Knurf

12-11-2013 om 16:16

Estivant wel

ik heb de zomerprijzen voor 2014 nog niet gezien, maar Estivant was afgelopen zomer echt een stuk duurder dan de jaren ervoor. En in de prijs zaten dit jaar ook minder excursies dan vroeger, we moesten overal voor bij betalen (ik herinner me dat we zelfs de 3,50 p.p. voor het kennismakingsontbijt zelf moesten betalen).

Easyjet etc

Als je wil vliegen moet je de aanbiedingen van de prijsvechters in de gaten houden. Wij hebben geboekt voor de meivakantie naar Pisa voor 70 euro retour pp. Daar kunnen we bijna niet voor rijden, vooral omdat maar één van ons kan rijden en we het dan ver weg vinden. We huren daar een auto. En dan gaan we daar in een privehuis, dat we zoeken via de grote aanbieders en dan zelf boeken zodat zij niet aan de organisatie geld hoeven af te staan en wij minder betalen. We gaan nu voor 380 euro voor een week vlakbij Lucca. Met z'n vieren. Nu spreek ik Italiaans, dus ik kan makkelijk zoeken op Italiaanse sites, maar volgens mij is ook veel in het Engels.

Die vurigste wens van je kinderen kun je dus best uit laten komen.

Katniss

Katniss

12-11-2013 om 19:24

Vliegen

Een pakketreis met vlucht is inderdaad altijd duur omdat ze uitgaan van de duurste ticketprijs. Nu heb ik ook wel eens gekeken voor losse vluchten maar dan bleek ik precies een dure bestemming te hebben uitgekozen (dus nog ca. 300 euro p.p.) of het geheel in combinatie met een huurauto nog wel vreselijk prijzig te zijn. Als je met de auto naar de zon gaat ben je al een stuk goedkoper uit, zelfs met overnachting onderweg.
Misschien is de meivakantie goedkoper. Dan kun je ook overwegen om dan eens op vliegvakantie te gaan met de kinderen. Ga je all-in naar Turkije en dan hebben ze ook hun gewenste zwemparadijs

guera

guera

19-11-2013 om 22:28

mmmm

Wij waren dit jaar 2500 kwijt voor ruim twee weken Italië incl vliegtuig en huurauto in sta caravan op camping met zwembad. Dus sja het kan wel....voor hoe lang zoek je? Voor zomer of andere vakantie?

verder zoeken

Voor luxe campings in bijv. zuid frankrijk of italie is dit een normale prijs. Voor dat geld kan zelfs goedkoper op vliegvakantie, want je reiskosten en evt hotel komt hier nog bij.

Voorbeeldje bij Arke:
App Kassandra, Rhodos, 15 dagen, 2 volw/3 kinderen, vertrek op 14 augustus € 2543,50

Griekenland is qua verblijf ook nog stukken goedkoper. Een waterpark kan je ook een dagje apart bezoeken.

Gewoon goed zoeken en je zoekresultaten sorteren op prijs. Spanje en Portugal zijn voor vliegreizen ook niet al te duur.

lennest

lennest

08-01-2014 om 17:34

Meivakantie

Vorig jaar ben ik met twee kinderen twee weken naar Zuid Frankrijk geweest, in de meivakantie, op een camping in een luxe stacaravan, kosten: iets meer dan €600. Eten moet ik thuis ook, die kosten heb ik niet meegeteld, benzine en tol plus een overnachting in een budgethotel, samen rond €200. Wel even goed zoeken, maar vaak is het 14 dagen = 10 dagen betalen.

Jammer

Dat de TO (Anke) niet meer reageert op haar eigen bericht...

Margriet*

Margriet*

30-01-2014 om 21:59

helena w

380 euro voor vier personen inclusief vliegen + een huis. Ik reken uit dat het vliegen al 280 euro kost. Kost dat huis dan maar 100 euro? En je moet nog een auto huren, dat zit er dan niet bij in. Dan kom ik op een veel hoger bedrag toch?

Margriet

Vliegen 280 euro? Als je tijdig boekt, bijv. in december, kan je zelfs in de zomervakantie met KLM of Alitalia voor iets meer dan 100 euro per persoon retour naar Florence/Pisa/Milaan o.i.d. Buiten het hoogseizoen nog goedkoper, maar je moet wel tijdig boeken.

Wel is autohuur in Italie wat duurder dan in andere landen vind ik. Zal wel aan de rijstijl van de Italianen liggen

O ja

En voor TO: als de overheid haar plannen doorzet om de vakantiespreiding af te schaffen, dan worden vakanties nog veel duurder!

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 09:30

milieu

wat ik toch altijd moeilijk vind - zeker als ik de titel van dit topic weer lees - is dat ik vind dat de vervuiler moet betalen. Dus goedkope vliegtickets moeten ergens door betaald worden. Hoe kun je nu wensen dat het nog goedkoper wordt? dan gaan er nog meer mensen vliegen, dan komt er nog meer vervuiling, dan zijn vliegtuigmaatschappijen nog minder geneigd om er iets aan te doen. . ..
wij consumenten kunnen met onze voeten stemmen. en ja, iedereen heeft z'n eigen methodes om bovenstaande in te richten (de een heeft geen auto en huurt 'm alleen 1xin de 2 jr om op vakantie te gaan; de ander doet alles met de trein en gaat 1x per jr vliegen). Maar ik ben wel benieuwd of jullie vinden (de vliegers) dat de vervuiler moet betalen? gr Angela

Tja

Met z'n allen uren in de file bij Lyon staan is ook niet bepaald groen. Wat wil je hiermee zeggen, iedereen z'n vakantie ontnemen? Alles duurder maken? Ik vind het een beetje een dooddoener, net zoals ik kan zeggen dat ik al het maximale aan belasting betaal. Of dat ik deze winter als erg prettig heb ervaren. Ook zulke dooddoeners.

Als je zo gaat denken, moet je het in breder perspectief zien. Dus niet alleen het reizen meenemen maar je totale footprint. En nee, ik ben niet vegetarisch. Jij wel?

Vliegtarieven

Goedkope tickets, het kan blijkbaar wel. En of je met Ryanair gaat of een duur ticket met KLM boekt maakt voor het milieu niks uit. De overtollige winst komt ten goede aan KLM. Er is een tijdje getracht dit te compenseren met de vliegtax, maar toen ging men massaal vanuit Duitsland of België vliegen. Dit kostte in Nederland banen en bovendien was het maar de vraag of het milieu met die belasting wel gecompenseerd werd of dat de overheid het gebruikte om andere gaatjes te dichten....

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 10:32

nee ik snap het helemaal

en ik ben ook niet heiliger dan de paus.
@gonniegans, als je goed leest dan noem ik ook dat je op andere manieren aan het minimaliseren van je carbon footprint kan werken, dus het is jammer dat ik je doet alsof ik het niet in perspectief wil plaatsen.
Het is alleen zo dat die kerosine zo ontzettend gesubsidieerd wordt dat vliegen zo goedkoop is terwijl het heel milieuvervuilend is in verhouding tot ander vormen van vervoer. Het zou mondiaal aardig wat uitstoot-doelstellingen dichterbij brengen als kerosine duurder werd en mensen daardoor minder gingen vliegen. De maatschappij dat zijn wij, dus je zou kunnen overwegen om elk stukje wat je kunt bijdragen hieraan, alvast mee te pakken.
Boontjes uit egypte komen ook met vliegtuig
gr Angela

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 11:04

wat input

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3303623/2012/08/20/Duurzame-luchtvaart-Minder-vliegen.dhtml

o.a.:

"Voor een paar tientjes
Er is inderdaad steeds meer brandstof nodig. Vliegtuigen worden zuiniger, maar de hoeveelheid gevlogen kilometers neemt hand over hand toe. Het effect van de milieuprestaties van nieuwe vliegtuigen, zoals de A380, wordt keer op keer teniet gedaan doordat er steeds meer mensen steeds vaker gaan vliegen. Het is de prijs die het aantrekkelijk maakt. Je kunt al voor een paar tientjes een stedentripje maken in Europa.

Volgens cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) groeide het aantal passagiers in Nederland vorig jaar met 11 procent. In de laatste vijftien jaar, dus inclusief de langdurige economische crisis, is het aantal luchtreizigers met 68 procent toegenomen. In die periode groeide de luchtvracht met 40 procent. Dat de A380 in brandstofverbruik 15 procent efficiënter is dan de Boeing 747, tot voor kort het grootste pasagiersvliegtuig, steekt daar wat mager bij af.

Selectiever vliegen
Moeten we dan maar niet meer vliegen? Zowel wetenschapper Melkert als Stumpe van Milieudefensie vindt dat geen haalbare kaart. Minder vliegen, dat is waar we heen moeten. Melkert: "We moeten veel selectiever zijn. Voor 29 euro naar Londen of Berlijn vliegen, dat moeten we niet doen. Dat is zo onduurzaam. Iedereen kan aanvoelen dat dat bedrag de kosten niet dekt. Of je nou met biobrandstoffen vliegt of niet. Daar is echter geen debat over. Dat zou er wel moeten komen."

Stumpe kan zich daarin vinden. "We vliegen gewoon te veel. Sinds een jaar of tien pakken we voor elk wissewasje het vliegtuig. Examenfeestjes op Ibiza of vrijgezellenparty's aan de Algarve? Je kan toch ook een feestje vieren op een terras aan het Rembrandtplein? Waren we in de jaren '90, toen we niet zo veel vlogen, zo ongelukkig? We moeten echt anders gaan reizen."

De komst van de A380 bespaart brandstof, erkent ook Stumpe. "Anderzijds maakt dit type grote vliegtuigen, die door het gebruik van lichtere materialen minder brandstof verbruiken, het vliegen weer aantrekkelijker. Daar kan die paar procent lagere uitstoot van schadelijke stoffen niet tegenop.

"De vliegmarkt is zeer concurrerend. Men zoekt naar steeds lagere kosten. Dan kan er weer meer gevlogen worden. Met name naar de verre toeristische oorden. Daar zit de echte groei van het vliegen. Ga dat tegen."

Vervuiling niet in prijs inbegrepen
Je kunt moeilijk bovengrenzen stellen aan het aantal vlieguren per inwoner, beaamt Stumpe. Maak vliegen duurder, is zijn oplossing. "Vliegen is zeer vervuilend, terwijl dat niet in de prijs is inbegrepen. Een ticket moet de werkelijke kosten dekken, inclusief alle negatieve externe effecten. De vervuiler betaalt, dat vind ik erg logisch. Nu subsidiëren we in feite een vervuilende bezigheid door op kerosine geen belasting te heffen en tickets btw-vrij te houden."

Off topic

We gaan nu wel heel erg off topic. Het is een interessante discussie, misschien een ander draadje?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de meest milieubewuste persoon ter wereld ben. Dus dit is niet top of my list, zal ik maar zeggen. Ik ben blij dat vliegreizen i.t.t. vroeger betaalbaarder zijn geworden en dat dit mij de kans geeft om andere plekken op de wereld te zien, iets wat vroeger alleen voor de happy few was. Ik denk trouwens echt dat vliegen i.t.t. vroeger helemaal niet zo duur hoeft te zijn, iets dat door de komst van de low cost airlines wordt bevestigd.

Verder is dit een mondiaal probleem. Je kan dit als Nederland niet oplossen, want die groei zit maar voor een klein deel in Nederland en voor het grootste deel in de opkomende economieën. Belasting in Nederland heffen heeft alleen zin als het wereldwijd gebeurt. Gelijke monniken gelijke kappen. Bovendien vind ik dat de belasting dan ook echt ten goede moet komen aan het milieu en niet als melkkoe om andere gaatjes te vullen.

En wat die boontjes betreft: eens. Maar mensen willen nou eenmaal goedkoop en het kromme is dat boontjes of bloemen uit Afrika goedkoper zijn dan Nederlandse. Maar om dan maar overal belasting over te heffen als oplossing, vind ik een kromme redenering.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 12:21

ik snap dat het ot klinkt

maar feitelijk is de verzuchting dat iets duur is, onjuist als je het over vliegen hebt. Het is juist te goedkoop want je betaalt niet voor wat je verbruikt.

"Ik denk trouwens echt dat vliegen i.t.t. vroeger helemaal niet zo duur hoeft te zijn, iets dat door de komst van de low cost airlines wordt bevestigd." > maar de milieuvervuiling is hetzelfde en daar betaal je dus nog steeds niet aan.

Verder is dit een mondiaal probleem. Je kan dit als Nederland niet oplossen, want die groei zit maar voor een klein deel in Nederland en voor het grootste deel in de opkomende economieën. Belasting in Nederland heffen heeft alleen zin als het wereldwijd gebeurt.
>> als je zelf minder vliegt draag je al bij aan oplossing. het hoeft niet alleen uit belastingheffing te komen.

En wat die boontjes betreft: eens. Maar mensen willen nou eenmaal goedkoop en het kromme is dat boontjes of bloemen uit Afrika goedkoper zijn dan Nederlandse. Maar om dan maar overal belasting over te heffen als oplossing, vind ik een kromme redenering. >> waarom? juist belastingheffing is een politiek iets, als je het als maatschappij tot doel hebt om o.a. duurzaam te zijn dan moet je juist belastingheffen want dat heeft precies daar invloed waar je wilt (minder verbruik van iets). Dus ik snap wel dat het vervelend klinkt voor iemand die graag vliegt of graag boontjes buiten het seizoen eet, maar laat die persoon dan ook de werkelijke kosten betalen.

gr Angela

naief?

>> als je zelf minder vliegt draag je al bij aan oplossing. het hoeft niet alleen uit belastingheffing te komen. <<

Ik snap dat alle beetjes helpen, maar ik vind het naïef om te denken dat als ik niet zou vliegen (max 2 per per jaar overigens) dat dat dan het verschil zou maken. Wat denk je van de hordes Russen, Chinezen, Indiers en Brazilianen die staan te popelen om de wereld te ontdekken. De nieuwe 'hub' van de wereld wordt Dubai, sorry maar ik zie de oplossing van de milieuvervuiling niet in het heffen van extra belasting in Nederland. Bovendien is al bewezen dat dat niet werkt, want de vliegtax is niet voor niets afgeschaft. Mensen vliegen niet minder, ze zoeken goedkopere manieren (dus via DL of . En het kost banen in NL. Dubbel verlies dus.

Voor mondiale problemen moeten mondiale oplossingen kopen. We kunnen niet ineens invoerrechten gaan heffen op Afrikaanse boontjes omdat we aan Europese regels gebonden zijn.

Niet dat ik dan ineens de oplossing voorhanden heb hoor. Maar ik was laatst op de Universiteit Wageningen en daar zijn ze bijv. al ver in het maken van bio kerosine (uit algen). De professor daar verwacht al binnen 10 jaar op half/half te kunnen vliegen in de gewone luchtvaart. Zij hebben nu al een samenwerking met TUI waarbij klanten een extra bijdrage kunnen betalen bovenop hun ticket en daarmee in het wetenschappelijk onderzoek investeren. Dat is al beter dan een boom in Brazilie laten planten (green seat). Dat zijn de ontwikkelingen waar je naartoe moet, alleen maar extra belasting lost het probleem niet op.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 16:37

tuurlijk

tuurlijk zijn het druppels op een gloeiende plaat als je naar de absolute resultaten kijkt. Maar ik blijf erbij 'verbeter de wereld begin bij jezelf' al was het maar om je kinderen het goede voorbeeld te geven. bewustwording kan ook samengaan met het genieten van de welvaart die we hebben en keuzes maken (dus bijvoorbeeld niet elk jaar vliegen maar bewust met elkaar in het gezin dit bespreken en bijv. elke 3 jr vliegen en de andere 2 keer dichtbij). Het is te makkelijk om te zeggen dat het alleen mondiaal opgelost kan worden. En ook vind ik dat kleine beetjes veel effect kunnen maken. Alleen al om die reden moet je toch stappen zetten als individu. En als ik het als individu zou kunnen beïnvloeden via een politieke partij die dit zou uitdragen d.m.v. belasting op vliegen dan zou ik daarop stemmen.
gr Angela

Vliegtax

Er stond vandaag in de krant dat Zaventem zich met meer dan 1 miljoen nieuwe stoelen expliciet gaat richten op de NL consument. Dat wordt alleen maar nog erger als hier een vliegtax bij komt om vanuit NL te vliegen en draagt geenszins bij tot bestrijding van milieuvervuiling. Het is een naïeve en kortzichtige oplossing want luchtvaartmaatschappijen zullen er als de kippen bij zijn om hierop in te spelen.

Tuurlijk begint het bij jezelf, maar er zijn zoveel manieren om je steentje bij te dragen aan een beter milieu.

Angela67

Angela67

01-02-2014 om 12:59

niet vliegen is wel meteen een hele duidelijke

en er zijn genoeg alternatieven. Het is soms ingewikkelder voor mensen om bijv minder auto te rijden omdat het dan dagelijks impact heeft op je leven.
Maar als je de luxe hebt om op vakantie te gaan dan is niet-vliegen natuurlijk een aardig uitgangspunt en een snelle winner.
gr Angela

keuzes

Dat heeft dan ook met persoonlijke interesses en voorkeuren te maken. De een geeft zijn geld graag uit aan mooie kleren of heeft dure hobby's, de ander vindt het leuk om meer van wereld te zien en zo zijn horizon te verbreden. Aan alles kan je wel een waardeoordeel m.b.t. belasting voor het milieu hangen.

Als jij ervoor kiest niet te vliegen dan is dat voor jou een prima keuze natuurlijk, voor mij zou het geen optie zijn. De wereld houdt niet op bij zuid Frankrijk.

Angela67

Angela67

01-02-2014 om 13:41

het gaat niet om het geld

het gaat niet om het geld (dus kleren/hobbys) het gaat om milieuvervuiling.
gr Angela

eens, maar wel consequent blijven

Volgens mij gaan wij het niet eens worden

Angela67

Angela67

01-02-2014 om 14:04

nee . . . (OT)

dat denk ik ook niet. Maar ik vraag me dan wel af: waarover zijn we het eigenlijk niet eens? Je kunt niet ontkennen dat als je een fietsvakantie doet dat je dan een kleinere carbon footprint hebt.

Dus eigenlijk is de kwestie meer: vind je het belangrijk (voor de aarde, voor het voorbeeld voor je kinderen, etc) om minder uitstoot te veroorzaken? Kijk als je dat inderdaad niet belangrijk vindt dan staan we lijnrecht tegenover elkaar .
Dan vind ik het nog interessant om te bedenken waarom het niet belangrijk zou zijn: omdat je denkt dat het toch niet helpt of vind je het niet belangrijk omdat je dan dingen moet opgeven die je liever niet opgeeft? Stel je voor dat de mondiale beweging die er zeker weten wel is, maar nog niet genoeg invloed heeft, meer invloed krijgt. Welke kant schaar je je dan?

gr Angela

Iedereen is vrij om te kiezen

Wij gaan al meer dan 25 jaar heel goedkoop alleen op vakantie naar Hinterhausen.
Als we het dan toch over millieubewustzijn hebben.
Het geld wat we aan deze vakantie uitsparen besteden we aan duurdere fair-trade en biologische producten.

Ik leg het niemand anders op, loop ook niet te roeptoeteren over wie wat wel of niet mag/kan doen, het is onze keuze.

Angela67

Angela67

01-02-2014 om 14:40

jasam

jasam,
ik krijg een beetje de indruk dat jij vindt dat ik aan het roeptoeteren ben. Mocht dat niet zo zijn dan ligt het aan mij natuurlijk.
Ik probeer te ontrafelen of het nou zin heeft om er mbt vakanties/vervoer principes erop na te houden als het inderdaad een druppel op een gloeiende plaat is qua absolute resultaten.
Ik ben ook niet roomser dan de paus want toen ik het niet zo belangrijk vond heb ik de nodige km's gevlogen.
Ook snap ik dat iedereen hier zelf z'n keuzes in maakt maar juist m.b.t. vakanties is er zoveel mogelijk omdat het per definitie luxe is als je dit soort keuzes kunt maken.
Het draadje gaat namelijk over vakanties, niet over fairtrade en biologische producten(of kleren of hobbies).

Ik word ook telkens getriggerd door de wat ongelukkige titel van deze posting namelijk 'walgelijk duur' (hoezo duur, hoezo walgelijk?).

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.