Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tonny

Tonny

11-07-2016 om 16:15

Uitgerust terug van vakantie!

Hoe die je dat? Ik hoor om me heen nogal wat mensen melden dat ze nu eerst moeten bijkomen als ze thuis zijn gearriveerd.

Zelf was ik vorig jaar inderdaad uitgerust teruggekomen van vakantie, maar dat was dan ook een weekje op zee, rustiger kan niet en verscheidene dagdelen dacht ik helemaal nergens meer aan. Op de dag van thuiskomst viel de toenmalige mantelzorg weer keihard bovenop me, maar uitgerust was ik wel.
Zonder gezin op vakantie voelt war mij betreft sowieso uitgeruster omdat er niet veel is waaraan je hoeft te denken. Dat is met een gezin wel anders !!

Ik ga niet op vakantie om uit te rusten

Ik ga op vakantie om andere indrukken op te doen, daar haal ik energie uit en laad ik mij weer mee op. Dat ik dan misschien bekaf terug kom door een lange terugreis of een vermoeiende vakantie vind ik niet erg, dat is zo weer over en de energie van het er even uit zijn en een andere omgeving werken dan nog door.

skik

@Emma

@Emma

11-07-2016 om 20:32

Ik ook

Ik doe veel indrukken op in de vakantie en ik ben erg actief. Meestal slaap ik ook niet echt zoals ik thuis gewend ben. Na één of twee goeie nachten thuis ben ik helemaal bijgekomen en bijzonder uitgerust en klaar voor werk. Toch kan ik me goed voorstellen dat zorg of werk je bijzonder rauw op je dak kunnen vallen.

Belangrijker vind ik om uitgerust op vakantie te gaan. Dus eerst een paar dagen onthaasten thuis.

Tonny

Tonny

11-07-2016 om 22:33

' ik ben aan vakantie toe '

Is dan vooral: ik ben aan wat anders toe. Toch?

Voor mijn gevoel schrijven jullie wat makkelijk over slecht slapen en een lange terugreis. Bij mij is die vermoeidheid niet meteen weer over, als ik aan Decslag ga thuis. Zal de leeftijd wel zijn --

@Emma

@Emma

11-07-2016 om 22:51

Tony

Nee hoor, ik schrijf (of denk) niet makkelijk over een lange terugreis.
En natuurlijk ben ik toe aan "iets anders" en niet perse aan een rustige vakantie. Laat ik het zo zeggen: ik heb een keer een trektocht door de bergen gemaakt met wildkamperen. Tentje mee, na een dag lopen water zoeken, tent opzetten, eten koken op je knieën, afwassen in de beek, en 's ochtends hetzelfde voordat je weg kunt. Na 3 dagen ben ik naar het dal gegaan, heb die tent ingeleverd met kookspullen erbij en heb de tocht voortgezet van hut naar hut met volpension ter plekke. Van die vakantie zou ik compleet overspannen zijn teruggekomen. En toen was ik 30 hoor, geen 54 zoals nu.
Wat is Decslag? Bedoel je jetlag? Heb ik één keer gehad. Dat is wel wat anders ja, dan ben je niet uitgerust. Daarna heb je wel even nodig om bij te komen.

Taruh

Taruh

11-07-2016 om 23:23

aan vakantie toe

betekend voor mij vooral even weg van mijn werk en in een totaal andere omgeving. Vooral rust in mijn hoofd krijgen, en dat krijg ik dan weer door lichamelijke inspanning en andere indrukken.
Dit jaar een super-steden-trip: interrailen naar Wenen, Krakau en Praag en mogelijk nog een uitstapje naar Boedapest en Warschau.

Ik probeer het wel zo te plannen dat ik niet gelijk weer aan het werk hoef na een reis. Maar soms komt het zo uit. Mijn laatste trip naar Londen was om 8:00 aankomen met de boot, om 8:11 de trein (dat is rennen ja) en om 9:45 zat ik achter mijn buro. Ik had werkkleding achter gelaten.

Maar na 36 uur reizen (uit Sidney) en dan gelijk door naar een bruiloft is ook niet alles idd.

Wel probeer ik zo veel mogelijk 's nachts vervoer te hebben. Nachtvlucht, nachttrein, nachtboot. Als ik zelf moet rijden en dat heeft zeker niet mijn voorkeur, dan overdag en rustig aan. Voor mij niet in 1 ruk naar Italie, in 2,5-3 dagen is ook prima.

40er

40er

12-07-2016 om 07:12

vakantie

Voor mij is vakantie even weg, leven in een lager tempo en genieten van het land en de omgeving. Ik persoonlijk moet er niet aan denken om dagen te moeten reizen. Als ik terug kom ben ik ook altijd wel uitgerust. Maar ik zorg wel altijd dat ik nog een paar dagen thuis ben voor het werken weer begint.
Ben wel benieuwd hoe het dit jaar zal gaan, vorig jaar eerder weer gekomen ivm een ziekenhuis opname en dit jaar net wat aan het afbouwen qua mantelzorg. Heb het afgelopen jaar minder mijn rust kunnen pakken.

Pennestreek

Pennestreek

12-07-2016 om 15:03

Meestal lukt me dat wel

Wij proberen altijd voor en na de reis een paar dagen vrij thuis te zijn, zodat we ontspannen weg gaan en ontspannen weer aan het werk gaan. We houden heel erg van reizen, maar niet van lange afstanden rijden dus meestal gaan we met het vliegtuig en huren ter plekke een auto. Verder wisselen we ter plekke af tussen uitstapjes maken en stretcherhangen langs het zwembad, dus zo komen we aan onze rust. Uitzonderingen waren de vakanties naar de VS en Indonesië, daar gingen we heen om zoveel mogelijk te zien en te doen, dus van die reizen kwamen we lichamelijk moe maar geestelijk weer helemaal opgeladen terug.

Dit jaar ben ik erg toe aan vakantie. Heftig jaar achter de rug met flinke relatieproblemen, ontslag en nieuwe baan (ging van 20 naar 32 uur dus dat was wel wennen). Ik ga deze zomer alleen met de kinderen (dus zonder echtgenoot) een week kamperen in de Ardennen. Eerst een week lekker vrij om thuis nog veel te doen, maar dan wel lekker in een rustig tempo. Als we terugkomen moet ik wel alweer snel aan het werk, maar dat gaat wel lukken. Ik denk dat ik in die week weg vooral heel weinig ga doen. De kinderen willen klimmen, wandelen, kanovaren en mountainbiken, misschien doe ik mee, misschien blijf ik wel met mijn boekje bij de tent. Ik ga het zien. Ik ga vooral doen waar ik zin in heb.

En ik hoop ergens deze vakantie nog lekker een paar dagen in mijn eentje weg te gaan. Moest ik vroeger niet aan denken, nu lijkt het mee heerlijk!

Jaina

Jaina

12-07-2016 om 15:11

Meestal niet

Ik ga niet op vakantie om uit te rusten. Ik kan in mijn eigen mooie tuin ook heel prima uitrusten en ik woon niet ver van het strand. Uitrusten is dus meestal niet het criterium. Dus ik vind het ook niet zo erg als ik moe terugkom. Vakantie is voor mij toch veel dingen zien en veel doen. Daar mag best af en toe een middag strand tussen zitten (vooral mooie kleine afgelegen en bijzondere strandjes) maar zeker niet een week hangen en boeken lezen. Dat kan ik namelijk prima thuis doen. Zeker nu de kinderen ouder zijn en hun eigen gang grotendeels gaan. Vakantiebestemmingen zou ik dan ook meer uit op wat je kan zien en doen ter plekke. Overigens rust ik daar op een andere manier ook weer goed van uit. Nieuwe indrukken op doen, mooie landschappen zien, cultuur ervaren, de natuur in...

Jaina

Jaina

12-07-2016 om 15:14

Dag ervoor

Ik heb trouwens graag de dag voor ik op vakantie ga vrij want dan kan ik die dag nog even de was doen en alles inpakken. Wij hebben meestal een oppas voor huis, tuin en dieren (een van onze oudste kinderen of een ander familielid) dus we hoeven niet alles af te sluiten. Wel even de bedden verschonen en de ergste rotzooi opruimen.
Na afloop is een dag voordat je weer aan het werk gaat ook wel fijn maar vind ik persoonlijk minder noodzakelijk dan de dag ervoor.
Als het enigszins kan is het wel fijn om nog een dag te hebben tussen thuiskomst en werk.

Emmawee

Emmawee

12-07-2016 om 23:15

Samen zijn

Het fijnste van de vakantie vind ik juist om met ons gezin (kinderen zijn 9 en 13) samen te zijn en ons alleen maar om elkaar te hoeven bekommeren. Ik rust uit door de afwezigheid van sociale druk / verplichtingen. Ik maak dan ook nooit afspraken met anderen tijdens ons verblijf elders, sociale media gaan uit en we gaan zeker niet op zoek naar vakantievrienden. We sturen ook geen kaartjes en ik kijk 1 keer op een dag op mijn telefoon om te zien of ik ben gebeld.
Daar rust ik echt van uit.

Groeten, Maw.

Aan de slag gaan thuis

Ik ga nooit direct aan de slag thuis. Ik wil echt een dagje acclimatiseren. Weer even aan het huis wennen. Dus eerst lang uitslapen, lang de post en oude kranten doorlezen, de oogst van het laatste Intermarchezoekje opeten en wat uit de keder plukken , wat spullen opbergen en hooguit een wasje draaien.

Appeltaart

Appeltaart

23-07-2016 om 15:48

geen wekker zetten

Daar rust ik op zich al van uit. De reis vind ik niet leuk, nu naar Oostenrijk, maar ja, hoort erbij. De vakantie zelf is een mix van actief en rust. Ik verblijf in een huisje, dat vind ik meer uitrusten dan kamperen. En ik lees dus juist wel boeken, want daar kom ik thuis niet aan toe. Veel te veel te doen thuis. Ik zou dat thuis ook wel willen, maar met mijn huisgenoten en alles wat iedereen altijd wil en moet, lukt dat nooit. Op vakantie ook niet altijd, daarom kan ik ook wel verlangend uitkijken naar een paar dagen alleen zijn. Of dat thuis of elders is maakt me dan weer niet uit.

Bijkomen na thuiskomst, ja dus, van de reis, maar niet van de vakantie op zich. Wil ik ook niet, want mijn werk kost dusdanig veel energie dat ik echt in mijn vakantie moet recupereren. Anders weet ik zeker dat ik linea recta naar de burnout ga.
Dit jaar heb ik nog een dag, voordat ik weer aan t werk ga. Niet ideaal, maar meer vakantiedagen had ik niet.

Pirata

Pirata

30-07-2016 om 10:23

niet uitrusten

Ik probeer het hele jaar door al mijn momenten te pakken om te relaxen. Dus daarvoor hoef ik niet op vakantie. Daar wil ik vooral dingen zien, doen en beleven. Wel met de nodige rust tussendoor, maar zeker elke dag een activiteit.
Ik ben net gisteren thuisgekomen na een nachtvlucht. Daar moesten we vannacht allemaal wel fors van bijslapen, liever een vlucht overdag voor ons! Verder ben ik niet moeier van anders, wel veel ervaringen rijker. En wat kilo's, daar moet ik wèl van bijkomen de komende weken!

Uitrusten

Ik begrijp dat wel. Omdat je tijdens een vakantie geen tijd kwijt bent aan dagelijkse beslommeringen zoals dagelijks was draaien, in week paar keer stofzuigen, op tijd op je werk zijn etc, heb je meer tijd voor actieve dingenzoals paar uur wandelen of bezoek aan kastelen en musea. Dan loop je ongemerkt zoveel meer kilometers dan de kilometers die je thuis maakt. En ongemerkt ga je later eten en later naar bed.
De vermoeidheid voert voort uit het ongebruikelijke dagritme. Leuke activiteiten, dat zeker, maar voor sommigen ongemerkt wel aanslag op hun conditie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.