Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Clauwdia

Clauwdia

02-01-2017 om 20:54

Tips Sri Lanka

Wij zijn ons aan het oriënteren om van de zomer naar Sri Lanka te gaan met een net volwassen zoon. Iemand tips waar we zeker heen moeten? We willen een rondreis maken. Moeten we dat van tevoren laten organiseren of zou het makkelijk zelf te regelen zijn via een vliegmaatschappij en booking.com?
Wij houden van de afwisseling stad en strand en natuur.

Thailand is ook een wens, maar daar is wat makkelijker informatie en getuigenissen over te vinden.

Reizigster

Reizigster

02-01-2017 om 21:30

Geweldige bestemming

Sri Lanka is een geweldige bestemming voor de combi cultuur, natuur en strand!

Wij zijn iets van 18 jaar geleden met een privé chauffeur rondgereden. Vanuit de hoofdstad, via de oude Koningssteden en Kandy (heel mooi, fijne omgeving) naar Galle en in het westen aan de kust.

Hoorde laatst van iemand die nog meer natuur heeft gedaan met zelfs safari en wilde dieren.

Als je je een privé chauffeur kunt veroorloven is dat natuurlijk het meest relaxt. Zelf je starttijd per dag bepalen.

In 2-2,5 weken kan je veel van het eiland zien. Wij zijn met de chauffeur ook bij mensen thuis, bij een school, ziekenhuisje en weeshuisje geweest. Wel indrukwekkend het verschil met wat we hier gewend zijn.

Clauwdia

Clauwdia

02-01-2017 om 22:28

AnneJ

Dat is een goede!
Maar als ik dan een beetje verder lees staat er dat er overvallen worden gepleegd. Tja, dat gebeurt ook in Amsterdam, Zwanenburg, Goes en Arnhem.
Turkije heeft ook code geel, terwijl daar toch wel vaak wat aan de hand is in bijvoorbeeld Istanbul. Niet alleen die gek van gisteren.

Maar goed dat je me er op wijst; ik twijfelde al bij de veiligheid van Thailand.

Veilige bestemmingen

http://www.veiligebestemmingen.nl/

Er kan altijd wat mis gaan, maar voor een prettige vakantie zou ik toch liever veiliger bestemmingen kiezen.

Caesar

Caesar

03-01-2017 om 05:19

Overdrijven

Nou AnneJ, je kan ook overdrijven. Met code geel is er echt nog niet zo veel aan de hand. Wel de adviezen van BuZa ter harte nemen. Maar voor Sri Lanka is er niet heel veel spannends aan de hand.

Taruh

Taruh

03-01-2017 om 09:13

idd

Amsterdam heeft dan ook code geel.

Ik ben er in 2014 geweest met mijn dochter van toen 9 met een georganiseerde reis.

Ik heb me er niet onveiliger gevoeld dan in Kaapstad, Kathmandu of New York. Terwijl wij echt wel gewoon de hele stad door slenterden. En dat met een blond, blauwogig schattig meisje dat heel vaak aangeraakt werd omdat ze 'anders' is dan het gemiddelde kind daar.

Ik vond het erg fijn dat het een georganiseerde reis was in de toeristen gebieden spreken velen wel Engels, maar daarbuiten wordt het lastig.

Je ziet ook meer omdat ze de details van de omgeving kennen. Althans bij de reisorganisatie waar ik mee ben gegaan die lokale gidsen meenemen.

Ik vond de zuidkust erg mooi, met de paalvissers (die daar vooral voor de toeristen nog zitten) en de schildpaddenopvang. Ook de dagtrip met de trein was een belevenis.

Wat ik vaak deed bij dit soort reizen is kijken wat de reisorganisaties voor routes aanbied en dan aan de hand daarvan zelf een route samenstellen. Of besluiten dat ik toch met zo'n groep mee ging.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2017 om 10:47

code geel

Veel landen hebben momenteel code geel, zo ook populaire vakantiebestemmingen als Thailand, Tanzania en Zuid-Afrika. Ik laat mij er persoonlijk niet door afschrikken, maar die keuze moet natuurlijk iedereen voor zichzelf maken.

filalu

filalu

03-01-2017 om 17:31

wij zijn er in 2016 geweest

Afgelopen zomer ben ik er als alleenstaande vrouw met mijn (puber) zonen geweest. Ik heb me er heel veilig gevoeld. De reis heb ik zelf geregeld en we hebben met het openbaar vervoer gereisd. Ook vanwege het budget. Het openbaar vervoer kost namelijk heel weinig. En is heel makkelijk. Je kunt naar het station gaan, maar je kan ook je arm opsteken als er een bus aankomt waar je met mee wil, Je kunt er ook prima op de bonnefooi reizen. Ik had al wel in Nederland de hotels geregeld.
Wat wij erg leuk vonden:
De schildpadden opvang,
Galle: daar vind je nog Nederlandse geschiedenis, wij waren er in een weekend en hebben een namiddag bij het fort gezeten. Daar komen dan veel Singalezen het weekend vieren door onder andere te vliegeren. Heel gezellig.
Sigirya was super. Je kan daar de leeuwenrock beklimmen, maar vanwege de prijs (voor buitenlanders meer dan €40,-) hebben we daar vanaf gezien. We hebben een andere rots in de buurt beklommen. Deze rotst gaf uitzicht op de leeuwenrots en was niet duur. Wel erg leuk om te doen. We hebben ook een safari gedaan vanuit deze plaats. Heb ik gewoon bij mijn hotel geregeld. Wij gingen naar Minnerya. Hier heb je een gathering van wilde olifanten in september van wel 300 olifanten. Toen wij er in augustus waren, waren er zo'n 150 dit was al heel veel. Verder vond ik het er ook erg mooi. Je kunt in Sri Lanka op meerdere plekken een safari doen. De meeste mensen gaan naar Yala.

Voor zee moet je in de zomer (Nederlandse zomer) naar de oostkust. Omdat aan de westkust de zee te wild is en je er niet mag zwemmen. Wij waren in Trincolomee. Hebben daar ook gesnorkeld wat ik fantastisch vond. Maar wij zijn dan niet veel gewend op dat gebied. Mede toeristen die de Barrier reef hadden gezien vonden het niets.
Wat je ook niet moet missen is een treinreis door het theelandschap. Wij hebben in de achterste wagon gezeten. Deze is extra luxe en je kunt dan ook achter uit het raam kijken. Wij hebben dit gewoon in Sri Lanka geboekt, maar je kunt dit ook op voorhand al in Nederland boeken.
In Anuradhapura hebben we een dag fietsen gehuurd en een kaartje voor de oude stad gekocht. Dat kaartje is wel duur voor buitenlanders maar ik vond het wel erg leuk.
De natuur in Sri Lanka is prachtig. Wij hebben heel veel kameleons gezien, olifanten, apen en vogels gezien.

Wat ik minder vond was dat veel mensen het afval van zich af gooien. Waardoor er op veel plaatsen veel troep ligt.
Ook het eten is heel anders dan in Thailand. Je heb vrijwel geen kraampje met eten. Dat vond ik wel jammer. Verder eten ze heel veel gedroogde pepers. Maar daar wen je wel aan vind ik.

Reizigster

Reizigster

11-01-2017 om 09:11

Goede voorbereiding

Net als IJsvogeltje is code geel geen reden om niet naar een land te gaan. Overal zijn tegenwoordig (terreur)dreigingen. Maar het is natuurlijk wel zinvol je goed voor te bereiden en de evt. adviezen op te volgen!

Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/10/driekwart-van-nederlanders-onvoorbereid-op-reis?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Sri Lanka vind ik geweldig. Thailand trouwens ook . En nog een hele hoop andere landen ook )).

Absoluut gaan maar wees verstandig

Wij zijn een aantal jaren geleden in Sri Lanka geweest. Drie weken in totaal. Eerste week rondreis via reisorganisatie, wel lokaal vervoer met een Sri Lankaanse reisleider. Dan heb je de zekerheid dat je gaat lunchen in een restaurantje waar er hygienisch wordt gekookt naar Westerse hygiene maatregelen. De overige twee weken zaten we in een hotel in Negombo en hebben we via het hotel een plaatselijke gids geregeld die ons meenam naar plaatsen die we graag wilden zien, ook meerdaags. Het gebeurt nog steeds dat volstrekt onbekenden toeristen vervoer aanbieden en je meenemen naar afgelegen gebieden om je te beroven of erger!! Dan weet geen mens waar je bent! Wel zou je zelf een auto kunnen huren, dan heb je dat natuurlijk niet, maar rijden is ern hels avontuur. Mijn persoonlijke tip om zeker te bezoeken is Kandy, leuk stadje met heel veel cultuur en in een schitterende omgeving. En ern rivier- safari met ern bezoek aan cinnamon island!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.