Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Taruh

Taruh

10-07-2016 om 11:37

tips gezocht: Wenen, Krakau, Boedapest, Praag

We gaan op interrail: Wenen, Krakau, Praag allemaal een kleine week, en een dagje Boedapest.

Wie heeft er nog leuke tips: restaurants, dingen om te doen, dingen om absoluut niet te doen

We zijn ik zelf en dochter van 10 die nogal sportief is uitgevallen. Bijzondere zwembaden zijn dus een pré.

bieb63

bieb63

10-07-2016 om 14:24

krakau

In Krakau 'moet' je natuurlijk hier naartoe: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wieliczka-zoutmijn

Verder Auswitz

Taruh

Taruh

10-07-2016 om 14:56

bieb

Auswitz slaan we even over, dochter is bijna 11.
Auswitz wordt afgeraden tot minimaal 14.

Die mijn zetten we op het lijstje

Puck

Puck

10-07-2016 om 22:00

Praag

In Praag mag een bezoek aan de burcht niet ontbreken. Daar kan je al met al bijna al wel een dag rondbrengen in de kerk en de omliggende straatjes. Verder zit er in Praag een dierentuin die ik niet ken maar die wel de moeite waard schijnt te zijn. Misschien is een bezoek aan de vele poppentheatertjes ook leuk, maar ook dat weet ik niet uit eigen ervaring.

Moemie

Moemie

12-07-2016 om 22:57

bovenal Boedapest !

Wenen: Sisi museum, schloss schonbrun, opera ! Lekker schnitzels eten
Praag: karlsbrug
Krakau auswitz
Boedapest: zeker doen hop on hop off bus langs de highlights
Buda en Pest zijn beide prachtig. De markthal is ook tof zo ook het hele centrum. Gebak eten bij Gerbeaud ! Boedapest is een wereldstad waar je echt de tijd voor moet nemen !

Taruh

Taruh

13-07-2016 om 06:17

geen Auswitz

Auswitz wordt afgeraden voor kinderen jonger dan 14, dochter is 10.

We gaan vast nog wel een keer naar het oosten van Europa.

Zwembad

Onder Boedapest borrelen allerlei helende thermale bronnen. Je hebt er waanzinnige zwembaden. Zowel Gellert (schitterend Jugendstil interieur) als Szechenyi bad zijn niet te missen. Laatste heeft een heel groot buitengedeelte met allerlei bassins waar je wel een dag zoet kunt zijn.

Praag was ooit schitterend,heeft nog steeds veel te bieden qua stedenschoon (joodse wijk) , maar is wel een groot toeristencircus geworden. Boedapest vind ik zelf levendiger.

Dochter eet vegetarisch, wij hebben in Praag in een heel goed vegetarisch restaurant gegeten. En - echt een attractie voor kinderen - in een restaurant op het Wenzelplein waar modeltreintjes je drankjes op tafel brachten.

Namen wil ik wel voor je opzoeken als je geinteresseerd bent.

Geen Auswitz

maar AuSCHwitz. (als ik het twee mensen fout zie spellen, kan ik het niet nalaten dat even te corrigeren)

Taruh

Taruh

17-07-2016 om 00:23

Kenfan

dat restaurant lijkt me erg leuk. Ik eet vegetarisch en met die treintjes kan ik mini wel overtuigen dat dat ook een keer kan in een restaurant.

Dorien

Dorien

17-07-2016 om 16:06

Boedapest

Eens met moemie en kenfan: wenen, krakau, praag een kleine week en boedapest 1 dag? Zou ik toch het programma omgooien. Praag heeft de naam ( en is ook leuk hoor) maar Boedapest verdient meer tijd!

Taruh

Taruh

17-07-2016 om 18:28

kan zijn

maar het heeft een belabberde trein verbinding voor de lange afstand.
Daarom ook Krakau ipv Berlijn. We gaan geen dag in de trein zitten als je er ook in kunt slapen.

Boedapest is meer als we Wenen zat zijn.

Moemie

Moemie

17-07-2016 om 21:48

Boemeltje

Ok de treinverbinding is niet om te juichen maar het Hongaarse landschap wel. Boedapest wint het wat mij betreft van Wenen. O ik moet wel eerlijk zijn: Hongarije is het land van mijn familie........ik ben dus wel bevooroordeeld.
Veel succes en een mooie reis toegewenst Taruh!

Brianna F

Brianna F

18-07-2016 om 19:07

Wenen

Net terug uit Wenen, de dierentuin bij Schonbrunn is ook aan te raden, heel ruim en ze hebben een panda.
Fietsen huren bij citybike (wel een creditcard mee) Bij slecht weer: het natuur historisch museum.
De 343 treden van de zuidelijke toren van de Stephansdom beklimmen.
Sachertorte eten bij Demel (veel lekkerder dan bij Sacher)
Terrasjes te over en op elk terras kun je lekker eten. Houd er wel rekening mee dat Wenen duuuuur is.

Restaurants in Praag

Het vegetarische restaurant heet Estrella. Wel even van te voren reserveren, want het is niet al te groot en staat hoog op Tripadvisor.
Is een achterafstraatje in Nove Mesto, wel vlakbij de Karelsbrug.

Het restaurant met de treintjes ligt heel centraal op het Wenzelplein, wel even goed kijken, wij vonden het niet direct. Wij belandden er omdat het het enige restaurant was dat open was op 24 december, maar we hebben er een hele leuke avond gehad en ons ontzettend vermaakt met de treintjes. Dat restaurant is niet vegetarisch overigens. (ik zie net in de vorige posting dat ik het wat onduidelijk opgeschreven heb)

Claire

Claire

25-07-2016 om 00:32

Wenen

Sachertorte eten natuurlijk, Sissi appartementen bezoeken, de spaanse rijschool en het museumquartier (niet de musea zelf daar, die zijn voor erg moderne abstracte kunst, meestal niet wat kinderen waarderen), maar het quartier zelf is leuk en er is veel voor kinderen buiten, op de binnenplaats tussen de musea. Hoewel er geloof ook een speciaal kindermuseum is daar?
Als je alle barok, keizers en paleizen zat ben, is een leuk ander ding het Hundertwasser huis en museum.

Claire

Claire

25-07-2016 om 00:34

oja

en het Mozart-huis/museum. Ja ik weet dat Mozart uit Salzburg kwam. Maar in Wenen is er ook een.

Taruh

Taruh

19-08-2016 om 17:26

Wathebben we gedaan

In Wenen: een ritje met de koets natuurlijk. Het Sisi museum, de dierentuin, een dagje in het Prater (waar de draaimolen met de paarden de aanleiding van deze hele vakantie was) We zijn naar een fout Strausconcert met diner geweest. Het Kunsthaus natuurlijk met de werken van Hundertwasser (mijn persoonlijke favoriet)
Het Schmetterlingenhaus is erg matig als je het vlinderhuis van Emmen in je hoofd hebt.
We doen een bustoer omdat het zo warm is.

Aanrader is het kindermuseum bij Schonbrun voor meisjes tot een jaar of 11 die nog een beetje prinses zijn.

We zijn nog een dag wezen zwemmen in het Diana bad. Echt een aanrader als het erg heet is. Waanzinnig leuke glijbaan en golfslagbad.

In Krakau beginnen we met een koetstocht, het is echt te warm voor meer actie.
We staan heel vroeg in de rij voor kaartjes voor de musea in de burcht en vlak na ons zijn ze dan ook uitverkocht terwijl de rij nog om de hoek buiten staat. De drakengrot is niet de moeite waard, de draak staat toch buiten.

De Zoutmijn is prachtig maar alleen jammer dat we daar onze camera met de foto's van Wenen kwijt raken.
Gelukkig kunnen we onze fotomomenten van Krakau nog herinneren en die hebben we dan ook gewoon opnieuw gemaakt

We hebben de Schindlerfabriek bezocht en het naastgelegen museum met moderne kunst (liefhebberij van dochter)

Wat vooral erg leuk is zijn de levende beelden en ander vermaak op het centrale plein. Ook de Joodsewijk is erg leuk om door heen te dwalen.

Dan Praag: Ook hier weer het plein als grote bron van vermaak. Verder Segway gereden, in een bubble op de Moldau gedolt. De burcht hebben we niet eens gezien anders dan de 5 minuten bij de Segway toer. Vlak naast de Karelsbrug aan de burcht kant zit een leuk museum over filmeffecten. http://www.muzeumkarlazemana.cz/en
En als je van moderne kunst houd is ook het Kampa museum een aanrader.

Vytopna is idd erg leuk, dat is het restaurant waar de drankjes met treintjes gebracht worden. Er zijn meerdere filialen.
o.a aan het Wenzclas plein maar ook in het grote winkelcentrum Paladium.

We zijn ook naar het Veletrzni museum geweest. http://www.ngprague.cz/en/objekt-detail/veletrzni-palace/
Dat toch behoorlijk groter is als we dachten.

Daar achter ligt het aquarium. Is klein maar leuk voor een uurtje vermaak.

Kortom

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.