Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

MCS

MCS

04-06-2014 om 22:45

Spanje in juli/augustus

Nog nooit ben ik in Spanje geweest en ik zou het land graag een keer verkennen, maar ben qua lange vakanties gebonden aan de schoolvakanties. Wij willen dus een roadtrip-achtige reis maken en zijn gewend te kamperen. Is dit te doen in de binnenlanden van Spanje, dus niet de costas? Heeft iemand hier ervaring mee, al eens gedaan?
Ik hoor het heel graag, zowel plus- als minpunten!

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 22:49

Ik kan alleen maar zeggen

In die periode en dan ook nog kamperen: bloed en bloed heet zeker in de binnenlanden. Maar goed, ik weet niet wat je verder gewend bent. M.i. Geen kampeerland midden in de zomer.
Bibi

MCS

MCS

04-06-2014 om 22:59 Topicstarter

Ons plan

Het plan is om een 'rondje' te maken tegen de klok via de Franse Atlantische kust, Baskenland en dan langs allerlei mooie Spaanse steden zoals Granada, Cordoba, Ronda, Andalusië dus en dan weer omhoog via Barcelona door Frankrijk weer naar huis.
Te heet dus, volgens jou?

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 23:40

M.i. wel in de binnenlanden in Spanje. En zeker als je gaat kamperen. Langs de kusten heb je s nachts vaak nog wat afkoeling, maar midden in Spanje niet. Niet voor niets hebben de huizen daar enorme dikke muren om de hitte weren. Maar ik weet uiteraard niet wat jullie gewend zijn.

Sisi

Sisi

05-06-2014 om 00:34

Baskenland prima

In de zomer is Baskenland (noord-west Spanje) juist prima. Het regent daar relatief veel en het is er tamelijk koel, daarom is het voor de Spanjaarden een geliefd vakantie-oord in de zomer. Aan de kust kan het wel erg veel regenen (bijv. San Sebastian), maar als je dan wat het binnenland in gaat (bijv. Vitoria) kan het al weer mooier zijn. Kwestie van het weerbericht in de gaten houden en flexibel zijn.

Hoog in de Pyreneeën is het ook koeler.

Ik ga niet voor mijn plezier in juli-augustus naar hete binnenlanden (ook niet binnenland Zuid-Frankrijk), dus nee ik zou niet midden in de zomer naar het binnenland van Zuid-Spanje gaan. 40 graden lijkt me geen pretje.

guera

guera

05-06-2014 om 12:32

bonnefooi?

In Frankrijk is er in augustus geen camping meer te krijgen aan de kust op de bonnefooi. Wij hebben dat 1 keer gedaan en hebben uuuuuren moeten zoeken om uiteindelijk op een massa disco camping te belanden. Dus ik weet niet wanneer je wil gaan maar op 1 aug krijgen de fransen vakantie en trekken massaal naar de kust.
Baskenland is inderdaad qua klimaat goed te doen. De kant van Barcelona ook nog wel aan de kust, maar zuid spanje is echt verzengend heet.

vlinder72

vlinder72

05-06-2014 om 13:01

Baskenland

Ik zou kijken naar de mogelijkheid om te reizen van bijvoorbeeld bordeaux (in Frankrijk) naar Santiago de Compostella. Wij zijn een paar jaar geleden in de buurt van Santander geweest. Prachtig gebied. Veel te zien. Perfecte temperatuur. En de kust vanaf Bordeaux vinden wij ook erg leuk. Arcachon is leuk om te bezoeken, de Duinen van Pyla, Biarritz en Frans Baskenland is ook erg mooi.

Het binnenland van Spanje zou ook voor ons te warm zijn.

koffiekwast

koffiekwast

07-06-2014 om 18:24

alleen als je goed tegen de hitte kan

Vorig jaar in juli n rondje gedaan langs oa leon, pamplona, zaragoza, madrid en lleida. We zijn gek op heet en zijn dat ook redelijk gewend omdat we lang in een warm stuk van Zuid Amerika gewoond hebben. Maar na 2 weken was ik helemaal klaar met de 38 tot 40 graden. We hebben nog veel gelopen en gezien, maar bij de laatste stad wilde ik eigenlijk alleen nog maar van terras naar terras sjokken. 2 jaar daarvoor van San Sebastan naar Vigo getrokken en dat was heel veel beter te doen!

Vorig jaar gedaan...

....en is uitstekend bevallen, heerlijke vakantie gehad. Kamperen, 3 kinderen en geen reserveringen, doen we nooit en dat geeft juist de vrijheid waar het in vakantie wat mij betreft om gaat. Frankrijk vind ik echt verschrikkelijk vanwege de drukte. In Spanje vond ik Baskenland ook nog redelijk druk tot aan Bilbao, daarna werd het al iets rustiger. De kustlijn is prachtig en ons werd verteld dat als je 10 km. van de kust afgaat, het heel rustig is. Maar ja, dan heb je dus ook de zee niet. Wij zijn het binnenland op gegeven moment in gegaan vanwege het weer. Het bleef bewolkt doordat de wolken rond de Picos de Europa bleven hangen. En aangezien we zon wilden hebben we gekeken waar het wel mooi was en zo zijn we afgezakt. Burgos, Zaragoza, Lleida en Barcelona. Hoewel we die steden uiteraard vermeden hebban (dagje Barcelona). Vanaf daar weer omhoog via Andorra. Was het heet? Ja, het was heet. Maar het was vooral prachtig! Je waant je af en toe in een western, het is ruig, heuvelachtig, niet druk en als men in de gaten heeft dat je je best doet om wat Spaans te spreken, zijn de mensen in winkels e.d echt fantastisch. Voor ons waren de criteria m.b.t campings dat er een zwembad moest zijn. We deden mee aan de siesta en maakten ons vooral niet druk.
Minpunten? Ja, in veel zwembaden mogen de jongens geen short aan in het zwembad maar zijn verplicht een ballenknijper te dragen ( zo noemen mijn zoons een zwembroek die nauw aansluit) en dat het in veel zwembaden verplicht is om een badmuts te dragen! En dat is zo mogelijk nog erger dan een ballenknijper! Wij gingen op een gegeven moment eerst kijken hoe men in het zwembad gekleed was voordat we naar de receptie gingen

Veel plezier,
Coya

wel te doen

maar maak dan niet de fout om steden die je noemt te gaan bezoeken en zoals ik hier vaak toeristen zie, op het heetst van de dag
Juist aan de kust blijft het een warme onaangename temperatuur; in het binnenland koelt het 's avonds/'s nachts juist wel af.
Bibi63 weet duidelijk niet waarover ze spreekt...

Pas je aan de gewoonten aan: in de ochtend dingen doen, om 14 uur eten en dan siesta en 's avonds pas weer aktiviteiten ontplooien

Ik woon al 10 jaar in het binnenland van Spanje...

+ Brunette +

+ Brunette +

11-06-2014 om 01:46

Inderdaad, Chiquita

Ik woon aan de kust op een Canarisch eiland, een stuk zuidelijker dan het eigenlijke Spanje. Mensen van het vasteland komen 's zomers vakantie vieren omdat het hier iets frisser is. Hartje zomer is mijn ritme ook: vroeg opstaan, activiteiten in een rustig tempo, na een uur of twee 's middags relaxen in de schaduw of een siësta en 's avonds weer erop uit. Als je airco in je auto hebt kun je ook op het heetst van de dag naar je volgende reisdoel gaan.

MCS

MCS

13-06-2014 om 18:45 Topicstarter

Super

Heel fijn om te horen, dat de nachten waarschijnlijk te doen zijn. Als het nl overdag warm is, dat kan ik wel hebben, maar als het dan ook niet afkoelt, dan word ik vrij chagerijnig Natuurlijk gaan we mee met de Spanjaarden, heerlijk siësta houden en zo. Vooralsnog zie ik heel veel mooie dingen in Noord-Spanje, dus misschien beperken we ons deze eerste keer daartoe en laten we het zonnige zuiden daar liggen. Ik denk wel dat Barcelona sowieso bezocht gaat worden, de Pyreneeën en de Baskische kust.
De reisgidsen zijn gehaald, de zin begint te komen! Dank voor de reacties en als jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag

tip 1

laat Barcelona links liggen ( ook letterlijk dus) en pas Baskenland, Aragon, Asturias, Pyreneeën, Picos de Europa .. Eventueel wat meer het binnenland in richting Salamanca.
Barcelona is véél leuker (overigens Madrid en Sevilla ook) om een keer in het voorjaar of najaar een stedentrip te doen.

Overigens: leuk dat er een terugkoppeling via dit forum is!!

andalusie

Andalusie is prachtig. Mijn ouders wonen er dus ik kom er al jaren. Sevilla is geweldig, alleen zou ik er niet in juli/augustus heen gaan. Heb ik weleens gedaan, stad is verlaten en komt pas 's avonds enigszins tot leven. Wellicht met een camping met zwembad te doen, maar het is echt tegen de 40 graden.

Als he de keuze hebt zou ik deze trip tijdens een 2 weekse meivakantie maken. De natuur is dan ook veel mooier.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-06-2014 om 21:28

De Pyreneeën en omstreken, zeg je?

Daar is het niet zo verstikkend heet. Te vergelijken met een goede Nederlandse zomer dus er kunnen ook koelere dagen tussen zitten.

MCS

MCS

11-08-2014 om 00:27 Topicstarter

We zijn weer thuis!!!

En wat hebben we genoten van Spanje! Het was eerst even wennen aan het Spaanse ritme, dat het hele leven daar stopt tussen 2 en 4, maar als je dat eenmaal doorhebt en eraan meedoet, is het prima.
We zijn in Noord Spanje gebleven. Na de Pyreneeën zijn we naar het westen gereden via de prachtige kust en de Picos de Europa. Uiteindelijk hebben we zelfs Santiago de Compostela en À Coruña gehaald!!! De temperatuur viel reuze mee, heerlijk eigenlijk, de mensen super vriendelijk, de wegen super rustig en het eten heerlijk! Kortom, wij gaan zeker vaker naar España

wat leuk!

deze terugkoppeling !! fijn dat jullie zo genoten hebben. Noord Spanje staat bekend om koelere temperaturen, het echte binnenland is natuurlijk heel anders. Volgende keer dus via Pyreneeën dan naar 't zuiden zakken, richting Salamanca en evt nog zuidelijker. Je weet niet wat je meemaakt, echtgenoot is net 10 dagen in Baskenland geweest (Vitoria, San Sebastian, Bilbao) en vond 't erg duur.

MCS

MCS

11-08-2014 om 21:47 Topicstarter

Duur?!

Nu blijkt maar wat je gewend bent, wij vonden dat juist ontzettend meevallen! Pak je in NL een terrasje met je gezin, dan ben je zo €20 kwijt, in Spanje de helft. Wij zijn ook in Bilbao geweest, hebben geparkeerd zo ongeveer naast het Guggenheim en moesten iets van €2 per uur betalen!
Wat wij trouwens heel apart vonden, was de enorme hoeveelheid barretjes en restaurants in dorpen en de vaak totale afwezigheid van winkels. Hebben ons af en toe lens gezocht naar een supermarkt...
Maar al met al hebben we een heerlijke vakantie gehad. Ik heb t net even uitgerekend, we hebben ongeveer 5000 km gereden, pfff. Een nadeel dus, je moet eerst dat enorme stuk door Frankrijk...

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2014 om 21:57

Leuk!

De horeca is in Spanje inderdaad goedkoper, zeker als je buiten de gebaande paden treedt.

Lies

Lies

08-07-2016 om 10:58

Autoroute?

Wij gaan deze zomer naar Andalusië. Twijfelde over camping of huisje ivm hitte. Toch maar via (Link verwijderd door forumbeheer) een huisje met zwembad geboekt. Iemand tips voor een autoroute? En misschien andere leuke plekken in Andalusië waar we heen kunnen.

@Lies

"wij gaan deze zomer naar Andalusië". "nog leuke plekken waar we heen kunnen".
Andalusië is groot, groter dan heel Nederland !

Ik kan best tips geven, over autoroute en leuke plekken. Maar dan zou ik toch wel willen weten in welke plaats je zit. En ik praat dan niet over toeristische plaatsen/dingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.