Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Prijs vliegtickets

Vorige week heb ik gezocht op vliegtickets voor in de meivakantie 2016. Gunstige retourvlucht gevonden naar waar we heen willen, nog even over nagedacht, en gisteren besloten om maar te boeken.

Nu wil ik vandaag die vliegtickets boeken, zijn ze opeens ruim 200 euro duurder geworden. Is dat normaal? Is er kans dat de prijs van deze tickets nog weer gaan dalen en kan ik beter nog een paar maanden wachten met boeken of ben ik dan nog duurder uit? Wie heeft hier verstand van of ervaring mee?

Katniss

Katniss

30-10-2015 om 13:05

Wat ik wel eens heb gehoord

Ik heb wel eens gehoord dat zo'n zoekmachine je IP-adres onthoudt, en dat je dan een hogere prijs krijgt als je opnieuw zoekt. Misschien moet je het eens vanaf een andere computer proberen.

Leesbeest

Leesbeest

30-10-2015 om 14:07

Hoe het werkt...

Ze kijken naar 3 dingen: wat andere partijen doen met de prijs, hoeveel vraag (kopen en niet kijken) er naar specifieke tickets is en naar het aanbod wat ze hebben.

'n Maatschappij heeft bijvoorbeeld 5 stoelen voor prijs A, 10 stoelen voor prijs A+20€, 10 voor A+30€ (pp enkele reis, dus dat tikt hard aan!). Als de stoelen in de goedkoopste prijsklasse op zijn, dan betaal je dus A+20.

Als je vandaag 200 euro meer moet betalen voor dezelfde tickets dan zijn waarschijnlijk de goedkopere tickets gewoon op. De prijs kan van dag tot dag verschillen maar over het algemeen worden tickets wel duurder naar mate je dichter bij de vertrekdatum komt. Heel kort voor vertrek zou je misschien nog een leuke aanbieding kunnen vinden, maar als je echt vastzit aan een vertrekdatum zou ik het er niet op wagen.

Het bedrijf waar ik werk kijkt NIET naar IP-adressen. De prijs die je via internet krijgt is exact het zelfde als die je hoort als je telefonisch een boeking doet. En als er staat: nog maar 2 stoelen voor deze prijs! dan is dat dus ook echt zo...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2015 om 14:12

ja, dat kan

Het principe bij vliegtickets is dat ze steeds duurder worden. Of anders geformuleerd: hoe vroeg je boekt, hoe goedkoper ze zijn. Er is een x aantal goedkope tickets, als die op zijn, komt er een iets hoger tarief, en dat gaat door tot de maximale prijs. Vroeg boeken loont.

En ja, er wordt ook wel gezegd dat websites de cookies onthouden en een volgende keer de vlucht duurder aanbieden. Ik weet eerlijk gezegd hoe 'waar' dat is. Maar je kunt er eenvoudig achterkomen door bijvoorbeeld even met je telefoon via 3G/4G naar de site te gaan. Of op je werk even te kijken naar de tarieven. Of via een andere website te kijken.

Wij hebben onlangs een vlucht voor volgende zomer geboekt, rechtstreeks op de site van KLM. De tickets zijn inmiddels zo'n 130 euro pp duurder heb ik gezien. Wij hebben dus geluk gehad. Op allerlei fora etc. had ik al gelezen dat we voor deze bestemming rekening moesten houden met tickets van 1100 euro. Wij hebben 'slechts' 900 betaalt, dankzij het vroege boeken dus.

Caesar

Caesar

30-10-2015 om 14:34

Luna74

Heb je ook al op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf gekeken? Misschien dat je een beetje kan schuiven met de reisdata om zo weer op goedkopere tickets uit te komen. De websites van de meeste luchtvaartmaatschappijen laten heel duidelijk zien op welke dagen de goedkoopste tarieven beschikbaar zijn.

Moni

Moni

30-10-2015 om 14:46

Wel eens gehad met aantal stoelen

We hadden eerst gekeken en een vlucht uitgekozen. Toen kon dat gewoon voor zes tickets.
De volgende dag wilden we boeken, konden we nog maar drie tickets voor die prijs kijken.
Op een ander IP-adres konden we nog drie tickets boeken.
Hadden we wel twee boekingen maar dat was nog altijd voordeliger.

Caesar

Caesar

30-10-2015 om 14:57

Moni

Dat was vast niet op de website van de luchtvaartmaatschappij zelf?

Luna74

Luna74

30-10-2015 om 18:28 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties, nu snap ik iets beter hoe het werkt... Snel boeken dus, voordat ook deze stoelen weg zijn. Ik heb eerst via een vergelijkingssite gekeken, en daarna doorgeklikt naar de maatschappij zelf. Andere computer had ik ook al geprobeerd, maar daar stond dezelfde prijs.

Ik ga nu boeken, bedankt!

Moemie

Moemie

30-10-2015 om 19:46

Net geboekt

Het rare was dat op de ene website precies dezelfde tickets voor 200 euro minder per ticket werden aangeboden. Exact dezelfde tickets, dezelfde data, dezelfde tijden, dezelfde maatschappij. de tickets gekocht via chaser.nl die doorverwees naar tix.nl en daar waren deze dus veel goedkoper dan via de site van British airways. Ff shoppen dus het loont!

Moni

Moni

30-10-2015 om 23:14

Caesar

Voor zover ik mij kan herinneren, was het wel de luchtvaartmaatschappij zelf.

Net even teruggezocht in de mail. Het was een directe boeking bij Transavia.

Caesar

Caesar

31-10-2015 om 08:31

Moni

Had ik niet helemaal verwacht. Maar die budget airliners werken wel vaker op het randje.

Luna74

Luna74

02-11-2015 om 09:17 Topicstarter

Shoppen loont inderdaad

Uiteindelijk toch andere tickets gekocht dan aanvankelijk de bedoeling was, we vliegen nu vanaf Dusseldorf. Op drie verschillende sites 3 verschillende prijzen gevonden voor precies dezelfde vlucht. Tussen de duurste en de goedkoopste zat ruim 100 euro verschil. Als je met z'n vieren vliegt tikt dat dus wel behoorlijk aan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.