Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Lilie

Lilie

28-04-2014 om 16:29

Rondreis rockies usa

Wij hebben het plan om volgend jaar een rondreis te maken in Amerika. Dit keer staan de rockies op de planning. Wie heeft tips? We willen graag door de rocky mountains, yellow stone en grand teton. Dat gebied dus. Welke grote plaats is handig om op te vliegen. Wat mogen we niet missen en wat kunnen we overslaan? Goede / leuke hotels? Topplekken om te overnachten? Waar langer blijven en waar juist doorrijden? Alle tips zijn zeer welkom.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-04-2014 om 20:43

Ik lees mee

Dat willen wij ook nog gaan doen, we weten alleen nog niet wanneer (moeten nog hard sparen). Wat ik nu in m'n hoofd heb is: starten in Vancouver richting Banff, dan zuidwaarts naar Yellowstone en Grand Teton en dan naar Seattle of terug naar Vancouver.
Ik heb reizen zitten bekijken op de site van Tiogatours en daar heb ik deze ideeën opgedaan. Ze hebben allerlei voorbeeldreizen op hun site staan. Dit reisbureau heeft onze vliegtickets, camper en een paar hotelovernachtingen geboekt toen we in 2011 naar het westen van de USA gingen. Ze hebben goede service, goede tips en prettige manier van communiceren.

Een van de keuzes die wij toen gemaakt hebben is minder kilometers dan anderen ons aanraadden. Liever wat langer op een plek en daar goed rondkijken, dan rondjakkeren. En dan zou ik dat nu nog wat minder doen dan toen, denk ik.
Ook kozen we ervoor om vooral met een camper te reizen. Omdat we met drie kinderen reisden vond ik het handig op niet vanuit een koffer te hoeven leven of die steeds in en uit te moeten pakken. Ook konden we zo nog wel eens snel vertrekken terwijl jongste nog in de pyjama was en konden de kinderen zich op de wat langere stukken goed vermaken aan de tafel in de camper. Maar het mooist van de camper vonden we wel het overnachten midden in de natuur van de National Parks. Wij hadden zelfs een plek in Yosemite Park wat heel bijzonder was in juli.

Veel plezier met de voorbereiding

Aagje

Lilie

Lilie

29-04-2014 om 16:40

Jee toevallig

Dat is toevallig. Onze eerste idee komt in de buurt van jullie plannen. Ik wilde dan ook nog heel graag over de icefields parkway naar of van Jasper. Dat werd uiteindelijk weer allemaal te veel km. Dus die hoek is voor de volgende keer de laatste keer Amerika hebben we ook bij Tioga geboekt. Wij waren echter wat minder enthousiast over de service. We hebben uiteindelijk heel veel zelf uitgezocht en aangepast. Het kon allemaal wel maar ik had graag een wat actiever houding van hun kant gezien. Verder bleek onze heenvlucht op het laatste moment heel ongunstig gewijzigd en de communicatie daarover was nul, alternatief werd ook niet geboden. Ik sta dus niet te trappelen om weer via hun te boeken. Ik denk dat wij dit keer weer gaan kiezen voor hotels en huurauto. Kinderen zijn al tieners, die redden zich wel op de achterbank en ik ben dus niet zo'n kampeerder.

Hopelijk komen hier nog waardevolle tips voorbij!

Oh ja, wij hadden de canyon explorer als basis genomen. Veel np relatief dicht bij elkaar. Aanrader!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-04-2014 om 19:40

Ja toevallig!

En jammer van jullie mindere ervaring bij Tioga. Herken ik totaal niet van onze ervaringen. Het enige dat wij zelf moesten regelen waren de campings, omdat die via onze eigen credit card moesten en voor de NP's via de site van de nationalparks.gov. En dat gaf ons ook nog wat vrijheid om in ons schema wat kleine dingen aan te passen. Verder waren vluchten, hotelovernachtingen perfect geregeld. Maar goed, dat was bij jullie anders.

Wat betreft het reizen met camper: ik ben helemaal geen kampeerder, weiger al jaren te kamperen terwijl mijn man dat juist graag zou doen. Maar voor Amerika en de NP's maak ik graag een uitzondering. Ik vond dat goed te doen en de plekken in de parken waren weergaloos, echt waar.

Welke route hebben jullie destijds gedaan? Wij hebben uiteindelijk nog wel veel kilometers gereden, maar hadden ook ruim vier weken daarvoor. Gingen van LA naar SF, naar Yosemite, Las Vegas, Zion, Bryce, Arches, Monument Valley, Page, Grand Canyon en toen terug naar LA.
De Rockies dromen we nog van, ik lees daarom graag mee. Uit 2011 zijn nog draadjes over Amerika waar ook Yellowstone en omgeving in voorbij kwam. Misschien doe je daar nog ideeën op.

Aagje

Annie

Annie

29-04-2014 om 22:40

Goede ervaringen met Tioga Tours

Ik heb hele goede ervaringen met Tioga Tours. Heb wel route zelf uitgestippeld omdat ik niet een kant-en-klare route wil rijden.
Je zou aan kunnen vliegen op Denver. Je zou ook kunnen beginnen op Seattle en weer vanaf Denver vertrekken.

Lilie

Lilie

01-05-2014 om 12:06

Aagjes

Vergeleken bij jullie hebben we een kippe rondje gemaakt! Vegas, grand canyon, monument valley, black canyon, arches, capitol reef, bryce en Zion. En dat alles in drie weken. We hadden hotels met zwembad, dus 's ochtends vroeg op pad en dan in de loop van de middag terug en lekker zwemmen. Overal ruim de tijd, dus ook echt tijd voor flinke wandelingen in de diverse np. Veel gezien en gedaan maar we kwamen ook lekker uitgerust terug. Ik wil er dus echt voor waken dat we te veel willen en daardoor te veel in de auto zitten. We hebben nu ook weer max 3 weken. Ik ga in het archief zoeken. Weet jij of het qua prijs veel uit maakt of je auto/ hotels of camper doet?

Lilie

Lilie

01-05-2014 om 12:10

Annie

We twijfelen inderdaad nog steeds of we rondje zullen maken of een one-way. Vliegen op Seattle kan rechtstreeks. Dat vind ik persoonlijk wel prettig. Ik hoor echter dat de drop off. kosten van de auto behoorlijk hoog zijn bij een one way.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-05-2014 om 14:29

Verschil camper-auto

is vlgs mij moeilijk zo maar aan te geven. Hangt af van het soort auto dat je huurt, de grootte van de camper, het soort hotels dat je wilt (kan van goedkoper tot duur natuurlijk), maar ook van de campings die je doet. Campings in np's waren destijds erg goedkoop ($36 oid voor 2 nachten en dan was de $ ook nog eens erg laag), maar heel erg basic (alleen stroom als ik het me goed herinner, wel algemeen sanitair natuurlijk, maar ook dat was zeker niet luxe). Maar er waren ook heel andere campings, met meer luxe, zwembad, mooier sanitair etc, die waren natuurlijk ook weer duurder.
Zoals ik je al zei, ik ben totaal geen fan van kamperen, maar dat vond ik prima, al was het maar omdat je op de mooiste plekken kunt overnachten. Wat ik ook prettig vond was dat we voor het ontbijt en de lunch niet de boer op hoefden maar dat gewoon rond de camper konden doen. Als we weer gaan willen wij weer een camper!

Maar het is zo persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat. Je moet vooral doen wat bij jullie past!

Aagje

vlinder72

vlinder72

02-05-2014 om 21:20

Niet vanaf Seattle

Vanaf Seattle is het echt een heel eind naar Yellowstone. Vanaf Salt Lake City is veel logischer (moet je wel overstappen). Of eventueel Boise in idaho. Ik weet alleen niet hoe vaak je dan moet overstappen. Ik heb zelf twee jaar in de buurt van Boise gewoond en om er toen naar toe te vliegen moest je 2 keer overstappen en dat is niet leuk. Vanaf Portland kan ook nog wel. Portland is een leuke stad. The craters of the Moon zijn ook wel leuk om naar te kijken als je op weg bent naar Yellowstone.

Het lastige is dat Yellowstone zo'n eind uit de buurt van alles ligt. Het kost veel tijd om er naar toe te gaan.

Tihama

Tihama

03-05-2014 om 12:59

camper versus auto

Lilie, je vroeg:
"Weet jij of het qua prijs veel uit maakt of je auto/ hotels of camper doet?"

Op Tripadvisor vond ik dit stukje:
"RV Camping Versus Hotel Accommodation
It’s a popular misconception that a recreational vehicle (RV, such as a motorhome) rental is cheaper than spending money on B&Bs, motels, or hotels. In fact, most people report that the per-night price of an RV rental plus campground fees is pretty comparable to the price of staying at fixed roof accommodation. Remember that a motorhome will get much poorer mileage than a car."
Het hele artikel: http://www.tripadvisor.com/Travel-g659487-c104900/Canadian-Rockies:Alberta:Rv.Motorhome.Rentals.For.The.Rockies.html

Wij hebben vorig jaar LA-Sequoia-Death Valley-Vegas-Zion-Bryce-Monument Valley-Grand Canyyon-Sonora Desert en terug naar Vegas gedaan met auto en motels. Ik wilde per se niet met een camper, dus ik heb niet eens gekeken naar het verschil in kosten. Ik wist wel dat we met een camper niet door Death Valley mochten en dat er bij Bryce en Zion ook belemmeringen waren (al was het maar gebrek aan parkeerplek).

De flexibiliteit met een normale auto vond ik grote voordelen hebben.
Ook in Jasper NP zijn wegen afgesloten voor RV's.

Ik lees trouwens geïnteresseerd mee: wij willen in augustus 1017 naar de Rockies. Om heel precies te zijn: het plan is om op 21 augustus de beste locatie te hebben voor de totale zonsverduistering die dan op het Amerikaanse vasteland te zien is.
We hebben gelukkig nog een paar jaar om te sparen

Tihama e.a.

Wij zijn met (grote 6 persoons) camper door Death Valley geweest, dus dat kan wel. Het was er niet druk op de camping midden in de Valley (we waren de enigen) maar wel lekker warm (48 graden, oef! wel apart om eens mee te maken) Ook Bryce hebben wij zonder problemen bezocht.
Afgelopen zomer zijn we in Jasper NP geweest, en hebben ons daar ook niet beperkt gevoeld door de camper. Wij zijn toen vrij noordelijk naar Tweedsmuir gereden, deels via een onverharde weg met dalingspercentages tot 18%. Dat werd afgeraden voor campers, maar was best te doen. Van wat wij hebben gezien van Canada vonden wij die streek (Tweedsmuir/Bella Coola) het allermooist en ongerept. Jasper en Banff zijn ook heel mooi, maar vooral ook vreselijk druk...
Een anders aanrader in Amerika vond ik Goblin Valley. Wat van de route af, maar zo apart!

Tihama

Tihama

03-05-2014 om 16:15

Verhuurder en verzekering

Het verbod voor Death Valley met de camper in juli wordt bepaald door de verhuurder, niet door de wegbeheerder of overheid. Je bent dan gewoon niet verzekerd.....Natuurlijk kun je er best doorheen, maar ik vind het niet-verzekerd zijn een argument om het niet te doen.

Als iets afgeraden wordt, dan kun je er meestal op rekenen dat een verhuurder het ook uitgesloten heeft voor de camper. Voor onverharde wegen geldt dat vrijwel altijd voor campers.

oh?

Er was hier van de verhuurder geen verbod om door Death Valley te rijden, noch om over onverharde wegen te rijden. Dus ik herken dit echt niet.

Lilie

Lilie

03-05-2014 om 20:41

Camper / auto

Heb het hele artikel gelezen op tripadviser. Ik denk dat we weer voor auto en hotels gaan. Eerlijk gezegd vind ik het heerlijk om drie weken schaamteloos in een veel te grote bak rond te crossen country op de radio ook nog. Geef me er helemaal aan over. Haha . Ik geloof overigens wel dat er veel kan met de camper, maar of het altijd wijs is vraag ik me af. Wij zagen in Monument Valley ook campers op de onverharde wegen. Eentje groef zich bergje opwaarts toch echt in.

Als we voor het rondje gaan dan is Goblin Valley trouwens niet eens echt uit de route. Opgeschreven dus. Iemand nog een tip over een top overnachtingsplek in Yellowstone?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2014 om 01:08

Ach

Ik denk dat de vraag of je met een camper of een auto wilt gaan mss nog meer een kwestie van gevoel is dan iets anders. Want auto's zijn er in soorten, maten en prijzen, campers ook. Hotels kunnen in allerlei prijsklassen, campings ook. Uit eten kan goedkoop, maar ook duurder. In de camper eten kan ook in allerlei variaties, van zeer low budget tot prijzig. Voor ons speelde nog mee dat we in een hotel altijd meerdere kamers moesten hebben: met ons gezin van vijf konden we niet in een kamer met twee kingsize bedden.
Mijn man vond het rijden in de camper juist helemaal geweldig, aan mij is dat niet besteed. Ik rij zelf liever in een auto, ook een grote maakt me dan niet uit. En ook in de camper kan country op
Maar volgens mij zijn dat allemaal argumenten die je gebruikt als ze verder in je straatje passen. En daar is niets mis mee. Kwestie van wat voor je gevoel het best bij je past, wat je prettig vindt, lijkt enzovoorts...

Hoe dan ook: succes met voorbereiden en veel voorpret gewenst!

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2014 om 01:10

Tihama

Die zonsverduistering van 2017 lijkt me ook wel wat, maar ik vrees dat wij in dat jaar rond die datum in ieder geval 2 kinderen weer op school moeten hebben. Die zit er hier niet in, vrees ik.

Aagje

Tihama

Tihama

04-05-2014 om 14:31

Inderdaad

Het is ook een kwestie van gevoel. Ik zie vooral nadelen aan een camper. De voordelen krijgen me dus ook niet overtuigd.

Jippox
Je ziet dan dit soort opmerkingen in de contracten:
"Vehicles may be operated with EXTREME CARE in Death Valley and other desert areas during the months of July and August. In Summer, renters visit these areas at their own risk and Cruise America will not be held responsible for extraordinary vehicle recovery and other charges. During certain periods these areas are not habitable and could pose a danger to the driver and passengers."

Dit geeft de verhuurder ruimschoots de gelegenheid om ruimte te maken voor uitsluitingen.
Zeker in een land waar men erg dol is op stevige law-suits zou ik die gok niet willen nemen.

Maar wederom: mij lijkt een camper niks, dus elk argument tegen grijp ik met beide handen aan)

Tihama

Tihama

04-05-2014 om 14:35

Schoolvakantie

Wij hebben geluk. Dochter hoeft dan pas 3 september weer naar school. Absurd idee om al 3 jaar van te voren te bepalen wanneer we willen gaan

Jujube

Jujube

06-05-2014 om 14:17

Portland

Vanuit Portland, OR naar Yellowstone is prima te doen. Wij hebben 4 jaar geleden een rondje gemaakt vanuit Portland. Portland, Crater lake, Craters of the moon, Yellowstone, terug via Seattle en Forks naar Portland. Hebben we 22 dagen over gedaan, met camper. Was goed te doen. Rijden was eigenlijk heerlijk daar vanwege de rust op de meeste wegen.
Wij hadden geboekt via Tioga Tours, maar hebben daar weinig aan gehad. Ze wisten eigenlijk niets van dit gebied, alleen van het toeristische rondje in het zuidwesten. Doen we dus niet meer.
Wij hebben ook een camper genomen omdat we met 5 waren (3 tieners), en dat is ongunstig qua hotels. Veel plezier alvast!

forum

Hoi!
Wij hebben 2 jaar geleden een rondje door het Zuid-Westen gedaan met een camper. Bij de voorbereiding hebben wij heel veel gehad aan het forum van Allesamerika (http://forum.allesamerika.com/index.php) Het is een heel actief forum met zeer behulpzame leden die o.a. met plezier feed-back geven op je geplande route en andere zaken.
Vee plezier met de voorbereiding. Zou zo weer willen gaan!

Lilie

Lilie

09-05-2014 om 14:04

Allesamerika

Heb me aangemeld bij het allesamerika forum. Goede tip! Al heel wat tijd aan het rondstruinen geweest daar. Het valt me daar op dat veel mensen hun hele reis zelf boeken. Kennelijk goed te doen, maar weet niet of ik dat nou helemaal zie zitten. Iemand hier wel eens gedaan?

Hanne.

Hanne.

09-05-2014 om 16:28

zelf geboekt

Wij hebben het zelf geregeld. Dwz we hebben een vlucht en auto vanaf hiet geregeld en we hadden een plan van welke route we ongeveer wilden rijden.

op LA gevlogen, via de kust naar San Francisco gereden en dan via een aantal nationale parken weer retour naar LA.

Goede wegenkaart mee en je hebt vrij snel door waar de (goedkopere) hotels te vinden zijn. Heel soms hebben we vooraf een hotel geboekt (nationale feestdag oid). We hebben nooit lang hoeven zoeken en kondrn op de leuke plaatsen wat langer blijven.

Goed bevallen maar is wel al >10 jaar geleden.

jeje

jeje

09-05-2014 om 22:06

Hotel yellowstone

Op vakantie in Amerika gaan wij ook altijd voor hotel met auto. Dit jaar rondje oostkust. In Yellowstone hebben wij weleens in the old faithfull inn gezeten dit is een mooi oud karakteristiek hotel midden in yellowstone. Erg gaaf en met een beetje geluk is er nog plek. Is nl. Erg populair.
Veel plezier.

zelf boeken

Is in Amerika zeker prima te doen. Je zit nergens aan vast, want bij de meeste hotels kan je tot op de dag van aankomst nog tot 18 uur kosteloos annuleren. Dat lukt je echt niet bij een reisorganisatie in Nederland.

Het is idd zo dat een camper niet voordeliger is als auto + hotels, dat denken veel mensen maar is niet zo. Je moet daar vooral voor kiezen als die manier van reizen je meer aanspreekt maar niet vanwege de kosten.

Ik heb de westkust, NY en Florida gedaan en dus geen ervaring met de Rockies, maar het allesamerikaforum is heel waardevol en je kan er goede tips vinden.

Zelf doen

Wij hebben al een aantal keren zelf onze reis naar Amerika verzonnen en alles zelf geregeld. We vinden het leuk om zo zelf tempo en bestemmingen kunnen bepalen. Ik vind het goed te doen. Je moet er wel rekening mee houden dat accomodaties in de parken vaak ruim van te voren geboekt moet worden. Wij kiezen er bij een reis met meerdere parken ook wel voor om in de vs een goedkope kampeeruitrusting te kopen, in de parken te kamperen en om aan het eind van de reis die kampeerspullen te doneren aan een goed doel.
Verder boeken we altijd al het eerste hotel na de vliegreis, zodat we bij aankomst weten waar we naar toe gaan (ook fijn voor het Esta formulier). De overige hotels boeken we of een dag van te voren, of we reizen op de bonnefooi. Dat is tot nu toe altijd heel makkelijk en zonder problemen gegaan ( laatste keer was nog deze kerstvakantie).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.