Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

bertje1

bertje1

01-09-2014 om 13:36

skieen

Ik wil wel eens een keertje skieen. Had nu landal zwitserland op het oog..maar de kosten en de drukte lijken me nu een beetje af te schrikken. Noorwegen lijkt me ook prachtig, maar vast ook duur (wel rustiger?).. tsjechie dan? Vast minder 'luxe'?
Wie heeft wat tips?
We gaan met kinderen 10-15, onervaren.


vlinder72

vlinder72

01-09-2014 om 13:57

Leuk

Wij zijn twee jaar gelden begonnen met skieen. In eerste instantie hadden wij ook een park van landal in Zwitserland geboekt maar toen er een appartement in Oostenrijk vrijkwam hebben wij die gekozen. Dat was achteraf een schot in de roos. Wij zijn nu twee jaar naar landal brandnertal geweest. Een mooi complex aan de piste. Ik weet nu al dat ik nooit meer iets anders wil. Ideaal om zo vanuit het appaprtement te beginnen met skieen.

Het is inderdaad wel duur. Sterker nog. De wintersport is voor ons duurder dan onze zomervakantie. Wel proberen wij de kosten nog enigszins te beperken. Ze gaan wij met de auto en nemen wij onze boodschappen mee zodat wij zelf ons eten kunnen maken. Het complex ligt namelijk bovenop een berg. Geen winkel in de buurt. Alleen een minimarktje met de basisbenodigdheden. Uit eten gaan doen wij dan misschien nog eens een of twee keer.

Skilessen doen wij als gezin samen. Wij zijn twee jaar geleden begonnen met priveskilessen en dat beviel zo goed dat ook onze kinderen dat zo willen blijven doen. Wij zijn met zijn zessen (hoewel de jongste van net vijf jaar nogniet met ons mee gaat) en dan was priveles net zo duur als vijf losse vijfdaagse skilessen.

Het complex heeft ook een zwembad en dat vinden wij ook fijn. Wij gaan nu ''s morgens zelf skieen. Jongste gaat dan naar een ski kinderklasje naast het complex. Daarna lunchen en daarna hebben wij twee uur skiles en de jongste gaat dan naar de Bollo kinderclub (zijn hoogstepunt van de vakantie). Om 5 uur sluit de piste en gaan de kinderen sleeen. 'S avonds kunnen wij dan nog even zwemmen.

Ik vind het meevallen met de drukte maar Brandnertal is ook niet zo'n druk skigebied. Wij huren onze ski's daar (prijzen kan je op de website vinden). De kinderen skiien nu al twee jaar in skikleding van H&M. Man en ik hebben onze skilkledimg bij een ski outlet op intermet gekocht. Onze handschoenen zijn gewoon van de Hema.

Landal organiseert ook dingen als apres ski, wandeltochten, fakkeltochten, rodelen maar daar hebben wij tot nu toe nog niet aan mee gedaan.

marie

marie

01-09-2014 om 13:57

Sauerland - Willingen

Dan zeg ik - Sauerland ! Niet duur, niet te ver weg en voor beginners genoeg te beleven. Wij zijn zelf erg gecharmeerd van Willingen, vinden we leuker dan het bekende Winterberg.

http://willingen.startpagina.nl/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2014 om 14:16

Ja Sauerland

Is prima te doen voor een beginner. En ook wat minder duur. Winterberg ligt naast Willingen en is ook erg leuk.

Al blijft het een erg dure hobby, dat Skiën.

bertje1

bertje1

01-09-2014 om 19:00

sneeuw

duitsland vind ik ook wel mooi, maar ligt daar dan wel sneeuw??? (kerst of voorjaar)?

bertje1

bertje1

01-09-2014 om 19:07

nou ja, wat duur, landal!

in de december of voorjaarsvak. is het wel 2000 euro (min). belachelijk toch! DAar kun je volgens mij wel ergens anders een huisje voor huren...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2014 om 19:18

Grote kans van wel

Het is iets minder sneeuwzeker dat klopt en het seizoen is er korter. Maar ze hebben er ook gewoon sneeuwkanonnen, dus als er een beetje ligt komt het vaak best wel goed.

Wij zijn een paar geleden eind maart geweest. Ik had er vooraf een hard hoofd in, maar het was best prettig skiën.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2014 om 19:18

Paar Jaar!

Hè!

vlinder72

vlinder72

01-09-2014 om 19:52

Frankrijk

Ik hoor van mensen dat Frankrijk een stuk goedkoper is dan Oostenrijk. En Landal is duur maar wij kwamen er bij andere touroperators niet echt onder (met dezelfde voorwaarden qua accommodatie/locatie). Tsjechië is ook veel goedkoper (gaan onze buren naar toe).

Winterberg is volgens mij tegenwoordig wel sneeuwzeker door het gebruik van sneeuwkanonnen.

nathalie

nathalie

01-09-2014 om 20:38

Alle waar naar zijn geld

Ja skien is duur en op sommige plaatsen wat minder duur maar dan heb je ook minder. Ik denk niet dat Oostenrijk per definitie duurder is dan frankrijk, zwitserland is vaak wel duurder. En landal is, zeker in de vakantieweken, duurder dan zelf ergens een appartement huren maar dan heb je ook weer het voordeel dat er een zwembad bij is etc.
Duitsland en Tsjechie zijn goedkoper. Voor beginners wel geschikt genoeg denk ik maar ik ga er zelf echt niet heen dan betaal ik liever meer. Ik wil als ik ga skien echt naar de bergen en niet in de heuvels. Bertje als je het wil proberen bereid je dan voor op op dat het idd wat kost ook in de goedkope gebieden ben je nog flink wat kwijt.
Vlinder volgens mij heb jij voor je eerste keer onder een andere nick vragen gesteld en zag je nogal op tegen hoe je alles moest regelen. Leuk om te horen dat het goed is bevallen en dat je nu ook redelijk besmet bent! Bij os is de skivakantie ook duurder dan de zomer want die houden we redelijk simpel, ik wil mijn wintersport niet missen!

nathalie

nathalie

01-09-2014 om 20:43

O en vlinder

Zeg niet dat je nooit meer ergens anders heen wil... Er zijn zoveel mooie en leuke skigebieden! Na een paar jaar dezelfde pisten gedaan te hebben is het juist leuk om ook weer eens heel ergens anders te kijken. En zo van en naar het appartement skien dat hebben wij ook vaak hoor. Ski in - ski out heet dat in vaktermen, dat is echt niet alleen bij landal.

vlinder72

vlinder72

01-09-2014 om 20:51

Natalie

Je hebt helemaal gelijk. Zodra onze jongste ook mee kan skiën en niet meer naar Bollo gaat gaan wij op zoek naar andere ski gebieden. Tegen die tijd vinden wij Brandnertal vast ook niet meer leuk. Ik hoor goede verhalen over sölden, gargellen en Espace killy.

Klopt trouwens dat wij inderdaad hier vragen gesteld hebben. Ik vind het echt heel leuk. Het is zo gezellig om de hele week samen actief bezig te zijn. En wat zijn die bergen mooi in de sneeuw.Ik ga dit jaar zelfs in Nederland wat skilessen volgen want het is best pittig om als veertiger nog te leren skiën. Ik vind het soms best eng en ik kan wel wat meer techniek training gebruiken.

Annet

Annet

01-09-2014 om 21:09

Tsjechie

Tsjechië is redelijk sneeuwzeker en relatief voordelig. Er zijn voldoende mogelijkheden voor beginners.
Je kunt wachten tot het laatste moment om te reserveren. Het voelt wat onveilig maar dan ben je wel zeker van de sneeuw.

Wij zijn ervaren skiërs (kinderen ook) en wij gaan alleen nog naar grote skigebieden. Frankrijk vinden wij prettiger ivm betere sneeuwzekerheid en lekkerder eten. (smaken verschillen, wij houden niet zo van de Duitse/Oostenrijkse/Tsjechische kost)
Ik heb begrepen dat Italië momenteel juist goedkoper is. Dat gaan we waarschijnlijk komend jaar uitproberen.

Tip: http://www.idtravel.nl/wintersport/wintersport-index.html
Daar vind je goede aanbiedingen. Wij zijn vorig jaar met deze organisatie mee geweest.

Indoor skilessen

hebben mij jaren geleden heel goed gedaan! Ik was altijd bang vanwege slechte techniek en ook wat hoogtevrees, maar sinds een lessenserie indoor van 12 lessen is het helemaal over. Nu is skiën pas echt leuk, eerder kon ik niet wachten tot we weer ergens konden zitten.

Wij gaan al jaren naar Flachauwinkl, in Oostenrijk. De laatste paar jaar zitten we in een oude boerderij, waar we ook zelf kunnen koken als we dat willen. Is niet heel duur, maar het is dan ook niet erg luxe (alles aanwezig, maar verouderd) en we moeten met de auto naar de piste (10 min.). Gelukkig is er altijd veel parkeerruimte en nadeel van vlakbij een piste zitten, is dat je toch vaak te ver moet lopen met je ski's. Je kunt wel terug skiën naar de boerderij. Dat doet een gedeelte van de groep dan ook graag.

nathalie

nathalie

01-09-2014 om 21:28

Vlinder, verschil

Nou, solden, gargellen en espace killy zijn heeeel verschillend. En allemaal leuk natuurlijk want er zijn bergen en sneeuw maar wel een totaal verschillende sfeer en skimogelijkheden. De eerst twee ken ik, de laatste niet, wij zijn vooral oostenrijkfans.
Vlinder wij zijn ook met 40 begonnen en dat is al 15 jaar geleden! Sindsdien veel verschillende gebieden gezien vooral omdat we de laatste jaren niet meer afhangen van de schoolvakantie en 2x proberen te gaan, decadent he.
Wij boeken meestal rechtstreeks bij een particulier, in Oostenrijk zijn er veel particuliere 'Ferienwohnungen' . Wij gaan komende winter met zijn zessen (kinderen en aanhang mee) naar een 3-kamerapp., ski in ski out, gebied van 100 km piste, voor nog geen 1400 euro. Dat is nu buiten de schoolvakantie maar in de schoolvakantie is het even duur (die appartementen zijn de hele winter dezelfde prijs, anders dan bij landal) alleen moet je dan echt ver van tevoren boeken anders is het vol.

Annet

Annet

01-09-2014 om 21:36

Over de lessen in NL

Man en kinderen hebben heel veel baat gehad bij indoor lessen op een rollerbaan.
Jongste is ooit naar Snowworld geweest (echte sneeuw indoor) maar dat was helemaal niets. Grote groep, niets geleerd.
Op een rollerbaan hadden ze les met maximaal 2 personen, leraar staat er de hele tijd naast, begeleiding/instructie is optimaal.
Al snel zijn de kinderen tijdens de vakantie helemaal niet op les geweest, wel circa 5-6 lessen vooraf. Voldeed prima.
Man heeft wat meer lessen gevolgd omdat hij al langer ervaring had maar de techniek niet goed onder de knie had. Dat leer je lastig af. Toen dat eenmaal lukt, waren verdere lessen niet meer nodig.

vlinder72

vlinder72

01-09-2014 om 22:12

Piano en Annet

Bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik heb ook gekozen voor zo'n rollend tapijt in een indoorhal. Ik wil namelijk oefenen met oneindige afdalingen. Lange afdalingen vind ik namelijk eng en ik merk dat ik dan na een paar bochten de controle verlies. En dat wil ik niet meer. Ik ga vanaf oktober 12 lessen volgen.

Nathalie. Goed idee zo'n appartement. Dit jaar hadden wij ook een driekamer appartement voor zes personen. Bij landal weliswaar en die was 1900 euro in de voorjaarsvakantie. Het was te doen maar echt lekker lag die bank in de woonkamer niet. Gelukkig wilden twee kinderen er wel op liggen. Wij hebben voor komend jaar een 4 kamer appartement geboekt maar een driekamer kan ook best. Zeker als er genoeg ruimte is. Doen wij het ooit nog een keer dan nemen wij losse luchtbedden mee.

Ook rollerbaan

Mijn lessen waren ook op een rolverband inderdaad.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2014 om 08:03

Piano (ot)

Rolverband is ook wit, dus dat bereidt je prima voor op de echte pistes...

zwarte woud

Onze kinderen hebben leren skiën in Todtnauberg, in het Zwarte Woud in Zuid Duitsland. Accommodatie en skiles of skipas zijn daar toch wat goedkoper. Het is er redelijk sneeuwzeker, maar je kunt ook gewoon nog even wachten met boeken. Wij hebben er heel goede herinneringen aan, al gaan we er nu niet meer heen want pubers hebben net iets meer uitdaging nodig.

nathalie

nathalie

02-09-2014 om 13:55

Vlinder

Ik zei het denk ik verkeerd, ons app. heeft 3 slaapkamers met elk een tweepersoonsbed en een woonkeuken. Bij landal zal dat dan vier kamers heten.
Als je op termijn eens naar een andere bestemming wilt moet je van tevoren bedenken wat voor jullie de belangrijke punten zijn. Over alle bestemmingen hoor je goede verhalen want ze zijn ook allemaal goed maar wat de een zoekt wil de ander juist niet. Zo vindt de een een bestemmming bv minder leuk omdat er geen goede apresski is. Voor ons is dat juist een pluspunt, geen herrie en drukte op straat tot in de heel kleine uurtjes dus lekker slapen. En wat piano zegt, 10 min. met de auto naar de piste dat willen wij niet omdat we met gemengd gezelschap zijn en het fijner is als ieder zelf kan kijken hoe laat hij weggaat of hoe laat hij thuiskomt. Voor jullie zal dat dan weer geen bezwaar zijn omdat je sowieso wel samen uit en samen thuis zal doen.
Espace killy is een megagroot skigebied met franse flatgebouw skistations. Vooral de kilometervreters zullen daar aan hun trekken komen. Solden is een druk dorp met een uitgebreid skigebied en goede apresski mogelijkheden. Gargellen is een kneuterig dorpje met een kleiner maar wel heel leuk skigebiedje en goed gericht op families. Zo heeft elke bestemming zijn eigen karakter.

Haha Tijgeroog

Ik zag net te laat dat dat er stond, in de titel had ik het al veranderd.
Maar inderdaad, net echt, als je er maar genoeg van hebt

Bertje1

In Oostenrijk zijn relatief meer Nederlandse skileraren dan in het Westen van de Alpen; verstaan wat de leraar zegt, is voor je kinderen wel zo fijn. Als de kinderen het leuk hebben, hebben jullie het ook.

Zelf zoeken wij een plek zo dicht mogelijk bij de piste, ook al zijn die duurder. Liefs een lift op loopafstand, want het is wel een gedoe het rennen naar de bus met de skies onder de arm omdat je anders te laat bent of met de auto en in de file staan op weg naar de lift met stress omdat de lessen beginnen. Eenmaal op de piste vergeet je dit gelukkig weer.

Er is geen vakantie waarbij je op de eerste dag zoveel geld uitgeeft, als de skivakantie (pas €300, skihuur €300, skiles €150-200). Allemaal kosten per persoon. Daar zijn die extra kosten voor een plek aan de piste niets bij.
Geniet van je vakantie, is ons motto.

caton

caton

03-09-2014 om 09:59

haha flanagan

Er is geen vakantie waarbij je op de eerste dag zoveel geld uitgeeft, als de skivakantie... dit verzucht mijn man ook altijd op de eerste dag van de skivakantie. Nog niets gedaan en nu al blut. Maar het genieten van het samen skien, het buiten zijn en het heerlijke luxe hotel aan de piste (niet goedkoop dus) maakt het dubbel en dwars waard.
Overigens vragen de kinderen wel eens of wij dit allemaal kunnen betalen. Wij verzekeren ze dan dat als we het niet (meer) kunnen, we het ook niet doen

vlinder72

vlinder72

03-09-2014 om 10:05

En nu

Het is ook de enige vakantie waar ik mensen met enorme stapels contant geld zie lopen om alles te betalen. Ik pak mijn creditcard of pinas maar ik zie zoveel mensen contact even 1000 euro afrekenen

Volgens mij is de wintersport ook een ideale manier voor sommige mensen of van dat zwarte geld af te komen.

Zwart geld?

Daar hoor ik niet bij. Het is mij niet opgevallen ook.
In Zell Am See zaten wel heel veel Russen, net een invasie.
Maar daar is dat gebied ook om bekend.
(Zoals Saalbach Hinterglemm bekend staat om de zuipende Hollandse jongeren in de bars.)

Goede skiliften, fijne appartement met goede bedden en goede faciliteiten vind je oa in rockresort laax.
Trouwens, de passen en skihuur in Oostenrijk waren net zo duur als in Zwitserland.

@Bertje1, Het grote gevaar zit hem in het feit dat als je eenmaal met skiën begint, je de jaren erop voor dezelfde vraag komt te staan. Want je moet je techniek toch wel een beetje bijhouden-.

bertje1

bertje1

03-09-2014 om 21:48

jeetje

oef wat een keuzes. en die prijzen! we zijn met vijf.. kun je toch behoorlijk ver op vakantie in de zomer! Ik moet toch even nadenken er over. Ik zat ook al te kijken naar noorwegen; de boot is dan ook al 600 euro!!

Annet

Annet

03-09-2014 om 22:12

niet te erg schrikken hoor

Sommige prijzen die hier genoemd worden, zijn voor grote skigebieden.
Ook skihuur kan veel voordeliger.
Als beginner kun je goedkoper uit. Goedkoop wordt het nooit.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 08:44

inderdaad

Mijn vriendin ging ook naar winterberg toen ze niet echt voluit kon skieën met haar knie en zo leerden haar zoons het. Stukken goedkoper!

Kostenbesparing

Een manier on de kosten te drukken is nog altijd met een paar gezinnen, vrienden een groter appartement/ chalet te huren en de reistijden naar de lift voor lief te nemen. De bergen in Duitsland zijn lager en minder sneeuwzeker. Gokken op een last minut kan veel besparen, maar dan loop je het risico dat de goedkope hotels zijn volgeboekt.

In Nederland is een vakantiepark met skibaan en skiles. Als het skiën niet bevalt, duik je het subtropische zwembad in.

nathalie

nathalie

04-09-2014 om 11:47

sja bertje

Skien is niet goedkoop als je het geld er niet voor (over) hebt dan houdt het op. Het hoeft zeker in het begin niet voor de prijzen die flanagan noemt maar als je een beetje wat wilt in sneeuwzekere bergen dan kom je toch zeker uit op 500-600 euro p.p., Winterberg kan misschien goedkoper dat weet ik niet. En dan geen hotel of huisjespark maar zelf een particulier appartement zoeken wat niet naast de lift staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.