Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

40er

40er

14-01-2017 om 15:22

Steiermark en Slovenië (met vraag voor kaaskopje )

Komende zomer gaan we naar de Steiermark (oostenrijk). Eerder geweest, mooi, uurtje vanaf Slovenië, Maribor (of Marburg). Nu zag ik in het archief een klein stukje over de oorlogshistorie (kaaskopje, jij benoemde dat, kun je er wat over vertellen?). Maar iemand verder nog leuke tips? Mag Oostenrijk rond Graz zijn, mag Slovenië zijn, rond dat deel van Oostenrijk. Gewoon voor dagtochten ofzo. 2 volwassenen en 2 pubers.

40er

40er

17-01-2017 om 07:01

En...

Het hoeven niet alleen dingen over de oorlog te zijn hoor. Gewoon algemene dingen, wat ook leuk is voor jongens van 14

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 09:39

Maribor

Omdat wij afhankelijk waren van het openbaar vervoer, hebben wij keuzes moeten maken. Daardoor is Maribor afgevallen helaas. Ik zal aan man vragen of hij er nog iets interessants over kan vertellen.

Ik ontdekte net dat als je in je adresbalk 'wat moet je zien in Slovenië' aan de bovenkant blokjes met bezienswaardigheden verschijnen. Een paar linken daaronder zie je

Wij zijn naar de Vintgarkloof geweest en dat is echt de moeite waard. Je loopt dan op paadjes langs de bergwand, maar voor mensen als ik, is dat prima te doen .

Omdat wij geen auto hebben, zijn wij een dag met de trein naar Oostenrijk geweest. Ik vermoed, ik weet het niet zeker uiteraard, dat je dan een veel mooier uitzicht op de Alpen krijgt dan met de auto. Prachtig gewoon.

Je zoekt het rond de grens, dus onderstaande zal voor jou misschien niet aan de orde zijn.

We vonden het erg leuk om Ljubljana te bezoeken. Onze dochters vonden het minder interessant om musea en kerkjes te bezoeken, dus die bleven in het centrum om wat te winkelen.

Onze camping lag direct aan het meer van Bled. Uiteraard hebben we het meer meermalen rondgewandeld en het eilandje met de kerk bezocht. Als we ooit nog in de gelegenheid komen, wil ik zeker nog meer zien. Zo denk ik dat het ook de moeite is om de zuidkust te bezoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 09:40

Ik zag je vraag vandaag pas

terwijl ik toch als een halve junkie alles af loop te struinen dagelijks ).

Triva

Triva

17-01-2017 om 09:51

Kaaskopje

Ik wilde je al waarschuwen als het nog langer ging duren maar nogmaals: kijk via recente inhoud dan had je het wel gezien.

On topic: wij hebben een week op camping Menina gezeten ten oosten van Bled. Een aanrader vonden wij de mijn: https://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g285719-d4371541-Reviews-The_Coal_Mining_Museum_of_Slovenia-Velenje_Styria_Region.html

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 17:36

Triva

Ik kan je geruststellen, ik kijk tegenwoordig bijna alleen via recente inhoud, maar zelfs dan kun je dus iets over het hoofd zien kennelijk.

De uitvalsbasis van 40'er is Oostenrijk en van daaruit gaan ze uitstapjes doen, waaronder naar Slovenië.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 17:41

40'er

Man zou ook moeten googlen om erover te kunnen vertellen, dus heb ik dat maar gedaan:

http://www.campingplekken.nl/informatie-inspiratie/steden-slovenie/maribor.php

Maribor is een stad in Slovenië en is na de hoofdstad Ljubljana de grootste stad van het land. De plaats ligt aan de rivier de Drava. De stad heeft een professionele voetbalclub met de naam NK Maribor, dit is de meest succesvolste voetbalclub van het land. Verder staat Maribor bekend om de wintersportmogelijkhheden. In 2000 werd de stad uitgeroepen tot "Alpine stad van het jaar".

De geschiedenis

Het ontstaan van de stad begon met een kasteel dat Castrum Marchburch genoemd werd, dit kasteel werd voor het eerst gedocumenteerd in 1164. Het is bekend dat er sowieso vanaf 1204 een markt bij het kasteel werd gehouden en dat het in 1254 stadrechten ontving. Vanaf 1278 begon de stad pas echt te groeien, dit had te maken met de overwinning van Rudolf I van het Habsburgse rijk, dat Otakar II van de Bohemen versloeg. In de 15e, 16e en 17e eeuw kon de stad aanvallen afweren van Corvinus en het Ottomaanse Rijk.

Rond het jaar 1900 had Maribor een bevolking die voor meer dan 80% Oostenrijks Duits was. Dit zorgde ervoor dat een groot gedeelte van het dagelijkse leven in hun handen was. In deze tijd was de stad ook grotendeels bekend onder haar Oostenrijkse naam Marburg an der Drau. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden veel Slovenen gevangen genomen op verdenking van vijandigheid tegen het Oostenrijks keizerrijk. Dit heeft geleid tot wantrouwen tussen de Oostenrijkers en de Slovenen. Na de val van Oostenrijk-Hongarije werd Maribor opgeëist door het Duitse Oostenrijk en de Staat van Slovenen, Kroaten en Serviërs. Hierom werd er vergaderd en met als uitkomst dat de stad deel van Duits Oostenrijk uit moest gaan maken. Majoor Rudolf Maister, een Sloveens nationalist, was het hier niet mee eens en demobiliseerde de Duits Oostenrijkers zodat de Slovenen alsnog de controle kregen. In het geheim werd door de Duits Oostenrijkers het "Schutzwehr" opgericht om de stad weer terug te krijgen. Deze werden echter verrast door de Slovenen waardoor ze ontwapend werden.

Op 27 Januari 1919 gingen duizenden Duits Oostenrijkers de straat op in Maribor om op het vredesverdrag te wachten. Deze menigte werd ontzettend gevreesd door de Slovenen waardoor de Sloveense soldaten zonder aanleiding op de mensen begonnen te schieten, hierbij kwamen 9 burgers om het leven en raakten er 60 gewond. De Slovenen verklaarden echter dat de menigte de bewakers aanviel waardoor ze wel moesten schieten. Deze daad zorgde ervoor dat veel Duitse Oostenrijker vluchtten.

In 1941 werd Maribor veroverd door nazi-Duitsland, Hitler wilde namelijk "Dit land weer Duits maken". Maribor was echter een industrieel centrum en was ook in de wapenindustrie. Bij de bevrijding werd de stad hierdoor systematisch gebombardeerd door de geallieerden. Deze bombardementen hadden zo'n groot effect dat Maribor de meest beschadigde Joegoslavische stad was na de Tweede Wereldoorlog.

De bezienswaardigheden

De bombardementen hebben ervoor gezorgd dat veel historische gebouwen werden weggenomen. Toch zijn er een aantal prachtige gebouwen die gespaard gebleven en nu nog te bezichtigen zijn. Zo is de Kathedraal van Maribor erg mooi om te zien, zeker van binnen. Ook de basiliek in de stad is erg mooi, deze is juist weer een stuk groter en mooier van de buitenkant. Het kasteel van Maribor is een ander voorbeeld van een leuk gebouw. Dit kasteel is niet erg groot maar ligt in het centrum en is mooi om even te bekijken. Het mestni-park is een groot park en ligt hier ook vlakbij. De omgeving van de stad staat bekend als een prachtig skigebied maar is ook in de zomer mooi om te verkennen.

Triva

Triva

17-01-2017 om 22:42

Waarom denk je dat ik dat niet wist? Ik geef toch een tip voor een uitje daar?

40er

40er

18-01-2017 om 12:57

Thanks

Bedankt voor de tips.
Bled en de mijn is wat te ver rijden. Maribor gaan we sowieso weer doen, maar nu misschien ook maar eens een kerk bezichtigen (jeugdtrauma herbeleven
Ik ga ook nog even kijken naar wat te zien in Slovenië.

Thanks

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.