Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Lara

Lara

17-03-2017 om 08:38

Spoed: St. Petersburg

Voor wie ervaring heeft:

Is het goed te doen om prive-excursies (met Engelstalige gids) in St. Petersburg zelf te regelen?

Boeken via organisaties blijkt nogal duur, dus we overwegen nu zelf vlucht en hotel te boeken. Maar dan moeten we excursies denk ik ter plekke regelen.

En wat zijn de high lights die je sowieso moet doen (4 dagen om rond te kijken)?

En welke dingen zou je juist goed met een gids kunnen doen (Hermitage lijkt mij erg leuk met gids bijv.)?

Als iemand nog concrete tips of reisorganisaties (evt. in Nederland) heeft die goed zijn of geschikt qua excursies, hou ik me aanbevolen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 08:50

Geen tips, maar vraag

De vraag brandde mij bij je andere draadje al op de tong: waarom zet je SPOED bij je titel als je pas in mei gaat? Zaken als visa en de Rusland-verklaring moet je een beetje op tijd aanvragen, maar probeer te ontspannen in aanloop naar je vakantie . Ik zag afgelopen week toevallig korte beelden van St. Petersburg en het lijkt me een prachtige stad om te bezoeken.

Vesta

Vesta

17-03-2017 om 08:56

Kaaskopje

Het is Rusland, daar gaat het allemaal net iets anders en stroever dan in NL, je moet voor je excursies mogelijk nog langs autoriteiten, je reisplan moet helemaal vastliggen op het moment van visum aanvraag.

Valt wel mee Vesta

Je moet van tevoren weten welke nachten je in welke stad gaat doorbrengen, maar verder mag je in die steden doen waar je zin in hebt, hoeft echt niet door te geven wanneer je wat gaat doen.

Zelf ken ik Petersburg niet, dus daar kan ik je geen tips over geven. Mijn ervaring met andere steden in Rusland is wel dat het verstandig is van tevoren wat informatie te verzamelen. Een rondleiding bijvoorbeeld moet je soms een dag tevoren boeken. Of in het kantoortje in het bijgebouw 3 km verderop. Soms zijn ze alleen op donderdag te regelen, of is een museum ineens op woensdag dicht. Klantvriendelijkheid en service zijn nog steeds niet op het niveau dat wij gewend zijn, hoewel over het algemeen geldt dat hoe groter de stad hoe beter de service, dus ik verwacht dat het in Petersburg wel mee zal vallen.

Iets om te onthouden is dat de vreemdetalenkennis van Russen gemiddeld genomen niet geweldig is. Ik heb ooit een rondleiding door het Kremlin van Moskou gehad in het Nederlands - het had net zo goed Swahili kunnen zijn, zo onverstaanbaar was het. Mocht je de keus hebben en je Engels is acceptabel, dan zou ik Engels nemen.

Een tip voor de Hermitage: die is zo groot dat je hem nooit in een dag kunt zien. Kijk op internet wat je echt wilt zien en concentreer je daarop (er zijn thematische rondleidingen). Anders kunnen ze je oprapen als je 10% van de begane grond hebt gezien, terwijl je misschien de derde verdieping veel interessanter had gevonden.

Ik las hier wel wat goede tips over de Hermitage: http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/russia/st-petersburg/articles/how-to-visit-the-hermitage-art-gallery-in-st-petersburg/

There are often queues at the entrance both to get in and to buy a ticket. The latter queue can be avoided if you pay in advance on the museum website, though it is more expensive than the standard entrance ticket – $17.95 (£14) for one day or $22.95 (£18) for two days compared with £8 standard entrance. The two-day ticket is good value however, and would allow you to, for example, visit the collection in the General Staff building on a separate day. The ticket is valid for first use up to 180 days after purchase.
Beat the queues by booking ahead
Beat the queues by booking ahead Credit: Credit: Oskari Porkka / Alamy Stock Photo/Oskari Porkka / Alamy Stock Photo

The museum opens late (until 9pm) on Wednesdays: turn up from about 4pm onwards and it will be much less crowded than usual and you will still have plenty of time to visit.
In late spring and summer visitor numbers are swollen by groups from cruise ships, so don’t rule out visiting in winter. There may be little daylight and it’s very cold, but there are very few tourists.
 If you can, make two (or even three) shorter visits rather than try to see everything in a marathon session. There is simply too much to take in during in one go.
 Beware of unofficial guides who hang around in the entrance halls or outside touting for business – it is doubtful whether they are well qualified or good value. If you want a private guide, arrange it through your tour operator or hotel.
Official group tours are organised by the Excursion Bureau (or Tour Office), which is in the entrance, and can be bought from the main ticket offices. Tours – some general, some themed – last about two hours and cost (in addition to the admission fee) from 250 roubles (£3.50) per person in groups of up to 25 people. Tours of the jewellery collection and the Scythian gold rooms cost from 350 roubles (£4.75). Bookings can also be made by telephone on 007 812 571 8446.
The main café and an internet café are not far from the entrance on the ground floor and serve reasonably good snacks and drinks if you need a break during a long visit.

Lara

Lara

17-03-2017 om 13:32

Kaaskopje

Dank voor je goede advies, maar we gaan al eerder en door dat visum is het echt ingewikkelder en tijdrovender dan een andere reis. Bovendien zit er nog wat tegen (iets wat nodig is voor visum) waar we net achter kwamen en zijn we erg druk met werk en andere dingen.

Dus ook al gaan we pas in april, mijn vraag is toch spoedeisend omdat we daar keuzes van af laten hangen die we snel moeten nemen i.v.m. het vervolgtraject.

Vesta

Vesta

17-03-2017 om 14:01

Hermitage

De Hermitage vond ik erg goed te doen in 1 dag. Het is er altijd druk dus echt de tijd om lang naar een schilderij te kijken krijg je niet. Het is zeker de moeite waard om je kaartje vooraf te kopen, de rijen zijn enorm. met een kaartje worden ze iets kleiner. Het voordeel van hier met een groep met gids te zijn is dat je je gids naar voren kunt sturen als het allemaal toch veel te lang gaat duren want heel vreemd maar ineens spreken ze echt geen engels meer.

Wat ik echt niet had willen missen is de begraafplaats bij het Nevski klooster, daar heb je geen gids voor nodig, alle info is in het Engels te verkrijgen. Heerlijk rustige plek verder.

Peter & Paul fort: wel doen met een gids je wordt dan op meer details gewezen dan je zou zien met alleen je reisgidsje.

Voor het bezoeken van de kerken heb je geen gids nodig, wel een hoofddoek.

Zeker doen: Peterhof, net buiten st Petersburg, dit moet je echt van te voren regelen ivm beperkte toegangskaarten, aansluiting bij een engelssprekende groep en de rit er naar toe.

De Isaackatherdraal is ook erg mooi, hier kun je de toren beklimmen en rond lopen. Prachtig uitzicht over de stad.

Lara

Lara

17-03-2017 om 15:31

Paro / Vesta

Paro en vooral Vesta, bedankt voor de tips. Deze hoor ik graag!!

Ik zal proberen aan een hoofddoek te denken! En die begraafplaats klinkt mooi (is vaak zo).

Je hebt de Peterhof, maar ook 2 andere buitenplaatsen (liggen dichter bij elkaar). Die heb je niet gezien?

En bedoel je dat je de weg naar de Peterhof ook mooi vond?

Ik denk dat ik dat ook wel leuk vind met gids.

Hebben jullie de excursies in Nederland geregeld of in St. Petersburg? Ik vraag me af of het veel uit maakt qua kosten (qua gemak is het natuurlijk makkelijker om het hier al te regelen).

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 22:22

Dan snap ik het

Aan de slag dus, haha. Veel plezier alvast.

Lara

Lara

30-03-2017 om 22:33

vragen

Vesta, kan jij nog op mijn vragen reageren.

Als andere mensen nog tips hebben, ik hou me aanbevolen.

Vesta

Vesta

31-03-2017 om 10:25

Peterhof

De route naar Peterhof is daar waar je St Petersburg in zijn rauwe werkelijkheid ziet: grauwe flats, half in gestorte Datcha's ipv het gelikte centrum.

Ik heb een groepsreis gedaan waarbij je zelf besluit of je wel of niet meegaat met excursie x of y, die wordt dan terplekke door je russische gids geregeld. Of in ons geval met een overactieve gids regelde ze ook allerlei dingen die wij interessant vonden maar niet perse in het boekje van de reisorganisatie stonden.

Omdat ik vanuit mijn werk weet hoe lastig het is om dingen te regelen in Rusland heb ik deze optie gekozen. En dat is goed bevallen.
Ik heb in Moskou dan ook een werkoverleg kunnen doen, dat was heel fijn.

Beertje37

Beertje37

31-03-2017 om 12:14

Veranderd?

Wij zijn zonder gids gewoon met de trein naar Peterhof geweest. Kan dat niet meer?

Lara

Lara

17-04-2017 om 23:45

Vesta

Bedankt voor je reactie!

Heb jij nog metrostations gezien? Die schijnen mooi te zijn.

Weet jij misschien welke in het bijzonder de moeite waard zijn om te zien?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.