Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tulp

Tulp

11-02-2014 om 11:58

vader en zoon vakantie

Omdat ik deze zomer niet op vakantie kan wegens allerlei werkzaamheden (waar ik totaal geen problemen mee heb), wil mijn man samen met jongste kind op vakantie. Oudste kinderen gaan elk zelfstandig op pad.
Maar jongste heeft aangegeven dat ie graag veel kastelen wil zien. In welk land of gebied tref je op een redelijk compact oppervlak de meeste kastelen aan? Ik zat zelf al te denken aan Groot Britanië, maar waar op het vaste land zouden ze ook leuk op kastelentocht kunnen gaan?
Wie heeft tips?

Evanlyn

Evanlyn

11-02-2014 om 12:05

Duitsland?

Volgens mij stikt het daar van de kastelen in alle soorten en maten, vooral langs de Rijn en de Moesel. Ook nog een mooi gebied. Je kon daar vroeger als roofridder mooi het scheepvaartverkeer controleren en daar heel rijk van worden.

Puck

Puck

11-02-2014 om 13:11

Tsjechie

In het Boheems Paradijs zijn veel leuke kastelen te bezichtigen.

In de Loire.

Hele mooie, en ook een hele boel.

Ingrid

Vera*

Vera*

11-02-2014 om 13:20

Hangt van de leeftijd af

Als je man met een kleuter op stap gaat om kastelen te bekijken maakt het niet uit of er een rondleiding is in het Frans, Duits of Engels.
Als je kind wat ouder is kan het voor het kind leuk zijn om in het Nederlands een rondleiding of audiotoer te volgen.
Een puber kan wel wat met een (vooral) Engelse of Duits/Franse rondleiding.
Onze ervaring in Engeland is dat er er veel audiotoers (eigen oordopjes mee) beschikbaar zijn. Wij die van English Heritage leuker vinden dan die van de National Trust. En als belangrijkste dat bij de grotere kastelen er ook Nederlandse audiotoers beschikbaar zijn. Plus dat de audiotoers erg leuk zijn.

En....

Dan kun je er ook nog een paar dagen in/om Parijs aan vast plakken. Daar is voor een kastelenliefhebber ook nog wel eea te bedenken....fontainebleau......en vast nog veel meer....

Ingrid

Heel veel kastelen

Van Orleans tot St. Brevin, langs de Loire en daarna recht naar boven naar het kloosten schiereilandje Le mont Saint Michel/ Brittaine

Tijgeroog

Tijgeroog

11-02-2014 om 13:36

Hoe oud is je zoon?

Mijn zoon van acht zou ook kunnen roepen dat hij veel kastelen wil zien. Maar als hij er een stuk of twee drie gezien heeft wil hij toch graag wat anders gaan doen. dus ik zou niet de hele vakantiebestemming alleen maar ophangen aan de kastelen.
Ik vind zelf de Dordogne erg leuk, daar zijn wat mooie kastelen, maar ook andere leuke dingen te doen. Carcasonne in zuid Frankrijk is natuurlijk ook prachtig, en daar zijn ook wel meer kastelen in de buurt.

Hadewich

Hadewich

11-02-2014 om 13:39

Kastelen

Wat voort soort kastelen wil je zoon zien? Want er zijn natuurlijk de stoere middeleeuwse burchten, maar ook de kastelen die meer landhuizen zijn, zoals die bij de Loire. Ik ben daar zelf nooit geweest, maar volgens mijn man zijn dat 'kastelen' met veel tierelantijntjes, mooie tuinen en overdadig ingericht. Wij gaan liever naar de stoere burchten die vaak halve ruïnes zijn. Maar waar er nu veel bij elkaar liggen, geen idee...
In Luxemburg zijn er in ieder geval ook burchten te vinden, wij zijn in die van Beaufort geweest.

Tulp

Tulp

11-02-2014 om 18:08

Fijn!

Zoveel reacties!
Zoon is dertien. Hij houdt wel wat meer van die stoere burchten, maar kan zich ook vergapen aan de pracht en praal van die sjieke kastelen.

We gaan de tips even googelen. Leuk klusje om samen met zoon te doen. Deel ik ook nog een beetje in het vakantiegevoel :0)

Schotland ?

Heeft meer dan 3000 kastelen.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 19:14

Hoensbroek

Ga op vakantie tussen kasteel Hoensbroek en Vianden in Luxemburg

vlinder72

vlinder72

11-02-2014 om 20:30

fietsen in de loire

Fietsen is ook leuk. De Loire is vlak en de kastelen staan dicht bij elkaar. Wil je wat stoerdere kastelen dan is de Dordogne ook leuk. In de buurt van Roque Gaceac staan twee mooie kastelen. Dat in combinatie met een mooi kanotocht over de Dordogne en een bezoek aan een paar prehistorische grotten heb je volgens mij een hele leuke vakantie.

haha vlinder (ot)

Ik dacht bij Loire in eerste instantie aan de rivier. Leuk, waterfietsen

cas

cas

11-02-2014 om 22:05

Frankrijk

Jaja, Loire omgeving,; daar stikt het van de kastelen. Wij gaan ook altijd wel een of twee kastelen bezoeken. Meteen een kayak huren en de rivier op, ook leuk.
Waar wij vorig jaar waren was kasteel Chenoncau, erg mooi. Maar geen ruïnes daar, vooral veel pracht en praal.

Ilva

Ilva

11-02-2014 om 22:17

Luxemburg natuurlijk!

Luxemburg heeft prachtige kastelen en omdat het land lekker klein is kan je overal makkelijk naartoe rijden. Ga een beetje centraal zitten en alles is redelijk dichtbij. Daarbij komt nog dat het een prachtig land is en niet zo ver weg.

notje

notje

14-02-2014 om 21:20

misschien

Is dit ook wel heel leuk voor hem,in de Bourgogne
http://www.guedelon.fr
Erg mooi daar word een kasteel gebouwd met alleen de middelen en gereedschappen die ze toentertijd hadden.Mooi om te zien!

Maar zeker ook in Duitsland zijn genoeg kastelen te vinden.Leuk ik wil ook wel!

Vera*

Vera*

14-02-2014 om 22:00

Kasteel Schaesberg ot (notje)

In Landgraaf wordt kasteel Schaesberg weer zo opgebouwd, ongeveer net zo als Guedelon in Frankrijk.
Zie: http://www.landgraaf.nl/inwoners/landgoed-kasteel-schaesberg_3295/
Of: http://www.boei.nl/Projects/view/67

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.